فرمانده قرارگاه سیدالشهدا از نقش مؤثر سردار شهید زاهدی در سال‌های مجاهدت و مبارزات او می‌گوید

جهاد و مقاومت از کردستان تا لبنان!

هرچه جست‌وجو می‌کنم عکس‌های سردار شهید زاهدی را در کنار فرماندهان شهید می‌بینم؛ عکس‌هایی که قبلا به آن بی‌توجه بودم و حالا می‌فهمم که او نیز باید شهید می‌شد. نشد یک بار نامش را سرچ کنم و عکسی از او در کنار شهیدی نباشد. انگار او جا مانده بود تا رسالتش را انجام دهد و به یاران شهیدش بپیوندد.

تاریخ انتشار: 12:42 - پنجشنبه 1403/02/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
جهاد و مقاومت از کردستان تا لبنان!

به گزارش اصفهان زیبا؛ هرچه جست‌وجو می‌کنم عکس‌های سردار شهید زاهدی را در کنار فرماندهان شهید می‌بینم؛ عکس‌هایی که قبلا به آن بی‌توجه بودم و حالا می‌فهمم که او نیز باید شهید می‌شد. نشد یک بار نامش را سرچ کنم و عکسی از او در کنار شهیدی نباشد. انگار او جا مانده بود تا رسالتش را انجام دهد و به یاران شهیدش بپیوندد.

در میان همه دوستان و هم‌رزمان سردار شهید زاهدی، هستند کسانی که در عرصه‌های سپاه و بسیج هنوز هم مشغول فعالیت و خدمت به نظام‌اند. یکی از آن‌ها سردار سرتیپ پاسدار جواد استکی، فرمانده قرارگاه سیدالشهدا در منطقه اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری است. هنگامی‌که مقابلش می‌نشینم تا سخنان او درباره سردار زاهدی را بشنوم، اشک در چشمانش حلقه می‌زند و می‌گوید: «همه یاران و هم‌رزمان رفتند و ما مانده‌ایم.» در ادامه، روایت‌های سردار استکی را از سال‌های حیات و جهاد سردار شهید محمدرضا زاهدی می‌خوانید.

قبل از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب، کمیته دفاع شهری تشکیل شد و سردار صفوی، شهید خرازی و سردار بنی‌لوحی افرادی هستند که این تشکل را برای حفاظت و پاسداری از انقلاب در استان اصفهان تشکیل دادند و نام آن را کمیته دفاع شهری گذاشتند. کار این کمیته دفاع از شهر و استان اصفهان در مقابل ساواکی‌ها و عوامل رژیم طاغوت بود. سردار شهید زاهدی از سال 1358 عضو کمیته دفاع شهری بود و پس‌ازآن وارد سپاه پاسداران شد. سردار شهید زاهدی، زمانی که مسائل و بحران‌های مختلفی در کردستان پیش آمد، برای مقابله با این مسائل در کردستان خدمت کرد و اقدامات فرهنگی، عمرانی انجام می‌داد و با مردم تعامل خوبی داشت.

او در اغلب عملیات‌ها و پاک‌سازی‌ها در آن منطقه حضور داشت. با آغاز جنگ تحمیلی درسال‌های 58 تا 59 بسیاری از فرماندهان مانند شهید خرازی، شهید احمد کاظمی، شهید همت، سردار صفوی و سردار شهید زاهدی به جنوب رفتند و در خط شیر منطقه دارخوین مستقر شدند. سردار شهید زاهدی در این هنگام فرماندهی عملیات دفاع مقدس را در جنوب بر عهده داشت. پس از تشکیل خط شیر، هسته مرکزی لشکر امام حسین(ع) تشکیل شد که ابتدا گردان، محور و سپس تیپ و لشکر امام حسین(ع) شکل گرفت و سردار زاهدی مسئول لشکر شد. او مدتی فرمانده تیپ قمر بنی‌هاشم(ع) و مدتی هم جانشین شهید خرازی در لشکر 14 امام حسین(ع) بود.

حاج‌علی بهترین جانشین برای حسین خرازی بود

سردار شهید زاهدی در عملیات‌های مختـلف فرمانده گردان بــود و ظرفیت‌ها، کفایت‌ها و توانمندی‌هایی که شهید خرازی داشت، در او نیز وجود داشت. سپاه هم تشخیص داد بهترین فردی که می‌تواند جانشین شهید خرازی شود، شهید زاهدی است. مراتب شغلی را از پایین به بالا طی کرد و بر روی عملیات‌ها و تاکتیک‌ها کاملا اشراف داشت. سردار شهید زاهدی پس از نیروی زمینی و نیروی هوایی، برای حضور در سپاه لبنان آماده شد و 14 سال در سپاه لبنان خدمت کرد. او فرمانده کم‌نظیری بود که جبهه مقاومت را عملیاتی کرد. اگر جبهه مقاومت و حزب‌الله شکل گرفت و تقویت شد، مرهون زحمات شهید سردار زاهدی است؛ منطقه‌ای که همیشه آبستن بحران و جنگ بود.

حضور او در لبنان، خواسته حزب‌الله بود

سردار زاهدی در جبهه مقاومت حضوری بی‌نظیر و تأثیرگذار داشت و در تقویت، آمادگی، توان رزمی نیروها و قدرت عملیاتی حزب‌الله نقش مؤثری داشت و محور فعالیتشان تربیت حزب‌الله و جبهه مقاومت بود. اغلب مشاوره‌ها را در لبنان انجام می‌داد و نقش مؤثری در این زمینه داشت؛ به همین دلیل در دوره‌ای که ایشان بودند باز هم یکی از خواسته‌های حزب‌الله این بود که ایشان در این منطقه بمانند.

تواضع و فروتنی یکی از ویژگی‌های بارز ایشان بود. برای ایشان مهم نبود که مسئولیتی که به عهده می‌گیرد بالا باشد یا پایین و احساس تکلیف در هر پستی برای او بسیار مهم بود. رهبر معظم انقلاب هم عنایت داشتند که سردار شهید زاهدی لبنان باشند. درگیری با داعش و جاسوس‌های داخلی و اسرائیل کار سختی بود و او مسئولیت سنگینی در لبنان داشت. قبل از شهادتش پس از شش ماه به مرخصی آمد و چهار روز در اصفهان بود تا با خانواده دیدار کند. در این زمان ما هم به دیدن او رفتیم. اسرائیل همان هنگام یکی از مقرهای سپاه را زد و سردار شهید زاهدی گفت: «کاش به مرخصی نیامده بودم.»

زاهدی یک مستشار عالی‌رتبه بود

سردار شهید زاهدی به نام کوچک «حاج‌علی» معروف بود. در شناسنامه نامش «محمدرضا» بود؛ اما کسی او را به نام «محمدرضا» نمی‌شناخت. او از نیروهایی بود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وارد کمیته دفاعی شهری در کردستان و سپس وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. سردار شهید زاهدی در این کمیته ضمن پشتیبانی از نیروهای انقلابی در پاک‌سازی منطقه نقش مؤثری داشت و اقدامات فرهنگی و عمرانی در کردستان انجام می‌داد و محور تعاملات فرهنگی با مردم و مقابله با ضدانقلاب بود.

حضور و تأثیرگذاری سردار شهید زاهدی در تشکیل و تقویت جبهه مقاومت، به‌ویژه حزب‌الله بی‌نظیر بود. ایشان یک مستشار عالی‌رتبه بود و اغلب به سران حزب‌الله و فلسطین مشاوره می‌داد و زمانی که داعش در سوریه بود، با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مشاوره می‌کرد که بسیار تأثیرگذار بود. موضوعی که ما از ایشان به یاد داریم، این است که بسیاری از مشاوره‌های سیدحسن نصرالله درباره مسائل امنیتی منطقه با تدابیر او انجام می‌شد و اغلب در تقویت حزب‌الله و ارتقای آمادگی و توان رزمی آن‌ها تأثیرگذار بود.

او در افزایش قدرت عملیاتی حزب‌الله نقش مؤثری داشت؛ یعنی محور کار ایشان بسته به تقویت حزب‌الله، جبهه مقاومت و به‌ویژه لبنان بود و فرماندهان حزب‌الله در اغلب مسائل از ایشان پیروی می‌کردند. دیدگاه سردار شهید زاهدی این بود که برخورد با جبهه مقاومت چه توسط آمریکایی‌ها چه توسط رژیم صهیونیستی، بی‌پاسخ نیست و این موضوع بسیار مدنظر ایشان بود. دومین موضوع نابودی اسرائیل مدنظرش بود؛ چراکه این غده سرطانی مقابل گروهی به نام حماس، جهاد اسلامی تلاش می‌کند تا جنگ را به سمت ایران سوق دهد و با ایران وارد جنگ شوند؛ سپس آمریکا را هم با خود همراه کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 2 =