گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان:

توجه به محله‌محوری از رویکردهای مدیریت شهری ششم

شهرداری منطقه 7 اصفهان با تفکیک منطقه 3 به دو منطقه 3 و 7 در سال 1359 تأسیس و به دلیل وسعت زیاد و جمعیت روبه‌رشد در سال 1387 به دو منطقه 7 و 14 تفکیک شد. 

تاریخ انتشار: 12:05 - شنبه 1402/05/28
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
توجه به محله‌محوری از رویکردهای مدیریت شهری ششم

به گزارش اصفهان زیبا؛ شهرداری منطقه 7 اصفهان با تفکیک منطقه 3 به دو منطقه 3 و 7 در سال 1359 تأسیس و به دلیل وسعت زیاد و جمعیت روبه‌رشد در سال 1387 به دو منطقه 7 و 14 تفکیک شد.

این منطقه با مساحت 2هزار و 857 هکتار از شمال به شهرک ولی عصر – اتوبان فرزانگان – میدان فرزانگان، از جنوب به میدان شهدا- خیابان مدرس- خیابان آیت الله ادیب، از شرق به خیابان بعثت – خیابان آل‌بویه- خیابان آل یاسین و از غرب به اتوبان کاوه- بزرگ‌راه معلم محدود می‌شود.

مهدی سلطان‌آقایی، مدیر منطقه7 شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با اصفهان زیبا درباره اقدامات انجام‌شده در این منطقه سخن می‌گوید.

سلطان‌آقایی معتقد است توجه به محله‌محوری از مهم‌ترین رویکردهای این منطقه است: «توجه به محله‌محوری یکی از رویکردهای مدیریت شهری جدید است که دکتر علی قاسم‌زاده، شهردار فعلی، بر روی آن‌ها عنایت و تأکید ویژه‌ای داشته‌اند و دلیل بر این مدعا استقرار میز محله‌ها و گماردن مشاور در امور محله‌هاست تا بتوان در برخی از محله‌های کم‌برخوردار اتفاقاتی که سال‌ها نیفتاده است را رقم بزنیم. منطقه 7 به دو قسمت جنوب و شمال تقسیم می‌شود و امسال محله‌های جنوب مانند شاهد، مولوی و پوریای ولی انتخاب شدند که پیش‌بینی شده است اتفاقاتی در آن‌ها رخ دهد.»

به گفته او، اجرای پروژه‌های عمرانی در تیر و مرداد آغاز می‌شود: «اجرای پروژه‌های عمرانی از ابتدای سال تا زمانی که به مرحله اجرا و عمل برسد زمان‌بر است؛ به دلیل اینکه باید پروسه تأمین اعتبار، تخصیص و مناقصه را سپری کند.»

مدیر منطقه7 شهرداری اصفهان در ادامه درباره خیابان 15خرداد به‌عنوان یکی از پروژه‌های محله‌محور صحبت می‌کند: «این پروژه جزو محله پوریای ولی است که سال‌هاست به یک معضل تبدیل شده؛ اما امسال درصددیم که سامان‌دهی این خیابان را جزو اولویت اجرای پروژه‌های عمرانی قرار دهیم و بودجه نسبتا خوبی هم برای آن در نظر گرفته‌ایم.»

به گفته او، خیابان 15خرداد خیابانی ارگانیک است: «در این خیابان، محله ارگانیک شهری را کاملا حس می‌کنید. با سامان‌دهی از یک سو نباید فضای آرامش و محلی آن دچار آسیب شود و از سویی دیگر باید برخی از معضلات در آن محدوده رفع شود. قولی که می‌توانم بدهم این است که تا پایان سال اتفاقات خوبی در این محله رخ دهد. برخی آزادسازی‌ها با همراهی مردم اجرا شود و پروژه عمرانی خیابان‌سازی در دستور کار قرار گیرد.»

سامان‌دهی خیابان 22 بهمن در کنار خیابان 15خرداد، یکی دیگر از پروژه‌هایی است که سلطان آقایی به آن اشاره می‌کند: «خیابان 22بهمن در منطقه 7 یک مأمن رفت‌وآمدی برای شهروندان است. وجود مادی در این خیابان، محل تردد شهروندان را با مشکل دچار کرده است؛ به طوری که در هیچ سویی از مادی، پیاده‌رو وجود ندارد. برای این پروژه هم درصددیم با یک اقدام عمرانی دو سوی مادی را برای تردد فعال کنیم تا شهروندان بتوانند از یک طرف رفت و از طرف دیگر برگشت داشته باشند.»

سامان‌دهی برخی از مادی‌ها نیز در دستور کار مدیر منطقه 7 شهرداری قرار دارد. در این خصوص هم او توضیحاتی می‌دهد: «سامان‌دهی مادی فدک در خیابان مولوی و در محله شاهد در حال اجراست.»

استقرار پاتوق‌های محلی در این دوره مدیریت شهری رونق بیشتری گرفته است؛ چنانکه مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان در ادامه سخنانش از احداث دو پاتوق در محله مولوی و شاهد سخن می‌گوید: «احداث این دو پاتوق در دستور کار سازمان زیباسازی شهرداری قرار گرفته و جانمایی آن‌ها نیز انجام شده است.»

اجرای نورپردازی خیابان شاهد هم موضوعی است که در بین صحبت‌های سلطان‌آقایی قرار می‌گیرد: «سال گذشته سامان‌دهی این خیابان انجام شد؛ اما در زمینه نورپردازی به دلیل اینکه ارزش افزوده‌ای برای خیابان باشد و بتواند محله‌ها را رونق دهد، پروژه‌هایی در دستور کار قرار گرفت.»

او در ادامه درباره اقداماتی که قرار است سال آینده در منطقه 7 انجام شود، صحبت می‌کند: «سال آینده سامان‌دهی محله‌های شمالی در برنامه‌های ما قرار دارد؛ محله ولی‌عصر یکی از آن‌هاست. امسال برخی از اقدامات این محله را آغاز کردیم تا سال آینده بتوانیم اتفاقات خوبی در آن رقم بزنیم.»

او از محله فدک به عنوان یکی دیگر از محله‌هایی نام می‌برد که در این برنامه‌ها قرار دارد: «در محله فدک که بخشی از آن به حسن‌آباد گاری معروف است، برخی از اقدامات باید انجام شود. بازدیدهای آن را انجام دادیم تا سال آینده بتوانیم این دو محله‌ را سامان‌دهی کنیم و شرمنده شهروندان آن‌ها نباشیم.»

مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان درباره بافت فرسوده در این منطقه می‌گوید: «بیشترین بافت فرسوده در این منطقه در محله شاهد و مولوی است. متأسفانه سامان‌دهی بافت فرسوده به دلیل عدم اجرای مصوبات بالادستی مغفول مانده است. به شهروندانی که در بافت فرسوده ساکن هستند و قصد دارند آن را سامان‌دهی کنند، دو طبقه امتیاز داده می‌شود. با وجود این برای شهروندان درآمدزایی می‌شود و انگیزه آن‌ها را برای بازسازی مضاعف می‌کند؛ اما متأسفانه این موضوع در پیچ و خم قوانین گیر کرده است.»

او تأکید دارد که سامان‌دهی بافت فرسوده قطعا به بسته‌های امتیازی نیاز دارد تا شهروندان به صرف اینکه دو طبقه امتیاز می‌گیرند بازسازی منازلشان را آغاز کنند؛ اما اگر بسته‌های تشویقی نباشد، ترغیب به بازسازی نمی‌شوند؛ به خصوص که در عمده این محله‌ها افراد سالمند ساکن هستند که انگیزه‌ای برای تغییر منزل خود ندارد. این‌ها باعث می‌شود که برای اجرای ترمیم بافت فرسوده فاصله بیفتد که لازمه آن ارائه بسته‌های تشویقی است.

سلطان‌آقایی می‌گوید: «در محله شاهد یک دفتر تسهیلگری احداث شد و با مردم گفت‌وگو کردیم و به جمع‌بندی رسیدیم؛ حتی پلاک‌های تجمیعی و شرکت سرمایه‌گذار را مشخص کردیم تا شرکت سرمایه‌گذار در مقابل متراژ زمینی که شهروند ساکن می‌دهد، آپارتمان تحویل بگیرد؛ اما متأسفانه این موضوع مغفول ماند و مصوب نشد. اگر این اتفاق در محله شاهد رقم می‌خورد، شاید شروع ترمیم بافت فرسوده در اصفهان از اینجا شکل می‌گرفت؛ اما در اجرای ترمیم بافت فرسوده عقب هستیم. برخلاف جنوب منطقه، شمال منطقه، 70درصد منطقه را شامل می‌شود و عمدتا بافت فرسوده ندارد یا بسیار محدود است.»

مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان بیان می‌کند: «چندپروژه مهم در منطقه داریم که یکی از آن‌ها سامان‌دهی اتوبان چمران است که جزو پروژه‌هایی است که شهرداری باید بر روی آن تصمیم بگیرد. ظاهرا به جمع‌بندی رسیده‌اند و مقرر شد طرح اولیه آن انجام شود. ایمنی پل و کاهش بار ترافیکی دوموضوعی است که باید در این پروژه اجرا شود. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده این پروژه جزو پروژه‌های مهم و شهری منطقه باشد. از پروژه‌های مهم دیگر منطقه تصفیه‌خانه شمال شهر است.»

سلطان‌آقایی خاطرنشان می‌کند: «یکی از اعتراض‌های بحق مردم منطقه7 این است که این منطقه از لحاظ فضای سبز و گل‌آرایی آن‌گونه که باید باشد، نیست و در مقایسه با مناطق دیگر، دچار کمبود فضای سبز و گل‌آرایی است.»

او تأکید می‌کند که اگر مردم در این زمینه معترض باشند، حرف حقی است و می‌افزاید: «علت این موضوع کمبود آب و وجود آب شور در منطقه است که اخیرا معاونت خدمات شهری شهرداری اقداماتی را در این زمینه در دستور کار قرار داد است.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 4 =