می‌خواهیم حق به حق‌دار برسد

تکواندو استان اصفهان از گذشته‌های دور تاکنون، همواره جایگاه ممتازی را در کشور داشته است که این خصوصیت، علاوه بر ورزشکاران، داوران و مربیان را نیز در بر می‌گیرد. شهره اسفندیاری یکی از داوران بین‌المللی تکواندو اصفهان است که سمت‌های مختلفی  را در هیئت تکواندو استان تاکنون داشته و هم اکنون نیز یک سالی هست که به عنوان نایب رئیس هیئت تکواندو استان اصفهان فعالیت می‌کند.

تاریخ انتشار: 09:26 - پنجشنبه 1399/11/30
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

چه شد که رشته تکواندو را انتخاب کردید؟

 همیشه رشته‌های رزمی را دوست داشتم؛ ولی حمایت‌ها و تشویق‌های مادرم موجب شد که رشته تکواندو را انتخاب کنم و در این رشته فعالیت داشته باشم.

چه مراحلی برای دریافت درجه داوری در ایران و درجه بین المللی سپری می‌شود؟

رشته تکواندو همانند رشته‌های دیگری که زیر نظر فدارسیون فعالیت می‌کنند شرایط و ضوابط خاصی دارد و اگرفردی بخواهد در این رشته تا سطح کمربند و دان به مربیگری برسد، باید مراحل مشخصی با مدت زمان‌های معین که از سوی فدارسیون جهانی و فدارسیون کشور تعیین شده را پشت سر بگذارد؛ در داوری هم به همین صورت است. فردی که می‌خواهد در بخش داوری در تکواندو فعالیت داشته باشد باید حتما دارای کمربند مشکی دان سه بوده و بیست‌وسه سال تمام داشته باشد. ابتدا باید در دوره‌های داوری درجه سه شرکت کرده و بعد درجه دو و یک و شخصی که موفق به دریافت درجه یک شود پس از گذراندن تست‌های ویژه‌ای از سوی فدراسیون اجازه شرکت در دوره‌های بین‌المللی را پیدا می‌کند. گذراندن دوره‌های هر‌کدام از درجه‌های سه و دو و یک هم مدت زمان‌های خاص داشته و باید در این مدت زمان‌ها شخص به رزومه قابل قبولی دست یابد تا بتواند برای درجه بعدی شرکت کند.

 در چه رویدادهایی شرکت کرده‌اید؟

در چند سال اخیر در تمام مسابقات استانی، کشوری، لیگ‌های دسته یک و برتر کشور حضور داشته‌ام ودر سطح بین المللی هم تنها در مسابقات بین المللی جام فجر که به میزبانی ایران و در کیش برگزار شد به عنوان داور وسط قضاوت داشته‌ام. قضاوت‌کردن خیلی سخت هست، زمانی که می‌خواهی قضاوت ورزشی انجام دهی و بین دوبازیکن که ماه‌ها و سال‌ها زحمت کشیده‌اند و حالا آمده‌اند که در عرض شش دقیقه حاصل زحماتشان را بگیرند، شما یک شخص بسیار مؤثر در این زمینه می‌توانید باشید که آن فرد بتواند به نتایج زحماتش برسد. در این چندین سال من تمام تلاشم را کرده‌ام که بتوانم حق را به حق‌دار بدهم و در هرسمتی که در بخش‌های مختلف داوری قرار گرفته‌ام، بتوانم کاری کنم که حاصل زحمات بچه‌ها توسط خودشان به‌دست بیاید و قضاوت عادلانه‌ای داشته باشم.

تفاوتی بین داوران خانم و آقا وجود دارد؟

در تکواندو برخلاف برخی دیگر از رشته‌ها به دلیل تدابیری که فدراسیون ایران اندیشیده است، تفاوت خاصی میان داوران آقا و خانم وجود ندارد و همه حدودا در یک سطح قرار دارند. هر مسابقه‌ای که برای آقایان انجام می‌شود، برای بانوان هم برگزار می‌شود و هر پوئنی که به داوری آقایان داده می‌شود، برای بانوان هم در نظر گرفته می‌شود.

افق پیش روی‌تان در داوری چیست؟

می‌خواهم در راهی که قدم گذاشته‌ام به بهترین شکل ممکن عمل کنم و سطح مسابقه هم برایم مهم نیست که در چه سطحی قضاوت می‌کنم؛ همه نفراتی که برای مسابقه می‌آیند زحمت کشیده و هزینه داده‌اند تا فرصت حضور در مسابقه را پیدا کنند، هر شخصی در سطح خودش. از این رو در هر جایی که قرار است قضاوت داشته باشم تمام حواسم را جمع می‌کنم تا بتوانم بهترین عملکرد را داشته باشم و از آن جایی که در بخش مدرسی داوری فعالیت می‌کنم دوست دارم که بتوانم اطلاعات و تجربیاتی که در این سال‌ها به‌دست آورده‌ام را در اختیار دیگران بگذارم. مخصوصا داوران و علاقه‌مندانی که در استان خودمان هستند و دوست دارم که بتوانم سطح علمی و کیفی داوران استانم را ارتقا بدهم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سمیه مصور

برچسب‌های خبر