جلوی کارچاق‌کنی در شهرداری را گرفتیم

بیش از هفت ماه و چند روز از آغاز به کار اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گذرد. شورایی که اقدامات متفاوتی در شهر و برای تسهیل در امورات شهروندان انجام داده است. روز گذشته محمد نورصالحی در اولین نشست رسانه‌ای ضمن تشریح اقدامات این مجموعه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. مرد شماره یک شورای اسلامی شهر اصفهان در اولین کنفرانس خبری مهم‌ترین عناوین مطرح‌شده درباره مجموعه شورا را این‌گونه بیان کرد: «اتوبوس برقی، جایگزین تراموا می‌شود، برکناری 15 نفر از کارکنان شهرداری به دلیل تخلف، اختصاص 1100 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه محله‌محوری، نبود قبور لاکچری در آرامستان باغ رضوان، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهر برقی می‌شود، آغاز انتقال مطب پزشکان به شهرک سلامت، مجهز‌شدن ساختمان‌های شهر به فیبرنوری، عمده آلاینده‌های اصفهان به صنایع برمی‌گردد، برای مهاجرت‌های داخلی باید قانون وضع کنیم، لزوم تقویت گردشگر داخلی، حمایت مدیریت شهری از مطبوعات، به دلیل ملاحظات اجتماعی به نمایشگاه اکسپو دوبی نرفتیم.

تاریخ انتشار: 09:26 - پنجشنبه 1400/12/19
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
no image

دعوت عضو سیزدهم شورا به صحن علنی در هفته آینده،  برای خرید ناوگان حمل‌و‌نقل جدید مصمم هستیم،  فعال‌شدن سامانه شفافیت اواخر فروردین، ارتقای کیفیت زندگی در بافت فرسوده شهر، موافق دفن اموات در محله‌ها نیستیم، فعالیت شورا در راستای جوانی جمعیت.»
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است: «شورای شهر از جنس مردمی است؛ بنابراین شوراها طی ادوار گذشته تلاش کرده‌اند بیشترین خدمت را به مردم ارائه کنند. موتور در حال حرکت شهرداری نیز با سرعت بیشتری فعالیت می‌کند. متأسفانه در دوره قبل کارچاق‌کنی رواج یافته بود؛ اما در این دوره مدیریت شهری جدی پای این کار ایستاده‌ایم و با فساد برخورد خواهیم کرد. در این راستا با پیگیری انجام‌شده نزدیک به ۱۵ نفر از کارکنان شهرداری به دلیل تخلفات برکنار شدند.» بخش مهم صحبت‌های محمد نورصالحی در اولین کنفرانس خبری مربوط شد به رسانه‌ها و حمایت از آن‌ها. او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم توازن آگهی در بین رسانه‌ها اظهار کرد: «اصحاب رسانه نقش مهمی در فرهنگ‌سازی، ساخت اجتماع و جوامع بر اساس اخبار و اطلاعات دقیق دارند و در این عرصه توازن آگهی در بین آن‌ها رعایت خواهد شد. شورا از مطبوعات حمایت می‌کند. برای کمک به مطبوعات، بودجه یا ردیف تعریف‌شده‌ای نداریم؛ اما می‌توان از محل بودجه فرهنگی کمک‌هایی انجام داد؛ زیرا به صورت صریح به اینکه در چه بخش هایی هزینه شود، اشاره نکرده و فقط عنوان بودجه فرهنگی را بر روی خود دارد. لازم است به عدالت در اطلاع رسانی توجه ویژه شود و آنچه در این موضوع به دست شورا می‌تواند انجام شود باید صددرصد باشد؛ در این راستا به رسانه‌های غیر شهرداری نیز باید توجه بیشتری شود.»
بخش دیگر سخنان رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به بودجه مربوط شد: «بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه امسال ۴۱ درصد رشد داشته است، مناطق شهر به لحاظ کالبدی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی بسیار با هم فاصله دارند که در کوتاه‌مدت رفع نمی‌شود، البته باید بدانیم اینکه مناطق مشابه هم بشوند، امکان‌پذیر نیست؛ اما این اهتمام وجود دارد محله‌ها را به شرایط آرمانی برسانیم. لایحه بودجه اواخر دی‌ماه به شورا ارائه شد، حفظ ساختار کلی لایحه بودجه از جمله اهداف شورا بود؛ اما پس از بررسی تغییراتی در آن اعمال شد و در نهایت اول اسفند بودجه سال آینده شهر به تصویب رسید؛ تکمیل پروژه‌های عمرانی شاخص شهر در بودجه به طور ویژه دیده شد؛ به‌طور مثال برای سرعت در اجرای خط دو مترو و سالن اجلاس بودجه این پروژه‌ها افزایش یافت و طی هفت ماه گذشته ۳۳ جلسه علنی و ۵۵ جلسه کمیسیون تلفیق برگزار شده است؛ در این دوره همچنین تصمیم گرفته شد کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار نیز به کمیسیون‌های تخصصی شورا اضافه شود.» تأکید دیگر نور‌صالحی بر گره‌گشایی از مشکلات شهری و سعی در حل معضلات بود. «در دوره جدید سعی کردیم اگر گره و مشکلی در شهر وجود دارد، مرتفع کنیم؛ زیرا معتقدیم اگر در بعضی قوانین مردد ماندیم، باید بدون عدول از قانون به نفع مردم حرکت کنیم. همه در محیط‌های اداری با سلامت کار می‌کنند؛ اما ممکن است یک درصد تخلف ناچیز وجود داشته باشد. در همه ادوار مدیریت شهر اطلاع‌رسانی دقیق و صریحی داشتیم و در دوره جدید هم بر این موضوع تأکید بیشتری شده است.»

 رسیدگی به محله‌ها و استقرار میز محلی

 به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ۲۰۰ محله در شهر وجود دارد که رسیدگی به ۹۰ محله توجه ویژه می‌خواهد: «در این راستا بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال آینده ۳۰ محله به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته؛ به طوری که ۱۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ محلات دیده شده است. میز محلات نیز در شهرداری ایجاد شده است تا نیاز سنجی از مردم انجام شود.»

قبور لاکچری در باغ رضوان اصفهان نداریم

وضعیت خرید و گرانی قبر در باغ‌رضوان و وجود قبور لاکچری، پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه بود. نورصالحی در این باره به نکاتی اشاره کرد: «در گذشته در باغ رضوان هزینه‌هایی به عنوان همیاری و خودیاری گرفته می‌شد که بسیار پررنگ بود؛ اما من با قاطعیت می‌گویم به حساب افراد نرفته است، بلکه همه ارقام به حساب باغ‌رضوان واریز شده و دلیل آن‌ها برای دریافت این ارقام، درآمد کم این سازمان بوده است، اما اکنون دریافت هر گونه رقم مازاد، ممنوع شده و صددرصد اطمینان می‌دهم جز آنچه شورا مصوب کرده هزینه اضافه‌تری دریافت نمی‌شود. قبور لاکچری در باغ‌رضوان اصفهان نداریم. با توجه به ورودی‌های متفاوت آرامستان دیگر قطعات اول و آخر باغ‌رضوان معنا ندارد. اگر در گذشته باغ‌رضوان رقمی به عنوان خودیاری از فردی گرفته است می‌توانیم برای برگشت آن رقم اقدام کنیم.

اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهر برقی می‌شود

چند روز گذشته به صورت نمادین از اولین اتوبوس برقی در اصفهان رونمایی شد. نورصالحی در خصوص این موضوع به وجود اینگونه اتوبوس‌ها برای کاهش آلودگی هوا درشهر اشاره کرد: «امیدواریم با توجه به وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان حرکت اتوبوس‌های برقی در شهر اصفهان توسعه یابد. تولیدکنندگان داخلی نیز ساخت اتوبوس‌های برقی را آغاز کرده‌اند، در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذار و شهرداری خطوط اتوبوس برقی در شهر ایجاد می‌شود. امیدوارم با توجه به قولی که از سوی تولیدکنندگان داده شده و با ورود بیش از 30 هزار خودروی برقی به بازار بتوانیم تاکسی‌های شهر را نیز برقی کنیم. شهریور سال آینده، 14 ایستگاه شارژ برقی خودروهای هیبریدی احداث می‌شود و برای بازسازی اتوبوس‌های فعلی و خرید اتوبوس برقی در بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است. در حوزه نرم‌افزاری نیز برای رفع معضل ترافیک شهر هم باید اقداماتی انجام شود و باید نقاط دسترسی به مترو را اگر محدود است، فعال کنیم.» او اشاره‌ای هم داشت به اجرای پروژه‌های شاخص زیست‌محیطی: «برای رینگ چهارم حلقه ترافیکی شهر نیز در سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان و برای خط دوم مترو ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و این خط تاکنون 45 درصد پیشرفت داشته است.

 شهرک سلامت، مطب پزشکان می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از وضعیت ترافیک شهر در خیابان‌های منتهی به آمادگاه که مطب پزشکان است، سخن گفت و نارضایتی‌هایی که در این خصوص وجود دارد. «احداث شهرک سلامت در کشور منحصر به‌فرد است؛ چراکه این ایجاد شهرک در شرق اصفهان در توسعه توریسم سلامت و کمک به بهبودی بیماران تأثیر بسزایی دارد. انتقال مطب پزشکان از هسته مرکزی شهر را با کمک پزشکان و سرمایه‌گذار آغاز کردیم تا تراکم در این نقاط کمتر شود.» موضوع دیگری که نورصالحی به آن اشاره کرد، تجهیز ساختمان‌های شهر به فیبرنوری بود: «وقتی از هوشمندسازی صحبت می‌کنیم، در واقع همه صنوف فعال در حوزه IT باید به سمت این شاخص به صورت کامل حرکت کنند، فعالیت شهرداری تنها در این مسیر کارساز نیست. با کمک مخابرات بسترسازی‌ها برای حرکت به سوی شهر هوشمند در کل یک محله اجرا خواهد شد و ظرف چهار سال از یک محله به کل شهر این طرح توسعه می‌یابد و همه ساختمان‌ها در شهر مجهز به فیبر نوری می‌شوند. میز هوشمند در شهرداری ایجاد شده و در بودجه سال آینده برای هوشمندسازی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.»

صنایع، مهم‌ترین آلاینده‌های اصفهان هستند

رفع آلودگی هوای شهر اصفهان، موضوعی است که همت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد. به اعتقاد نورصالحی، صنایع، مهم‌ترین آلاینده‌های اصفهان هستند: «اینکه درصد آلایندگی خودروها و صنایع چند به چند است، اختلاف وجود دارد؛ اما با توجه به کار علمی انجام شده عمده آلاینده‌ها به صنایع بر می‌گردد؛ بنابراین معتقدیم صنایع دیگر نباید توسعه یابند و البته شهر نیز متقابلا به دنبال توسعه نباشد؛ چون جمعیت و افزایش آن نیز افزایش آلاینده‌ها را به دنبال دارد. هر چند با حکم قضایی پلمب یکی از مشعل‌های مازوت‌سوز باز شد، اما همه مقامات استان و شهر متفق‌القول هستند که این کار انجام نشود؛ اما خوب این کار فرااستانی بود.» در ادامه موضوع حاشیه‌نشینی نیز در لابه‌لای صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح شد: «در استان اصفهان یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر داریم که این رقم در شهر ۵۰۰ هزار نفر است و به‌تبع مشکلات خود را به همراه دارد. اصفهان به لحاظ حاشیه‌نشینی در بین کلان‌شهرهای دیگر وضعیت بهتری دارد؛ اما باید برای رفع مشکلات موجود تلاش کرد. معتقدم برای مهاجرت‌های داخلی باید قانونی وضع کنیم و در خیلی از موارد ما معلول محسوب می‌شویم. علت مشکلات را باید در جاهای دیگر پیدا کرد و باید تلاش کنیم شعار ندهیم و بر انجام تمرکز کنیم. با وجود اینکه ۱۰ درصد نخبه علمی کشور  داریم، اما چون فضای کار کم است، نخبگان ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند؛ بنابراین باید با حمایت بیشتر، نخبه‌های علمی و صنعتی را در اصفهان نگه داریم.»

