فصل اجاره‌نشینی مجردها در اصفهان

دی و بهمن‌ماه هر سال فصل رونق اجاره‌بها برای مجردها بود. با اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها برای ترم نــیـم‌ســال دوم، تــقــاضــا به‌منظور اجاره‌نشینی از سوی دانشجویان آقا و خانم افزایش می‌یافت و این فرصتی برای اجاره آپارتمان‌های شهر بود. گفت‌وگو با فعالان بازار نشان می‌دهد پس از شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها تقاضا برای این املاک مجردی کاهش چشمگیری داشت؛ ولی همچنان با فرارسیدن دی و بهمن عرضه آپارتمان اجاره‌ای برای مجردها افزایش پیدا می‌کند. این املاک در بیشتر مشاهده‌ها، آپارتمان‌هایی نقلی یا سوییت هستند و برای جذب مستأجر گاهی به اثاثیه کامل مجهز شده‌اند.

تاریخ انتشار: 07:00 - شنبه 1400/10/18
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

دی و بهمن 1400 نیز مانند سال‌های گذشته عرضه آپارتمان مجردی در اصفهان افزایش پیدا کرد. این آپارتمان‌ها با هدف جذب دانشجو یا مجردها برای اجاره آگهی می‌شوند؛ ولی با افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، حالا مورد توجه خانواده‌های کم‌تعداد قرار گرفته است.

اجاره‌نشینی به سبک مجردی

60 متر، 70 متر و 80 مترمربع متراژ مــعمــول آپارتــمــان‌هـــای اجاره‌ای برای مجردهاست. این آپارتمان‌ها تک‌خوابه هستند؛ ولی در میان آن‌ها به‌ندرت دوخوابه نیز پیدا می‌شود. سوییت‌های 30، 40 و 50 مترمربعی نیز در کنار این آپارتمان‌های نقلی قرار می‌گیرند. سوییت‌ها کم‌تقاضاتر از آپارتمان‌های نقلی هستند. نوروزانی، فعال بازار مسکن اصفهان، در توجیه این مسئله می‌گوید: «یک خانواده دو یا سه‌نفره می‌توانند در یک آپارتمان نقلی یک یا دوخوابه زندگی کنند؛ ولی سوییت‌ها ویژه مجردهاست.» با این توضیح خانواده‌های کم‌جمعیت و مجردها متقاضی خانه‌های نقلی هستند؛ ولی سوییت‌ها بیشتر در میان مجردها متقاضی دارد. تجهیزات داخلی آپارتمان‌ها و سوییت‌های مجردی نسبت به سایر آپارتمان‌ها بیشتر است؛ برای مثال، بعضی از این آپارتمان‌ها اجاق‌گاز یا یخچال دارند. تعدادی از آن‌ها نیز مبله هستند. در میان این املاک، احتمال مبله‌بودن سوییت‌ها از همه بیشتر است. تعدادی از سوییت‌های شهر حتی تلویزیون دارند تا مجردها با صرف هزینه کمتری آنجا مستقر شوند؛ برای مثال، در محله ارتش یک آپارتمان مجردی برای اجاره آگهی شده است. کف این آپارتمان فرش شده، داخل اتاق نیز تختخواب هست و آشپزخانه اجاق‌گاز دارد. در مناطق لوکس شهر آپارتمان و سوییت‌های مجردی به امکانات بیشتری مجهز شده‌اند؛ برای مثال، در محله آپادانا یک آپارتمان نقلی مجردی به سرویس خواب کامل مجهز شده است، یک مبل راحتی هفت‌نفره در کنار تلویزیون 40 اینچ ال‌سی‌دی در سالن کوچک آن وجود دارد و در آشپزخانه علاوه بر یخچال و اجاق‌گاز یک مایکروویو، لباس‌شویی و مقداری ظرف وجود دارد. در مقابل سوییت‌ها و آپارتمان‌های مجردی بدون هیچ‌گونه تجهیزاتی هم برای اجاره آگهی می‌شوند؛ برای مثال، در محله شیخ مفید یک سوییت 70مترمربعی بدون هیچ امکاناتی حتی موکت برای مستأجر مجرد آگهی شده است. مالک برای آپارتمان‌های دارای تجهیزات تعهد جداگانه‌ای از مستأجر می‌گیرد. تجهیزات لیست می‌شود و مستأجر باید در مقابل هرگونه نقص خسارت بپردازد. گاهی برای لوازم داخلی خانه از مستأجر چک ضمانت دریافت می‌کنند.

 نرخ اجاره‌نشینی مجردی

آپارتمان‌های مجردی کمتر رهن کامل می‌شوند؛ با‌وجوداین تعدادی از آن‌ها با بودجه‌ای بالاتر از 100میلیون تومان برای رهن کامل آگهی شده‌اند. آپارتمان مجردی یا سوییت با کمترین امکانات ممکن و در محله‌های متوسط شهر اصفهان با مبلغی بین 100 تا 150 میلیون تومان رهن کامل می‌شود. این مبلغ در محله‌های لوکس‌شهر به مرز یک‌میلیارد تومان نیز نزدیک می‌شود؛ برای مثال، در محله مرداویج آپارتمانی 75 مترمربعی و مبله کامل با رهن 700 میلیون تومانی آگهی شده است. رهن کامل سوییت‌ها نیز در محله‌های متوسط شهر از 200 میلیون تومان کمتر است و در محله‌های لوکس شهر بسته به امکانات تا 600 میلیون تومان پیش می‌رود؛ ولی مالکان تمایل دارند در کنار ودیعه مقداری اجاره دریافت کنند.
رهن و اجاره یک آپارتمان نقلی ویژه مجردها در بیشتر محله‌های متوسط شهر دست‌کم ودیعه 50 میلیون تومانی دارد و اجاره نیز از ماهی یک‌میلیون و 500 هزار تومان شروع می‌شود. آپارتمانی 51 مترمربعی و 15 سال ساخت با ودیعه 50 میلیونی و اجاره ماهانه سه‌میلیون تومان در محله حکیم نظامی، آپارتمانی 90 مترمربعی و 20 سال ساخت با ودیعه 50 میلیونی و اجاره ماهانه هفت میلیون تومان در محله باغ‌زرشک و آپارتمانی 60 مترمربعی و 10 سال ساخت با ودیعه 50 میلیونی و اجاره ماهانه یک میلیون و 600 هزار تومان از جمله آپارتمان‌های نقلی اجاره‌ای برای مجردها در طول دی ماه است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر