جذابیت لژیونر مربی‌ها

حضور دو لژیونر که از فوتبال اصفهان به لیگ‌های اروپایی راه یافتند، جذابیت ویژه‌ای به رقابت روی نیمکت تیم‌های نصف‌جهان بخشیده و فوتبال‌دوستان اصفهانی و رسانه‌ها بی‌صبرانه منتظر رونمایی رسمی از نیمکت دو تیم و تقابل آن‌ها در دربی اصفهان هستند. از زمان انتخاب محرم نویدکیا برای سرمربیگری تیم فوتبال سپاهان و رحمان رضایی برای تیم فوتبال ذوب‌آهن، کارشناسان و رسانه‌ها از جنبه‌های مختلف به این دو انتخاب و حضور این مربیان جوان بر روی نیمکت دو تیم لیگ برتری از دیار زاینده‌رود اشاره کرده‌اند، اما لژیونربودن هر دو مربی در دوران فوتبال حرفه‌ای، نکته مغفولی است که بدان توجه نشده و ازاین‌رو در گزارش امروز  نگاهی به سابقه لژیونری محرم و رحمان خواهیم داشت.

تاریخ انتشار: 08:59 - یکشنبه 1399/07/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

سرشناس‌تری لژیونر ذوب‌آهن

رحمان رضایی زمانی که به تیم ذوب‌آهن پیوست و در خط دفاعی این تیم جای گرفت، نام و نشانی نداشت، اما عملکردش در تیم اصفهانی موجب شد به اردوی تیم ملی برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2002 دعوت شود. کاشف او ناصر حجازی معرفی شده و بلاژویچ هم به خوبی از او استفاده کرد. به‌طوری‌که بعد از بازی‌های مقدماتی با وجود حذف‌شدن در مرحله پلی‌آف مقابل ایرلند جنوبی، باشگاه پروجای ایتالیا بعد از به‌خدمت‌گرفتن علی سامره، او را هم جذب کرد. این مدافع بلندقامت در دوره‌ای که چند ستاره فوتبال ایران در بوندس‌لیگا بازی می‌کردند، در مسیری متفاوت به ایتالیا رفت تا سرنوشت حرفه ‌ایش را در لیگی ادامه دهد که مدافعانش در دنیا شهره بودند. رضایی یکی از بهترین مدافعان دوران مدرن فوتبال آسیا محسوب می‌شود که وظیفه داشت در زمانی که مهاجمانی در کلاس جهانی در سری آ بازی می‌کردند از خط دفاعی تیمش محافظت کند. او بهترین دورانش را در زمان حضور در مسینا رقم زد. او ابتدا کمک کرد این تیم از سری B به سری A صعود کرده و سپس در 36 بازی از 38 بازی تیمش در لیگ ایتالیا بازی کرد. مسینا در فصل 2004-2005 با رحمان در رده هفتم سری آ قرار گرفت. رضایی که از سال 2001 تا 2008 به طور مداوم لژیونر لیگ ایتالیا بود، در مجموع 129 بازی در تیم‌های پروجا، مسینا و لیورنو انجام داد و شش گل نیز به ثمر رساند. در این مدت، رحمان در تیم ملی ایران نیز یک مهره کلیدی محسوب می‌شد و کلاس فوتبالی او بالاتر از مدافعان لیگی قلمداد می‌شد.

بدشانسی در آلمان

در زمانی که هنوز لیگ حرفه‌ای ایران شروع به کار نکرده بود، محرم کم سن و سال در تیم سپاهان توانست به تیم بزرگ‌سالان راه پیدا کند و آن طوری که گفته می‌شود، مهدی مناجاتی به این بازیکن نحیف میدان داد. سبک بازی خاص او و کیفیت بازی‌اش باعث شد با وجود سن کم پس از قهرمانی در بازی‌های آسیایی بوسان در سال 81 با پیشنهاد آرمناک پطروسیان، لئون استپانیان و مجید بصیرت و با رضایت فرهاد کاظمی بازوبند کاپیتانی سپاهان را بر بازو ببندد تا یکی از جوان‌ترین کاپیتان‌های تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد. نویدکیا پس از قهرمانی با سپاهان در لیگ برتر، در زمانی که بازیکنان ایرانی در رصد تیم‌های آلمانی بودند و لژیونر زیادی در بوندس لیگا داشتیم، محرم نویدکیا هم مورد توجه تیم بوخوم آلمان قرار گرفت و سال 2004 به این تیم پیوست.محرم در ماه‌های ابتدایی حضورش در بوخوم عملکرد خوبی داشت و اصفهانی‌ها منتظر درخشش او در بوندس لیگا بودند، اما در ادامه با مصدومیت کهنه‌ای که سراغش آمد جایگاه خود را در این تیم از دست داد. نویدکیا اواخر سال 84 به طور قرضی به سپاهان بازگشت و سپس در ابتدای فصل بعد قرارداد خود را دائمی کرد. نویدکیا در مجموع در بوخوم 10 بازی در بوندس‌لیگای 2 و دو بازی در جام حذفی آلمان انجام داد تا عملا دوره لژیونری ناکامی را پشت سر بگذارد. محرم پس از بازگشت از آلمان، در لیگ ایران و در تیم سپاهان فوتبال حرفه‌ای را ادامه داد و با این تیم چند قهرمانی دیگر در لیگ برتر و جام حذفی به دست آورد و در همین تیم نیز کفش‌هایش را آویزان کرد.

مسیر جدید لژیونرها

از جمع لژیونرهای فوتبال ایران، علی دایی، شرایط ویژه‌تری در مربیگری داشته و علاوه بر اینکه هدایت تیم ملی را هم برعهده گرفته است، با تیمش در رده باشگاهی به قهرمانی رسیده است، اما دیگر لژیونرهای فوتبال ایران از جمله خداداد عزیزی، کریم باقری، وحید هاشمیان و علی سامره در زمینه مربیگری توفیق چندانی نداشته‌اند. نویدکیا اولین فصل مربیگری را در لیگ بیستم پیش رو خواهد داشت و رحمان رضایی هم که در لیگ‌های زیرگروه مربیگری کرده، برای نخستین تجربه لیگ برتری مهیا می‌شود.حضور دو لژیونر فوتبال ایران روی نیمکت تیم‌های اصفهانی، جذابیت خاصی به تقابل این تیم‌ها بخشیده و باید منتظر مانده و ببینیم این دو مربی از آموخته‌های دوران بازیکنی خود در اروپا چگونه استفاده خواهند کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر