تصفیه‌کننده‌های خانگی

هوای خانه‌هایتان را ندارید.به‌خصوص حالا که اغلب شما در آپارتمان زندگی می‌کنید، کمتر به این موضوع اهمیت می‌دهید. یکی از راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، افزایش تعداد گیاهان به دلیل حذف دی‌اکسید‌کربن، فرمالدهید، بنزن و سایر آلاینده‌های موجود در هواست. ناسا روی توانایی گیاهان در پاک‌سازی  هوا تحقیق‌هایی کرد. ازجمله گیاهان تحقیق‌شده و مؤثر در این زمینه عبارت‌اند از: داوودی، ژربرا، پتوس، سرخس، گندمی، فیلودندرون، فیکوس، بامبو، دراسنا، اسپاتی فیلوم، سانسوریا، اریکا، پاپیتال و… .
 
تاریخ انتشار: 04:13 - پنجشنبه 1401/05/20
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
این پژوهش‌ مشخص کرد برای پاک‌سازی هر 150 مترمربع فضای درون ساختمان به 15تا18 گیاه درون‌خانه‌ای (با قطر گلدان 15 تا 20 سانتی‌متر) نیاز است. حال به توضیح برخی از گیاهان مؤثر در پاک‌سازی هوا با نظر محسن اسماعیلیان، مدیر فضای سبز منطقه یک، اشاره می‌کنیم.
 
فیکوس
فیکوس اِلاستیکا که گاهی در ایران به آن فیکوس آلمانی گفته می‌شود، از آن‌دسته گیاهان مناسب برای تصفیه هواست که ضمن خاصیت تصفیه هوا و جذب آلایندگی‌ها، بسیار زیباست.این گیاه به‌خوبی در محیط‌های بسته رشد می‌کند و حتی در دماهای پایین هم مقاوم است. بهترین دما برای آن 16 تا 27 درجه سانتی‌گراد است. اگرچه بهتر است حداقل مقدار نور کمی به این گیاه بتابد، اگر چنین شرایطی در منزل شما وجود ندارد، جای نگرانی نیست؛ چون این گیاه در سایه و حتی تاریکی هم رشد می‌کند.از تابش نور مستقیم به آن جلوگیری کنید.‌ می‌توانید در ماه‌های تابستان به آن کود مایع اضافه کنید و از اواسط تابستان تا پایان پاییز مرتب آن را آبیاری کنید. بهتر است هنگامی دوباره به آن آب دهید که خاک گلدان کمی خشک شده باشد. در زمستان آن را مرطوب نگه‌دارید؛ اما مواظب باشید که در آب غرقش نکنید.
 
پتوس
پتوس از گیاهان تصفیه‌کننده هواست و همیشه‌سبز و بالارونده است. نیاز آبیاری این نوع گل متوسط است؛ به‌طوری‌که در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار آبیاری کفایت می‌کند. آبیاری در هر مرتبه باید به میزانی باشد که آب از زیر گلدان خارج شود؛ ضمنا در فاصله بین آبیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود. ترکیب خاکی از خاک‌برگ و اندکی خاک باغچه برای پتوس مناسب است.
این گیاه در مکان‌های سایه‌‌آفتاب به‌خوبی رشد می‌کند. مناسب برای استفاده در نقاط کم‌نور در داخل ساختمان نیز است؛ البته پتوس ابلق در سایه، سبز‌رنگ می‌شود. بهترین دما هم برای نگهداری 15تا 26 درجه سانتی‌گراد است. نیاز به رطوبت متوسط دارد. اسپری‌کردن برگ‌ها با آب جوشیده سردشده هفته‌ای یک‌بار مناسب است. استفاده از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی به میزان یک گرم‌(یک قاشق چای‌خوری) در یک لیتر آب هر دو هفته‌ یک‌بار در فصل رشد (بهار و تابستان) توصیه می‌شود؛اما افزایش این گیاه از طریق قلمه ساقه و در فصل بهار است. قلمه ساقه با طول 15تا20 سانتی‌متر شامل دو یا چهار برگ است که با قرار دادن در آب به‌راحتی ریشه‌دار می‌شود.
 
دراسنا
این گیاه، از بهترین گیاهان برای ازبین‌بردن تری‌کلرواتیلن موجود در هواست. رشد راحتی دارد و اگر به‌خوبی از آن مواظبت کنید، تا ده‌ها سال باقی می‌ماند.بهترین نور برای این گیاه، نوری است که از شرق یا غرب می‌آید؛ البته اگر کمتر به آن آب بدهید، در نور کمتر و حتی سایه هم می‌توانید از آن نگهداری کنید. خاک آن را همیشه مرطوب و خیس نگه‌دارید. به‌عبارت‌دیگر، هرگز اجازه ندهید ریشه آن خشک شود. بهتر است در زمستان از میزان آبیاری کم کنید. با آب گرم برگ‌هایش را آب‌پاشی کنید. اگر آب کافی به برگ‌ها نرسد، سطح آن‌ها قهوه‌ای شده و باید از گیاه جدا شوند. در بهار و تابستان برای رشد بهتر می‌توانید هر دو هفته یک‌بار به آن کود مایع اضافه کنید؛ اما از دادن کود در زمستان خودداری کنید.توصیه می‌شود هرسال یا حداقل هر دو سال یک‌بار خاک گلدان آن را عوض کنید تا رشد اعجاب‌انگیزی از این گیاه ببینید. دمای ایدئال برای این گیاه 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. اگرچه تا 10 درجه هم دوام می‌آورد؛ ولی ممکن است برگ‌ها در این دما اذیت شده و زرد شوند.
 
سانسوریا
سانسوریا، از دیگر گیاهان تصفیه‌کننده هوا محسوب می‌شود. این گیاه بسیار مقاوم بوده و با شرایط درون ساختمان‌ها سازگار است. دارای انواع پاکوتاه و برگ‌هایی تا ارتفاع حداکثر 15 سانتی‌متر و انواع پابلند (با برگ‌هایی تا ارتفاع 45 سانتی‌متر) است.نیاز آبی این گیاه نسبتا کم است؛ چراکه آبیاری زیاد باعث پوسیدگی انتهای ساقه و برگ گیاه می‌شود. با توجه به شرایط داخل ساختمان به‌طورمعمول در تابستان هفته‌ای یک‌بار و در زمستان هر 10 روز یک‌بار آبیاری کفایت می‌کند. در فاصله بین هر آبیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود. ترکیب خاکی برای آن شامل خاک‌برگ و خاک باغچه است؛ همچنین ازنظر شرایط محیطی بسیار سازگار و کم‌توقع است.در مکان‌های سایه‌‌آفتاب به‌خوبی رشد می‌کند و بهترین دما برای نگهداری آن 16تا26 درجه سانتی‌گراد است. این نوع گل نیاز به رطوبت کم دارد. استفاده از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی به میزان یک‌گرم‌(یک قاشق چای‌خوری) در یک لیتر آب هر دو هفته یک‌بار در فصل رشد (بهار و تابستان) مفید است.افزایش این گیاه از طریق قلمه برگ، تقسیم بوته و جدا کردن پاجوش است. قلمه برگ با طول 10تا15سانتی‌متر در ماسه ریشه‌دار می‌شود و بعد از مدتی برگ‌های جدید از کنار برگ کاشته شده جوانه می‌زند. انواع ابلق آن به‌منظور حفظ رنگ برگ‌ها باید از طریق تقسیم بوته افزایش داده شود؛ به این صورت که گیاه از گلدان خارج‌ شود و با تقسیم بوته ریشه‌دار  شده و کاشت آن‌ها در گلدان جدید افزایش یابد.
 
فیلودندرون
فیلودندرون‌ها انواع متفاوتی داشته و به‌طور‌کلی به نور کمی احتیاج دارند. جالب است بدانید که مدل برگ قلبی آن محبوبیت بیشتری دارد؛ چون در هر مکان و در هر شرایطی به‌خوبی رشد می‌کند و مقاوم‌تر از سایر مدل‌هاست. برای اینکه ظاهر زیباتری به آن بدهید، می‌توانید شاخه‌های در حال رشد آن را مرتب هرس کنید. این گیاه در هر شرایطی رشد می‌کند؛ اما نه در نور مستقیم! نور مستقیم برگ‌های آن را می‌سوزاند و رشدش را برای همیشه متوقف می‌کند؛ درضمن باید برگ‌هایش همیشه عاری از هرگونه گردوخاک باشد و مرتب به آن‌ آب دهید؛ چون خاکش ‌باید همیشه مرطوب باشد؛ ولی بین هر دوره آب دادن اجازه دهید خاک گلدان خشک شود؛ سپس آب را اضافه کنید؛ ولی در زمستان به آب کمتری احتیاج دارند. هر دو هفته یک‌بار به فیلودندرون کود مایع دهید تا سرزنده‌تر و قوی‌تر شود. بهترین دما هم برای آن‌ 16 تا 21 درجه سانتی‌گراد است.
 
اریکا
اریکا از گروه نخل‌های زینتی است که به‌عنوان گیاه درون‌خانه‌ای کاربرد دارد. این گیاه زیبا دارای برگ‌های شانه‌ای سبز‌رنگ و دم‌برگ‌های متمایل به زرد است. نیاز آبیاری این نوع گل در حد متوسط است. با توجه به شرایط داخل ساختمان به‌طورمعمول در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان هر پنج روز یک‌بار آبیاری کفایت می‌کند. آبیاری آن در هر مرتبه باید به میزانی باشد که آب از زیر گلدان خارج شود. خاک گلدان همیشه مرطوب باشد؛ ولی از اشباع‌شدن خاک با آب جلوگیری شود. بهتر است از آب جوشیده سردشده برای آبیاری این گیاه استفاده شود. خاک آن باید حاصلخیز (با ترکیبی از یک قسمت خاک‌برگ و دو قسمت خاک باغچه) باشد. بهترین دما برای نگهداری 16تا 29 درجه سانتی‌گراد است. نیاز به رطوبت زیاد دارد. اسپری‌کردن برگ‌ها با آب جوشیده سردشده روزانه توصیه می‌شود.استفاده از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی به میزان یک گرم‌(یک قاشق چای‌خوری) در یک لیتر آب هر دو هفته یک‌بار در فصل رشد (بهار و تابستان) توصیه می‌شود. افزایش این گیاه از طریق بذر و پاجوش و تقسیم بوته است؛ درضمن به‌منظور نظافت برگ‌ها از اسفنج یا پارچه نرم و آب جوشیده سردشده استفاده شود.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی