نامزدهای اصول‌گرا به نفع رئیسی کنار می‌روند

اصــول‌گرایــان بــه‌عــنــوان یــکـی از جناح‌های سیاسی پرقدرت ایران در این دوره برای ریاست‌جمهوری ایده‌های زیادی دارند و برخی از آن‌ها خود را پـــیــروز ســیـــزدهمیــن دوره انتخابات ریــــاســت‌جــمــهـــوری مـــی‌دانـــنــد. امـــا پرسش‌های  زیادی پیرامون این جبهه سیاسی وجود دارد؛ ازجمله نگرانی بابت دیدگاه‌های آن‌ها درباره  آزادی‌های فردی و اجتماعی و همچنین سیاست خارجی. هرچند هنوز مشخص نیست دولت اصــول‌گــرا در صورت پــــیـــروزی چــه دیدگاه‌هایی را در جامعه اعمال می‌کند. قاسمعـلــی نوچمنی، دبیرکل جبــهــه حامیان ولایــت کــشــور، در گــفـــــت‌وگــو بــــا «اصفهان‌زیبا» به تشریح و تبیین مواضع فــرهنــگی، سیــاســت داخلی و روابط بین‌الملل جبهه اصول‌گرایی پرداخت. او معتقد است اگر در میان اصول‌گرایان ائتلافی درباره ابراهیم رئیسی شکل بگیرد، او قطعا پیروز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

 

تاریخ انتشار: 22:46 - شنبه 1400/03/1
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

او درباره دیدگاه دولت مطلوب اصول‌گرایان در خصوص رابطه با آمریکا و سیاست خارجی نیز می‌گوید: «به‌رغم اینکه قوای مستقل دولتی دارای رأی و نظر هستند، در راهبردهای خارجی، حکومت نظر دهنده است؛ یعنی تعیین‌کننده سرنوشت سیاست خارجی ما همان‌طور که مقام معظم رهبری هم در یکی از سخنرانی‌هایشان در ماه مبارک رمضان فرمودند و رئیس‌جمهور هم اشاره کردند، کل نظام است. تمام تصمیم‌ها در شورای عالی امنیت ملی طراحی و راهبرد نهایی سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود؛ اما در این رابطه تصمیم‌گیرنده نهایی مقام معظم رهبری هستند. هر کشوری بتواند منافع کشور ما را تأمین کند و مزاحمت برایمان ایجاد نکند، اصول امام و رهبری بر این بوده که با آن‌ها سازش داشته باشیم.» مشروح گفت‌وگو را می‌خوانید.

در این دوره از انتخابات شاهد ثبت‌نام تعداد زیادی از اصول‌گرایان بوده‌ایم. آیا این تعدد کاندیدا باعث تکرار تجربه سال 84 که در جبهه اصلاحات اتفاق افتاد و منجر به شکست آنان شد، این بار در جناح اصول‌گرا نمی‌شود؟

در آســـتـــــانـــه آزمون بــزرگ مــلــی سـیـــزدهــمـــیـــن دوره انـتــخــابــات ریاست‌جمهوری هستیم. این دوره از انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اینکه مردم در دوران آخر دولت دوازدهم به مشقت افتادند، عوامل بسیاری نیز مؤثر هست و فقط مسئولان را به‌تنهایی مقصر نمی‌دانیم. عوامل بین‌الملل و کمبود مدیریت راهبردی و… باعث شده مردم در تنگنا و سختی باشند. در این دوره از انتخابات مردم به دنبال گزینه‌ای هستند که بتواند به ندای آن‌ها لبیک بگوید. یک رئیس‌جمهور باید مردمی باشد. آن‌کسی که برگ برنده را در انتخابات ریاست‌جمهوری به دست می‌آورد باید وجهه مردمی او چه قبل از انتخابات و چه بعدازآن تداوم داشته باشد. برخی قبل از انتخابات به میان مردم می‌آیند؛ اما بعد از انتخاب‌شدن مردم را رها می‌کنند. مردم دنبال گزینه‌ای هستند که مردمی بودن خودش را به اثبات رسانده باشد. تعدد نامزدهای اصول‌گرا فراوان است؛ اما پیش‌بینی می‌شود نامزدهای اصول‌گرایان به نفع حجه‌الاسلام رئیسی کنار بروند. ستادهای ایشان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و آماده ورود به رقابت‌های انتخاباتی هستند. آن دسته از کاندیداهای اصول‌گرا هم که در اقلیت می‌مانند قطعا این تعامل را خواهند داشت و درنهایت تعدد زیادی نخواهیم داشت. برخی به خاطر گرم شدن تنور انتخابات به صحنه می‌آیند؛ اما درنهایت همه زیر چتر ولایت و حضور چشمگیر در انتخابات جناب آقای رئیسی را همراهی می‌کنند. امروز در کوچه و بازار و در ارزیابی‌ها مردم به این نتیجه رسیده‌اند که در دوران ریاست آقای رئیسی بر قوه قضائیه مطالبه مردم تا حدودی پاسخ داده شده است. امید است این روند ادامه پیدا کند. امیدواریم با ریاست‌جمهوری رئیسی و با توجه به اختیاراتی که رئیس قوه مجریه خواهد داشت مردم از یک آرامش نسبی برخوردار شوند و نان بر سر سفره مردم دیده شود. ان‌شاءالله نامزدهای اصول‌گرا سعی می‌کنند تعامل را با آقای رئیسی داشته باشند.

میزان مشارکت در انتخابات طبق آمارهای رسمی چندان بالا به نظر نمی‌رسد. میزان مشارکت در این دوره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم ما مردم ملی و ولایت‌مدار هستند. مردم نظام و انقلاب را دوست دارند. از بعد سیاست جهانی، مردم این انتخابات را برگ برنده نظام می‌دانند و نقشه‌های خارجی‌ها نقش بر آب می‌شود. حضور مردم درنهایت خوب خواهد بود؛ به‌رغم تبلیغات دشمنان در خارج که عنوان می‌کنند مردم درصحنه حضور پیدا نخواهند کرد. انتخابات شوراهای شهر و روستا به جهت کثرت نامزدهای آن مقداری تنور انتخابات را پرحرارت خواهد کرد. نامزدهای انتخابات شوراها حامیان خود را به صحنه می‌آورند و فضای انتخاباتی را گرم می‌کنند. مردم ایران 42 سال است که حضور پررنگشان را در صحنه‌های مختلف اثبات کرده‌اند و ان‌شاءالله در این دوره هم مردم حضور پررنگ خواهند داشت. مسئله مهمی که ممکن است بر انتخابات سایه بیندازد، بیماری کروناست؛ زیرا مراکز آگاه‌سازی مردم مساجد و مجالس مذهبی بودند که به خاطر کرونا کم‌رنگ شده‌اند؛ اما روحانیون و علما و رسانه ملی و جراید جوری دست‌به‌دست هم دهند که مردم را از آگاهی نسبی برخوردار کنند تا حضور مردم را در این انتخابات که حساس‌ترین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است به بهترین نحو شاهد باشیم.

اصول‌گرایان در صورت پیروزی در انتخابات چه موضعی در خصوص مذاکرات با آمریکا دارند؟ آیا این طیف روابط خارجی ایران را محدود خواهند کرد؟

بـــه‌رغـــم ایـــن‌که قوای مستقــل دولتی دارای رأی و نظر هستند، اما در راهبردهای خارجی، حکومت نظردهنده است؛ یعنی تعیین‌کننده ســرنــوشــت سیــاســت خارجی ما همان‌طور که مقام معظم رهبری هم در یکی از سخنرانی‌هایشان در ماه مبارک رمضان فرمودند و رئیس‌جمهور هم اشاره کردند، کل نظام است. تمام تصمیم‌ها در شورای عالی امنیت ملی طراحی و راهبرد نهایی سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود؛ اما در این رابطه تصمیم‌گیرنده نهایی مقام معظم رهبری هستند. هر کشوری بتواند منافع کشور ما را تأمین کند و مزاحمت برایمان ایجاد نکند، اصول امام و رهبری بر این بوده است که با آن‌ها سازش داشته باشیم؛ به‌جز رژیم صهیونیستی که خط قرمز ماست؛ مگر اینکه حق مردم فلسطین را کاملا ادا کند و دست از جنایت بردارد. ما می‌توانیم با تمام کشورها ارتباط داشته باشیم؛ حتی آمریکا؛ اگر از این خوی درندگی پایین بیاید و به‌حق خودش قانع باشد و روحیه استکباری را کنار بگذارد، این بستر فراهم می‌شود. بارها رهبری این مسئله را فرمودند. امید داریم مسئولان آمریکا سر عقل بیایند و منافع ملت‌ها را در نظر بگیرند و این همه مطالباتی را که ما از آمریکا داریم، ادا کنند. در این صورت بستر ارتباط فراهم می‌شود. مسئله مذاکره با آمریکا منع نشده است.

نظامی‌ها نیز در این دوره ثبت‌نام کــرده‌انـــد. حــضــور نظامی‌ها ازنظر اصول‌گرایان چگونه ارزیابی می‌شود؟

نــبــایــد افراد را تــفــکیــک کنیم. بچه‌های انقلاب در هر لباسی باشند، باید میدان برای آن‌ها باز شود. آنچه امروز مهم است، کیان رهبری و مردم‌داری است. هر شخصیتی که آزمون پس داده است، می‌تواند در صحنه حضور داشته باشد. نظامیان در دوران دفاع مقدس، جایگاه و توان مدیریت خود را نشان داده‌اند. نظامیان ما می‌بینند مردم امروز نیاز به مدیریت جهادی و بسیجی دارند. ما باید از نظامیان خود دفاع کنیم و خصلت‌های بارزشان را برجسته کنیم. آن‌ها کسانی هستند که در دفاع مقدس باوجود جوان بودنشان در برابر 45 کشور دنیا ایستادند و مرزوبوم ما را پاسداری کردند. امروز باید مردم باور کنند این‌ها افرادی هستند که خیانت نخواهند کرد. البته هر انسانی می‌تواند دچار لغزش شود. عده‌ای که نمی‌خواهند مدیریت ولایی و حزب‌اللهی به صحنه بیاید و مردم را به حق‌وحقوقشان برساند، این تبلیغات مسموم را علیه نظامی‌ها انجام می‌دهند. من به‌عنوان یک آگاه و فعال سیاسی حضور نظامیان را مفید می‌دانم. نظامی‌ها قرار نیست کشور را پادگانی اداره کنند. در مجلس هم می‌بینیم که در خصوص این موضوع مواضع خوبی وجود دارد. الحمدلله نظامیان ما آزمون خوبی را از خود به یادگار گذاشته‌اند. باید بپذیریم که با توجه به شرایط ویژه‌ای که کشور در آن قرار دارد نیازمند مدیریت راهبردی و جهادی هستیم.

این نگرانی در بخشی از جامعه وجود دارد که اصول‌گرایان فضای کشور را رو به بسته‌تر شدن می‌برند و آزادی‌های اجتماعی و فردی را محدود می‌کنند. نظر شما در این رابطه چیست؟

ما پایبند به هر راهبردی هستیم که قانون اساسی ترسیم کرده و عدول از آن را عدول از خط قرمزها می‌دانیم. در رابطه با احکام ثانویه و حدود آزادی‌ها و… اصول‌گرایان در اتاق‌های فکر و با توجه به خرد جمعی مسائل را بررسی خواهند کرد و اگر به تأیید اکثریت رسید برای اجرایی‌شدن آن‌ها اقدام می‌کنند. بیشتر اصول‌گرایان با موضع رهبری همراه هستند. رهبر ما به فکر نه‌تنها ملت ایران، بلکه همه مسلمانان جهان است و حتی برای نجات بشریت مقام رهبری اندیشه دارد و همه ما خودمان را مطیع این راهبرد می‌دانیم. تلاش ما بر این است که اگر ادعا داریم اصول‌گرایان می‌توانند این کشتی به‌گل‌نشسته را به حرکت درآورند باید قوای سه‌گانه مقننه، مجریه و قضائیه را به‌طور هماهنگ پیش ببرند.

مسئله رد صلاحیت‌ها که عمدتا در جناح اصلاح‌طلب اتفاق افتاده در این دوره بحث مفصل انتخابات است. به نظر شما حذف رقیب و تفکرات آن‌ها منجر به انتخاباتی کم‌رونق نمی‌شود؟

این مسئله را قبول دارم. حکومت ما دموکراسی دینی است. هرکسی به خودش اجازه می‌دهد وارد صحنه شود و قانون نیز افراد را منع نکرده است و سرفصل‌های مشخصی وجود دارد که هرکسی معیارهای نسبی را داشته باشد، می‌تواند درصحنه حاضر شود. اما ما یک فرد ویژه را به‌عنوان رئیس‌جمهور نیاز داریم. حدود 520 نفر برای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. پرسش اینجاست که آیا همه این 520 نفر صلاحیت نشستن بر صندلی ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را دارند؟!  خود این افراد باید خودشان را به این باور برسانند که امروز کسانی می‌توانند این قافله را به حرکت درآورند که از مدیریت عالی برخوردار باشند. کارنامه همه افراد مشخص است و مردم می‌توانند آن‌ها را قضاوت کنند که آیا افراد موفقی بوده‌اند یا خیر؟ از سوی دیگر، کسانی هم هستند که شرایط قانونی را دارند؛ اما بعضا آزمون ملی را پس نداده‌اند و باید در مدیریت‌های عالی حضور داشته باشند تا در ادوار آینده خود را در صحنه نامزد کنند. شورای محترم نگهبان نیز اصول قانون را رعایت می‌کند. من هم از نامزدها تقاضا دارم که بپذیرند رد صلاحیت نشانه عدم شایستگی نیست. در شرایطی هستیم که باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم.

 اگر جناح اصول‌گرا پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود، آیا اصول‌گرایان در دولت مطلوب خود از تفکرات و جناح‌های دیگر سیاسی نیز دعوت به همکاری خواهند کرد یا صرفا یک دولت تک‌قطبی تشکیل می‌شود؟

انــدیــشــه اصــول‌گرایی بر مدار خدمت حرکت می‌کند. در مجلس اصول‌گرای فعلی یا در قوه مقننه کسی به دنبال منش نیست؛  افراد به دنبال روش بهتر برای اداره امور کشور هستند.  انصافا باید بگوییم در این دو قوه این‌که فقط منش خود را اعمال کنند، کمتر مشهود بوده و فقط هدف این بوده که مدیریت راهبردی را ارائه دهند و از هرکس دارای این توان بوده، استفاده کنند. قطعا در جایگاه ریاست‌جمهوری، اصول‌گرایان اصل را نیازهای مردم در نظر می‌گیرند. رئیس‌جمهور باید نماینده همه مردم باشد؛ چه کسانی که به او رأی دادند و چه کسانی که به او رأی ندادند. ما در جبهه اصول‌گرایی عمیقا به این باور ایمان داریم که رئیس‌جمهور باید به 85 میلیون ایرانی خدمت کند.

نکته‌ای هست که مایل باشید به گفت‌وگو اضافه کنید؟

انتظاری که از رسانه‌ها و شما جوانان دارم این است که اخبار را صادقانه و بدون تنش دنبال کنید. تنش‌زدایی باید یک اصل در عرصه خبررسانی باشد. ما باید واقعیت‌ها را به مردم نشان دهیم. برگزاری پرشور انتخابات به نفع همه کشور است و می‌تواند چهره‌ای قدرتمند از ایران به جهانیان نشان دهد. تشویق مردم به مشارکت در انتخابات باید کار ویژه امروز رسانه‌های کشور باشد. در آغاز قرن جدید باید شاهد آرامش در میان ملت باشیم. حق مردم ایران این نیست که به آن‌ها بی‌مهری شود. آن‌ها لایق خدمتگزاری صادق و دلسوز هستند. جناح اصول‌گرا هم در این میان باید گوش شنوای خواسته‌ها و نیازهای مردم باشد تا به اهدافش برسد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    امیرحسین جعفری

برچسب‌های خبر