کرونا کشتی را عقب انداخت

پس از آنکه نزدیک به دوسال کرونا سایه سنگینش را روی ورزش کشور انداخته بود، با آبی‌شدن رنگ‌بندی بیشتر شهرهای کشور، ورزش به شرایط قبل از کرونا نزدیک شده و ورزش اصفهان نیز به استقبال وضعیت جدید رفته است. به بهانه شروع دوران پساکرونا در ورزش، تصمیم گرفتیم سراغی از هیئت‌های ورزشی بگیریم و درخشش تیم کشتی فرنگی استان بهانه‌ای شد تا اولین گفت‌وگو با رئیس هیئت کشتی انجام شود. مصطفی میرزایی در این گفت‌وگو از تغییر اولویت هیئت کشتی در دوران کرونا می‌گوید.

تاریخ انتشار: 09:57 - دوشنبه 1400/10/6
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

روند آماده‌سازی تیم ملی کشتی برای مسابقات قهرمانی کشور چگونه انجام شد؟

از سه ماه قبل نفرات منتخب و اول تا سوم جوانان و همچنین بزرگ‌سالان زیر نظر مربیان منتخب استان که تلفیقی از مربیان باتجربه و جوان بودند و زیر نظر رسول جزینی، مدیر تیم‌های کشتی فرنگی تمریناتشان را شروع کردند و فرایند سه‌ماهه‌ای را برای آماده‌سازی پشت سر گذاشتند.
در مسابـقـات اسـتـانـی، همه نفرات اردونشین جزو نـفـرات بـرتـر بودند و برنامه یک‌ماهه‌ای برای تیم منتخب استان در نظر گرفته شد و دو روز قبل از مسابقات، تیم را راهـی سـیـسـتــان و بلوچستان کــردیم.

چرا؟

با توجه به طولانی‌بودن مسیر، تیم دو روز زودتر راهی سیستان شد تا خستگی مسیر بر عملکرد تیم تأثیر نگذارد و خوشبختانه هم نتیجه خوبی حاصل شد.

پس از عملکرد تیم رضایت دارید؟

بعد از حدود 26 سال، تیم کشتی فرنگی استان در رده پنجم کشوری جای گرفت؛ هر چند  اگر یک برد دیگر به دست می‌آوردیم، تیم روی سکو می‌رفت. در این رقـابـت‌هــا دو کشتی‌گیر اسـتــان بـه‌عـنـوان نایب‌قهرمانی و یک کشتی‌گیر نیز به‌عنوان سومی دست یافت، دو کشتی‌گیر هم به دیدار رده‌بـنـدی راه پیدا کردند و سه کشتی‌گیــر به جام بین‌المللی تـخـتــی دعــوت شدند. استان‌هایی مانند فارس، قم و خراسان رضوی بعد از اصفهان ایستادند. نکته حائز اهمیت اینکه 40درصد تیم را جوانان تشکیل می‌دهند. کمتر از یک ماه دیگر جوانان ما باید در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کنند و حضور آن‌ها در رقابت‌های بزرگ‌سالان، میدان آماده‌سازی خوبی خواهد بود.

با توجه به اینکه کشتی رشته برخوردی است و در دوره شیوع کرونا در زمان قرمز و نارنجی بودن شهرها، مجاز به فعالیت نبود، این موضوع چه تأثیری بر این رشته گذاشت؟

کرونا کشتی استان اصفهان را در مسیر پیشرفت هشت‌نه سال عقب انداخت. سال 97 و زمانی که هیئت را تحویل گرفتم، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌وپرورش برای استعدادیابـی و استـعـدادپـروری در رشــتـه کـشـتــی منعقد کردیم و با فعالیتی که صورت گرفت، هیئت برتر کشوری از لحاظ جذب بازیکن لقب گرفتیم و بیشترین بیمه‌شده ورزشـی را داشتیم؛ اما با شیوع کرونا ضربه بزرگی خوردیم. به‌هرحال کشتی یک رشته برخوردی است و نمی‌توانستیم با جان بچه‌های مردم بازی کنیم. نزدیک به دو سال با تعطیلی مواجه شدیم و تقریبا همه کارهایی که در بخش پایه کرده بودیم، از بین رفت. با توجه به شرایط پیش‌آمده تصمیم گرفتیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؛ همچنین بازسازی و ایجاد سالن کشتی در سراسر استان در دستور کار قرار گرفت. طی سال گذشته نیز 9 خانه کشتی بازسازی شد و عنوان هیئت برتر کشوری از لحاظ فعالیت‌های عمرانی را به خود اختصاص دادیم.
پس از بازگـشـایــی دوباره ســالـن‌هــای ورزشی، استعدادیابی مجددا از ســر گرفته شد و جذب خوبی در این مدت داشتیم و امیدوارم بتوانیم ملی‌پوش تربیت کنیم.

در گذشته برخی به‌ویژه در رشته‌ای مانند کشتی، به جغرافیای ورزشی معتقد بودند؛ اما مدال المپیکی نوروزی و گرایی از استان فارس نشان داد که نمی‌توان صرف کشتی‌خیزبودن یا نبودن انتظاری داشت. نظر شما چیست؟

آمایش سرزمین بر این اساس است که مشخص شود کدام استان‌ها در چه رشته‌ای مستعدتر هستند؛ اما اصفهان هم در کشتی ریشه دارد، همچنان که برای المپیک مونترال سه کشتی‌گیر از استان ما انتخاب شدند که این موضوع نشان می‌دهد هم ریشه‌اش را داریم و هم استعدادش را؛ اما کم‌توجهی هیئت‌ها و مسئولان در گذر زمان باعث شد دیگر نامی از کشتی اصفهان در میان نباشد. روزی که مسئولیت هیئت را تحویل گرفتم، قصدم بازگشت شخصیت به کشتی استان بود. در این مدت ارتباط خوبی با خیران و حامیان مالی داشته‌ایم و توانسته‌ایم با کمک آن‌ها کارهای مهمی انجام دهیم؛ اما انتظار داشتیم مدیرکل ورزش و جوانان به‌عنوان پدر ورزش استان بعد از درخشش کشتی‌گیران ما در مسابقات کشوری، طی تماسی با آن‌ها خدا قوت و تبریکی بگوید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر