مشاور وزیر میراث فرهنگی:

حفظ آثار تاریخی اصفهان یک بحث اجتماعی است

مشاور وزیر میراث فرهنگی و نماینده فرهنگستان هنر اصفهان گفت: در مرمت و حفاظت از آثار تاریخی توجه به کالبد دیگر کافی نیست و امروز حفظ این آثار بیش از اینکه یک بحث فنی باشد یک بحث اجتماعی است و باید تلاش شود تا مردم آن را مرمت و از آن حفاظت کنند.

تاریخ انتشار: 15:59 - پنجشنبه 1402/02/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
حفظ آثار تاریخی اصفهان یک بحث اجتماعی است

به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از خبرگزاری ایمنا، محمد حسن طالبیان امروز _چهاردهم اردیبهشت‌ماه_ در آئین اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر اظهار کرد: طی قرن گذشته در بخش‌های جدید شهر، تاریخ فرهنگ به طور کلی کنار گذاشته شده است، از این رو الهام گیری از آثار تاریخی برای خلق مبلمان شهری بسیار ارزنده و قابل ستایش است.

وی افزود: زمانی که در مورد هویت یکپارچه بصری از جز تا کل صحبت می‌شود، این موضوع بسیار قابل توجه و مهم است و به طور قطع طرح یک مبلمان شهری می‌تواند تأثیر به‌سزایی در کل فضا داشته باشد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی و نماینده فرهنگستان هنر اصفهان تصریح کرد: نبود مکان‌یابی درست و نامناسب اشیا در فضا نیز می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد و کل بر جز و جز بر کل تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: به رغم اینکه آثار خوبی به این مسابقه رسیده است اما اگر این آثار در فضا قرار گیرد به طور قطع نتایج ارزنده‌ای خواهد داشت و امیدواریم برای مبلمان شهری و طراحی محوطه و بخش‌های مختلفی که در ارتباط با شهر تاریخی و جدید وجود دارد از این تجربه‌های تاریخی استفاده شود.

طالبیان با بیان اینکه توجه به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی بسیار حائز اهمیت است، گفت: اگر در سطح جهانی نگاه کنیم، توجه به چیزهای مجرد تا حدودی منسوخ شده است و امروز صحبت از منظر فرهنگی و تاریخی شهری است و قسمت‌های قدیم و جدید شهرها باید با یکدیگر مرتبط باشند و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی شهر باید حفظ شود و تداوم پیدا کند.

نماینده فرهنگستان هنر اصفهان با اشاره به اینکه منظر شهری تاریخی تلاش می‌کند تا یک مدیریت یکپارچه در تمام زمینه‌ها شود، ادامه داد: با وجود اینکه اصفهان دارای سه منطقه و موضوع جهانی است اما کل منظر شهری و تاریخی این شهر دارای اهمیت است و در این مورد باید یک مدیریت واحد برای آن شکل گیرد

وی خاطرنشان کرد: اصفهان این شایستگی را دارد تا با این نگاه، کل این پهنه در فهرست جهانی قرار گیرد و در این خصوص تجربیات و مطالعاتی نیز صورت گرفته است.

طالبیان با اشاره به مرمت آثار تاریخی تاکید کرد: در مرمت و حفاظت از آثار تاریخی توجه به کالبد دیگر کافی نیست و باید تمام موضوع‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی در ارتباط با یکدیگر باشند و این موضوع باید مردمی‌تر شود و در اختیار مردم باشد که به طور قطع موفق تر نیز خواهد بود.

مشاور وزیر میراث فرهنگی و نماینده فرهنگستان هنر اصفهان ادامه داد: در ایران در این زمینه تجربه خوبی شکل گرفت و برای مثال در شهر یزد حدود ۱۱۰۰ خانه تاریخی با نظارت مستقیم و غیر مستقیم سازمان میراث و دانشگاه به دست مردم و با بودجه مردم مرمت شد و این موضوع به دلیل اینکه مراکز تاریخی تخلیه نشود و به بخش‌های جدید نرود و منجر به از بین رفتن آنها نشود، بسیار قابل توجه ودارای اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: مرمت و حفظ آثار تاریخی امروز بیش از اینکه یک بحث فنی باشد یک بحث اجتماعی است و باید تلاش شود تا بیشتر فضاهایی که مالکان آن مردم هستند، همان مردم آن را مرمت و از آن حفاظت کنند.

طالبیان گفت: حاکمیت در این راستا نیازمند داشتن دستورالعمل‌های ویژه فنی و نظارتی است تا بتواند براساس آن اتفاق‌های خوبی در این زمینه رقم بخورد و این طرح نهضت فوق العاده‌ای بود که نه فقط در یزد بلکه در اصفهان و در کل ایران اتفاق افتاده و تاکنون ادامه داشته است و امیدوارم اصفهان در این زمینه در کشور پیش رو باشد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی و نماینده فرهنگستان هنر اصفهان اضافه کرد: امیدواریم با دست هنرمندان و طراحان جوان بار دیگر اصفهان همان نصف جهانی که همیشه از آن یاد و تعریف شده است، باشد و بتوانیم الگوهای خوبی در زمینه‌های هنر، معماری و غیره برای کشور باشیم و اصفهان به عنوان یک منظر تاریخی شهری بتواند با یک مدیریت یکپارچه در فهرست جهانی قرار گیرد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + 2 =