کمبود فضای آموزشی و ورزشی در پیربکران

رئیس اداره آموزش‌وپرورش بخش پیربکران گفت: افزایش آمار مهاجرت از روستاها به بخش پیربکران و مهاجرت اتباع افغانستان به این شهر، در کنار وجود مدارس فرسوده و تخریبی، باعث شده است آمار جمعیت مدارس در سه مقطع آموزشی رو به افزایش باشد. عبدالرضا بکرانی افزود: در روستاها فضای آموزشی کم نیست؛ اما بیشتر مدارس فرسوده هستند که نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی است. او همچنین از کمبود زیرساخت‌های ورزشی خبر داد و تصریح کرد: نبود اعتبارهای ملی ازجمله دلایل مهم این موضوع است.

تاریخ انتشار: 10:09 - پنجشنبه 1400/07/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

رئیس اداره آموزش‌وپرورش بخش پیربکران به وجود مدارس فرسوده بخش پیربکران اشاره کرد و گفت: 23 مدرسه در این بخش وجود دارند که بیشتر آن‌ها فرسوده بوده و نیازمند بازسازی هستند. بکرانی به سه مدرسه تخریبی اشاره کرد و افزود: دو مدرسه واقع در شهر پیربکران و یک مدرسه در روستای خوانسارک جزء مدارس تخریبی هستند. به گفته او، مدرسه سردار سلیمانی شهر پیربکران که در حال احداث است، جایگزین یکی از مدارس تخریبی این شهر می‌شود؛ همچنین مدرسه روستای خوانسارک، یک‌بار بازسازی شد؛ اما به‌دلیل فرسودگی بالا، قابلیت بازسازی مجدد را ندارد و جزء مدارس تخریبی است.

رشد جمعیت دانش‌آموزی در کنار کمبود فضای آموزشی

بکرانی با اشاره به 800 دانش‌آموز تبعه افغانستان گفت: مهاجرت این قشر از اتباع از روستاها به شهر پیربکران و تمرکز آن‌ها در این شهر و از طرفی، آمار روبه‌رشد جمعیت مدارس این شهر، شهر پیربکران را با کمبود فضای آموزشی مواجه کرده است؛ به‌طوری‌که دغدغه کمبود فضای آموزشی در سه مقطع آموزشی بسیار جدی است.

کمبود اعتبارهای ملی

او همچنین نبود اعتبارهای ملی را مهم‌ترین علت کمبود زیرساخت‌های ورزشی بیان کرد و افزود: زیرساخت تنهازمین چمن شهر پیربکران بعد از 10 سال کاربرد، از بین رفته است و استاندارد و ایمنی لازم را ندارد؛ درضمن مخاطره‌هایی را به همراه دارد و درانتظار ورود بخش خصوصی و خیران برای بازسازی است. او ورزشگاه شهید مطهری شهر پیربکران، مدرسه بانو طالبی روستای طاد، دبستان سردار سلیمانی شهر پیربکران و مدرسه روستای پلارت را از پروژه‌های عمرانی در دست احداث بخش پیربکران بــرشــمــرد و گفت: کلنــگ احــداث ورزشگاه شهید مطهری شهر پیربکران از 12 سال گذشته بر زمین زده‌شده، اما عملیات اجرایی آن درحد اسکلت پیشرفته است. در دو سال گذشته تنها دیوارکشی آن انجام شد و بعد از 12 سال تنها 40درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گفته بکرانی، تکمیل این ورزشگاه نیازمند 9میلیارد تومان اعتبار است تا سقف، کف، ساختمان اداری و سرویس‌های بهداشتی آن احداث شود.

احداث مدرسه خیرساز

رئــیـــس آمــوزش‌وپـــرورش بــخــش پیربکران از احداث مدرسه خیرساز بانو طالبی روستای طاد خبرداد و افزود: این پروژه 70درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در سال جاری 700میلیون تومان اعتبار از اعتبارهای تملک دارایی 1400 تخصیص شد و برای تکمیل آن یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار دیگر موردنیاز است. بکرانی از احداث دبستان سردار سلیمانی شهر پیربکران خبر داد و گفت: این مدرسه 30درصد پیشرفت فیزیکی دارد. دومیلیارد تومان اعتبار در سال جاری تخصیص شد که جایگزین یکی از مدارس تخریبی شهر پیربکران می‌شود.
او همچنین از بازسازی دو دیوار تخریبی مدرسه 9 دی روستای کلیسان و هنرستان امام خمینی خبر داد و افزود: دیوار مدرسه 9 دی روستای کلیسان و هنرستان امام خمینی جزء دیوارهای تخریبی و حادثه‌خیز بود که پس از تخریب، دیوار جدید با اعتبار مجموع 320میلیون تومان از محل اعتبارهای نوسازی احداث شد.

جایگزینی مدارس تخریبی با نوساز

رئــیــس آمــوزش‌وپـــرورش بـــخــش پیربکران از احداث مدرسه روستای پلارت خبر داد و گفت: این مدرسه با اعتبار یک‌میلیارد و صدمیلیون تومان از محل اعتبارهای بنیاد علوی در حال احداث است که 40درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته بکرانی، مدرسه وکیلی واقع در شهر سهروفیروزان جزء مدارس تخریبی بود که کار تخریب آن انجام و نقشه آن تهیه‌شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است و در آینده نزدیک کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. تاکنون 30درصد مراحل احداث آن را خیران برعهده‌گرفته‌اند. او از احداث یک مدرسه جایگزین مدرسه تخریبی مدرس در دستور کار خبر داد و افزود: مدرسه مدرس جزء مدارس تخریبی است و احداث یک مدرسه جایگزین آن در دستور کار قرار دارد که سیر مراحل اداری آن در حال انجام است.

اجرای طرح حیات پویا

بکرانی با اشاره به اینکه در سال جاری هشت‌هزار و 500 دانش‌آموز در 90 آموزشگاه دولتی و غیرانتفاعی با 750 پرسنل در سه مقطع مشغول تحصیل هستند، گفت: 95درصد این مجموعه‌ها عضو شبکه شاد هستند و 20درصد به‌صورت حضوری در مدارس فعالیت می‌کنند. به گفته او، در روستاها به دلیل جمعیت زیر 15 نفر و در شهرها به دلیل تراکم بالای جمعیت، به‌صورت آنلاین مشغول تحصیل هستند.
او با اشاره به اجرای طرح حیات پویا در سال جاری افزود: در حیات مدرسه آسیه محله سهلوان شهر بهاران تجهیزات ورزشی اعم از صخره‌نوردی، ژیمناستیک، ورزش‌های استقامتی، فکری، پرش طول و… با اعتبار 30میلیون تومان نصب و بهره‌برداری شد و در حال حاضر دانش‌آموزان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اجرای طرح کلاس تربیت‌بدنی

رئیس اداره آموزش‌وپرورش بخش پیربکران به اجرای طرح کلاس تربیت‌بدنی در سال جاری اشاره کرد و گفت: مدرسه تربیت روستای جوچی دارای سالن 300متری (بهار) و مجهز به تشک‌های طبی‌ورزشی و تجهیزات ورزشی اعم از رزمی، استقامتی و… است که موردبهره‌برداری دانش‌آموزان واقع‌ شده است. او به تغییر کاربری مدرسه متوسطه روستای دارگان به هنرستان کاردانش پسرانه اشاره کرد و افزود: در سال گذشته مدرسه مقطع متوسطه روستای دارگان به هنرستان کاردانش تغییر کاربری داد. پنج رشته نقشه‌کشی ساختمان، تعمیر و سیم‌پیچی موتورهای الکتریکی، تراشکاری، مکانیک و برق خودرو و تأسیسات ساختمان در آن تدریس می‌شود. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در کنار پزشک و پرستاران در مبارزه با ویروس کرونا، معلمان هم در خط اول جبهه مبارزه با ویروس هستند، تصریح کرد: معلمان به‌منظور مصونیت دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در خانه به امر آموزش مشغول هستند و با تلاش شبانه‌روزی نشان دادند باوجود تعطیلی مدارس، امر آموزش تعطیل‌ناپذیر است.
بکرانی همچنین یکی از چالش‌های مهم این شهر را کمبود تعداد هنرستان‌ها، به‌ویژه نبود هنرستان فــنــی‌وحــرفــه‌ای پسرانه برشمرد و گفت: با توجه به اهمیت ترغیب دانــش‌آمــوزان بــه سمت رشته‌های مهارتی این مهم باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

دعوت از خیران برای خرید تبلت و موبایل

بکرانی از خیران و شهروندان دعوت کرد درزمینه خرید 30 تبلت و موبایل برای دانش‌آموزان نیازمند کمک کنند. او گفت: با توجه به برگزاری کلاس‌های آنلاین در فضای مجازی، تبلت و موبایل یکی از ابزارهای مورداستفاده دانش‌آموزان است که تاکنون برای 85درصد دانش‌آموزان ابتدایی تبلت و موبایل با کمک خیران و آموزش‌وپرورش پیربکران خریداری‌شده و در حال حاضر 30 تبلت و موبایل برای دانش‌آموزان موردنیاز است. در این زمینه خواستار کمک خیران و شهروندان برای خرید 30 تبلت و موبایل برای دانش‌آموزان نیازمند هستیم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سمیه فکاری

برچسب‌های خبر