گزارشی درباره ترفندهای جدید کلاهبرداری با ادعای برنده‌شدن در قرعه‌کشی:

برندگان جعلی!

کلاهبرداران این روزها به هیچ کس رحم نمی‌کنند؛ از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد! آن‌ها مدام و با شیوه‌های مختلف به دنبال طعمه می‌گردند تا از سادگی مردم سوءاستفاده کنند و پول کلان به جیب بزنند.

تاریخ انتشار: 08:35 - شنبه 1402/04/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
برندگان جعلی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ آن‌ها کاربلدند و برای برداشتن کلاه شهروندان، هر روز یک ترفند جدید و حرفه‌ای به کار می‌برند. یک روز خودشان را جای مجریان صدا‌و‌سیما جا می‌زنند و دیگر روز هم مدعی می‌شوند که از فلان شرکت و بهمان سامانه تماس گرفته‌اند تا خبر برنده‌شدن در قرعه‌کشی و بردن جایزه چند میلیون تومانی را به افراد بدهند.

کلاهبرداران این روزها به هیچ کس رحم نمی‌کنند؛ از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد! آن‌ها مدام و با شیوه‌های مختلف به دنبال طعمه می‌گردند تا از سادگی مردم سوءاستفاده کنند و پول کلان به جیب بزنند.

کلاهبرداران روزانه با آدم‌های زیادی تماس می‌گیرند و با هزار و یک ترفند از آن‌ها اخاذی می‌کنند.

مریم، یکی از کسانی است که تن کلاهبرداران به تنش خورده و اما با زیرکی مأمور پست توانسته قسر در رود: «چند روز پیش، فردی با شماره تهران با من تماس گرفت و مدعی شد که از سامانه خریدهای اینترنتی زنگ می‌زند. گفت که به خاطر خرید و تراکنش‌های اینترنتی بالایی که داشته‌ام، برنده یک اپل واچ سری 8 شده‌ام.»

کلاهبرداران زیرک هستند و آنقدر در کارشان حرفه‌ای‌اند که هرکسی ممکن است فریبشان را بخورد؛ به‌ویژه که پای اپل واچ محبوب به میان باشد: «آدرس گرفت و گفت که فقط هنگام مراجعه مأمور پست به او 350 هزار تومان پرداخت کنم که هزینه ریجستری است.»

مریم وسوسه شد و آدرس را به او داد. چند روز بعد، بسته به درِ خانه او آمد، اما «مأمور پست که یکی از آشناهایمان بود، گفت که روزانه شاهد این موارد است. او تأکید کرد که این یک شیوه کلاهبرداری است و ساعتی که ارسال شده، ارزشی بسیار پایین‌تر از 350هزار تومان دارد؛ برای همین هم بسته را برگشت زد.»

همه، اما مثل مریم شانس ندارند؛ بلکه برخی‌ها هم فریب زبان کلاهبرداران را می‌خورند. علی، مردی میانسال  می‌گوید که «چند ماه پیش برایم پیامکی آمد که در آن لینکی ارسال شده بود و خواسته بود که برای پیگیری وضعیت پرونده قضایی‌ام بر روی آن کلیک کنم.»

برای او دریافت چنین پیامکی عجیب بود؛ چرا که اصلا تاکنون پایش به کلانتری باز نشده بود: «وسوسه شدم و روی لینک کلیک کردم.»

کلیک‌کردن روی لینک همانا و خالی‌شدن حسابش هم همانا: «باورم نمی‌شد در کمتر از یکی دو دقیقه حسابم خالی خالی شد! مات و مبهوت بودم. وقتی برای شکایت به پلیس مراجعه کردم، گفتند که این شیوه هم یکی از روش‌های کلاهبرداری است.»

هشدار؛ فریب نخورید

زینب، اما تجربه دیگری دارد: «فردی با شماره تلفن تهران تماس گرفت و گفت که از رادیو جوان به من زنگ می‌زند. لابه‌لای حرف‌هایش آهنگ رادیو را هم پخش کرد و مدعی شد که به خاطر استفاده از سیم‌کارتم برنده سفر به کربلا و حضور در فلان‌هتل شده‌ام. او همچنین مدعی شد که وزیر ارتباطات نیز در این برنامه حضور دارد. گفت که هدیه را به صورت نقدی می‌پردازند و از من شماره کارت خواست.»

زینب هم اما پیش از این درباره کلاهبرداری‌های این چنینی شنیده بود و می‌دانست که برنده شدن در رادیو جوان فریبی بیش نیست؛ برای همین تلفن را قطع کرد و توانست خودش را از شر او نجات دهد.

کلاهبرداران هر روز یک قدم به جلوتر می‌روند و ترفندهایشان را به روز می‌کنند. در این میان هستند برخی از مردم که علی رغم هشدارهای پلیس فتا باز هم فریب آن‌ها را می‌خورند و جیبشان اینگونه خالی می‌شود.

این درحالی است که پلیس همیشه اخطار می‌دهد که هر گونه لینک ناشناس یا تماس تلفنی مبنی بر برنده‌شدن در قرعه‌کشی جعلی و کلاهبرداری است.

همین دو سه روز پیش بود که سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت از کشف پرونده کلاهبرداری تلفنی از ۳۰۰ شهروند با موضوع برنده‌شدن در قرعه‌کشی خبر داد.

او به رسانه‌ها گفته است: «تعدادی از شهروندان به پلیس فتا مراجعه کرده و مدعی شدند اشخاصی با آن‌ها تماس گرفته ‌و ضمن معرفی خود به عنوان مجری صدا و سیما اعلام کردند که شما برنده خوش‌شانس قرعه‌کشی شده‌اید.»

او گفته که مجرمان با استفاده از ترفندهای زیرکانه، مالباختگان را متقاعد می‌کنند که جهت دریافت جایزه خود سریعا کدهایی که از طریق پیامک برای آن‌ها ارسال می‌شود را بخوانند؛ شکات نیز با یک غفلت ساده در نهایت متوجه سرقت تمامی موجودی کارت بانکی و خالی شدن حساب خود شدند.

برخی از متهمان این پرونده دارای سوابق متعدد کلاهبرداری، خرید و فروش موادمخدر، سرقت خودرو و… بودند که از داخل زندان با شکات تماس گرفته و کلاهبرداری کردند.

در ادامه افسران پلیس فتای پایتخت اقدامات تخصصی خود را آغاز کرده و پس از تحقیقات سایبری متهمان را که در قالب یک باند پنج‌نفره در حال فعالیت بودند شناسایی کردند و پس از تشریفات قضایی در یکی از مناطق جنوبی تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.

او همچنین تأکید کرده است که شهروندان دقت داشته باشند به هیچ عنوان جهت دریافت جایزه نیازی به ارائه اطلاعات محرمانه کارت بانکی نیست و تماس‌هایی که این موارد را از افراد درخواست می‌کنند قطعا کلاهبرداری است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + دوازده =