استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به رفع خاموشی‌ها کمک می‌کند؟

هر کارخانه؛ یک نیروگاه پشت‌بامی خورشیدی

یکی از راه‌هایی که اخیرا صنایع در حال بررسی آن هستند، تأمین برق موردنیاز کارخانه‌ها توسط انرژی خورشیدی است. واحدهای صنعتی با نصب پنل‌های خورشیدی امکان تأمین برق مصرفی‌شان را با استفاده از انرژی خورشیدی فراهم می‌کنند.

تاریخ انتشار: 08:26 - دوشنبه 1402/05/9
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
هر کارخانه؛ یک نیروگاه پشت‌بامی خورشیدی

به گزارش اصفهان زیبا؛ تأمین برق پایدار اصلی‌ترین نیاز صنایع برای تولید پیوسته است. قطعی برق منجر به خسارات زیاد برای مشترکان صنعتی می‌شود و حل این معضل نیازمند احداث ظرفیت جدید نیروگاه است.

یکی از راه‌هایی که اخیرا صنایع در حال بررسی آن هستند، تأمین برق موردنیاز کارخانه‌ها توسط انرژی خورشیدی است. واحدهای صنعتی با نصب پنل‌های خورشیدی روی سقف سوله‌ها امکان تأمین برق مصرفی‌شان را با استفاده از انرژی خورشیدی فراهم می‌کنند.

نصب نیروگاه خورشیدی روی سقف واحدهای صنعتی این امکان را به کارخانه‌ها می‌دهد که در صورت قطعی برق شبکه، درآن‌واحد و به‌طور مستقیم از برق خورشیدی تولیدشده استفاده کنند؛ همچنین در زمان‌هایی که برق شبکه وصل است، کارخانه می‌تواند با تزریق برق خورشیدی تولیدشده به شبکه توزیع، با چند برابر نرخ خرید برق از شبکه از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند شود.

اصفهان قطب صنعت کشور است؛ ازاین‌رو تأمین برق پایدار برای صنایع بزرگ و کوچک اصفهان اهمیت دارد. حالا قرار است بخشی از برق صنایع اصفهان با استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ازجمله نیروگاه خورشیدی تأمین ‌شود.

مطابق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایعی که دیماند آن‌ها بیشتر از یک مگاوات است، موظف هستند در سال اول معادل یک درصد و تا سال پنجم معادل ۵ درصد از مصرف برق خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تأمین کنند؛ در غیر این صورت یک الی ۵ درصد از برق مصرفی این صنایع با نرخ تجدیدپذیر محاسبه و در قبوض آن‌ها اعمال می‌شود و این قانون در حال اجراشدن است.

در سال‌های اخیر شاهد قطعی برق در انتهای بهار و تابستان بوده‌ایم؛ به صورتی که صنایع بزرگ با محدودیت در مصرف برق و به دنبال آن، کاهش تولید مواجه بوده‌اند؛ همچنین برق واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی واقع هستند، یک روز در هفته قطع شده که این روند مشکلاتی برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده و منجر به کاهش تولید در صنایع شده است.

حالا به گفته فعالان صنعت برق اصفهان، با تمهیدهای در نظر گرفته‌شده حدود 250 نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی در استان راه‌اندازی شده است و برخی صنایع بزرگ اصفهان همچون شرکت فولادمبارکه اصفهان نیز در حال رایزنی برای افزایش ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی‌شان هستند.

احداث 65 مگاوات نیروگاه خورشیدی در اصفهان

این‌طور که سخن‌گوی صنعت برق استان اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: طبق بخش‌نامه، صنایع باید در طول پنج سال به‌صورت سالیانه یک درصد از دیماند برق مصرفی‌شان را به احداث نیروگاه خورشیدی اختصاص دهند که این اقدام از امسال عملیاتی شده است.

بر این اساس، اگر صنایع خودشان زمین داشته باشند، از همین محل برای احداث نیروگاه خورشیدی استفاده می‌شود؛ اگر هم زمین در اختیار نداشته باشند، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و امور اراضی،‌ زمین در اختیارشان قرار می‌دهند و اگر این هم محقق نشد، می‌توانند از سقف سوله‌هایشان برای احداث نیروگاه خورشیدی بهره ببرند.

سید محمدرضا نوحی ادامه می‌دهد: صنایع برای تأمین یک درصد از دیماند برق مصرفی‌شان نیروگاه خورشیدی احداث می‌کنند و اگر این مهم عملیاتی نشد، برای میزان برقی که باید نیروگاه احداث می‌کردند، به قیمت نیروگاه تجدیدپذیر محاسبه و پرداخت می‌کنند.

دراین‌بین برخی صنایع نیز سهام نیروگاه خورشیدی از بورس خریداری می‌کنند که جزو همین یک درصد محاسبه و برقشان تأمین می‌شود.

درواقع اساس کار صنایع احداث همین نیروگاه‌های خورشیدی است؛ چون تمامی مشترکان با مصرف برق بالای یک مگاوات باید نیروگاه احداث کنند.

نوحی خاطرنشان می‌کند: «در سطح کشور حدود 550 مگاوات نیروگاه احداث‌شده داریم. در اصفهان قبلا 55 مگاوات نیروگاه احداث‌شده و الان هم یک نیروگاه 10مگاواتی وارد مدار شده است؛ باوجوداین تفاسیر حدود 65 مگاوات نیروگاه خورشیدی در اصفهان آماده تولید برق است؛ ضمن اینکه اصفهان در خصوص نیروگاه‌های خورشیدی پشت‌بامی رتبه نخست را دارد.»

رایزنی صنایع بزرگ برای افزایش ظرفیت نیروگاه خورشیدی

سخن‌گوی صنعت برق استان اصفهان اذعان می‌کند: «12 درصد نیروگاه‌های خورشیدی کشور در اصفهان فعالیت دارند. تا پیش از عید امسال نیز با حضور استاندار، معاون وزیر و سرمایه‌گذارها عملیات کلنگ‌زنی نیروگاه خورشیدی برای تأمین هزار و 54 مگاوات انرژی خورشیدی را داشتیم که از این رقم حدود 600 مگاواتش مربوط به شرکت فولادمبارکه بوده و سرمایه‌گذارانش نیز در مناقصه احداث نیروگاه‌های خورشیدی که توسط شرکت ساتبا انجام شده است، برنده شدند.»

او بیان می‌کند: قبل از عید امسال نامه‌ای از سوی شرکت پخش فراورده‌های نفتی داشتیم که متقاضی هزار مگاوات احداث نیروگاه خورشیدی در اصفهان است.

حال قرار است زمین موردنیاز در مناطق مختلف اصفهان برای احداث این هزار مگاوات اختصاص داده شود؛ علاوه بر این، شرکت فولادمبارکه اصفهان نیز علاقه‌مند است ظرفیت 600 مگاواتی نیروگاه خورشیدی‌اش را به هزار مگاوات تبدیل کند.

البته برای افزایش این ظرفیت، محدودیت مکان دارد که برای رفع این مشکل قرار است تمهیدهایی در خصوص اختصاص زمین در نظر گرفته شود.

سخن‌گوی صنعت برق استان اصفهان اذعان می‌کند: «فولادمبارکه مشغول واردکردن تجهیزات برای احداث نیروگاه خورشیدی است. امیدواریم طی پنج سال آینده با احداث این نیروگاه‌ها، اصفهان قطب نیروگاه خورشیدی کشور شود.»

احداث 250 نیروگاه پشت‌بامی در استان

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی‌های خورشیدی، با توجه به اینکه وابسته به منابع انرژی گران و آلوده‌کننده نیستند و با تأمین برق در ساعات پیک مصرف می‌توانند مصرف منابع فسیلی را در این ساعات به میزان چشمگیری کاهش دهند، در شرایط حاضر به تأمین برق صنایع کمک می‌کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان به« اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «در قالب قرارداد با برخی واحدهای صنعتی، نیروگاه‌های پشت‌بامی در بعضی واحدهای صنعتی احداث‌ شده است و در حال تولید هستند که با قیمت تشویقی برق را به شبکه تزریق کرده و به دولت می‌فروشند؛ البته میزان تولیدشان نسبت به برق مصرفی رقم بالایی نیست، ولی درآمد خوبی برای صنایع دارد.»

 مهدی ثقفی تصریح می‌کند:« نیروگاه شهید منتظری و نیروگاه اسلام‌آباد دو نیروگاه بزرگ کشوری و ز‌یرنظر شرکت توانیر هستند؛ همچنین نیروگاه چهلستون و چند نیروگاه پراکنده نیز در اردستان در حال فعالیت‌اند؛ ولی عمده برق مصرفی استان توسط نیروگاه شهید منتظری تأمین می‌شود که جواب‌گوی کل نیاز استان نیست و ما بیشتر واردکننده برق به استان هستیم.»

ثقفی خاطرنشان می‌کند: برنامه جدید وزارت نیرو احداث نیروگاه توسط شهرک‌های صنعتی است تا شهرک‌ها برق مصرفی‌شان را از طریق نیروگاه‌های خودشان تأمین کنند.

همچنین بر اساس ماده 16 قانون شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع بزرگ که مصرف برقشان بیشتر از یک مگاوات است، مجبور می‌شوند سالیانه یک درصد از مصرفشان را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی که خودشان احداث می‌کنند، تأمین کنند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان اذعان می‌کند: «طی توافقی که وزارت نیرو با صمت انجام داده، 250 نیروگاه خورشیدی روی سقف سوله‌ها راه‌اندازی شده و  تاکنون 250 نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی در استان احداث شده است.»

او اذعان می‌کند:« آن دسته از معادن اصفهان که به شبکه وصل هستند، از این طریق و معادن دورافتاده از طریق سوخت‌های فسیلی برق موردنیازشان را تأمین می‌کنند. معدنی‌ها با شرکت پخش فراورده‌های نفتی برای تأمین سوختشان مشکل دارند که البته خیلی این مشکل جدی نیست.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 − نه =