فینال نیم‌فصل در نقش‌جهان

می‌گویند به فاتح نیم‌فصل، جام نمی‌دهند، اما نتیجه نبرد امروز در مستطیل سبز برای دو تیم سپاهان و استقلال و هواداران آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا صدرنشینی تیم برنده بازی امروز قطعی است و قهرمانی نیم‌فصل هم دور از دسترس نیست. نیم‌فصل اول لیگ برتر پس از دیدارهای هفته پانزدهم به پایان نمی‌رسد و همچنان ادامه خواهد داشت؛ اما عملکرد تیم‌ها در ایستگاه پایان نیم‌فصل وابسته به نتایج به‌دست‌آمده در دیدارهای این هفته دارد که این موضوع انگیزه تیم‌ها برای نتیجه‌گرفتن را بیشتر می‌کند.

تاریخ انتشار: 09:41 - شنبه 1399/11/25
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

 استقلال 26 امتیازی و سپاهان 25 امتیازی امروز دیدار تیم‌های همسایه بالانشین جدول رده‌بندی را در حالی برگزار می‌کنند که تیم پرسپولیس با یک بازی کمتر در تعقیب این تیم‌هاست؛ از این رو امتیاز ازدست‌دادن هر دو تیم در جدال امروز به معنای عقب‌افتادن از کورس مدعیان قهرمانی است. زمانی که پیش از شروع لیگ برتر و بر اساس قرعه لیگ برتر، دیدار دو تیم سپاهان و استقلال به هفته پایانی نیم فصل موکول شد، نمی‌شد پیش‌بینی کرد که مسابقه دو تیم مصاف دو تیم میانه جدولی برای بهبود وضعیت است یا اینکه دو تیم مدعی بر سه سر امتیاز رقابت می‌کنند. بنا به نظر کارشناسان فوتبال، دیدار امروز نقش‌جهان می‌تواند زیباترین و کیفی‌ترین دیدار نیم‌فصل اول لقب بگیرد؛ جایی که بهترین‌های فوتبال ایران در ترکیب دو تیم هماوردی می‌کنند. با توجه به اهمیت بازی امروز، با پرونده ویژه‌ای با شما همراه شدیم.

نبرد تاکتیکی مربیان جوان

روی نیمکت دو تیم، مربیانی از نسل نوی مربیان ایرانی حضور دارند و مدعی‌بودن تیم‌هایشان نشان می‌دهد که هر دو مربی عملکرد خوبی داشته‌اند. البته محمود فکری از لحاظ سنی بزرگ‌تر از محرم نویدکیاست و سابقه مربیگری‌اش در زیر گروه و لیگ برتر نیز به چند فصلی می‌رسد؛ اما سکانداری آبی‌پوشان پایتخت، مهم‌ترین محک محمود فکری در دوران مربیگری است.محرم نویدکیا که با ریسک مدیران باشگاه سپاهان و البته حمایت ویژه هواداران برای لیگ بیستم هدایت زردپوشان دیدار زاینده‌رود را برعهده گرفت، تلاش کرده علاوه بر اینکه سیستم فوتبالی جذابی را ارائه می‌کند، از لحاظ برخوردی و رفتاری نیز متفاوت از دیگر مربیان لیگی باشد. سکاندار جوان طلایی‌پوشان همواره سعی کرده تیمش را از حواشی مخرب دور نگه دارد. او حتی بعد از شکست سنگین مقابل شهرخودرو هم هیچ بازیکن تیمش را مقصر ندانست و در نهایت دربی اصفهان را برد. استقلال هم‌اکنون صدرنشین لیگ برتر است و برای رسیدن به قهرمانی نیم‌فصل باید سه امتیاز از سپاهان بگیرد و امیدوار به ازدست‌دادن امتیاز سرخ‌پوشان تهرانی باشد. محمود فکری پس از نیم‌فصل موفقی که با نساجی مازندران پشت سر گذاشت، در شرایطی که مدیران باشگاه استقلال، هواداران را با وعده استخدام مجدد استراماچونی سرگرم کرده بودند، برای سرمربیگری این تیم انتخاب شد. اعتماد استقلالی‌ها به فکری در حالی انجام شد که مربیان زیادی، داعیه سکانداری این تیم را دارند، اما برای لیگ بیستم شانس به فکری رو کرد و او توانست سرمربیگری آبی‌پوشان پایتخت را برعهده بگیرد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هرچند استقلال فکری از نظر امتیازگیری خوب عمل کرده است و در صدر جدول قرار دارد، اما شکل فوتبالی که استقلال ارائه می‌دهد بعضا به مذاق خود هواداران استقلال نیز خوش نیامده است، ضمن اینکه آنچه پیرامون استقلال در طول این فصل وجود داشته است حاشیه‌ای بوده است که چه مدیریت، چه کادر فنی و چه بازیکنان بزرگ تیم بر این تیم تحمیل کرده‌اند و هفته‌ای نبوده است که یک بحث حاشیه‌ای از استقلال نقل محافل نشده باشد؛ برخلاف تیم سپاهان که در این فصل هیچ حاشیه‌ای نداشته و از کادر مدیریتی گرفته تا کادر فنی و بازیکنان تمرکزشان روی عملکرد فنی است.
محرم نویدکیا و محمود فکری نماینده‌ای از نسل جدید مربیان ایرانی هستند که نتیجه‌گرفتن آن‌ها نگاه جامعه فوتبال به مربیان جوان را تغییر می‌دهد اما اگر این مربیان نتیجه نگیرند یا حاشیه‌محور باشند، جامعه فوتبال باز هم به سراغ مربیان سنتی می‌رود.

جدال ستاره‌های فوتبال ایران

جمعی از بهترین‌های فوتبال کشورمان در بازی امروز در ترکیب دو تیم و روی نیمکت ذخیره‌ها حضور دارند تا این دیدار به نوعی تقابل ستارگان فوتبال ایران نیز  قلمداد شود. دو تیم خط حمله آتشین و زهرداری دارند. سپاهان با 23 گل زده بهترین خط حمله لیگ را دارد و استقلال هم با 18 گل زده دومین خط حمله قدرتمند لیگ را. البته آبی‌پوشان با 9 گل خورده یکی از خطوط مستحکم دفاعی را دارند و گل‌زدن به این تیم و رشید مظاهری کار ساده‌ای نیست. پیام نیازمند و رشید مظاهری، دو سنگربان ملی‌پوش فوتبال ایران درون دروازه دو تیم جای گرفته‌اند و بسته نگه‌داشتن دروازه هر تیم مسیر آن تیم برای پیروزی را هموار خواهد کرد. با توجه به نیمکت‌نشینی علیرضا بیرانوند در لیگ بلژیک، موقعیت خوبی را برای نیازمند و مظاهری فراهم کرده تا جای ثابت او را در تیم ملی تصاحب کنند. این دیدار تقابل بازیکنانی است که سابقه بازی در هر دو تیم را دارند که وریا غفوری، امید نورافکن و سجاد شهباززاده شاخص‌ترین آن‌ها هستند. وریا غفوری در مدتی که در تیم سپاهان بازی می‌کرد، یک بازیکن کم‌حاشیه و در خدمت تیم بود، اما درخشش در این تیم اصفهانی، زمینه پیوستنش به تیم استقلال را فراهم کرد. وریا از استقلال به تیم ملی رسید و در حال حاضر چند فصلی است کاپیتانی تیمش را برعهده دارد. غفوری که در فضای مجازی حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرده و نقش حامی مردم را ایفا می‌کند، اخیرا مشکلات زیادی با باشگاه پیدا کرده که نتیجه آن افشای رقم قرارداد 14 میلیاردی او با تیم استقلال بوده که این موضوع نمایشی بودن حمایت او از مردم را نشان داده و واکنش‌های تندی را به همراه داشته است.امید نورافکن در تیم استقلال چهره شد و به عنوان یکی از پدیده‌های فوتبال ایران، لژیونر شد، اما دوران لژیونری نورافکن ادامه نیافت و با نظر امیر قلعه نویی به سپاهان پیوست. نورافکن در بازگشت به فوتبال ایران احیا شده و در این فصل با قرار گرفتن در پست مدافع چپ، یکی از ارکان خط دفاعی این تیم شده است. سجاد شهباززاده، دیگر بازیکنی است که دوره نه‌چندان موفقی را در تیم استقلال سپری کرد و در ادامه توسط امیر قلعه‌نویی برای تیم سپاهان به خدمت گرفته شد. عملکرد نامطلوب سپاهان و علاقه قلعه‌نویی به شهباززاده، باعث شده بود تا هواداران این تیم از این مهاجم بلندقامت دل خوشی نداشته باشند و در پایان لیگ نوزدهم، خواستار جدایی او شوند؛ اما محرم نویدکیا، شهباززاده را حفظ کرد و عملکردی که تا بدین جا ثبت کرده، نشان داده کادر فنی درست تصمیم گرفته است. شهباززاده با ۱۱ گل در صدر جدول گلزنان این فصل قرار دارد و قطعا در این دیدار از انگیزه‌های زیادی برای درخشش در تیم سابق برخوردار است، ضمن اینکه برای حفظ موقعیت آقای گلی نیازمند، افزایش گل‌های زده‌اش است. دو تیم برای بازی امروز غایبان سرشناسی دارند؛ در سپاهان مهدی کیانی به دلیل مسائل انضباطی و رسول نویدکیا و علی مصلح نیز به دلیل مصدومیت قطعا بازی را از دست داده‌اند، اما وضعیت مصدومیت کی‌روس استنلی نیز مشخص نیست و به احتمال فراوان او هم دیگر غایب سپاهان در بازی فرداست. فکری برای این مسابقه نام شیخ دیاباته، داریوش شجاعیان و فرشید باقری را از فهرست 20نفره این تیم کنار گذاشت، زیرا دیاباته در هفته‌های اخیر تمرینات گروهی نداشته، شجاعیان مصدوم است و باقری با نظر کادر فنی راهی اصفهان نخواهد شد.

تقابل تاریخی

دو تیم سپاهان و استقلال از گذشته تاکنون دیدارهای مهمی را داشته‌اند که برخی از این مصاف‌ها در لیگ برتر یا جام حذفی تکلیف قهرمان یا تیم صعودکننده به فینال را مشخص کرده است.بازیکنان زیادی هستند که برای هر دو تیم استقلال و سپاهان بازی کرده‌اند که می‌توان از بین آن‌ها به رسول خطیبی، رضا عنایتی، احمد مومن‌زاده، محسن گروسی، پرویز برومند و مجتبی جباری اشاره کرد. برای دیدار امروز نیز، وریا غفوری، سیاوش یزدانی و عارف غلامی سه آبی‌پوشی هستند که سابقه بازی در سپاهان را در کارنامه خود داشته و در سپاهان نیز سجاد شهباززاده و امید نورافکن دو بازیکنی هستند که سابقه پوشیدن پیراهن استقلال را دارند.لئون استپانیان، سیدمهدی سیدصالحی و رسول خطیبی با زدن شش گل، بهترین گلزن‌های دیدارهای سپاهان و استقلال هستند، اما بهترین گلزن استقلال در این بازی غلام‌رضا عنایتی با پنج گل است. سیدامین موسوی و لئون استپانیان دو بازیکن سپاهان هستند که در برابر استقلال هت‌تریک کرده‌اند. سپاهان در بین سال 1381 تا 1382 به رکورد پنج پیروزی متوالی مقابل استقلال دست یافت. در دیدارهای سپاهان و استقلال تهران در رقابت‌های لیگ برتر تاکنون 88 گل به ثمر رسیده است که سهم سپاهان 40 گل و استقلال 48 گل بوده است. نتیجه یک بر صفر با 18 مرتبه تکرار، پرتکرارترین نتیجه در مصاف‌های سپاهان و استقلال است و زدراکو رایکوف، مرحوم ناصر حجازی، فیروز کریمی و امیر قلعه‌نویی چهار مربی هستند که سابقه هدایت هر دو تیم را در کارنامه دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر