برای زیبایی یا زندگی؟!

خبر عمل جراحی زیبایی حیوانات خانگی مثل باد با یک توییت در فضای مجازی پیچید و موجب واکنش‌های بسیاری، از مردم عادی تا عباس عبدی تحلیلگر سیاسی شد! در این توییت آمده بود که «شاید باورتان نشه، اما جراحی زیبایی #دام‌پزشکی خیلی بیشتر از قبل شده؛ دوستان میان و برای فرم‌دادن به #بینی، بزرگ‌کردن #چشم، صاف‌کردن#پوست، برداشتن #چربی، #بوتاکس و کوتاه‌کردن دم #سگ یا گربه‌شون هزینه‌های فوق‌سنگین میدن.»

تاریخ انتشار: 00:19 - سه شنبه 1399/06/11
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

پیرو همین بازتاب‌ها بود که روزنامه خراسان گزارشی ویژه در این باره منتشر کرد و در صدرش نوشت: «شاید باورتان نشود، اما روز گذشته یک دام‌پزشک و رزیدنت دانشگاه فردوسی در صفحه شخصی‌اش از آدم‌هایی نوشت که برای زیباتر شدن چشم و گوش حیواناتشان به سراغ کلینیک‌های دام‌پزشکی می‌روند و حیوانات زبان بسته را به تیغ جراحی می‌سپارند تا ظاهر و حتی صدایش را تغییر و با همین حیوان هم پیش دیگران، خودی نشان بدهند.»خبرنگار این روزنامه در ادامه گزارشش تأکید کرد که نتوانسته به این کلینیک‌ها برود، اما از شلوغی آن‌ها متوجه وضعیت شده است: «هرچند برای نوشتن این گزارش وقت نشد که مستقیم سری به کلینیک‌های دام‌پزشکی بزنیم، اما طی تماس با چند کلینیک متوجه شلوغی آن‌ها شدیم که به جای درمان حیوانات اقدام به نوعی حیوان‌آزاری می‌کنند و با زیر تیغ‌بردن حیوانات به بهانه زیباسازی، آن‌ها را زجر می‌دهند و البته صاحبان این حیوانات هم که ادعا می‌کنند به این حیوانات خیلی علاقه دارند آن‌ها را به اصطلاح زجرکش می‌کنند و برای این کار پول‌های هنگفتی هم می‌پردازند؛ آن هم تنها برای چشم‌وهم‌چشمی‌های خودخواهانه خود.» خراسان در این گزارش لیست قیمتی هم منتشر کرد که از یک میلیون تا بیست میلیون تومان را هزینه جراحی زیبایی حیوانات اعلام کرده بود.
اما همه ماجرا از توییتی که نقل کردیم آغاز نشد، بلکه این قصه سر دراز داشت و به توییتی می‌رسید که سال گذشته در صفحه پویش «حقوق حیوانات در ایران» منتشر و نوشته شده بود: «متأسفانه جراحی زیبایی حیوانات خانگی در حال گسترش است! این عمل‌ها شامل بوتاکس، تتو، جراحی بینی و برش گوش، بریدن دم، کاهش سینه و عمل بیضه‌هاست.» پس از آن بود که با نقل این توییت، توییت یادشده از حسین علوی‌زاده، دام‌پزشک و رزیدنت پاتولوژی دام‌پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد منتشر و مدتی بعد حذف شد. حذف این توییت جای تأمل داشت زیرا چنین مسئله‌ای خط قرمز نبود اما به دنبال خود موارد و مفاهیمی را مطرح می‌کرد که ممکن بود به این خط نزدیک شوند.

تایید و تکذیب ها

این خبرها و گزار‌ش‌ها ابعاد ماجرا را گسترش داد.  عده‌ای این مسئله را فرافکنی برای انحراف افکار عمومی از شرایط بد اقتصادی دانستند و تعدادی از دام‌پزشکان اعلام کردند که این خبر جعلی است و تاکنون با چنین مواردی مواجه نشده‌اند.  البته برخی دام‌پزشکان هم بر صحت چنین گزارش‌هایی تأکید ورزیدند. میرسپهر پدرام از جمله دام‌پزشکان تکذیب‌کننده بود که در گفت‌وگو با رسانه‌ها، به توضیح تاریخچه این عمل‌ها پرداخت:  «جراحی زیبایی حیوانات در زمان‌های گذشته فقط روی گوش برخی از نژادها انجام می‌شد تا گوش حالت ایستاده به خود بگیرد. اما این عمل‌ها در آمریکا و اروپا ممنوع و آموزش آن‌ها نیز از کتاب‌ها حذف می‌شود. دقیقا از همان زمانی که چنین جراحی‌هایی در این دو قاره ممنوع شد، بسیاری از دام‌پزشکان ایرانی هم به دلیل حمایت از حقوق حیوانات این عمل‌ها را انجام نمی‌دهند. سندرمی در برخی از حیوانات کوچک که پوزه پهنی دارند، وجود دارد که به دلیل باریک‌‌بودن سوراخ‌های بینی‌شان مشکلاتی  برای تنفس آن‌ها ایجاد می‌کند و باعث می‌شود حیوان دچار تنگی‌نفس شود. بنابراین یکی از روش‌هایی که این حیوانات از حملات تنفسی راحت شوند، این است که سوراخ‌های بینی‌شان با روش جراحی بزرگ‌تر شود. اما این عمل زیبایی به‌حساب نمی‌آید. سندرم دیگری در برخی از حیوانات وجود دارد به نام سندرم عصبی دست که اصلا تحت کنترل حیوان نیست. یکی از راه‌های درمان این بیماری استفاده از بوتاکس است که ابتدا در حیوانات استفاده شده است و بعد از آنکه متوجه شده‌اند این کار می‌تواند موجب صافی پوست شود، بنابراین از آن برای انسان‌ها نیز استفاده می‌شود. استفاده از بوتاکس هم بسیار نادر است.» عده‌ای با فرض صحت اصل موضوع،  این جراحی‌ها را ناشی  از تقابل زندگی رفاه‌زده طبقه مرفه با فقرا دانستند. این دسته با مقایسه معیشت سخت مردم و پول در آب‌ریختن این طبقه به این نتیجه رسیده‌اند که در زمانه عسرت به جای دستگیری از هموطنان، عده‌ای می‌خواهند حیوانات خانگی‌شان بر حسب چشم و هم‌چشمی زیباتر به نظر برسند. یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است: «تأسف‌آوره، مردم نان شب ندارند بخورند، عده‌ای پول کلان می‌دهند تا سگ و گربه‌هایشان زیباتر شوند!» در بین دام‌پزشکان نیـز صف‌بندی‌هایی شکل گرفت. برخی از آن‌ها بیان کردند بسیاری از عمل‌هایی که روی حیوانات انجام می‌شود و شاید مردم آن‌ها را جراحی زیبایی بدانند، صرفا جنبه درمانی دارد و برای بقای عمر حیوان انجام می‌شود. برخی دام‌پزشکان نیز با تایید وجود این قبیل حراجی ها، آن‌ها را  مضر و خطرناک دانستند. مسئولان ذی‌ربط هم یکسره به تکذیب انجام عمل‌هایی تحت عنوان زیبایی برای حیوانات در کشور پرداختند.  
رئیس بیمارســــتان دام‌پزشـــــکی تهران هزینه‌های چند ده میلیونی را تکذیب کرد و گفت: «انجام جراحی‌های پیچیده ارتوپدی شکستگی و ستون فقرات بیش از چهار تا پنج میلیون تومان نیست، اما در عین حال جراحی‌های زیبایی به خواست صاحبان حیوانات انجام می‌شود.»

در اصفهان چنین جراحی هایی وجود ندارد

 در همین راستا دکتر غلامرضا قلمکاری، رئیـس شورای نظام دام‌پزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با اصفهان زیبا ضمن تکذیب این خبر گفت: «متأسفانه شخصی که اطلاعات بالینی ندارد، حرف بی‌سندی زده است، چراکه عمل زیبایی در حیوانات معنی ندارد و بریدن گوش و دم سگ گله نیز به خاطر جلوگیری از ایجاد نقطه ضعف در درگیری با حیوانات وحشی بوده که با خانگی شدن این حیوان منسوخ شده است.»
او در رابطه با اینکه آیا در اصفهان نیز تا کنون عملی به نام عمل زیبایی در حیوانات انجام شده یا خیر، گفت: «دام‌پزشک‌ها آن عملی را که برای سلامتی دام نیاز باشد انجام می‌دهند، درست مانند پزشک‌ها که این کار را برای انسان‌ها انجام می‌دهند. ولی آن چیزی که در انسان‌ها تحت عنوان زیبایی مطرح است، در دام‌ها مطرح نیست و اصلا انجام نمی‌شود. از سوی دیگر، صاحب دام آن قدر به حیوانش علاقه‌مند است که نمی‌آید چنین کاری انجام دهد. دام‌پزشک هم اگر دام‌پزشک باشد به حقوق حیوانات خیلی بیشتر از دیگران احترام می‌گذارد.»
او با اشاره به اینکه این خبر کذب و محتوای آن مضحک است ادامه داد: «دام‌پزشک‌ها توان جراحی دارند اما جراحی بجا. جراحی‌ای که به درد سلامتی بخورد.» دکتر غلامرضا قلمکاری همچنین گفت که در طی بیست و دو سال فعالیت خود با چنین مواردی برخورد نکرده است «و اصلا گوینده این حرف اطلاعات بالینی ندارد و ظاهرا تخصصش هم در حوزه علوم پایه است. در حالی که ما دام‌پزشک‌ها بیشتر به جنبه بهداشت و سلامتی حیوانات فکر می‌کنیم تا زیبایی آن‌ها.»

بالاخره هست یا نیست؟

مسئولان ذی‌ربط هماهنگ با هم انجام چنین جراحی‌ها را از اساس تکذیب می‌کنند و برخی دام‌پزشکان هم؛ اما مسئله جراحی زیبایی حیوانات خانگی در کشور، همچنان با پرسش‌های بی‌پاسخی روبه‌روست و ابهامات آنگاه دو چندان می‌شود که برخی دام‌پزشکان وجود چنین جراحی‌هایی را تایید کرده‌اند.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عادل امیری

برچسب‌های خبر