«تخت فولاد» را بهتر ببینید

نرسیده به فرایبورگ، وقتی از سجاد به سمت سعادت‌آباد بیایید، سمت راستتان پر از نور و فروغ است؛ مسیری که هم در روز و هم در شب جذابیت‌‌های بصری فراوانی دارد؛ حتی اگر فقط گذری از کنارش رد شوید! حالا این روزها خبر خوب این است که حال و احوال تخت‌فولاد بهتر شده است. در یک تلاش تازه، دستی بر سر و روی گران‌قدرش کشیده‌اند و شماری از تکایا و آرامگاه‌ها و باغ و گذرهای گردشگری‌اش را مرمت و نورپردازی کرده‌اند؛ حرکت‌هایی مثبت در مسیر نقش‌آفرینی بیشتر این مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی در چرخه فرهنگ و میراث و گردشگری اصفهان. در این گزارش از سید علی معرک‌نژاد درباره جزئیات آماری این فعالیت‌های تازه پرسیده‌ایم.

تاریخ انتشار: 09:11 - چهارشنبه 1399/11/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

«تفرجگاه است»، «کالبدی برای تأمل و عبادت»، «یک گالری هنری که می‌توانی ساعت‌ها در آن بگردی و از دیدن حجاری‌ها و تزئینات معماری گوشه‌گوشه‌اش لذت ببری» و هزار و یک روایت و توصیف دیگر. «تخت‌فولاد» در نظر هر ملاقات‌کننده‌ای به گونه‌ای رخ می‌نماید آن قدر که پر رمز و راز است و پر از داشته‌های تاریخی ارزشمند و این به شما بستگی دارد که از کجا، چگونه و با چه حال و احوالی به ملاقاتش بروید. کناره شمالی مسیر خیابان سجاد به سعادت‌آباد یکی از مسیرهای جذاب گردشگرپسند اصفهان است مخصوصا در شب که پرنورتر هم می‌شود؛ نوری که هم نور معنوی است و هم نور حاصل از نورپردازی‌های تکایا و مقابری است که از گلستان شهدا آغاز می‌شوند و تا بقیه فضاهای تخت فولاد ادامه پیدا می‌کنند. مسیری که حتی وقتی با اتومبیل فقط از کنارش رد می‌شوید، اتمسفر قوی و آرامش عجیبش شما را در برمی‌گیرد و گل سرسبد جذابیت‌های این مسیر روشن هم آرامگاه بابارکن‌الدین است با آن گنبد  فیروزه‌ای‌اش. البته که تخت فولاد بسیار بیش از این‌ها جاذبه دارد و آن‌طور که مدیر این مجموعه روایت می‌کند، تنوع و تکثر شخصیت‌های آرمیده در تخت فولاد، معماری، هنر و حجاری‌های بر روی قبور، جایگاه این مکان را در سطح ملی و بین المللی ممتاز کرده است.

 روایت‌هایی از یک گذر گردشگری، 13 تکیه و سه آرامگاه

به گفته سید علی معرک‌نژاد، اولین بخش فعالیت‌های تازه در تخت فولاد، مرمت و سامان‌دهی تکایای بابارکن‌الدین، کازرونی، سیدالعراقین، خاتون‌آبادی، میرفندرسکی و دو آرامگاه دهش و مرشد عباس زریری بوده است. با هزینه‌ دو میلیارد تومانی. این اقدامات البته به همراه اقدامات فرهنگی بوده چنان که سال گذشته، در تابستان سرویس میراث و گردشگری روزنامه اصفهان‌زیبا ویژه‌نامه‌هایی برای این مجموعه تهیه کرد که یکی‌شان به تاریخ تابستان 98 با عنوان «روزنامه مبارکه تخت‌فولاد اصفهان» منتشر شد و به هدف افزایش آگاهی و شناخت عمومی نسبت به یکی از چهره‌های معاصر ارزشمند مجموعه، به نام «مرشد عباس زریری»؛ ویژه‌نامه‌ای که در رویداد نقالی و زیارت مزار این چهره به دست علاقه‌مندان فرهنگ و ادب اصفهان رسید. مدیر مجموعه تخت‌فولاد در این گفت‌و‌گو، با اشاره به چهار پهنه این کالبد به مساحت 75 هکتار از احداث «گذر گردشگری بابارکن الدین» خبر داد. گذری که برای احداثش دو میلیارد تومان سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند و 3700 مترمربع سنگ‌فرش و 2200 مترمربع پیاده‌راه 1100 متری خلق شده است. اما این تنها گذر نخواهد بود و «گذر مشاهیر» هم به زودی در این مجموعه میزبان گردشگران خواهد بود. در ادامه اتفاقات بیشتری هم رقم خورده است؛ 9 تکیه بانوامین، خادم‌الشریعه، خوانساری، مادرشاهزاده، سیدالعراقین، فاضل سراب، شهشهانی، ملااسماعیل خواجویی، فاضل هندی و البته آرامگاه حاج آقا رحیم‌ارباب هم با نورپردازی‌های ویژه که پانصد میلیون تومان برایشان هزینه شده، حالا میزبان علاقه‌مندان هستند.

روی محور سامان‌دهی و تجهیز

اما تخت‌فولاد فقط شامل تکایا و مقابر نیست. مسجد و کاروان‌سرا و آب انبار و کتابخانه و موزه و باغ و اجزای مختلف دیگری هم دارد که هر کدام به نسبتی میزبان مخاطبانی با علایق و تفکرات گوناگون هستند. چنان که در فعالیت‌های جدید پای تجهیز زمین ورزشی روباز هم به میان آمده است. جالب اینکه نسل‌های مختلف حتما خاطرات متنوعی از فضاهای متنوع این مجموعه دارند. به روایت معرک نژاد پروژه‌های عمرانی و خدماتی مختلفی در مجموعه در حال اجرا هستند. مثلا در حال سامان‌دهی و تجهیز مبلمان شهری و دیواره‌سازی اطراف تخت فولاد هستند؛ اولی 30درصد پیشرفت داشته و برایش 300 میلیون تومان بودجه گذاشته‌اند و دومی 60درصد پیشرفت داشته با بودجه 1.3‌میلیارد تومانی. سامان‌دهی اما تا محوطه شمالی گلستان شهدا هم رسیده و قرار است با بودجه 2.5میلیارد تومان به ثمر برسد که حالا 65 درصد پیشرفت داشته است. در بخش دیگر هم مشغول سامان‌دهی و شاخص‌سازی قبور مشاهیر هستند که بودجه‌اش 800 میلیون تومان است و 70‌درصد هم پیشرفت داشته است. باغ طوبی هم یکی از فضاهای متفاوت مجموعه است. فضایی که در مجموعه اقدامات اخیر با هزینه 150 میلیون تومانی تا 90 درصد سامان‌دهی شده است. در کل هم آن طور که سید علی معرک‌نژاد می‌گوید، می‌توان گفت پروژه 1.35میلیارد تومانی سامان‌دهی تکایای تخت فولاد تا 30 درصد انجام شده و نورپردازی‌ تکایا هم با هزینه کل 300‌میلیون تومانی تا 40 درصد پیشرفت داشته است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نفیسه حاجاتی

برچسب‌های خبر