مشارکت در انتخابات یک حق عمومی است

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا لزوم ایجاد بستری مناسب برای تضمین مشارکت مردم بیشتر و بیشتر احساس می‌شود و کاندیداها درپی بهره گیری از سازوکارهای عملی به منظور افزایش هر چه بیشتر مشارکت مردم در جذب آراء خود هستند. از سویی حضور ملت در صحنه‌های سیاسی از جمله نشانه‌های بارز و رکن اصلی مردم سالاری در یک نظام به شمار می‌آید تا مردم با داشتن اختیار و نقش در انتخاب اصلح‌ترین فرد یا افراد کیفیت زندگی خود را ارتقاء دهند. حال در فضای این دوره از انتخابات که چالش‌های متعددی در خصوص آرایش کاندیداها دیده می‌شود، توجه به این نکته که چه راهکارهای عملی در بالا بردن مشارکت مردم وجود دارد، ضروریست.

تاریخ انتشار: 16:46 - شنبه 1400/03/15
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

در عین حال نظرسنجی‌ها و برآوردهای بسیاری از میزان مشارکت مردم در انتخابات 28 خرداد صورت گرفته که در آخرین آن‌ها از سوی پایگاه «ایسپا» میزان مشارکت حدود ۳۷ درصد پیش بینی شده است.

فتح الله معین، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت و گو با «اصفهان زیبا آنلاین» و با اشاره به نظر سنجی‌های انجام شده در راستای تعیین میزان مشارکت مردم می‌گوید: «به جهت عدم حضور بسیاری از داوطلبان این انتخابات با گرایش‌های سیاسی متفاوت و رد صلاحیت آن‌ها، ما شاهد کاهش مشارکت مردم در این انتخابات خواهیم بود.»

او ادامه می‌دهد: «برخی از مسئولین شورای نگهبان به این موضوع اشاره می‌کنند که کاهش مشارکت مردم، مشروعیت انتخابات را از بین نمی‌برد. این در حالی است که تقریباً همه مسئولین تلاش می‌کنند مردم را ترغیب به شرکت در انتخابات کنند و در خصوص اینکه این تلاش‌ها تا چه میزان تأثیرگذار است نیز نمی‌توان پیش بینی کرد.»

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به رویکرد احتمالی اصلاح طلبان در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «اصلاح طلبان دارای یک نهاد اجماع ساز هستند که وظیفه آن هماهنگی میان احزاب اصلاح طلب است. این شورا پس از اعلام نتایج کاندیداهای نهایی از سوی شورای نگهبان، اعلام کرد که ما از کاندیدای خاصی حمایت نمی‌کنیم. برخی از احزاب اصلاح طلب نیز اعلام عدم حمایت از کاندیداهای موجود کرده‌اند. در مقابل یکی دو حزب دیگر همچون کارگزاران سازندگی نیز حمایت خود از آقای همتی را مطرح کرده‌اند. حال اینکه این حمایت به دیگر احزاب و شورای هماهنگی اصلاح طلبان تسری پیدا کند یا نه،‌ موضوعی است که باید منتظر ماند و دید چه خواهد شد.»

به گفته معین مشارکت اصلاح طلبان در این انتخابات را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. او می‌گوید: «اول اینکه آیا احزاب این جناح می‌توانند به یک اتفاق نظر در حمایت از یکی از کاندیداهای اصلاح طلب برسند یا خیر؟ که البته این اجماع تا کنون حاصل نشده است. اصلاح طلبان مکرراً اعلام کرده‌اند انتخابات متعلق به همه مردم است و هر اندازه امکان انتخاب افراد از سوی مردم محدود شود این حقوق عمومی از بین رفته و مخدوش می‌شود. درخواست اصلاح طلبان این بوده است که امکان حضور سلایق مختلف در بین کاندیداها وجود داشته باشد تا هم آن‌ها و هم مردم بتوانند فعالانه در این زمینه برخورد کنند که متأسفانه این شرایط وجود ندارد.»

معین ادامه می‌دهد: «البته همانطور که اشاره کردم این شرایط نیز که برخی افراد یا احزاب اصلاح طلب به تشخیص خود از کاندیدای خاصی حمایت کنند، تأثیر اجتماعی چندانی نخواهد داشت. اما از سوی دیگر این موضوع هم وجود دارد که اصلاح طلبان مشارکت در انتخابات را یک حق عمومی می‌دانند و تأکید دارند که این حق عمومی را باید زنده نگاه داشت که این نیز نکته دومی است که باید در نظر گرفته شود.»

این فعال اصلاح طلب پیش بینی خود در خصوص میزان رأی کاندیداهای این انتخابات را اینگونه مطرح می‌کند: «بر اساس نظر سنجی‌های موجود، تمایل بیشتری به آقای رئیسی از بین کاندیداهای اصول گرا ابراز شده است. البته این موضوع قطعی نیست و با توجه به تجربه‌های موجود در انتخابات ایران به خصوص در روزهای آخر، احتمال تغییرات اساسی در این پیش بینی‌ها دیده می‌شود.»

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    پگاه ظاهری

برچسب‌های خبر