حرف آخر عشق

ویژه‌برنامه «هنرمردان» که این شب‌ها حال و هوای خاصی به شهر داده است، در دومـــیـــن شــــب بــــرگـــزاری در مـــیــــدان امام‌حــسین(ع) مــهمانی ویــژه داشــت؛ شهیدی که پس از ۳۹ سال عطر بهشت را برای همشهریان خود سوغات آورد.
نوای دل‌انگیز «یا حسین (ع)» کافی است تا رهگذران را از گوشه‌گوشه میدان به سوی جایگاه بکشاند. امشب مردم به ضیافتی متفاوت دعوت شده‌اند.

تاریخ انتشار: 12:35 - چهارشنبه 1400/10/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 مهمان ویژه این ضیافت، پیکر شهیدی است که ۳۹ سال پیش در ۱۷‌سالگی خانه و کاشانه را ترک کرد و راهی جبهه شد تا محافظی برای دین، ناموس و وطن باشد. حالا بعد از سال‌های چشم‌به‌راهی پدر و هزاربار لرزیدن دل مادر، شهید سیدسعید امی‌زاده بازگشته و شهر را معطر به عطر بهشت کرده است. پیکر شهید در تابوتی که مزین به پرچم سه‌رنگ جمهوری اسلامی ایران است روی جایگاه قرار دارد. مجری برنامه روایتگری می‌کند و مردم جمع می‌شوند. گویا عطر شهید جذب‌کننده است. قدم‌ها به سوی جایگاه کشیده می‌شود. جوان‌ترها موبایل‌به‌دست از آنچه می‌بینند، فیلم می‌گیرند تا روایتگر جلوه‌های دیدنی از بازگشت سرباز وطن باشند. مجال صحبت با چند جوان فراهم می‌شود. دختر دانشجویی که مسیر برگشت به منزل را از میدان امام‌حسین(ع) انتخاب کرده، موکب‌های برپا شده در این نقطه از شهر را فضایی دیدنی توصیف می‌کند و می‌گوید: حال و هوای شهر فاطمی شده است؛ به‌خصوص اینجا، میدان امام حسین(ع). او ادامه می‌دهد: شنیده بودم پیکر تعدادی از شهدای تازه‌تفحص‌شده دفاع مقدس بازگشته است؛ اما امشب با دیدن صحنه حضور پیکر شهید در این نقطه متوقف شدم. دعا می‌کنم شفاعت شهدا شامل حال ما شود.

 ذکر  یا فاطمه (س) سربند سلیمانی‌هاست

درست در میان موکب‌ها، بخشی برای پذیرایی در نظر گرفته شده و با نام حضرت ابوالفضل(ع) مزین شده است و رهگذران با چای روضه پذیرایی می‌شوند. داغ است و شیرین با عطر اسپند هم درآمیخته و صدای نوحه و قاب‌های سرخ‌رنگی که ضریح سیدالشهدا (ع) را یادآوری می‌کند، بیش از همه به موکب جلوه داده است. شعار «ذکر یا فاطمه سربند سلیمانی‌هاست» بر سردر موکب خودنمایی می‌کند. کمی پایین‌تر سردار دل‌ها در قابی دلنشین به شما لبخند می‌زند. اینجاست که تصمیم می‌گیرید با دقت بیشتری سردر موکب‌ها را بخوانید.

 نقل مردان

موکب نقل مردان، سینمایی کوچک و خیابانی است که رهگذران را به تماشای فیلم و مستندهایی با مضامین و موضوعاتی درباره حضرت زهرا (س) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دعوت می‌کند. می‌توان گفت یکی از شلوغ‌ترین موکب‌هاست.

 رسم مردان

در موکب رسم مردان، استاد افشین جلیلی نقاش برجسته اصفهانی، تابلویی از سردار سلیمانی را به تصویر می‌کشد. نقاشی او می‌تواند شبیه‌ترین تصویر به عکس حاج‌قاسم باشد. در اثری که با هنرمندی او به ترسیم درمی‌آید، سردار مهمان اصفهان است و مسجد شیخ لطف‌اله پشت سر او خودنمایی می‌کند. تابلوی تکمیل‌شده این هنرمند قطعا دیدنی خواهد بود.

 مشق مردان

اساتید هنر خوش‌نویسی با محوریت استاد امید گنجعلی در موکب مشق مردان، عشق را مشق می‌کنند. با ظرافت هرچه تمام‌تر قلم نی را روی کاغذ به حرکت درآورده و تماشاگران هنر خود را به وجد می‌آورند.

 نقش مردان

نقش مردان موکب دیگری است، میزبان رهگذران که نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی را برای تماشا انتخاب می‌کنند. هنرمندان تئاتر در این موکب، روایتگری می‌کنند و ترکیب نور، رنگ و موسیقی جلوه‌بخش نقش‌آفرینی آن‌هاست.

 چهارپاره‌ای تقدیم به سردار

جایگاه مقابل موکب حضرت ابوالفضل(ع) که ساعتی قبل میزبان گروه سرود مولا بود، حالا پذیرای محمد خادم از شعرای آیینی است. به قول خودش چهارپاره‌ای برای حاج قاسم سروده و در حالی که مردم آماده شنیدن آن هستند، توضیحی تکمیلی می‌دهد و خوانش را آغاز می‌کند. ابتدا می‌گوید: بعد از شهادت سردار سلیمانی در فضای مجازی حتی اسم و عکس ایشان را نیز ترور کردند و اگر می‌خواستیم اسمی از او ببریم، باید با حروف مقطعه می‌نوشتیم. خادم ادامه می‌دهد: من با الهام‌گرفتن از حروف کلمه «حاج قاسم» چهارپاره‌ای سرودم تا هدیه‌ای باشد به روح سردار دل‌ها. قاف حرف است، حرف آخر عشق، قاف حرف است، حرف اول توست/ قاف کوهی است زیر هر قدمت،  قهرمان قرص ماه معطل توست/ الف قاسم تو را دیدم، ایستا بود و استوار و متین/ میله پرچمی رها در باد، یا که شاید عمود خیمه دین/ سین قاسم خودش به تنهایی،  می‌تواند که هفت‌سین باشد/ می‌تواند سلام بر ارباب در نفس‌های واپسین باشد/ مادرم رحمت خدا بر او، گفت مولای ما حسینِ علی است/ زندگی را شهید کن مادر، که دهان شهیدها عسلی است…

 تلاش برای افزایش سرانه فرهنگی شهروندان

اما معاون فرهنگی شهردار اصفهان برگزاری ویژه‌برنامه «هنرمردان» را تلاشی برای افزایش سرانه مصرف فرهنگی شهروندان می‌داند: تلاش کردیم این ویژه‌برنامه جلوه متفاوتی نسبت به سایر برنامه‌های مشابه داشته باشد. مجتبی شاه‌مرادی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به بهره‌گیری از خلاقیت گروه‌های مردمی برای برگزاری ویژه‌برنامه هنرمردان از مردم اصفهان دعوت می‌کند با حضور در ویژه‌برنامه هنرمردان در میدان امام‌حسین‌(ع) علاوه بر گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، به تماشای تئاتر، فیلم‌های کوتاه، هنرنمایی اساتید نقاشی و خوش‌نویسی با موضوعات مرتبط با شهادت حضرت زهرا (س) و سردار سلیمانی بنشینند. او با ابراز خرسندی از حضور مردم و خانواده‌ها در ویژه‌برنامه هنرمردان تصریح می‌کند: برپایی موکبی که نمونه مشابهی در شهر نداشته باشد، از اهداف ما برای برگزاری این برنامه بوده است. امیدوارم با انجام این اقدامات بتوانیم مردم را جذب چنین رویدادهایی کنیم. شایان ذکر است، ویژه‌برنامه «هنرمردان» هم‌زمان با ایام شهادت حضرت زهرا‌(س) و دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با مشارکت دفاتر تخصصی معاونت فرهنگی هنری این سازمان از 12 دی تا 16 دی ماه هر شب از ساعت 18 تا 23 در میدان امام‌حسین‌(ع) اجرا می‌شود. نمایش فیلم‌های کوتاه جشنواره عمار، اجرای تئاتر، هنرآفرینی هنرمندان و اساتید نقاشی و خوش‌نویسی، اجرای سرود و شعرخوانی از جمله بخش‌های این برنامه است که در موکب‌های برپاشده در حال برگزاری
است.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    رها کیوان