لزوم تقویت گردشگر داخلی

نورصالحی، گردشکری را به عنوان یکی از صنایع پاک عنوان کرد و در خصوص جذب گردشگر در اصفهان صحبت کرد: «باید در حالی که اشتغال را حفظ می‌کنیم، به دنبال کاهش آلودگی هوا هم باشیم. در این حوزه نیاز به زرق و برق خاصی نداریم؛ زیرا با آثار میراثی ارزشمندی که در اصفهان وجود دارد، ظرفیت جذب گردشگر مهیاست. ورود گردشگر خارجی به دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا کاهش یافته است؛ بنابراین باید گردشگر داخلی را تقویت کنیم.» صحبت درباره وضعیت زاینده‌رود و بحران کم‌آبی، در ادامه سخنان رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گنجانده شد: «شورای ششم پیگیر موضوع آب است و در این زمینه مطالبات جدی داریم. با توجه به اینکه نماینده مردم اصفهان هستیم، می‌توانیم صدای خودمان را بلند کنیم و خوشبختانه در بیشتر جلساتی که با موضوع آب در استان و کشور برگزار می‌شود، حضور داریم. بازدید از نمایشگاه اکسپو دوبی کار خوب بوده است، تعدادی از مسئولان استان از این نمایشگاه بازدید داشته‌اند و تعداد کمی از مدیران شهری نیز با هزینه خود و گرفتن مرخصی به این نمایشگاه رفته‌اند؛ اما اعضای شورا به دلیل ملاحظات اجتماعی ترجیح دادند به این بازدید نروند.»

عضو سیزدهم شورا هفته آینده به صحن شورا دعوت می‌شود

در ادامه نورصالحی از دعوت نفر سیزدهم به صحن علنی شورا سخن گفت: «شورای شهر در معرفی عضو سیزدهم شورا کوتاهی نکرده است و این روند قانونی معرفی اعضای علی‌البدل و نپذیرفتن دو نفر آن‌ها برای حضور در شورای شهر موجب شده مراسم تحلیف به تأخیر بیفتد و هفته آینده دیگر عضو علی‌البدل به صحن دعوت شده است.»

 برکناری 15 نفر از کارکنان شهرداری به دلیل تخلف

صحبت در خصوص مبارزه با فساد در شهرداری زمینه سخنان رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان شد و در این خصوص مطالبی را مطرح کرد: «اگر حساسیت روی برخورد با فساد وجود داشته باشد، سیستم نیز فعالیت خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند. متأسفانه قبلا این حساسیت‌ها کم  بود و کارچاق‌کنی رواج یافته بود، البته شورای شهر دوره قبل نیز به آن انتقاد داشت و به ما هم سفارش کردند که جدی پای این کار بایستیم. در این راستا و با پیگیری انجام‌شده نزدیک به ۱۵ نفر به دلیل تخلفات برکنار شدند؛ چه در داخل و چه خارج شهرداری و این در حالی است که فعالیت ۹۹ درصد پرسنل صحیح و سالم است، اما آن دو درصد متخلف آبروی دیگران را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. هر پدیده منفی را نمی‌توان یک شبه برطرف کرد؛ اما این حساسیت بر پیگیری و کاهش تخلفات وجود دارد.»

تصمیم به خرید ناوگان حمل‌ونقل جدید داریم

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان: «میانگین سن ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان در گذشته چهار سال بود که این عدد به ۱۰ سال رسیده است. این در حالی است که عمر مفید اتوبوس‌ها همین 10 سال ذکر شده؛ بنابراین باید ناوگان جدید جایگزین آن شود. از این رو تصمیم به خرید ناوگان جدید داریم.» نورصالحی ادامه داد: «در گذشته هر دستگاه اتوبوس را ۵۶۰میلیون تومان می‌خریدیم و اکنون این عدد ۱۰ برابر شده است و اگر اتوبوس برقی هم بخواهیم بخریم، رقم 20 برابر است. مشارکت بخش خصوصی رویکرد بودجه ۱۴۰۱ است؛ زیرا حجم کارها زیاد و منابع محدود است. سرفاصله رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌ها زیاد شده که تذکر درستی است، اما باید توجه داشت از ۱۲۰۰ اتوبوس فعال در سال ۹۶ به ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر رسیده‌ایم. نرخ تاکسی و اتوبوس زیاد نیست و طولانی‌ترین خط اتوبوس از میدان استقلال تا پایانه صفه به طول ۲۰ کیلومتر ۱۵۰۰ تومان است، البته شهرداری نرخ ترجیحی برای برخی از اقشار ضعیف جامعه دارد. هنوز قیمت و نرخ تاکسی و اتوبوس برای سال ۱۴۰۱ مصوب نشده، اما تلاش می‌کنم نرخ اضافه نشود.»

اتوبوس برقی توجیه‌پذیرتر از ترامواست

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، اشاره‌ای هم داشت به فعالیت تاکسی‌های شهر: «تاکسی‌های شهر با فعالیت تاکسی‌های اینترنتی مورد ظلم قرار گرفتند و آسیب‌پذیر شدند که در این راستا ضرورت دارد از آن‌ها حمایت کنیم. با توجه به اینکه فقط مطالعات تراموا در شهر انجام شده معتقدیم توسعه اتوبوس برقی به جای تراموا منطقی‌تر و توجیه‌پذیرتر است؛ زیرا ناوگان تراموا گران است و در برنامه ما نیز ایجاد تراموا نیست.»

فعال‌شدن سامانه شفافیت اواخر فروردین

به بیان نورصالحی، طرح شفافیت از اول بهمن با فعالیت کمیته سلامت اداری عملیاتی شد؛ همچنین سامانه سوت‌زنی نیز در شورا فعالیت خود را آغاز کرد؛ بنابراین هر گونه تخلف را می‌توان در آن برای بررسی ثبت کرد؛ اما سامانه شفافیت به دلیل اینکه هنوز اطلاعات آن تکمیل نشده از اواخر فروردین فعال می‌شود. او گفت: «جلسات شورای شهر به صورت زنده پخش می‌شود و در دسترس عموم است؛ اما اگر اصحاب رسانه تمایل به حضور در جلسات را دارند، با توجه به شرایط کرونایی می‌توان ترتیبی اتخاذ داد تا به صورت محدود هر بار حضور داشته باشند. اینکه چند شهر میزان حقوق همه کارکنان خود را روی سایت بارگذاری کرده‌اند، مورد اعتراض کارکنان قرار گرفته است؛ چون معتقدند هر فرد حقوقی دارد و باید اسرار شخصی آن‌ها تا جایی که قانون اشاره کرده مورد توجه قرار گیرد، البته بحث حقوق‌های غیرمتعارف و نجومی غیر از این موضوع است.»

ارتقای کیفیت زندگی در بافت فرسوده شهر

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان: «در ذیل کمیسیون شهرسازی و معماری کمیته بافت فرسوده داریم که هرچه بیشتر به این بافت‌ها ورود کنیم، کیفیت زندگی شهروندان را می‌توان ارتقا داد. صدور پروانه به معنای تراکم‌فروشی نیست، اما اگر فراتر از قانون کاری انجام شد، باید با آن برخورد کرد.

موافق دفن اموات در محله‌ها نیستیم

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، اگر آرامستانی در غرب شهر اصفهان ایجاد شده بود، اکنون دیگر دفن در آرامستان‌های محلی نداشتیم. ما موافق دفن اموات در محلات شهر نیستیم و با محدودشدن آن‌ها موافق هستیم. نورصالحی ادامه داد: «عنوان نهضت آسفالت فریبنده است، اما شهرداری هر جا نیاز باشد آسفالت معابر را انجام خواهد داد. در این راستا اقداماتی که در گذشته برای آماده‌سازی شهر برای سال نو انجام می‌شد نیز اکنون در دست انجام است.»

فعالیت شورا در راستای جوانی جمعیت

اینکه گفته می‌شود شهردار همه مدیران قبلی را تغییر دهد، دیدگاه نادرستی است. نورصالحی در این خصوص به نکاتی اشاره کرد: «اینکه گفته شود مدیری که شش ماه است بر سر کار آمده اگر خوب کار نکرده تغییر نکند هم اشتباه است؛ باید عملکرد آن‌ها را ارزیابی کرد.» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: «شورای شهر بر اساس وظایفی که دارد در راستای جوانی جمعیت اقداماتی را انجام می‌دهد و ما از مردم نه‌تنها طلبکار نیستیم، بلکه بدهکار آن‌ها هم هستیم و شاید خبررسانی ما ضعیف است که به من و افراد دیگر بر می‌گردد. نورصالحی تصریح کرد: «اواخر دوره قبل پروژه‌هایی در شهر کلنگ زده شد؛ اما طرح، بودجه و اعتبار نداشت. در این دوره در نظر داریم واقعی حرکت می‌کنیم تا شاهد چنین موارد مشابهی در شهر نباشیم.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر