خانه‌تکانی بی‌دردسر

خـانـه‌تـکـانـی بـه‌نـوعـی می‌تـوانـد تفریح محسوب شود و آداب پسندیده‌ای است؛ البته این در صورتی است که با احتیاط و اصولی انجام شود، در غیر این صورت می‌تواند نوروز را به کام شما و خانواده‌تان تلخ کند.برای اینکه بهتر بدانید چطور خانه‌تکانی اصولی و بدون دردسری داشته باشید، خوب است نظرات دکتر عبدالکریم کریمی، متخصص فیزیوتراپی و درمان‌های غیرجراحی ستون فقرات از انگلستان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان را بخوانید و آن‌ها را به‌کار گیرید.

تاریخ انتشار: 22:17 - شنبه 1399/12/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

بسیاری از افراد به‌خصوص خانم‌ها در ایام خانه‌تکانی با دردهای عضلانی و مفصلی مثل شانه‌درد یا کمردرد به پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها مراجعه می‌کنند یا دردهای قبلی آن‌ها تشدید می‌یابد و در کل آسیب‌های دیگر می‌بینند که به رعایت نکات لازم نیاز دارد.

به عضلاتتان فشار نیاورید

 در زمان خانه‌تکانی، تمام بخش‌های خانه یا محیط مورد نظر را در یک روز تمیز نکنید. بهتر است هر روز را به یک اتاق یا یک فضای خاص اختصاص دهید تا عضلات و مفاصل فشار زیادی را تحمل نکنند و خستگی و درد عضلانی ایجاد نشود.

سنگین بلند نکنید

هیچ‌گاه اشیای سنگین را به تنهایی بلند نکنید، میز و صندلی، رختخواب‌های سنگین، بخاری، کمد و… را با کشیدن و بلند کردن جابه‌جا نکنید. بر اساس تحقیقات، بلند کردن اشیای سنگین مهم‌ترین عامل در ایجاد دردهای سیاتیک و فشار روی دیسک بین مهره‌ای است. همچنین این کار می‌تواند به سایر مفاصل ستون فقرات نیز آسیب برساند. نکته بعدی که بسیار مهم است، خم شدن طولانی مدت است که می‌تواند به اطراف ستون مهره آسیب برساند.هنگام خرید شب عید هم مراقب باشید، حمل بارهای سنگین نیز می‌تواند برای شانه‌ها، کمر و زانوها مضر باشد. بارها را بین دو دست تقسیم کنید .

زیاد از پله بالا و پایین نروید

 چنانچه آپارتمان شما پله‌های زیادی دارد، سعی کنید در یک زمان محدود زیاد از پله‌ها بالا و پایین نروید؛ زیرا اگر عضلات شما آمادگی کافی نداشته باشد، خستگی و درد در مفاصل زانو را به دنبال خواهد داشت.

طولانی‌مدت سر و گردن را بالا نگیرید

از دیگر نکات، تمیز کردن شیشه‌هاست. اگر قصد تمیز کردن شیشه‌ها یا سقف اتاق را دارید، سعی کنید به مدت طولانی سر و گردن را به طرف بالا خم نکنید و هر ۴۵دقیقه به خود استراحت دهید.

مراقب مفصل شانه و بازوهایتان باشید

هنگام خانه‌تکانی و نظافت مراقب مفاصل شانه باشید. اگر شانه‌ها و بازوها به مدت طولانی بالا باشد، می‌تواند باعث درد و خستگی عضلانی شود.قانون ۴۵دقیقه فعالیت و ۱۵دقیقه استراحت معیار خوبی برای پیشگیری از آسیب مفاصل است.

نردبان را روی سطح صاف و صیقلی قرار ندهید

اگر از صندلی‌های بلند یا نردبان برای تمیزکردن شیشه‌ها، تعویض لامپ‌ها و تنظیف سقف‌ها استفاده می‌کنید، نکات ایمنی را رعایت کنید. باید فرد دیگری مراقب شما باشد و نردبان را روی سطح صاف و صیقلی قرار ندهید. دوست ندارید که ایام عید را خدای ناکرده با دست و پای گچ گرفته یا در بیمارستان بگذرانید؟

اگر کمردرد دارید، طولانی نایستید

اگر دچار کمردرد هستید و علائم سیاتیک دارید یعنی در حین نشستن، رانندگی و خم شدن درد دارید و با راه رفتن درد شما کاهش می‌یابد، در این صورت از خم شدن زیاد، بلند کردن اشیای سنگین و پذیرایی در حالی که به جلو خم شده‌اید، پرهیز کنید. همچنین پس از ۴۵ دقیقه نشستن، سعی کنید پنج دقیقه پیاده‌روی کنید.
اگر دچار کمردرد ناشی از تنگی کانال نخاعی هستید یعنی در ایستادن و راه رفتن درد دارید و به منظور کاهش درد مجبور به نشستن هستید، در این صورت از ایستادن طولانی و کارهای منزل به گونه‌ای که دست‌ها بالای سر قرار گیرد مثل جابه‌جا کردن وسایل در قفسه‌های بلند یا تمیز کردن شیشه و پنجره‌های بالای اتاق خودداری کنید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی