سوغات کهنه زمستان بین چه اقشاری رواج دارد؟

روی خوش خریداران پوشاک به بازار تاناکورا

افزایش قیمت لباس‌های زمستانی باعث شده بسیاری از اقشار ضعیف قید خرید لباس زمستانی را بزنند یا سراغ خرید لباس‌های دست‌دوم تاناکورا یا سایت دیوار بروند.

تاریخ انتشار: 09:16 - سه شنبه 1402/08/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
روی خوش خریداران پوشاک به بازار تاناکورا

به گزارش اصفهان زیبا؛ گرانی پالتو و لباس زمستانی، زنانه، مردانه و بچگانه ندارد. افزایش قیمت لباس‌های زمستانی باعث شده بسیاری از اقشار ضعیف قید خرید لباس زمستانی را بزنند یا سراغ خرید لباس‌های دست‌دوم تاناکورا یا سایت دیوار بروند. علاوه برعرضه لباس‌های تاناکورا در برخی مناطق اصفهان، این دسته از پوشاک در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام نیز به فروش می‌رسد.

قیمت یک کاپشن؛ فقط 14هزار تومان!

لباس‌های دست‌دوم به‌واسطه سریال «اوشین» و مغازه‌ای که او برای فروختن لباس‌های دست‌دوم داشت به تاناکورا معروف شده است.

بررسی قیمت لباس‌های دست‌دوم در بازار اصفهان نشان می‌دهد کاپشن تاناکورا با قیمت 14هزار تومان هم به متقاضیان فروخته می‌شود؛ این در حالی است که کارگران و اقشار ضعیف برای خرید یک کاپشن یا پالتو نو باید بخش زیادی از حقوق ماهیانه‌شان را هزینه کنند.

لباس‌های زمستانی، بدن را باید در برابر سرمای طاقت‌فرسای زمستان گرم نگه‌دارند. همین موضوع باعث می‌شود پارچه و لباس‌های زمستانی گران‌تر از لباس‌های تابستانی به فروش برسد و افراد گاهی مجبور به هزینه‌های میلیونی برای خرید لباس می‌شوند.

فروش دسته‌ای کاپشن ارزان‌تر تمام می‌شود!

برخی اجناس دسته‌ای به فروش می‌رسند؛ مثلا قیمت پنج عدد کاپشن مارک‌دار تاناکورا معادل یک‌میلیون و 100 هزار تومان است. برخی لباس‌های استوک و تاناکورا نیز تا 50هزار تومان قیمت دارند.

برخی از مدل‌های کاپشن دست‌دوم بسته به جنسی که دارند تا 950هزار تومان هم قیمت دارند. برخی لباس‌های دست‌دوم هم با نرخ  10 هزار تومان عرضه می‌شود. پیراهن تاناکورا مردانه با قیمت 35هزار تومان عرضه می‌شود.

برخی از این پوشاک صرفا پارگی یا ساییدگی دارند که به‌عنوان دست‌دوم به فروش می‌رسند و برخی نیز جزو لباس‌هایی هستند که قبلا استفاده شده‌اند و حالا در قالب پوشاک تاناکورا فروش می‌روند.

علاوه بر لباس‌های زمستانی در بین انواع لباس‌های دست‌دوم، لباس‌های ورزشی و کفش‌های مخصوص کوهنوردی از محبوب‌ترین اجناس این مغازه‌هاست.

طرفداران برندهای خارجی؛ پای ثابت بازار تاناکورا

برخی افرادی که به‌دنبال جنس‌های خارجی زمستانی با قیمت ارزان‌تر می‌گردند مشتری ثابت تاناکورافروشی‌ها هستند.

برخی فروشندگان می‌گوید: «ما مشتری‌های ثابتی داریم که سال‌هاست آن‌ها را در این بازار می‌بینیم؛ اما در دو سال گذشته و بعد از کرونا و بحران اقتصادی، مشتری‌های جدید هم اضافه شده‌اند که به‌دلیل گرانی رو به استفاده از لباس‌های دست‌دوم یا استوک آورده‌اند.»

از سوی دیگر، مشتریانی هم که به دنبال مارک و برند لباس‌های خارجی هستند، می‌گویند که بسیاری از این برندها را اصلا نمی‌توان در بازار ایران پیدا کرد؛ برای همین دست‌دوم آن طرفدار دارد.

عرضه پوشاک تاناکورا در کدام محله‌های اصفهان؟

پوشاک تاناکورا در برخی محله‌های اصفهان بیشتر عرضه می‌شود. یک فعال حوزه پوشاک اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «پوشاک دست‌دوم یا همان تاناکورا در مناطقی از اصفهان مانند منطقه زینبیه، محله عمان سامانی و برخی راسته‌های بازار به فروش می‌رسد؛ همچنین اطراف میدان امام نیز لباس سربازی دست‌دوم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.»

استقبال مهاجران از پوشاک تاناکورا

سید آرش امامی تصریح می‌کند: «تعداد مهاجران افغانستانی در اصفهان زیاد است. مهاجران زیادی از شهرستان‌های هم‌جوار به اصفهان آمده‌اند که به دلیل ازبین‌رفتن مشاغلشان که بیشتر در بخش کشاورزی بوده، در مناطق شمالی اصفهان ساکن شده‌اند و این افراد بیشتر به خرید پوشاک دست‌دوم گرایش دارند. مهاجری که مثلا چهار فرزند دارد و اگر بخواهد برای هرکدام یک شلوار جین خریداری کند، از توانش خارج است و به خرید شلوار دست‌دوم روی می‌آورد.»

این فعال حوزه پوشاک اصفهان عنوان می‌کند: «برخی افراد مانند کارگران ساختمانی نیز وقتی در محیط کار شلوارشان پاره می‌شود، برایشان خرید شلوار نو اهمیتی ندارد و به خرید شلوار دست‌دوم روی می‌آورند. در برخی کشورها پوشاک فقط مطابق مد روز به فروش می‌رسد. مد برخی برندها مانند زارا هر 19 روز تغییر می‌کند؛ بنابراین این دسته از پوشاک هم وقتی از مد می‌افتد روانه بازار ایران می‌شود.»

او می‌افزاید: «بنگلادش با حجم عظیمی از سفارش‌های کنسل‌شده پوشاک از طرف اروپایی‌ها طرف شد که به خاطر کرونا قادر به جذب پوشاک سفارش‌داده نبودند و قسمت عمده‌ای از این پوشاک با قیمت بسیار پایین به بازار ایران روانه شده است. چندوقت پیش یک هیئت تجاری از بنگلادش به ایران آمده بود و می‌گفتند ما پوشاک به ارزش یک‌میلیارد دلار به ایران وارد کردیم.»

امامی خاطرنشان می‌کند: «حجم بازار پوشاک از ۲۰میلیارد دلار در دهه 90 به  هشت میلیارد دلار رسیده است. از این میزان سه‌ونیم میلیاردش قاچاق است؛ یعنی 3.5درصد حجم بازار را پوشاک قاچاق تشکیل می‌دهد.»

این فعال حوزه پوشاک اصفهان می‌گوید: «پوشاک قاچاق به‌صورت زیرزمینی و در مزون‌های خانگی بیشتر عرضه می‌شود. برخی مسافران نیز همراه خودشان پوشاک می‌آورند؛ ضمن اینکه حجم زیادی از پوشاک از مناطق آزاد وارد می‌شود. بخشی از پوشاک نیز توسط کول‌بران وارد می‌شود و با قیمت پایین‌تر از برندهای ایرانی به فروش می‌رسند و بخشی هم ته‌لنجی از بنادر است.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 − نه =