سرانجام تغییرات دستمزد در سال99

حداقل حقوق و مزایای سال 99 پس از فراز و نشیب‌های فراوان و گمانه‌زنی‌های بسیار به تصویب هیئت دولت رسید تا این تغییرات از تیر سال جاری بر دستمزد کارگران اعمال شود. پرونده حقوق کارگران از اواخر سال گذشته باز شد و 21 فروردین بدون حضور نماینده‌های کارگران به تصویب شورای عالی کار رسید. بااین‌حال مورد انتقادهای زیادی واقع شد تا درنهایت سازمان بازرسی کل کشور وارد عرصه شد و دوباره بحث‌ها و تغییراتی درباره دستمزد و مزایای 99 صورت گرفت. نمایندگان مجلس در چند ماه قبل پیشنهادهای جدید شورای عالی را پس از بررسی به تصویب رساندند تا حق مسکن، پایه حقوق و حق اولاد افزایش یابد و در مقابل سنوات کارگران کمتر شود.

تاریخ انتشار: 08:19 - یکشنبه 1399/06/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

اعتراض کارگران به مصوبه اول دستمزد 99 و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه صدای کارگران باید شنیده شود، باعث ایجاد سه تغییر در پایه حقوق کارگران در سال جاری شد؛ تغییراتی که رشد حقوق کارگران را از اول تابستان به دنبال دارد. اولین تغییر در حداقل حقوق سال 99 کارگران مربوط به حق مسکن است و طبق تصمیم شورای عالی کار در اواخر خرداد، حق مسکن به 300 هزار تومان افزایش یافت. شورای عالی کار در پی گرانی نرخ مسکن و اجاره‌بها تصمیم به بالا بردن حق مسکن 99 کارگران داشت و ازآنجا ‌که حق مسکن سال گذشته 100 هزار تومان بابت هرماه محاسبه شده بود؛ عده‌ای از اعضای شورا پیشنهاد مبلغ 200 هزار تومان برای این حق را داده بودند. درنهایت شورای عالی کار مبلغ 300 هزار تومان را برای مسکن کارگران در نظر گرفت. باوجوداین، کارگران مبلغ 300 هزار تومان حق مسکن را از فروردین سال جاری دریافت نمی‌کنند و از ابتدای تیر 200 هزار تومان به مزد هرکارگر اضافه می‌شود که مجموع آن یعنی 400 هزار تومان بابت دو ماه تیر و مرداد را باید از کارفرما دریافت کنند.
فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها، درواکنش به زمان اجرای مصوبه دولت برای افزایش حق مسکن کارگران گفت: «افزایش حق مسکن باید از ابتدای فروردین‌ 99 اجرایی می‌شد. حدود 600 هزارتومان از مجموع درآمد کارگران کم شد که این رقم درمجموع حدود 25درصد است. اگر ماهیانه 200 هزار تومان در قالب حق مسکن به حقوق کارگران اضافه می‌شد در 12 ماه سال رقمی حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان می‌شد، با ابلاغ مصوبه حق مسکن از ابتدای تیر و با کسر 600 هزار تومان برای فروردین، اردیبهشت و خرداد، حدود 25درصد از مجموع درآمد دریافتی کارگران کاسته شد.»
باوجوداین انتقادها، آیت اسدی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در هنگام ابلاغ این مصوبه، زمان اجرای آن را اول تیر ۹۹ دانست و اذعان کرد: افزایش حق مسکن کارگران عطف به ماسبق نمی‌شود تا مابه‌التفاوتی برای سه ماه اول سال، به کارگران پرداخت شود. پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران توسط شورای عالی کار، در بیستم مرداد سال جاری به تصویب هیئت‌وزیران در کمیسیون اقتصادی رسید و سپس در چهارشنبه، بیست‌ونهم مرداد به تصویب هیئت دولت رسید.
کاهش سنوات، دومین تغییر در دستمزد سال 99 کارگران محسوب می‌شود. شورای عالی کار در اواخر خرداد میزان سنوات هرماه را از 175 هزار به 100 هزارتومان یعنی به میزان 42درصد کاهش داد تا کارگری که دست‌کم یک سال سابقه کار دارد، فقط ۱۰۰ هزار تومان ماهانه حق سنوات دریافت کند؛ هرچند حق سنوات با توجه به سابقه کارگران متفاوت است. در مقابل کاهش سنوات موجب کم شدن حداقل حقوق کارگران در سال جاری نشد؛ زیرا شورای عالی کار جهت جبران حق سنوات، به مزد پایه ماهیانه کارگران 78 هزارتومان افزود. درواقع در فاکتورهای دستمزد سال جاری جابه‌جایی صورت گرفت تا افرادی با سابقه کمتر بتوانند چند هزار تومان حقوق بیشتری دریافت کنند. شورای عالی کار در نشست‌های خود تغییری در دیگر فاکتورهای حداقل حقوق پایه 99 نداد؛ برای نمونه مانند مصوبه قبلی 400 هزار تومان به‌ حق خواربار تعلق می‌گیرد؛ ولی باید به حق اولاد اشاره کرد که کارگران با فرزند بیشتر، چند هزارتومانی بالاتر از افراد بدون فرزند حقوق دریافت می‌کنند. بر این اساس حق اولاد برای هر فرزند معادل سه روز حداقل مزد هر ماه است؛ حداقل دریافتی یک کارگر مجرد یا بدون فرزند، در سال جاری به دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان می‌رسد و نسبت به مصوبه قبلی، ۸/ ۱۱ درصد افزایش دارد. همچنین کارگری با یک فرزند، دست‌کم دو میلیون و ۹۰۲ هزار تومان دریافت خواهد کرد که نسبت به مصوبه قبلی شورا، رشد ۷/ ۷درصدی دارد و حدود ۲۰۹ هزار تومان به حقوق ماهانه آن افزوده می‌شود. زمان اجرای این مصوبه مانند حق مسکن اول تیر است.
درکل مبلغ 200 هزار تومان بابت حق مسکن و 78 هزارتومان به مزد کارگران افزوده شد. در مقابل حق سنوات کاسته شده است تا پایه دستمزد کارگران از یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان در سال گذشته به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان یعنی 26درصد رشد در سال جاری برسد. بنابراین حداقل دستمزد یک کارگر ساده یا بدون فرزند حدود دو میلیون و 600 هزارتومان و حقوق کارگر با فرزند دو میلیون و 902 هزارتومان است. همچنین هیئت دولت با تصویب افزایش رقم حقوق 99 در مرداد، میزان کسر مالیات و حق بیمه کارگران را نیز تغییر داد.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر