پرواز با بال‌های کرونا!

صبح و ظهر و شب و نیمه‌شب از آژانس‌های هواپیمایی پیامک‌هایی می‌آید که مخاطب را به سفر کیش و مشهد و تورهای داخلی فرامی‌خواند. انگارنه‌انگار که ایران قرمزپوش شده است! اخبار می‌گوید سفر به هر شهری در این شرایط مساوی با ابتلا به کرونا، آن هم از نوع انگلیسی است؛ اما به نظر می‌رسد گوش کسی بدهکار نیست. با یکایک شماره‌هایی که در پیامک‌ها ارسال شده، تماس می‌گیرم و درباره شرایط سفر در پیک چهارم کرونا پرس‌وجو می‌کنم؛ درحالی که می دانم ستاد کرونا به صورت مستقیم و تلویحی هـــرگــونــه سفر را منع کرده است، اما در کمال تعجب، اپراتورها می‌گویند: «پروازها انجام می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد!» وقتی درباره رعایت پروتکل‌ها و منع سفر می‌پرسم، پاسخ می‌گیرم که «تورهای داخلی برقرار است و رعایت پروتکل‌ها برعهده مسافران!» با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تماس می‌گیرم.

تاریخ انتشار: 02:29 - پنجشنبه 1400/01/26
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

او اظهار می‌کند: «فعالیت آژانس‌های هواپیمایی در گروه یک لحاظ شده است» این در حالی است که نکته‌ای مبنی بر فعالیت این صنف ندیده‌ام. فریدون الهیاری می‌گوید: «تفاهم‌نامه‌ای ضمنی در این مورد با کمیسیون امنیتی و وزارت گردشگری داریم.» اما به گفته او «سندی در این زمینه امضا نشده و تنها به‌صورت شفاهی به ما ابلاغ شده است.» گفتنی است، تــمــاس‌هــای اصفــهــان‌زیــبـا با سخن‌گوی ستاد مبارزه با کرونای استان اصفهان درباره پیگیری این موضوع به نتیجه نرسید.

پروازها انجام می‌شود هیچ مشکلی وجود ندارد!

اپراتور خوش‌صدا با آهنگی که برای زیر صدایش انتخاب شده و پخش می‌شود، از ضبط مکالمات طرفین با هدف رضایت مشتری سخن می‌گوید و شماره داخلی‌های موردنظر را معرفی می‌کند و از تورِ کیش و مشهد به‌صورت فوری و تورهای داخلی و خارجی و نحوه تهیه بلیت این سفرها سخن می‌گوید. شعار «از همه جای استان‌ها به مرکز کیش» در گوشی پخش می‌شود و بی‌درنگ مسئول پاسخ‌گویی پاسخ می‌دهد. درباره پیامک‌های تبلیغاتی تورهایی که مدام برایم ارسال می‌شود، حرف می‌زنم. او می‌پرسد: «کجا هستید؟» می گویم: اصفهان. می‌گوید: «برای 25 و 27 برای اصفهان پرواز داریم.» خودم را نگران نشان می‌دهم و می‌پرسم: از نظر کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرواز امن هست؟ خیلی با اطمینان پاسخ می‌دهد: «بله!» می‌گویم: یعنی اگر من و خانواده‌ام بخواهیم با تورهای شما رفت‌وآمد داشته باشیم، به ما گیر نمی‌دهند؟ سپس بی‌درنگ اضافه می‌کنم: به شما هم گیر نداده‌اند؟ او پاسخ می‌دهد: «نه، پروازها انجام می‌شود و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد!»

کرونا همه‌جا هست ما مسافرت‌هایمان را داریم!

با دومین آژانس هواپیمایی تماس می‌گیرم و می‌گویم: شما فقط برای کیش و مشهد پرواز دارید؟ خانم مسئول، پشت گوشی می‌گوید: «برای جای دیگر هم می‌خواهید؟» می‌گویم: می‌خواهم بدانم برای چه شهرهایی پرواز دارید؟ آیا پروازهای خارجی هم برقرار است؟ او می‌گوید: «برای اطلاع از پروازهای خارجی فردا تماس بگیرید، همکارهای تورهای خارجی‌مان الان رفته‌اند.» از تورهای داخلی می‌پرسم که جواب می‌دهد: «فعلا کیش و مشهد است؛ هوایی و ریلی.» می‌گویم: بیماری داریم که باید در شرایط امن و بهداشتی سفر کند؛ چون بیماری زمینه‌ای دارد. خانم اپراتور با کمی تعلل جواب می‌دهد: «ببینید کلا همه‌جا مثل هم است. همان‌طور که اینجا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنید، آنجا هم باید رعایت کنید. کرونا همه‌جا هست؛ برای همین، مواردی را که اینجا رعایت می‌کنید، آنجا هم رعایت کنید!» او اضافه می‌کند: «داخل هتل و هواپیما و جاهای دیگر هم موازین بهداشتی رعایت می‌شود؛ پس جای نگرانی وجود ندارد.» می‌گویم: یعنی هیچ مشکلی در پروازهای شما وجود نداشته است؟ همه‌چیز برقرار بوده و کسی شکایتی نکرده یا اینکه نگران این وضعیت نبوده است؟ می‌گوید: «نه. همه‌چیز سر جایش است. ما
مسافرهایمان را داریم. پروازها انجام می‌شود و هتل‌ها هم به کار خودشان ادامه می‌دهند…!»

منظور شما از پروتکل‌های بهداشتی چی هست؟

سومین آژانس هواپیمایی را هم بررسی می‌کنم. صدای ضبط‌شده پس از یک بازاریابی مفصل و عزت و احترام به مشتری و حقوق او، شماره تلفن‌های داخلی را معرفی می‌کند. یک خط مستقیم هم به تورهای کیش و مشهد اختصاص داده شده و برای دیگر پروازهای داخلی و خارجی نیز شماره‌هایی معرفی می‌شود. منتظر اپراتور می‌مانم. موسیقی سنتی پخش می‌شود و خانمی می‌گوید: «بفرمایید.» می‌فرمایم. او می‌پرسد: «کجا هستید؟» می‌گویم: اصفهان. می‌گوید: «برای ورودِ فردا پرواز داریم؛ اقامت دوشب و سه روز.» درباره پروازهای خارجی می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: «جناب، فعلا چیزی نداریم.» درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروازهای داخلی هم می‌پرسم. او در کمال تعجب می‌گوید: «منظورتون از پروتکل‌های بهداشتی چی هست؟» همان‌طور که متعجبم، می‌گویم: همین چیزهایی که در رادیو و تلویزیون می‌گویند؛ مثل فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک و تهویه هوا و این چیزها. می‌گوید: «این‌ها را نمی‌دانیم؛ اما پوشیدن ماسک در پرواز الزامی است.» می‌گویم: مسافرها روی صندلی‌ها به‌صورت تک‌نفره می‌نشینند؟ پاسخ می‌دهد: «نه آقا!» می‌پرسم: پرواز پر است؟ می‌گوید: «نمی‌دانم آقا، چیزی مشخص نیست. چیزی که به ما گفتند این است که شصت‌چهل است؛ اما مطمئن نیستم که شصت‌چهل رعایت شده یا اینکه کامل پر می‌شود.» بعد هم اضافه می‌کند: «الان توی پروازهای خارجی هم یک نفر روی یک صندلی نمی‌نشیند و ظرفیت‌ها کامل پر می‌شود.» مـــی‌پــرسم: یــعــنــی کسی ایــرادی نمی‌گیرد؟ مسافرها اعتراض نمی‌کنند؟ برای شما هم مشکلی پیش نیامده است؟ بــازرسی نــشــده‌ایــد یا کسی شـــکایــتــی نــکرده اســت؟ بــا تحکم مـــی‌گویــد: «نخیر آقا! هواپیمایی کشوری اصلا به ما گیر نمی‌دهد!»

درباره تورها چیزی نمی‌دانم ممنوعیتی به ما ابلاغ نشده!

در کمال تعجب از آنچه گذشت، با فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، تماس می‌گیرم و درباره کل ماجرای پیامک‌ها و گفت‌وگوهایم با آژانس‌های هواپیمایی توضیح می‌دهم و می‌گویم: برایمان جالب است که در این شرایط هنوز تورهای مسافرتی و آژانس‌ها فعالیت می‌کنند و تبلیغات گسترده و فرد به فرد هم دارند. می‌پرسم: آیا این فعالیت‌ها زیرنظر شماست و از آن‌ها در این شرایط خاص کرونایی خبر دارید؟ با کمی تأمل می‌گوید: «تور کجا مثلا؟» می‌گویم: تــورهــای کیــش، مــشــهــد، اصفهان و…  . الهیاری پاسخ می‌دهد: «تأسیسات گردشگری در گروه یک شغلی محسوب شده‌اند و فعالیت‌هایشان کماکان ادامه دارد؛ اما تابع ضوابطی است که برای آن‌ها تعریف شده، بنابراین هرگونه فعالیتی از این دست باید طبق ضوابط انجام شود.»
می‌گویم که تورهای داخلی برقرار است و رعایت پروتکل‌ها برعهده مسافران. آژانس‌ها می‌گویند: «پروازها انجام می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد!»، «کرونا همه جا هست، ما مسافرهایمان را داریم!» و اینکه «هواپیمایی کشوری اصلا به ما گیر نمی‌دهد، منظورتون از پروتکل‌های بهداشتی چی هست؟!» الهیاری پاسخ می‌دهد: «من الان درباره تورهایی که شما از آن‌ها صحبت می‌کنید، چیزی نمی‌دانم؛ ولی تمام تأسیسات گردشگری ضوابط تعریف‌شده‌ای دارند که بین دو وزارت بهداشت و میراث فرهنگی و گردشگری هست و همه فعالیت‌ها در قالب سفر هوشمند انجام می‌شود و بایستی پروتکل‌های لازم را رعایت کنند. این چیزی است که ابلاغ شده است.» از پروتکل‌های وضع‌شده می‌پرسم و پاسخ می‌شنوم: «برای تأسیسات مختلف، متفاوت است؛ از آژانس‌های مسافرتی گرفته تا حمل‌ونقل عمومی که در خدمت تورها قرار دارند، تا هتل‌ها، راهنمایان تور و… . این طرح جامعی است که هفت‌هشت ماه است وضع و به همه تأسیسات گردشگری ابلاغ  شده؛ کمااینکه فعالیت این صنف در گروه شغلی یک تعریف شده است.» می‌پرسم: براساس اخبار منتشرشده درباره فعالیت گروه‌های صنفی، به نظر نمی‌رسد صنف یادشده در گروه شغلی یک گنجانده شده باشد. او اما می‌گوید: «این تفاهمی است که میان کمیسیون امنیتی و وزارت گردشگری انجام شده و هنوز به صورت مکتوب به ما اعلام نکرده‌اند؛ اما به‌صورت غیررسمی گفته‌اند.» می‌گویم: پس سند رسمی در این باره امضا نشده است؟
الهیاری می‌گوید: «خیر؛ فقط به ما اعلام شده است. اصلا ما کاری به گروه شغلی نداریم. هرموقع به ما اعلام ‌ کنند که تأسیسات گردشگری  تعطیل  است، تعطیل  می‌کنیم. هم‌اکنون هم اماکن گردشگری در تعطیلی به سر می‌برند و فعالیتی ندارند؛ اما مثلا وقتی مردم به کیش سفر می‌کنند، آنجا ضوابط خاص خودش را دارد.» می‌گویم: آخر کیش جزو شهرهای قرمز اعلام شده و عبور و مرور از شهرهای قرمز به همدیگر و برعکس، ممنوع اعلام شده است.
او پاسخ می‌دهد: «این دیگر بستگی دارد به آن‌ها. ممنوعیت رفت‌وآمد هم تنها برای خودروهای شخصی است. اگر به صورت کلی رفت‌وآمد ممنوع باشد باید برای همه ممنوع باشد؛ وگرنه رفت‌وآمدهای پروازی در چـــهـــارچوب پـــروتــــکل‌هـــا انجام می‌شود.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عادل امیری

برچسب‌های خبر