رکوردزنی مبارزه با فساد در شورای ششم

«چاره‌اندیشی درباره بخشی از منافذ که سلامت اداری را به خطر می‌اندازد، یکی از مطالبه‌های جدی شهروندان و دغدغه اعضای شورای ششم شهر و شهرداری بود. در همین راستا، موضوع شفافیت در این دوره در دستورکار شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفت و با جدیت دنبال شد. از همان ابتدا همه سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های مرتبط با شهرداری موظف شدند آماری از تخلف‌ها ارائه دهند و برخی هم به دلیل تخلف‌هایی که داشتند، بازداشت شدند. 
 
تاریخ انتشار: 03:05 - سه شنبه 1401/05/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
اخیرا هم دکتر علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان از ۶۰۰ مورد تخلف به سامانه سوت‌زنی گزارش داده است. «از ابتدای فعالیتم در مجموعه شهرداری معتقد بودم باید سفره رویه‌های غلط در شهرداری جمع‌آوری شود؛ زیرا شهرداری‌ها می‌توانند باعث افزایش اعتماد یا منشأ بی‌اعتمادی مردم به نظام باشند. تاکنون بیش از ۶۰۰ مورد از طریق سامانه سوت‌زنی گزارش شده است که ۲۵ مورد از آن‌ها تخلف‌های جرم‌گونه محسوب می‌شود و از سوی مردم انعکاس داده شده است.»  ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم معتقد است: «تا زمانی که دستگاه‌های مربوط نسبت به صحت اخبار و اطلاعات ارائه شده مطمئن نشوند، فعالیتی انجام نمی‌شود. زمانی که صحت اخبار و اطلاعات ارائه‌شده مشخص شود، قطعا در اختیار سیستم‌های قضایی قرار می‌گیرد و آن‌ها اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهند. در حال حاضر سامانه سوت‌زنی فعال است و شهروندان اگر مسئله‌ای دارند، می‌توانند در سایت شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان به این سامانه مراجعه کنند و موضوع‌ها را ارائه دهند. سامانه سوت‌زنی اصلاح‌کننده است و تأثیر بسزایی در ایجاد شفافیت دارد؛ اما نمی‌توان به طور قطعی اعلام کرد که این سامانه می‌تواند صددرصد تمام مشکلات را رفع کند. راه‌اندازی این سامانه واسطه‌ای است تا مدیریت شهری بتواند نقاط ضعف خود را بهتر شناسایی کند؛ در عین حال نگرانی و وحشت را دل افرادی ایجاد می‌کند که قصد انجام تخلف دارند و سامانه سوت‌زنی حکم پیشگیری از تخلف‌ها را دارد.»  رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان هم در نطق میان‌دستور پنجاهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر در ابتدای سخنانش اشاره‌ای کرد به سالروز آغازبه‌کار دوره ششم شورای شهر و در ادامه خطاب به مردم صحبت کرد: «در آستانه سالروز آغاز به کار دوره ششم شورای شهر، خدا را شاکر هستیم که توفیق خدمت به مردم را داریم. امیدوارم خداوند برای ادامه این دوره نیز توفیق خدمتگزاری به مردم و تحقق شهر زندگی را به ما عطا کند. خدماتی که در یک سال گذشته در مدیریت شهری انجام‌شده به‌شدت قابل دفاع، مؤثر و عمل‌گرا بوده است و باید بیشتر منعکس شود. به مردم اطمینان می‌دهم که شورای ششم یک‌لحظه از فکر مبارزه با فساد و قولی که برای بهبود وضعیت داده، غافل نشده است. نمره مبارزه با فساد این دوره از شورا از همه ادوار گذشته بالاتر است. در حال حاضر از قراردادهای صوری، خرید و فروش و امضاهای طلایی خبری نیست؛ اکنون دیگر کاربری ملک در سیستم عوض نمی‌شود و دلالان حجم و صدور پروانه را تعیین نمی‌کنند. البته می‌دانیم در این مسیر خود را باید برای تخریب‌ها و تهمت‌ها آماده کنیم و کرده‌ایم.» احمدرضا مصور معتقد است: «شهروندان در مواجهه با اعضای شورای اسلامی شهر وقتی مجموعه‌ای از اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را که در طول یک سال اخیر انجام‌شده است، می‌شنوند، گاهی شگفت‌زده می‌شوند و می‌گویند که چرا این موضوع‌ها بیان نشده است.»
 گلایه مدیریت شهری از مسئله آب، آلودگی هوا و اصفهان‌ستیزی
گلایه مدیریت شهری از مسئله آب، آلودگی هوا و اصفهان‌ستیزی، موضوع دیگری بود که مصور به آن اشاره کرد: «این گلایه‌ها همچنان باقی است و باعث نمی‌شود که از حدود مصلحت‌های نظام دور شویم؛ اما نباید باعث شود مسئولان با شعر و کنایه پاسخ مطالبات را بدهند و از حق بگذرند. انتظار داریم مجموعه حاکمیت و استاندار جوان و پرکار اصفهان که مسائل را با جدیت دنبال می‌کند، به این موضوع‌ها نیز ورود بیشتری داشته باشد.»  ادامه سخنان رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان مربوط شد به موضوع آلودگی هوا در اصفهان: «اصفهان از ابتدای سال تاکنون ۸۰ روز آلوده و تنها یکی‌دو روز هوای پاک داشته است؛ انصاف و حق نیست که اصفهان دچار چنین مخاطره‌هایی باشد.» اما مسئله شوراستیزی در تصویب قوانین و برخی محدودیت‌ها نیز درلابه‌لای صحبت‌های مصور مطرح شد: «به‌تازگی شاهد رگه‌هایی از این موضوع هستیم و به نظر می‌رسد این مسئله در حال تبدیل‌شدن به یک رویه است و نهادی مانند شورای اسلامی شهر که یک فصل از قانون اساسی را به آن اختصاص داده‌اند، در مصوباتش تهدید می‌شود. این انصاف نیست و نباید اشکال‌های بعضی شوراها را به حساب تمام ادوار شورا و نهاد شوراها گذاشت؛ به‌عنوان‌مثال، بدون هیچ‌گونه بررسی و در یک سکوت خبری، بخشی از درآمد شهرداری از دست می‌رود. این درآمد ازدست‌رفته، جایگزین می‌خواهد و جایگزین آن، جیب مردم است، نه دولت یا جای دیگر؛ بنابراین در تلاش هستیم که به مردم فشار بیشتری وارد نشود. بدخواهان بدانند شورای اسلامی شهر از اتحاد و انسجام خوبی برخوردار است و روزبه‌روز وضعیت در این خصوص بهتر می‌شود. در تلاطم نظرات مختلف کارشناسی هدف اصلی را گم نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. هیئت‌رئیسه نیز به‌خوبی فعالیت می‌کند و البته ظرفیت بروز و ظهور بیشتر در سطح عالی استان و کشور وجود دارد.» رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان به این نکته اذعان داشت که امورات شهری به‌خوبی پیگیری می‌شود: «درباره کمیسیون‌ها نیز مباحث در راستای رفع چالش‌ها و ارتقا و بهبود شرایط در حال بررسی و پیگیری است و هیچ‌گاه خود را در وضع مطلوب نمی‌بینیم و می‌دانیم که همواره نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد.» مصور در تذکری شفاهی به شهرداری هم موضوع را مطرح کرد: «در جریان تحقیق و تفحص از پروژه شهرک شهید کشوری دو تا سه نامه مرقومه شدکه تمام موضوع‌ها به‌موقع پاسخ داده شد؛ اما یک مورد آن مربوط به پرونده‌های خاص است که تاکنون پاسخی نیامده و از شهرداری اصفهان می‌خواهیم در این خصوص پاسخ دهد.» او در پایان صحبت‌هایش از کارکنان پاک و زحمت‌کش شهرداری که مدیریت شهری را همواره یاری می‌کنند، تشکر و قدردانی کرد.
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری