بره‌کشان مشاوران تحصیلی!

شمارش معکوس داوطلبان ورود به دانشگاه بالاخره به پایان رسید و انتخاب رشته کنکور سراسری از روز دوشنبه گذشته آغاز شد. هم‌زمان با امکان انتخاب رشته داوطلبان، اما بیلبوردهای شهری و همچنین فضای مجازی پُر شده است از تبلیغات رنگارنگ و متنوع مشاوران تحصیلی؛ آن‌هایی که در پیچ‌های اینستاگرامی‌ و سایر صفحات مجازی خودشان را همه‌چیز‌دان و کاربلد می‌دانند و لیست بلند‌بالایی از سوابق شغلی و تحصیلی ارائه داده‌اند تا داوطلبان انتخاب رشته را به سمت و سوی خود جذب کنند؛ از کسب رتبه‌های تک‌رقمی در کنکور تا تحصیل در فلان دانشگاه. از ید طولا در مشاوره تحصیلی تا موفقیت صد درصدی مراجعه‌کنندگان و پذیرش آن‌ها در بهترین رشته‌ها و خاص‌ترین دانشگاه‌ها.
 
تاریخ انتشار: 03:46 - پنجشنبه 1401/05/20
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
قبولی تضمینی
 مشاوران تحصیلی، لحظه‌ای بیکار نمی‌نشینند و با به‌اشتراک‌گذاشتن سوابق و تجربیات خود در شبکه‌های مجازی به داوطلبان کنکور سراسری تضمین قبولی صددرصدی می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند که بدون درنگ و تعلل به آن‌ها مراجعه کنند تا درهای بهترین دانشگاه‌ها به رویشان باز شود. مشاوران تحصیلی که برخی از آن‌ها البته در زمره مشاوران زرد قرار می‌گیرند، این روزها بازارشان داغ داغ است و با طلب پول‌های هنگفت و آنچنانی اقدام به انتخاب رشته برای متقاضیان می‌کنند. به گفته یک منبع آگاه، برخی از مراکز معتبر و با‌سابقه نیز برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به علاقه‌مندان ورود به دانشگاه هزینه‌های میلیونی تا حدود پنج‌میلیون تومان دریافت می‌کنند. اما یکی از این مشاورها که سابقه شش‌ساله دارد و کارشناس ارشد مشاوره‌اش را از دانشگاه اصفهان دریافت کرده است، می‌گوید هزینه پکیج کامل مشاوره انتخاب رشته حدود 600 هزار تومان است؛ اما در صورت مراجعه هم‌زمان چندین نفر با هم 50 هزار تومان تخفیف اعمال می‌شود: «مشاوره با توجه به علایق و بافت خانوادگی و نمره قبولی صورت می‌گیرد؛ مثلا ممکن است داوطلبی به دلایل خانوادگی امکان تحصیل در شهرهای دیگر را نداشته باشد و باید این مسئله حتما در انتخاب رشته لحاظ شود. پس از رغبت‌سنجی و بررسی علایق افراد، چیدمان و تعیین رشته‌ بر اساس اولویت‌ها انجام می‌شود. به طورکلی، جلسه مشاوره در دو پارت دو ساعته برگزار می‌شود.»
شانس بی بازگشت!
 مشاوران تحصیلی این روزها فضای مجازی را قرق کرده‌اند و با تبلیغات خـوش‌آب‌و‌رنـگ و وسـوسـه‌کنـنـده، داوطلبان ورود به دانشگاه را به سمت خود فرا می‌خوانند؛ تبلیغاتی همچون ورود تضمینی به دانشگاه حتی با رتبه‌های پایین؛ چرا که به قول یکی از همین مشاوران «مهم‌ترین مرحله کنکور مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری است؛ چرا که شما خوب یا بد کنکور را پشت سر گذاشته و مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری شده‌اید. حال باید با توجه به رتبه‌ای که در کنکور سراسری کسب کرده‌اید، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. چه بسیار داوطلبانی که سال‌های گذشته با وجود کسب رتبه‌های خوب، به دلیل یک اشتباه در چینش کد رشته‌محل‌ها شانس پذیرش در رشته یا دانشگاه بهتر را از دست داده‌اند و حال هیچ راه برگشتی ندارند.»
انتخاب رشته، خان هفتم ورود به دانشگاه
انـتـخاب رشـتـه آخـرین خـان از هفت‌خانی است که داوطلبان باید برای طی‌کردن مسیر ورود به دانشگاه پشت سر بگذرانند؛ البته به شرط اینکه انتخاب رشته درست و منطقی انجام دهند. یکی از مشاورانی که هزینه مشاوره تحصیلی‌اش را یک میلیون تومان اعلام می‌کند، معتقد است تضمینی برای قبول صد‌درصدی در دانشگاه وجود ندارد: «مشاورانی که هزینه‌های هنگفت دریافت می‌کنند و معتقدند که انتخاب رشته آن‌ها ردخور ندارد و حتما منجر به ورود متقاضی به دانشگاه می‌شود. این مشاوران اما دروغ می‌گویند؛ زیرا قبولی در دانشگاه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ به طوری که هر چه دامنه انتخابات بیشتر باشد، شانش قبولی متقاضیان نیز افزایش می‌یابد.» این موضوع را عبدالرسول پورعباس که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور است نیز به متقاضیان ورود به دانشگاه گوشزد کرده است؛ آنجا که به رسانه‌ها گفته است: «داوطلبان نباید فریب مشاوران زرد پس از اعلام نتایج کنکور برای انتخاب رشته را بخورند؛  چرا که رتبه اول کنکور هم اگر انتخاب رشته نکند، در دانشگاه قبول نخواهد شد؛ بنابراین انتخاب‌های هوشمند کمک‌کننده قبولی داوطلبان در مراکز آموزش عالی کشور است. رقابت داوطلبان رشته تجربی و انسانی در رشته‌های خاص مشاهده می‌شود و اگر کسی در رتبه‌بندی مقام نیاورد، به‌هیچ عنوان قبول نخواهد شد؛ بنابراین کنکوری‌ها در زمان انتخاب رشته به‌هیچ عنوان نباید گول افراد سود جود را بخورند.»
یک‌سوم پذیرفته‌شدگان در دانشگاه قبول می‌شوند
آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، در سال جاری ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری ۵۰۳هزار نفر است؛ این یعنی تقریبا یک‌سوم پذیرفته‌شدگان معادل ۱۶۷‌ هزار نفر از این افراد از طریق رشته‌های با آزمون (و بر اساس نمره و رتبه‌ای که در کنکور کسب کرده‌اند) در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند. به گزارش «ایسنا» بقیه افرادی که به دانشگاه‌ها راه می‌یابند نیز ۳۳۶‌هزار نفرند که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته می‌شوند و این درست همان جایی است که مشاوران زرد بسیار بر آن تمرکز دارند؛ چرا که بخش قابل‌ توجهی از داوطلبان کنکور این رشته‌ها را نمی‌شناسند و ممکن است افراد سودجو رشته‌ای بی‌آزمون را به جای رشته‌ای با آزمون جا بزنند. آن‌طور که پوریا پژوهان‌فر، مشاور تحصیلی نیز به این رسانه گفته است: «۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی اکنون بدون کنکورند؛ اما افراد کلاهبردار و مشاوران صوری کنکور با گرفتن هزینه‌های زیاد، دانش‌آموزان را به سمت رشته‌هایی که اساس قبولی در آن‌ها سوابق تحصیلی است،‌ هدایت می‌کنند که عین فریبکاری است.» به گفته او، این مشاوران صوری فقط امید کاذب می‌فروشند که راه مقابله با آن‌ها فقط مطالعه دقیق دفترچه راهنمای کنکور و انتخاب رشته توسط خود داوطلبان است. حرف‌های علیرضا صالحان، عضو هیئت علمی دانشگاه با «ایسنا» نیز مکمل گفته‌های پژوهان‌فر است. او می‌گوید: «انتخاب رشته درست به مدیریت صحیح و اطلاعات کافی در خصوص رشته‌های منتخب و متناسب با هر منطقه نیاز دارد که این کار را خود دانش‌آموز با بررسی وضعیت کنکوری‌های سال گذشته نسبت به رتبه کسب‌شده و تعداد جذب‌کنندگان دانشگاهی می‌تواند انجام دهد. همچنین نرم‌افزارهای قابل‌اعتمادی طراحی شده که می‌تواند انتخاب رشته‌ای ایمن را برای داوطلبان تضمین کند. ‌از جمله امکانی که در سایت سازمان سنجش آموزش کشور فراهم شده و داوطلبان می‌توانند تا پایان مهلت انتخاب رشته از آن استفاده کنند. طبق اعلام این سازمان، هر داوطلب حق انتخاب حداکثر ۱۵۰ رشته محل را دارد که رشته‌های با آزمون و بی‌آزمون را توأمان شامل می‌شود. حسن استفاده از نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش این است که در آن اطلاعات حداقل نمره قبولی داوطلبان سال گذشته با نمره داوطلب و ظرفیت پذیرش سال جاری مقایسه می‌شود. امسال البته شبکه شاد نیز به حوزه انتخاب رشته وارد شده و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به آن درباره رشته‌های مختلف و آینده شغلی آن، چگونگی انتخاب رشته و همچنین معرفی رشته‌های پرمتقاضی و شرایط قبولی در آن‌ها اطلاعات کسب کنند.»
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی