تهاتر به جای پول در بازار مسکن اصفهان

تهاتر یا معاوضه؛ راهکار جدید فعالان بازار مسکن اصفهان برای خروج از بن‌بست رکود است! قیمت مسکن طی سال‌های گذشــتــه رشد چــشمگیــری داشــت؛ ولی تابستان  1400 بازار مسکن تقریبا راکد شد تا حجم معامله‌ها کاهش فراوانی داشته باشد. آپارتمان 100 تا 200 میلیون تومانی سه سال قبل امروز به یک تا دو میلیارد تومان رسیده است و فروش آن کار آسانی نیست. مطالعات آماری از بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد در طول تابستان گذشته، به‌خصوص در ماه پایانی، فعالان بازار برای خروج معامله‌ها از بن‌بست از راه‌حل تهاتر یا معاوضه استفاده کردند.

تاریخ انتشار: 09:03 - شنبه 1400/08/8
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

در بازار اصفهان بالاترین سهم معاوضه، معامله خودروی کره‌ای با ملک بود.
بــا هــدف بــررســی مــعــامــلــه‌هــای معاوضه‌ای در بازار مسکن اصفهان، جامعه آماری متشکل از معامله‌های تهاتری در طول تابستان تهیه شد. بررسی این جامعه آماری نشان می‌دهد معاوضه خانه با خودرو در میان فروشندگان محبوبیت بالاتری دارد. گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان و بررسی معامله‌های تهاتری انجام‌شده نشان می‌دهد در واقعیت بیشترین معامله‌های معاوضه‌ای با خودرو یا ملک دیگری انجام می‌شود. اگرچه مالکان متقاضی تهاتر ملک با کالاهای مختلف مانند مصالح ساختمانی یا طلا هستند، ولی کمتر موردی به غیر از معاوضه ملک با خودرو و ملک با ملک منجر به معامله می‌شود.
اطلاعات جامعه آماری موردبررسی نــشــان مــی‌دهــد که شش مــورد بیشترین سهم کالای واسطه‌ای را در معامله‌های معاوضه‌ای دارند.

 ملک با خودرو!

معاوضه ملک با خودرو با سهم 38درصد در صدر معامله‌های تهاتری بازار مسکن اصفهان قرار می‌گیرد. پیش از این در سال‌های 93 تا 96 نیز چند مرحله معاوضه مسکن و خودرو گرم شد و امروز باز هم تمایل برای معاوضه ملک با ماشین در بازار مسکن اصفهان افزایش یافته است. بررسی آگهی‌های معاوضه ملک با خودرو نشان می‌دهد ابتدا اتومبیل‌های کره‌ای و سپس اتومبیل‌های تولید داخل برای معاوضه محبوبیت بالایی دارند. سانتافه، سوناتا و اپتیما در بازار مسکن اصفهان از پول نقد ارزشمندترند و به راحتی با هر ملکی تهاتر می‌شوند. بخشی از مالکان نیز ترجیح می‌دهند درصدی از قیمت ملک را با خودروی ایرانی معاوضه کرده و مابقی آن را پول نقد دریافت کنند.
تــهاتــر خودروی ایــرانــی بــا مــلک، به‌خصوص در املاک ارزان‌قیمت شهر، به‌کرات دیده می‌شود و در میان آن‌ها نیز پژوپارس و سمند سهم بالایی دارند. در مقابل خودروهای ژاپنی، چینی و اروپایی کمتر با ملک معاوضه می‌شوند. گفت‌وگو با فعالان بازار خودرو نشان می‌دهد ژاپنی‌ها در مقایسه با کره‌ای‌ها در اصفهان کم‌تقاضاترند و به‌دنبال آن در بازار مسکن نیز فروشندگان به‌ندرت زیربار معاوضه خودروی ژاپنی و ملک می‌روند. همین مسئله برای خودروهای لوکس اروپایی و البته چینی‌ها نیز وجود دارد. خودروهای اروپایی در اصفهان بازار خوبی ندارند و معامله آن‌ها کار آسانی نیست.در مقابل خودروهای چینی افت قیمت سنگینی دارند. معاوضه ملک با خودروی لوکس اروپایی و محصولات چینی برای فروشنده ریسک بالاتری نسبت به محصولات کره‌ای دارد.

آپارتمان با آپارتمان!

32درصد از آگهی‌های معاوضه ملک در اصفهان با آپارتمان بود. فروشندگان به دنبال عوض‌کردن ملک خود با یک آپارتمان هستند و در بسیاری از موارد آپارتمان با آپارتمان معاوضه می‌شود! در این معامله فروشنده به دلایل مختلف متقاضی یک آپارتمان جدید است. در بیشتر مشاهده‌ها فروشنده‌ها تمایل به معاوضه آپارتمان خود با یک آپارتمان بزرگ‌تر دارند و درصد کمی از مشاهده‌ها نیز از تهاتر آپارتمان بزرگ با آپارتمان نقلی خبر می‌دهد.
دلیل دوم معاوضه ملک با آپارتمان یا آپارتمان با آپارتمان تغییر محل زندگی است. فروشندگان به دنبال مهاجرت از یک محله به محله دیگر هستند و به جای فروش ملک و دوباره خرید آن در محله دیگر ابتدا آگهی تهاتر ثبت می‌کنند. در مواردی آگهی‌های معاوضه برای شهر به شهر یا حتی استان به استان بود؛ برای مثال، بیش از 10درصد آگهی‌های معاوضه ملک با آپارتمان در بازار اصفهان با هدف تهاتر به تهران بود. این افراد آپارتمان‌های خود در مناطق مختلف شهر را با آپارتمان در محله‌هایی از تهران یا کرج معاوضه می‌کنند.

از آپارتمان نشینی به خانه حیاط‌دار

«خانه حیاط‌دار» 10درصد از سهم معامله‌های معاوضه‌ای در بازار مسکن اصفهان در طول تابستان را دارد. فروشندگان زیادی مایل‌اند ملک خود را با یک خانه حیاط‌دار معاوضه کنند. گاهی به دلیل قیمت بالای خانه، در کنار ملک باید مبلغی به خریدار بپردازند. درصد بالایی از معامله‌های این بخش مربوط به معاوضه آپارتمان با خانه حیاط‌دار بود. به نظر می‌رسد تقاضا برای تبدیل آپارتمان به خانه حیاط‌دار چندبرابر بیشتر از عرضه آن است. در مقابل، افرادی که حاضرند خانه حیاط‌دار بدهند تا آپارتمان بگیرند، خانه تمیز و تازه‌ساختی ندارند. درصد بالایی از مشاهده‌ها نشان می‌دهد خانه‌های کلنگی و قدیمی‌ساخت با آپارتمان معاوضه می‌شود.

ملک با  زمین!

8درصد از کل معامله‌های معاوضه‌ای بازار مسکن اصفهان در طول تابستان با زمین بود. این 8درصد حاضرند خانه، آپارتمان، زمین، ویلا، مغازه و املاک دیگر خود را با یک زمین در مناطق مختلف شهر اصفهان معاوضه کنند. این افراد بیشتر به دنبال ساخت‌وساز با دو هدف هستند: یا زمین می‌خواهند تا برای محل زندگی خود یک خانه بسازند یا با هدف سرمایه‌گذاری و فروش، ساخت‌وساز کنند. معاوضه ملک با زمین نیز مانند معاوضه ملک با خانه حیاط‌دار پرتقاضاست؛ ولی عرضه چندانی ندارد.

ملک با مغازه!

معاوضه ملک با املاک تجاری، به‌خصوص مغازه، از محبوب‌ترین معاوضه‌ها در بازار مسکن اصفهان است؛ با این‌حال این نوع معاوضه در بازار مسکن تابستان 1400 بیشتر از 7درصد سهم نداشت. بررسی جامعه آماری موردتحقیق نشان می‌دهد تهاتر آپارتمان با مغازه نسبت به املاک دیگر بیشتر است و فروشندگان متقاضی معاوضه آپارتمان با مغازه‌های بر خیابان هستند. کمتر فروشنده‌ای زیربار معاوضه ملک با مغازه‌های داخل پاساژ می‌رود. فعالان بازار مسکن اصفهان مدعی‌اند جوش‌د‌ادن این معامله‌ها دشوار است؛ زیرا فروشندگان به دنبال مغازه خوش‌جا هستند و کسی که مغازه خوش‌جا داشته باشد، راضی به معاوضه، آن‌هم با ملک مسکونی نمی‌شود.

ملک با باغ!

از خانه‌باغ‌های باغ‌بهادران گرفته تا اشترجان، اصفهانک و مناطق دیگر اصفهان موردتقاضای فروشندگان زیادی در بازار مسکن اصفهان برای معاوضه با ملک است. افراد زیادی در تابستان متقاضی معاوضه آپارتمان با خانه‌باغ بودند؛ البته دو سال قبل خانه‌های حیاط‌دار یا آپارتمان‌های لوکس شهر با خانه‌باغ‌ها معاوضه می‌شد. در مواردی حتی خانه در شهر تهران با یک خانه‌باغ در باغ‌بهادران معاوضه می‌شد؛ ولی خشک‌سالی 1400 باعث شد قیمت خانه‌باغ‌ها کاهش چشمگیری داشته باشد. قیمت خانه‌باغ در اصفهان با میزان بارندگی و خشک‌سالی ارتباط مستقیم دارد؛ به همین دلیل در تابستان 1400 با ریزش قیمت خانه‌باغ‌ها معاوضه آن‌ها با آپارتمان‌های شهر انجام می‌شد.

سایر

درصد کمی از فروشندگان بازار مسکن اصفهان در طول تابستان متقاضی معاوضه ملک با کالاهای مختلف به غیر از موارد بالا بودند. معاوضه ملک با طلا، به‌خصوص سکه، در میان آن‌ها بیشتر بود. گاهی فروشنده متقاضی تهاتر ملک با مصالح ساختمانی می‌شد و در مواردی فروشنده به دنبال تهاتر ملک با ابزار صنعتی مانند بیل مکانیکی بود. این معامله‌ها اگرچه در کنار هم 2درصد از کل آگهی‌های معاوضه در بازار اصفهان را تشکیل می‌دهند، ولی کمتر منجر به معامله شدند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر