مربیان خارجی لیگ نوزدهم

لیگ نوزدهم با حضور چند مربی سرشناس خارجی شروع شد؛ اما اینک که رقابت‌های لیگ برتر نوزدهم با برگزاری یک دیدار معوقه از سر گرفته شد، نیمکت 16 تیم حاضر از مربیان خارجی خالی‌شده است. از جمع مربیان خارجی حاضر در لیگ نوزدهم، تعدادی به‌واسطه اختلاف مالی یا نتیجه‌گیری نامطلوب از کار کنار رفتند و تعداد دیگری نیز کرونا را بهانه جدایی کردند. در آستانه برگزاری هفته بیست‌ودوم لیگ برتر، مروری بر وضعیت مربیان خارجی داریم که هرکدام در مقطعی از لیگ جاری روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری نشستند؛ اما در فوتبال ایران دوام نیاوردند.

تاریخ انتشار: 18:01 - جمعه 1399/04/6
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

وینگو بگوویچ

نماینده کرمان که اولین فصل حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کرد، با بگوویچ در لیگ نوزدهم حاضر شد؛ اما این مربی باتجربه در این تیم خوب نتیجه نگرفت تا کسب سه امتیاز از شش دیدار، مدیران این تیم را به برکناری بگوویچ مجاب کند. پس از برکناری بگوویچ، چندین مربی سرشناس برای هدایت این تیم معرفی شدند؛ اما دست‌آخر نوبت به مجید جلالی رسید تا روی نیمکت این تیم بنشیند. گل‌گهر با جلالی چندان خوب نتیجه نگرفت؛ اما قرار گرفتن این تیم در رده سیزدهم تا حدودی خیال مدیران کرمانی را از بابت سقوط نکردن تیمشان راحت کرده است.

مصطفی دنیزلی

زمانی که هزینه بی‌حساب‌کتاب تراکتورسازی در لیگ هجدهم نتیجه نداد، برای لیگ نوزدهم مدیران این تیم به سراغ یک مربی مطرح رفتند که از یک‌سو ترک بودن او و از سوی دیگر رزومه مطرحش در فوتبال ایران و ترکیه باعث شده بود هواداران ذهنیت مثبتی به او پیدا کنند. مصطفی دنیزلی با تراکتور چند هفته ابتدایی لیگ را خوب شروع کرد و تراکتور در قامت یک مدعی بود؛ اما چند هفته متوالی نبردن، جایگاه او را تضعیف کرد و از سمتش کنار رفت. پس از کنار رفتن دنیزلی، مدیران تراکتور با ساکت الهامی به توافق رسیدند و قرار بود او به‌طور موقت تا انتخاب سرمربی جدید، هدایت فنی را بر عهده بگیرد؛ اما عملکرد امتیازی او فعلا به‌گونه‌ای بوده که به‌عنوان نفر اول روی نیمکت سرخ‌های تبریز نشسته است.

آندره آ استراماچونی

برای لیگ نوزدهم، استقلالی‌ها به سراغ فوتبال ایتالیا رفته و با آندره آاستراماچونی به توافق رسیدند. آبی‌های تهرانی شروع خوبی با استراماچونی نداشتند. استراماچونی در دو هفته مانده به پایان نیم‌فصل اول، در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتش، ایران را ترک کرد. استقلال بدون این مربی ایتالیایی چند بازی را پشت سر گذاشت و مدیران باشگاه استقلال طی مصاحبه‌های متعدد از پرداخت مطالبات او و بازگشتش خبر دادند تا اینکه با طولانی شدن این فرایند، معلوم شد استراماچونی قصدی برای بازگشت ندارد. باشگاه استقلال که در این مدت چند باری دستخوش تغییرات مدیریتی هم شد، برای راضی نگه‌داشتن هواداران، فرهاد مجیدی را روی نیمکت نشاند. آبی‌ها با مجیدی از کورس قهرمانی با حریف سنتی عقب افتادند؛ اما کماکان به کسب سهمیه آسیایی چشم دارند.

گابریل کالدرون

پرسپولیس که با برانکو ایوانکوویچ سه قهرمانی متوالی کسب کرده بود، پس از کنار رفتن این مربی، درگیر چالش انتخاب جانشین او شد و پس از مدت‌ها گمانه‌زنی سرانجام قرعه به نام کالدرون آرژانتینی درآمد.این مربی آرژانتینی که تیم آماده‌ای را در اختیار گرفته بود، به‌لطف هماهنگی چندساله‌ای که پروفسور کروات در این تیم دمیده بود، توانست به نسبت خوب نتیجه بگیرد تا هواداران کم‌کم با جای خالی برانکو کنار بیایند. در زمان جدایی استراماچونی از استقلال، این مربی آرژانتینی در مصاحبه‌هایی اعلام کرد، رفتار و خلقیات حرفه‌ای او با سرمربی ایتالیایی تفاوت دارد و او حاضر نیست به خاطر مباحث مالی از تیمش جدا شود؛ اما درست در پایان دیدارهای دور رفت، او هم ساز جدایی کوک کرد و پس از خروجش از ایران، حاضر به بازگشت دوباره نشد.پرسپولیسی‌ها که صدرنشینی را در اختیار داشتند، خیلی زود با یحیی گل محمدی به توافق رسیدند تا سرمربی شهر خودرو، ادامه لیگ نوزدهم را با تیم تهرانی سپری کند.

میودراگ رادولوویچ

بعد از قطع همکاری علیرضا منصوریان با باشگاه ذوب‌آهن، برای یک دیدار، حسن استکی، مربیگری تیم ذوب‌آهن برابر سایپا را بر عهده گرفت؛ اما در فاصله مانده تا بازی بعد، تیم اصفهانی با رادولوویچ 52 ساله به توافق رسید تا این مربی که سابقه کار در کشورهای کویت، امارات و میانمار را داشت، روی نیمکت سبزها بنشیند. بازی با پارس‌جنوبی در هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال، اولین تجربه این مربی در لیگ برتر بود و تا پایان هفته بیست‌ویکم نیز که لیگ به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، درمجموع پنج‌بازی سکان‌دار ذوبی‌ها بود. رادولوویچ که پس از تعطیلی لیگ ایران راهی کشورش شده، قصد بازگشت ندارد و این موضوع را با صراحت در مصاحبه با رسانه‌ها بیان کرده است. مدیران باشگاه ذوب‌آهن در ابتدا اصرار داشتند موضوع نیامدن رادو را به محدودیت‌های پروازی نسبت دهند؛ اما به‌مرور معلوم شد قضیه چیز دیگری است و حتی اگر پرواز مستقیم هم وجود داشته باشد، این مربی حاضر به برگشت نیست.مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن در گفت‌وگویی تأکید کرده رادولوویچ با ارسال ایمیل رسمی، خواستار جدایی شده که این موضوع ازلحاظ قانونی، دست باشگاه اصفهانی برای شکایت و دریافت خسارت را باز می‌گذارد.تمرینات ذوب‌آهن فعلا زیر نظر حسن استکی برگزار می‌شود و معلوم نیست مدیران این باشگاه برای ادامه لیگ روی استکی نظر داشته باشند یا اینکه مربی دیگری جانشین او می‌شود؛ اما آنچه مسلم است در این مقطع مربی خارجی مدنظر نیست.

میشو کریستیچوویچ

شاهین‌بوشهر که تیم تازه‌وارد لیگ برتر محسوب می‌شد، با عبدالله ویسی لیگ را شروع کرد؛ اما نتیجه نگرفتن این تیم طی هفته‌های متمادی و مشکلات مالی و مدیریتی، ویسی را به استعفا واداشت. بعد از استعفای ویسی، مهرداد کریمیان دستیارش، برای مقطعی سکان‌دار این تیم شد تا اینکه مدیران تیم با میشو کریستیچوویچ به توافق رسیدند. میشو از هفته یازدهم روی نیمکت شاهین نشست.نتایجی که میشو با شاهین گرفته، رضایت مدیران و هواداران این تیم را جلب کرد؛ اما سناریوی مشابه تیم ذوب‌آهن برای این تیم نیز به وجود آمد و میشو که پس از تعطیلات لیگ به خارج از کشور رفته، حاضر به بازگشت نیست.مدیرعامل شاهین‌بوشهر با بیان اینکه دلیل غیبت میشو کروناست و خـانواده‌اش مانع حضور او در ایران شده‌اند، گفته: او بالای ۶۰ سال سن دار د و ترس دارد. ما خیلی با او صحبت کرده‌ایم و امیدواریم برگردد؛ اما اگر یک درصد هم احتمال دهیم میشو نخواهد بیاید، همین کادر را تقویت می‌کنیم تا کار را ادامه دهد. به‌هرحال کادر مربیگری ما شناخت خوبی از بازیکنان تیم دارند و عقلانی نیست اگر بیش‌ازحد منتظر بمانیم. ما نهایتا تا بعد از بازی با نفت مسجدسلیمان سعی می‌کنیم این مسئله را جمع و تصمیم‌گیری کنیم.
 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر