ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای اصفهان

دانش‌بنیان‌های اصفهان می‌توانند بازوی توسعه پایدار شهری باشند. استفاده از فناوری‌های داخلی در بخش‌های مختلف منجر به رشد سریع تر و حل‌و‌فصل دغدغه‌های مختلف شهری می‌شود. علاوه برآن در استان صنعتی مانند اصفهان استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها باید توسط صنایع افزایش یابد تا بتوانند با بهره‌گیری از فناوری‌های داخلی مشکلاتشان را حل‌و‌فصل کنند، آلایندگی‌ها کاهش یابد و فروششان را نیز افزایش دهند. صنایع دولتی و خصولتی هنوز ارتباط محکمی با دانش‌بنیان‌ها ندارند و این‌طور که فعالان بخش دانش‌بنیان اصفهان می‌گویند، بیشتر شرکت‌های متوسط واقع در شهرک‌های صنعتی با دانش‌بنیان‌ها همکاری داشته‌اند.

تاریخ انتشار: 09:57 - پنجشنبه 1400/09/11
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

اگر همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان تقویت شود و متولیان از این شرکت‌ها پشتیبانی کنند، از لحاظ مالی نیز تقویت می‌شوند و سطح کیفیت فناوری تولیدی خود را نیز ارتقا می‌بخشند.
براساس آماری که جعفر قیصری، رئیس شــهرک عــلمی و تــحقیقاتی اصفهان ارائه کرده است، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در اصفهان در سال 1400 به 582 واحد رسیده است که این واحدها در زمینه‌های مختلفی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزار، ساخت و تولید، برق، الکترونیک، قدرت، کنترل و مخابرات، کشاورزی، آب، محیط‌زیست، صنایع غذایی، شیمی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، مواد پیشرفته و متالورژی صنعتی، هنر، پزشکی و پیراپزشکی، خدمات آزمایشگاهی و مهندسی، دارویی، زیست‌فناوری، عمران، فناوری غذایی، فولاد، نانو، اپتیک و لیزر فعال هستند. به لحاظ تعدد، دانش‌بنیان‌ها در اصفهان رشد خوبی داشته‌اند و رویکردها باید به سمت‌وسویی حرکت کند که به لحاظ کیفی نیز این شرکت‌ها رشد کنند. در این راستا تقویت همکاری‌های صنایع استان با دانش‌بنیان‌ها بسترساز رشد و توسعه دانش‌بنیان‌های اصفهان می‌شود. مــهدی طــغـیانی، نــمایــنده مــردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیش‌تر اعلام کرده بود «نباید صنعت اصفهان به سمت استراتژی توسعه کاربر پیش برود؛ بلکه باید به سمت استراتژی استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کند و صنایع با آن‌ها پروژه مشترک بسته و کارهای خود را پیش ببرند.» طغیانی همچنین در جلسه مشترک کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی و کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز که به تازگی برگزار شد، تأکید کرد که «اگر قرار است برند اصفهان شهر دانش‌بنیان‌ها باشد، باید امکانات لازم برای تحقق آن فراهم شود.»

اشتغال‌زایی دانش‌بنیان‌ها

واقــعیت این اســت که بــا رشــد شرکت‌های دانش‌بنیان درآمدهای کشور براســاس پــیشــرفت علمی استوار می‌شود، نه دلارهای نفتی. حمایت از دانش‌بنیان‌ها منجر به خلق ثروت به‌واسطه تجاری‌سازی فناوری می‌شود. توصیه اقتصاددانان هم این اســت که حــمایــت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود؛ چه بسا تجربه اقتصادهای پیشرفته دنیا حکایت از این دارد که این کشــورها بــا تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان مــسیر توسعه خود را سرعت بخشیده‌اند. اگر ارتباط بین دانش‌بنیان‌ها و صنایع در کشور ما تــقــویت شــود، فرصـت‌های شغلی جدیدی نیز ایجاد می‌شود و ازاین بابت اشتغال‌زایی را می‌توان یکی از امتیازات بزرگ رشد دانش‌بنیان‌ها اعلام کرد. در شرکت‌های دانش‌بنیان از نیروی کار تحصیل‌کرده استفاده می‌شود و در شرایطی که آمارها حکایت از درصد بالای بیکاری نیروهای تحصیل‌کرده می‌دهند، این شرکت‌ها می‌توانند معضل بیکاری را نیز حل‌وفصل کنند.

بهره‌وری منابع تولید با استفاده از دانش داخلی

بهره‌وری منابع تولید تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله دانش قرار می‌گیرد. بهره‌وری عوامل تولید عبارت است از به‌حداکثر‌رساندن استفاه از منابع، نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های تولید، گسترش بازارها با استفاده از دانش که در نهایت منجر به بهبود فضای کسب‌وکار، رشد اقتصادی و افزایش قدرت رقابت‌پذیری خواهد شد. بهترین عملکردهای اقتصادی از آن کشورهایی است که دانش را نهادینه و از آن استفاده می‌کنند. افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه، ایجاد ارتباط بین پیشرفت‌های علمی و ابداعات در اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شوند. در جوامع متکی بر دانش، دانش یک منبع تولیدی جدید به شمار می‌رود. در این جوامع تمام بنگاه‌های تولیدی اطلاعات‌محور و متکی بر دانش و تمامی مدیران نیز مدیران دانشی هستند. باوجود این تفاسیر می‌توان از کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان به عنوان عامل مهمی در افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی نام برد.

ضعف ارتباط صنایع بزرگ با دانش بنیان‌های اصفهان

 کاغذبازی و سخت‌گیری برای دریافت مجوزها، آشنا‌نبودن با فناوری‌های جدید، کمبود نیروی انسانی و نبود ثبات اقتصادی موانعی بود که پیش‌تر فعالان حوزه دانش‌بنیان روی آن تأکید داشتند. در شرایط کنونی فعالان بخش دانش‌بنیان اصفهان روی کمبود نقدینگی و مسائل مالی دانش‌بنیان‌های اصفهان و رغبت نداشتن صنایع بزرگ و شرکت‌های دولتی و خصولتی به همکاری با دانش‌بنیان‌ها اشاره می‌کنند.
در این زمینه عضو هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: ارتباط بین صنایع استان با شرکت‌های دانش‌بنیان ضعیف است. بیشتر شرکت‌های متوسط که در شــهرک‌های صنعتی مستقر هــستند به دانــش‌بـنیان‌ها مراجعه می‌کنند و کارخانه‌های بزرگ استان رابطه قوی با دانش‌بنیان‌ها ندارند.
سید یاسر معین‌الدینی تصریح می‌کند: در هلدینگ سپنتا اقدام به راه‌اندازی مرکز سپنتا احیا کردیم که مأموریت این هلدینگ بررسی آن دسته از کارخانه‌ها و صنایع استان است که به خاطر قدیمی بودن فناوری‌هایشان یا ضعف در فناوری بدهی به بانک دارند و دچار مشکل ضعف در فروش هستند. در این راستا به واسطه عقد قرارداد با این شرکت‌ها مسائلشان را حل‌و‌فصل می‌کنیم تا این صنایع به چرخه تولید بازگردند. معین‌الدینی اذعان می‌کند: در گذشته برنامه‌ریزی‌ها بیشتر در راستای افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بود؛ ولی در شرایط کنونی باید این رویکرد اصلاح شود و بیشتر روی کیفی‌سازی دانش‌بنیان‌ها مانور داده شود تا این شرکت‌ها با استفاده از فناوری داخلی بتوانند مشکلات و مسائل را حل‌و‌فصل کنند.

ظرفیت‌های شهری دانش‌بنیان‌های اصفهان

 او بیان می‌کند: یکی از توانمندی‌های دانــش‌بنـــیان‌هـــای‌ اصـــفـــهان برای توسعه پایدار شهر است و در این راستا فناوری‌های شهرسازی، استفاده از مصالح نوین و توسعه فناوری‌های شهرسازی و محیط زیستی در دستور کار شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان قرار گرفته است؛ درواقع ما به دنبال این هستیم که مسائل شهر را با سرمایه‌گذاری فناورانه در داخل حل کنیم.
عضو هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان می‌گوید: ما از طریق انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان تعاملات خوبی با نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی داریم و در این راستا کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم که با استفاده از تجارب انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان به برندسازی صنایع و کسب‌و‌کارهای استان کمک کنیم.
معین‌الدینی خـاطرنشان می‌کند: ما به عنوان بخش خصوصی بیش از 50 شرکت تراز اول را در هلدینگ فناوری تجمیع کردیم تا کیفی‌سازی فناوری‌ها را تحقق بخشیم و دانش‌بنیان‌ها بتوانند فناوری‌های با سطح کیفیت بالا را به شرکت‌های طرف قرارداد ارائه کنند.

دانش بنیان‌ها به لحاظ مالی تقویت شوند

او می‌گوید: تأمین منابع مالی یکی از اصلی‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان است. شرکت‌ها برای استفاده از خدمات دانش‌بنیان‌ها به موقع قرارداد نمی‌بندند؛ بلکه درمواقع بحران اقدام به همکاری می‌کنند. مسلم است که شرکت‌های دانش‌بنیان خلق‌الساعه نمی‌توانند به نیازهای شرکت‌های طرف قرارداد پاسخ بدهند و در این شرایط آن‌ها اقدام به واردات فناوری می‌کنند.
عضو هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان بیان می‌کند: همکاری با دانش‌بنیان‌های اصفهان برای صنایع بزرگ و شرکت‌های کوچک و متوسط این مزیت را دارد که می‌توانند مسائلشان را ارزان‌تر حـــل‌وفــصل کــنند؛ ضــمن اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در دسترس هستند و اگر صنایع نیاز به به‌روزرسانی فناوری داشته باشند، می‌توانند با دســترسی سریع به دانش‌بنیان‌ها نیازشان را برطرف کنند. معین‌الدینی تأکید می‌کند: عــمده‌تــرین مــــسئــله دانش‌بنیان اصــفــهان عــدم‌رغــبــت شــرکت‌های حاکمیتی، زیرمجموعه‌های شهرداری و شرکت‌های خصولتی برای استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان است اگر این مجموعه‌ها همکاری‌های لازم را داشته باشند مشکل مالی دانش بنیان‌ها نیز حل و فصل می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر