سنگینی یک رخداد

برگزاری لیگ برتر باشگاهی ایرانی موسوم به لیگ حرفه‌ای به فاصله یکی‌دو روز پس از جام‌جهانی و به‌ویژه دیدارهای مرحله پایانی، چالشی است که هواداران فوتبال را درگیر کرده است.بر اساس برنامه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، رقابت‌های هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به انجام رسید و در ادامه نیز مسابقات هفته سیزدهم امروز با برگزاری دیدارهایی در شهرهای مختلف پیگیری می‌شود. 

تاریخ انتشار: 08:30 - شنبه 1401/10/3
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
برای فوتبال‌دوستان ایرانی که در یک ماه گذشته جام‌جهانی 2022 را دنبال می‌کردند، انتقال به‌یک‌باره از رویدادی با آن سطح و کیفیت به لیگ باشگاهی خودمان، رخداد سختی تلقی می‌شد. به این بهانه در ادامه به اصلی‌ترین وجوه تفاوتی دو رویداد می‌پردازیم.
 
کیفیت مسابقات
جام‌جهانی میدان به‌روزترین تاکتیک‌های فوتبالی دنیاست و مربیان به همراه تیم آنالیزور و همکارانی که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند با تکیه ‌بر نکته‌های فنی، مسیر پیروزی بر حریفان را هموار کنند؛ ازاین‌رو جام‌جهانی قطر را می‌توان بهترین کلاس درس برای تمام مربیان دنیا، به‌ویژه مربیان ایرانی دانست؛ البته اجرای تاکتیک‌های جدید، نیاز به بازیکنانی با توانایی اجرای این برنامه‌ها را دارد؛ اما آشنایی مربیان ایرانی با سیستم‌های تدافعی و تهاجمی روز دنیا و تلاش برای دست‌کم شبیه‌سازی آن‌ها در تیم‌های ایرانی می‌تواند به ارتقای سطح فنی فوتبال ایران منجر شود. با اینکه سال‌هاست لیگ باشگاهی ایران عنوان حرفه‌ای را یدک می‌کشد، همچنان سیستم تیم‌ها روی تاکتیک‌هایی چون ارسال از کناره‌ها برای مهاجمان قدبلند و استفاده از پرتاب‌های بلند است.تا زمانی که لیگ باشگاهی فوتبال ایران از لحاظ کیفی پیشرفت نکند، نمی‌توانیم انتظار پیشرفت از تیم ملی کشورمان را داشته باشیم.
 
کیفیت زمین چمن
آنچه بیشتر در قطر به نمایش درآمد، استادیوم‌های به‌روز و استانداردی بود که زمینه را برای نمایش فنی خوب تیم‌های حاضر در جام‌جهانی فراهم کرده بود. زمین‌های تمام استادیوم‌هایی که رقابت 32 تیم حاضر جام‌جهانی در آن برگزار شد، از لحاظ کیفیت در بالاترین سطح بود و فرصت مناسبی را برای بازیکنان تکنیکی فراهم کرده بود تا روی این چمن هنرمندی‌شان را در معرض دید عموم به تماشا بگذارند.مقایسه این زمین‌ها با زمین‌های لیگ باشگاهی ایران، تماشاگران را دل‌زده می‌کند.
 
کیفیت پوشش تصویری
مقایسه تصــویـــربــرداری جام‌جهانی با تصویربرداری مسابقات لیگ ایران، بـــه‌ویــژه تــیــم‌های شهــرســتــانی، مثل مقایسه دوربین‌های دیجیتال امروزی با دوربین‌های آنالوگ است. کیفیت پوشش تصویری جام‌جهانی با دوربین‌های زیاد و امکانات پیشرفته باعث شده بود تقریبا هیچ صحنه‌ای در ورزشگاه نادیده نماند و علاقه‌مندان فوتبال در سراسر دنیا با تماشای جام‌جهانی از فرسنگ‌ها دورتر، تصور حضور در استادیوم را داشته باشند. در حال حاضر در تهران و یکی‌دو شهر دیگر کیفیت تصویربرداری مسابقات لیگ به شیوه HD انجام می‌شود؛ اما در دیگر شهرها ازجمله اصفهان کیفیت پوشش تصویری پایین است که این موضوع گلایه همیشگی هواداران دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن است و باید امیدوار باشیم به بهانه جام‌جهانی قطر هم که شده، شاهد بروز تغییراتی در شیوه‌های قدیمی تصویربرداری باشیم .
 
کیفیت بازیکنان فوتبال
جام‌جهانی قطر نشان داد که اگر فوتبال ایران به دنبال تحول اساسی نباشد، نه‌تنها از فوتبال دنیا که از فوتبال آسیا هم عقب خواهد افتاد. معمولا زمانی که از وضعیت فوتبال ایران صحبت می‌شود، تمام نگاه‌ها به سمت امکانات و تجهیزات و مدیریت می‌رود؛ اما موضوع مهم اینجاست که استعداد شخصی و نبوغ فوتبالی نقش بسیار مهمی در پیشرفت فوتبال یک کشور ایفا می‌کند. پس از موفقیت خیره‌کننده مراکش، همه از تحول فوتبال در این کشور صحبت می‌کردند؛ بااین‌حال نباید از نبوغ فوتبالی بازیکنان نسل فعلی مراکش به‌سادگی عبور کرد. بازیکنانی چون یاسین بونو، اشرف حکیمی،  نصیر مزراوی و حکیم زیاش در بهترین لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند و طبیعی است این بازیکنان ترسی از رویارویی و مقابله با ستاره‌های فوتبال جهان ندارند و باکیفیت خوبشان تیم ملی کشورمان را به سطوح بالاتر هدایت می‌کنند؛ اما در فوتبال ایران سرشناس‌ترین بازیکن فعلی ما مهدی طارمی است که در لیگ نه‌چندان مطرح پرتغال بازی می‌کند و اینکه توقع داشته باشیم با بازیکنانی در این سطح فوتبال ایران از سطح فعلی‌اش فراتر رود، منطقی نیست.واقعیت فوتبال این است که کشورهایی چون برزیل و آرژانتین باتوجه‌به نبوغ فوتبالی بازیکنانشان به موقعیت فعلی رسیده‌اند؛ وگرنه از دو کشوری که جزو کشورهای ثروتمند و پر امکانات دنیا محسوب نمی‌شوند، نمی‌توان انتظاری بابت سرمایه‌گذاری در فوتبال داشت.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور