به‌نام استیضاح به‌کام تندروها

عبارت استیضاح بهانه‌ای شده در دست برخی از مخالفان دولت تا هر زمان شاهد برخی نوسانات اقتصادی در حوزه‌های مختلف بودند، پرچم آن را برافراشته کنند. اندکی به عقب بازگردیم، سال 1397 شماری از نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی خبر از استیضاح رئیس دولت دادند. گویی به این باور راسخ رسیده بودند که حل مشکلات کشور، خروج از بحران‌های اقتصادی، ایجاد شغل و توسعه پروژه‌های عمرانی و… تنها از کانال استیضاح رئیس دولت می‌گذرد. 

تاریخ انتشار: 12:38 - دوشنبه 1399/04/23
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

در این میان برخی از احزاب نیز مدعی مدیریت کشور بودند، البته در سخن و برای این مدعا تا روز سؤال از رئیس دولت هیچ طرح و برنامه مشخصی به مخاطبان ارائه نکردند. هم‌زمان برخی از نمایندگان با انجام مقایسه‌ای پرحاشیه، رأی مجلس در تاریخ 24 خرداد 1360 به عدم‌کفایت رئیس‌جمهور وقت را پیش کشیدند. انطباق رویدادهای امروز با سال‌های نخست شکل‌گیری جمهوری اسلامی نه‌تنها مفید فایده نیست، بلکه ارجاعی پرحاشیه و نامنطبق با رخدادهای امروز است. با تمام این حاشیه‌سازی‌ها و مخالفت‌های شخصی و غیرشخصی با رئیس دولت؛ رهبر انقلاب در تاریخ 24 مرداد 1397 درباره جوسازی‌هایی که علیه کارگزاران دولت به راه افتاده بود، گفتند: «بعضی‌ها جوری حرف می‌زنند، جوری اقدام می‌کنند که به اسم این‌که می‌خواهیم اوضاع را درست کنیم یا مثلا فرض کنید طرفدار ضعفا و مانند این‌ها هستیم، در نقشه دشمن کار می‌کنند، خودشان ملتفت نیستند. این‌هایی که خطاب می‌کنند به دولت که بایستی دولت برکنار بشود و از این قبیل حرف‌ها، این‌ها دارند در نقشه دشمن کار می‌کنند. نخیر، دولت باید باقوت سر کار بماند، کارها را باید این دولت انجام بدهد. رئیس‌جمهور، منتخب مردم است؛ مجلس هم منتخب مردم است؛ هم رئیس‌جمهور حق دارد، هم مجلس حق دارد، هر دو حقوقی دارند و تکالیفی دارند؛ تکالیف را باید انجام بدهند، حقوقشان و کرامتشان هم باید حفظ بشود. هم مجلس باید کرامت رئیس‌جمهور را حفظ بکند، هم رئیس‌جمهور باید کرامت مجلس را حفظ بکند؛ باید همدیگر را حفظ کنند، هم‌افزایی کنند.»

سخنان رهبری در راستای حمایت از دولت گویاست، نه‌تنها در دولت دوازدهم، بلکه ایشان از دولت‌های گذشته نیز حمایت کامل کرده‌اند. این‌که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس کدامین نگرش به طرح سؤال، استیضاح و عدم‌کفایت ریاست جمهوری می‌رسند همچنان در هاله‌ای از ابهام است. فرض کنیم طرح سؤال و رأی به استیضاح رئیس دولت با رأی مثبت نمایندگان مجلس همراه شود. سؤال اساسی اینجاست، آیا ضمانتی در جهت بهبود شرایط اقتصادی وجود دارد؟ آیا شخصیت بعدی که سکان هدایت دولت را عهده‌دار می‌شود می‌تواند قیمت ارز و طلا را به نرخ‌های قبل بازگرداند؟ آیا راهکار مشخص و قابل استنادی برای کاهش تورم وجود دارد؟ آیا تبادلات ارزی بسامان می‌شود؟ آیا تحریم‌های ظالمانه و ضد شهروندان ایرانی از میان می‌رود؟ آیا کسری بودجه جبران می‌شود؟ آیا شرایط اقتصادی که با شیوع کرونا دشوارتر از گذشته شده است، بهبود خواهد یافت؟ و… بی‌شک شماری از نمایندگان مجلس دل درگرو کاهش فشارهای اقتصادی در زندگی روزمره شهروندان دارند، شکی نیست که آنان خواهان ثبات قیمت‌ها و کاهش تنش‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف هستند و به‌واسطه کسب رأی از شهروندان در پی بهبود بخشیدن به زندگی آنان هستند و… اما این‌همه نه‌تنها با استیضاح و رأی به عدم‌کفایت رئیس دولت دوازدهم میسر نخواهد شد، بلکه کشور را با جدال‌های دنباله‌دار و پرهزینه‌ای روبه‌رو خواهد ساخت که نتایج به‌دست‌آمده آن حتی موردنظر طراحان سؤال و استیضاح رئیس‌جمهور نخواهد بود. زیبنده نیست در شرایط دشوار اقتصادی که گریبان زندگی مردم را گرفته است، به اسم استیضاح و طرح برخی مسائل در فضای مجازی و دامن زدن به کنش‌های هیجانی، وقت مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر ساختارهای حقوقی را صرف مخالفت‌ها و دور شدن از هم‌افزایی میان قوای سه‌گانه کنیم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    رضا صادقیان

برچسب‌های خبر