آینه گرانی در بازار مسکن اصفهان

مشتاق، آبشار، شیخ‌صدوق، مرداویج، آپادانا و مهر‌آباد از جمله گران‌قیمت‌ترین محله‌های اصفهان در طول سال‌های گذشته بودند و امروز هم آپارتمان‌های فروشی این مناطق مرز 10‌میلیارد و 20‌میلیارد و 30‌میلیارد تومان را پشت سر گذاشته ‌است؛ ولی بررسی آماری آگهی‌های فروش در طول ماه‌های گذشته، گفت‌وگو با فعالان بازار و معاملات انجام‌شده‌ نشان می‌دهد در سال 1400 نه مشتاق و نه آبشار بلکه آینه‌خانه گران‌ترین محله اصفهان بود. ســازنــدگــان طـی ســـال‌هــای گــذشـته آپـــارتــمان‌هــای لــوکسی در آیــنــه‌خــانه ساخته‌اند؛ این ساختمان‌‌ها همگی به پنت‌هاوس‌های لاکچری مجهز شده‌اند و امروز پنت‌هاوس‌ها با قیمتی بالاتر از 40میلیارد تومان برای فروش آگهی شده‌اند.

تاریخ انتشار: 09:34 - شنبه 1400/09/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

با هدف بررسی قیمت ملک در مناطق لوکس شهر اصفهان جامعه‌ آماری متشکل از آگهی‌های فروش آپارتمان‌های بالاتر از 10 میلیارد تومان تهیه شد. بررسی این جامعه آماری نشان می‌دهد در تابستان 1400 آینه‌خانه با اختلاف نسبت به سایر محله‌های اصفهان عرضه‌کننده گران‌ترین آپارتمان‌های شهر بود. اگر‌چه احتمالا معاملات بازار مسکن با قیمتی کمتر از قیمت پیشنهادی فروشنده انجام می‌شود؛ ولی این پژوهش آماری نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی در آینه‌خانه به مراتب بالاتر از سایر محله‌های لوکس اصفهان بود. قیمت پنت‌هاوس‌های لوکس و سوپرلاکچری این محله باعث شده‌ تا نسبت به سایر محله‌های اصفهان فاصله زیادی بگیرد.

پایین‌رده‌های آینه‌خانه

ارزان‌ترین آپارتمان‌ها در آینه‌خانه در حقیقت در این محله قرار ندارند! به عبارت دیگر فروشندگان در محله‌های هم‌جوار با آینه‌خانه آپارتمان‌های خود را با نام آینه‌خانه برای فروش آگهی می‌کنند. این آپارتمان‌ها اگر‌چه ارزان‌ترین املاک هم‌جوار با آینه‌خانه هستند، قیمت هر مترمربع از آن‌ها حدود 10 برابر بیشتر از حداقل حقوق اداره کار است. آپارتمانی 135 مترمربعی و 11 سال ساخت با قیمت پنج میلیارد و 600میلیون تومان، آپارتمانی 140 مترمربعی و هفت سال ساخت با قیمت پنج میلیارد و 750 میلیون تومان و آپارتمانی 120 مترمربعی و چهار سال ساخت با قیمت شش میلیارد و 500میلیون تومان از جمله املاک فروشی در این دسته هستند.
این آپارتمان‌ها اگر‌چه پایین‌رده‌های آینه‌خانه هستند، به امکانات لوکسی مجهز شده‌اند. در بسیاری از مشاهدات این آپارتمان‌ها نمای داخلی گران‌قیمتی دارند؛ برای تزیین بیشتر بخش‌های داخل خانه از چوب باکیفیت استفاده شده، ولی متراژ پایین آن‌ها باعث شده است تا اتاق‌ها حمام و دستشویی جداگانه نداشته ‌باشند. فعالان بازار مدعی‌اند این آپارتمان‌ها املاک اقتصادی آینه‌خانه هستند؛ به همین دلیل متراژ چندان زیادی ندارند. در مناطق لوکس شهر، آپارتمان زیر 120 تا 150 متر‌مربعی نقلی به حساب می‌آید.

میان‌رده‌های آینه‌خانه

آپارتمان‌های 10 تا 20 میلیارد تومانی آینه‌خانه، املاک میان‌رده بازارمسکن این محله هستند. این آپارتمان‌ها نیز مانند دسته قبلی نمای داخلی لوکسی دارند و به امکانات بالایی مجهز شده‌اند. ضمن اینکه متراژ بالاتر آن‌ها باعث شده تا هم دو آشپزخانه داشته باشند و هم هر اتاق به صورت جداگانه حمام و دستشویی داشته باشد. متراژ آپارتمان‌های 10 تا 20 میلیاردی آینه‌خانه در بیشتر مشاهدات از 150 مترمربع بیشتر است.
آپارتمانی 250 مترمربعی و نوساز با قیمت 19‌میــلیارد تومان، آپـــارتــمانی 260مترمربعی و شش سال ساخت با قیمت 16میلیارد تومان و آپارتمانی 300مترمربعی و 10 سال ساخت با قیمت 17 میلیارد تومان از جمله آپارتمان‌های فروشی در این دسته هستند. قیمت هر مترمربع از این آپارتمان‌ها بین 50 تا 80 میلیون تومان است و سازندگان به آپارتمان‌های جدید امکانات خاصی اضافه کرده‌اند. برای مثال در آپارتمان‌های نوساز این بخش گاهی استخر‌ یا جکوزی خاص در هر واحد تعبیه شده‌ است. متراژ حمام یا بهار‌خواب را به گونه‌ای در نظر گرفته‌اند تا یک جکوزی کنار آن‌ها ساخته شود.
استخر کوچک، جکوزی یا سونا در تعدادی از واحد‌های نوساز آینه‌خانه به صورت مجزا احداث شده، ولی در سایر مناطق لوکس شهر اصفهان این امکانات را برای ساختمان یک‌جا در نظر می‌گیرند. در نتیجه به جای اینکه هر واحد یک جکوزی جداگانه داشته ‌باشد، برای تمام واحد‌های یک ساختمان یک بخش استخر و جکوزی در نظر گرفته می‌شود.

بالا‌رده‌های آینه‌خانه

آپارتمانی 400 مترمربعی و نوساز با قیمت 38 میلیارد تومان، آپارتمانی 430 مترمربعی و نوساز با قیمت 40میلیون تومان و آپارتمانی 300مترمربعی و نوساز با قیمت 25 میلیارد تومان از املاک بالا‌رده محله آینه‌خانه هستند. اطلاعات زیادی از این آپارتمان‌ها وجود ندارد. واسطه‌ها فقط عکس‌های محدودی به متقاضی نشان می‌دهند و درباره معاملات انجام‌شده‌ نیز سخن نمی‌گویند. آپارتمان‌های بالا‌رده آینه‌خانه نسبت به دسته قبلی بزرگ‌ترند؛ ضمن اینکه نمای بهتری دارند. در محله آینه‌خانه هر‌چه آپارتمانی نمای بهتری داشته ‌باشد، قیمت آن بیشتر رشد می‌کند.
این آپارتمان‌ها به امکانات لوکس و بی‌نظیری مجهز شده‌اند و نمای داخلی آن‌ها گران‌قیمت است. در تعدادی از مشاهدات تزیین نمای داخلی آپارتمان برای سازنده بیش از چند صد میلیون تومان هزینه داشته است. از طرفی بالارده‌های آینه‌خانه به صورت دوبلکس طراحی شده‌اند؛ در نتیجه گاهی هر واحد در حقیقت دو طبقه از ساختمان است؛ برای مثال ساختمانی چهار طبقه در این محله چهار واحد دوطبقه دارد. تعداد اتاق خواب‌ها چهار مورد یا بیشتر است و برای هر فعالیت، یک بخش در نظر گرفته شده‌است. برای مثال در آپارتمانی یک فضای اختصاصی برای ورزش‌کردن با نمای زاینده‌رود تعبیه شده‌است.
قیمت پیشنهادی فروش این آپارتمان‌ها برای هر مترمربع از 80 میلیون تومان آغاز می‌شود و به مرز 110 میلیون تومان می‌رسد؛ ولی اینکه آیا آپارتمانی با قیمت هر مترمربع 100 میلیون تومان در اصفهان معامله شده‌ است یا نه، اطلاعات موثقی وجود ندارد. واسطه‌ها مدعی‌اند چنین معاملاتی در بازار مسکن اصفهان انجام می‌شود؛ ولی هیچ مدرکی برای آن‌ها منتشر نمی‌کنند.

پرچم‌داران آینه‌خانه

لوکس‌ترین آپارتمان‌ها در محله آینه‌خانه با متراژ بالاتر از 500 مترمربع طراحی شده‌اند. این تعداد این آپارتمان‌ها کم است و در بیشتر مشاهدات پنت‌هاوس هــستــند. گفــت‌وگــو با فـعالان بــازار مسکن این منطقه نشان می‌دهد این پنت‌هاوس‌ها به تازگی ساخته شده‌اند و با قیمت نجومی مشتری چندانی ندارند. مسئول فروش این واحد‌ها یا واسطه‌ها تنها چند تصویر به مشتری نشان می‌دهند. متقاضی باید مدارکی به واسطه‌ نشان دهد تا ثابت شود پول لازم برای خرید سوپر‌لاکچری‌های آینه‌خانه را دارد. سپس اجازه بازدید از آپارتمان به صورت محرمانه صادر خواهد شد. این آپارتمان‌ها بین 60 تا 110 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
سوپر لاکچری‌های آینه‌خانه براساس ادعای واسطه، نمای زاینده‌رود دارند؛ هر طبقه استخر، سونا و جکوزی جداگانه‌ای دارد و متریال داخلی آن‌ها کاملا وارداتی است. بعضی از فعالان بازار مسکن مدعی‌اند این چند آپارتمان خاص در طول دو سال گذشته تنها یک یا دو مشتری داشته‌اند؛ ولی واسطه‌ها می‌گویند مشتری برای خرید از این آپارتمان‌ها کم نیست. معاملات سوپر‌لاکچری‌های آینه‌خانه به صورت محرمانه‌ای انجام می‌شود و بنابر ادعای فعالان بازار اعداد اعلامی کمتر از بهای آپارتمان است تا اداره امور دارایی روی ملک حساسیت نداشته ‌باشد؛ ولی فروشنده، خریدار و واسطه راضی به گفت‌وگو درباره این آپارتمان‌ها نمی‌شوند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر