اثرات طرح دولت بر مسکن اصفهان

آیا اصفهان برای طرح جهش تولید مسکن ظرفیت لازم را دارد؟ دولت رئیسی قرار است سالانه یک‌میلیون واحد مسکن و در مجموع چهار سال چهار میلیون واحد مسکن در کشور بسازد و از این تعداد بخشی سهم اصفهان خواهد بود. جهش تولید ساخت مسکن برای چهار سال آینده آیا با ظرفیت ساخـت‌وســاز در اصـفـهـان تناسب دارد؟ بسیاری از انبوه‌سازان طی یکی دو سال گذشته بارها از کم‌بودن کارگر ساختمانی متخصص در اصفهان گله کردند. کاهش کارگران ساختمانی متخصص باعث شده تا دستمزد آن‌ها افزایش چشمگیری داشته باشد. با این شرایط بعضی از فعالان صنعت ساخت‌وساز عقیده دارند شاید در اصفهان برای جهش تولید مسکن با مشکل مواجه شویم.

تاریخ انتشار: 09:22 - شنبه 1400/07/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

اصغر برشان، دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان، در پاسخ به این پرسش‌ها مدعی است اصفهان نه‌تنها مشکلی در زمینه جهش تولید مسکن ندارد، بلکه نسبت به بسیاری از کلان‌شهرهای کشور سرآمد است. برشان در پاسخ به ادعای ظرفیت پایین اصفهان برای ساخت‌وساز گفت:‌«این غلو است! در اصفهان هم تخصص بومی داریم و هم تجربه کافی.» دبیر اجـرایـی خـانـه کارگر استان اصفهان و عضو شورای پنجم در گفت‌وگویی اختصاصی این‌گونه به پرسش‌های مربوط به جهش تولید مسکن در دولت رئیسی پاسخ داد.

آیا اصفهان ظرفیت کافی برای جهش تولید مسکن را دارد؟

اصفهان کلان‌شهری با سابقه در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و مسکونی است. ما در طرح‌های عمرانی توانمندی بیشتر و بهتری نسبت به بسیاری از کلان‌شهرها داریم. اما برخی مدعی‌اند در اصفهان به اندازه کافی کارگر متخصص نداریم. این غلو است. مسئله ساختمانی تخصصی بومی است و کمبودی نداریم. برای مثال از نظر سازمان نظام مهندسی الی‌ماشاءالله مهندس و ناظر باتجربه داریم و از نظر بخش‌های دیگر نیز متخصص داریم. برای مثال می‌توانیم بگوییم جوشکار یا کابینت‌ساز نداریم؟ مگر اینکه بگویـیـم برای ساخـتـمـان‌هـای هـوشـمـنـد و نیمه‌هوشمند متـخـصـص نداریم.

جهش تولید مسکن از نظر سرمایه با مسکن مهر چه تفاوتی دارد؟

مسکن مهر یـکـی دیـگـر از دلایل تـوانــمـنـدی اصـفـهـان اســت. در سراسر استان اصفهان نسبت به کشور نمونه‌های موفقی داشتیم؛ به‌خصوص در بهارستان و فولادشهر و در شهر مجلسی کمتر نمره خوبی گرفتیم.
نیروی کار اصفهان از نظر تخصص و تجربه در کشور عقب نیستند و از این بابت مشکلی نداریم.

درست است که سرمایه‌گذاران اصفهانی حوزه مسکن شهرهای دیگر را به اصفهان ترجیح می‌دهند؟

بعضی از سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان شاید به دلایل مختلف در مناطق دیگر سرمایه‌گذاری کرده باشند.

کجا؟

شهرهای شمالی یا استان‌های دیگر.

دلیل این فرار سرمایه از استان را چه می‌دانید؟

شاید ساخت‌وساز در اصفهان برای آن‌ها صرفه جنبه اقتصادی نداشته باشد یا موانع بازدارنده‌ای در مقابل آن‌ها باشد تا به دنبال سرمایه‌گذاری در جای دیگری باشند.

با اینکه گفتید مسکن مهر در اصفهان طرح موفقی بود؛ ولی به واحدهای این طرح هنوز انتقادهای بسیاری می‌شود.

محاسبات کاملی در مسکن انجام نشد و به همین دلیل شاید آن‌طور که باید بخشی از آن‌ها مورد استقبال قرار نگرفت.

چه محاسباتی؟

شاید منطقه ساخت مسکن مهر مناسب نبود یا با فرهنگ آنجا مطابقت نداشت. افرادی هم با دید ارزش‌افزوده شروع به خرید ملک در مسکن مهر کردند، (به‌عنوان خانه دوم) تا این مسائل مشکل‌ساز شود. حالا در طرح مسکن یک‌میلیونی باید این مسائل در نظر گرفته شود.

به نظر شما مسئولان باید چه مسائلی را در جهش مسکن در نظر بگیرند تا مشکلات مسکن مهر تکرار نشود؟

ما نمی‌گوییم که نمی‌توانیم یا یک‌میلیون واحد در سال شدنی نیست، در حقیقت هیچ‌چیز محالی محال نیست. به نظر ما چند مسئله در این طرح مبهم است.

چه مسائلی؟

دولت در این طرح، ملک، برنامه، پایه‌ها و خـدمـاتـــش را مـــی‌آورد؛ بااین‌حال سـاخـت یـک‌مـیـلـیـــون واحد مسکن در کل کشور به عوامل متعددی بستگی دارد. آیا تقاضای خرید وجود دارد؟ آیا آن بخش و منطقه به مسکن بیشتری نیاز دارد؟ آیا مسکن بر اساس فرهنگ بومی هر منطقه ساخته می‌شود؟ دولت باید ابهام‌های کامل را در نظر داشته باشد.

به نظر شما دولت می‌تواند به این وعده عمل کند؟

اینکه این وعده محقق می‌شود یا نــه به آورده‌های دولت، سرمایه‌گذاران، متقاضیان و عوامل زیادی بستگی دارد؛ ولی در هر صورت باید یک مسئله را در نظر داشته باشید؛  اینکه هر چیزی یک موتور محرک دارد و موتور محرک اقتصاد و تولید از تمام ابعاد به‌خصوص بحث نرخ اشتغال، مـسـکـــن و پروژه‌های ملی است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر