قرارگاه شهر هوشمند ایجاد شود

روز گذشته مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان برای بررسی چگونگی ایجاد شهر هوشمند، مهمان ویژه نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصـفـهـان بود. در این جلسه نایب‌رئیس شورای اسلامی شـهــر اصفهان پیشنهاد داد که قرارگاه عملیاتی و سیاستی شهر هوشمند به ریاست استاندار اصفهان ایجاد شود. ابوالفضل قربانی تأکید کرد که ایجاد این قرارگاه باید با استفاده از ظرفیت استانداری انجام شود و استاندار در راستای منویات مقام معظم رهبری، ایجاد شهر هوشمند را مأموریت و اولویت اول خود قرار دهد.

تاریخ انتشار: 10:03 - دوشنبه 1400/09/8
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

او افزود: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نخبگان بر توجه به هوش مصنوعی تأکید کردند. او ادامه داد: دانش موجود در حوزه فناوری اطلاعات و حوزه ارتباطات هر شش ماه یک‌بار دو برابر می‌شود و ما فقط استفاده‌کننده این دانش و خریدار آن بودیم و در تولید این دانش نقشی نداریم. قربانی تأکید کرد: اگر این جایگاه تغییر نکند، باید هر سال به دنبال خریداری اقدامات دیگران باشیم که اگر سیاست به همین ترتیب باشد جایگاه رتبه‌بندی ما در حوزه فناوری اطلاعات تنزل می‌یابد که باید سرمایه و امکانات خود را در این راه هزینه کنیم؛ اما نمی‌توانیم جایگاهمان را ارتقا دهیم.

 رشد سرعت در آینده نزدیک

مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان با بیان اینکه ۵۰۰ هزار کیلومتر تار فیبر نوری در استان وجود دارد، گفت: باید از این ظرفیت در راستای توسعه شهر هوشمند استفاده شود. اسماعیل قربانی افزود: ارائه خدمات یکپارچه هوشمند که به حاکمیت و همه تأثیرگذاران در مدیریت شهری و ذی‌نفعان کمک می‌کند مـدنـظــر ما قــرار دارد و این یکپارچگی نه در سطح ارائه خدمات، بلکه باید در همه لایه‌ها وجود داشته باشد.
او با بیان اینکه زیرساخت فیزیکی و شهری، داده‌ها، نرم‌افزارها، نوآوری و مشارکت از مؤلفه‌های تحقق شهر هوشمند است، گفت: اپراتورهای فیبر نوری از تأثیرگذارترین مؤلفه‌ها هستند. اگر انتظار داریم شهر هوشمند داشته باشیم، قطعا اتصال همه قابلیت‌ها به تمام کاربران باید آسان و با سرعت مناسب باشد.
مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان با بیان اینکه ایجاد شهر دو قلوی مجازی از جمله اقـدامـات جـدیـــد هوشمندسازی در جهان است، گفت: در آینده ما با این واقعیت روبه‌رو خواهیم شد و برای رسیدن به آن باید سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهیم. ما سرمایه‌گذاری برای هوشمندسازی را از ۱۱درصد به ۲۳درصد در سال‌های آینده می‌رسانیم.
او افزود: سرعت قابل‌انتظار مشترکان برای اتصال به اینترنت به شرط توسعه زیرساخت‌ها در آینده‌ای نزدیک افزایش پیدا می‌کند. قربانی بیان کرد: همه افرادی که نیاز است در اکوسیستم شهر هوشمند حضور داشته باشند باید به اینترنت دسترسی مناسب داشته باشند.
مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان گفت: سه میلیون نقطه قابل‌اتصال به اینترنت در استان اصفهان داریم. سرویس ADSL از سال‌ها پیش در اصفهان راه‌اندازی شد که سهم ما حدود ۱۲درصد از کل کشور است که رشد و توسعه این سرویس در اصفهان نسبت به سایر شاخص‌ها بالاتر بوده است. قربانی با بیان اینکه ۱۶۶۰ سایت تلفن همراه در استان اصفـهـان وجود دارد، گفت: شبکه‌های سیـــار سرعت مناسبی دارند که در اینترنــت نــسـل ۵ شــهـرونـدان به‌سرعـت بـالا دسترسی خواهند داشت. او ادامه داد: سرمایه‌گذاری انجام‌شده در اصفهان با انتظارات شرکت همراه اول متناسب نبوده است. او پیشنهاد داد که برای توسعه بستـــر فـیـبـر نـوری، تـفـاهـم‌نـامـه‌ای بـیـن مخابرات و شهرداری منعقد شود تا ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده برای ایجاد بستر فیبر نوری برای تمام شهروندان اقدامات لازم انجام شود.

همکاری استانداری ضروری است

نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه گفت: شهردار ستاد شهر هوشمند را تشکیل داده ولی برای پیشبرد امور و هماهنگی فعالیت‌ها در این حوزه باید استانداری و نهادهای حاکمیتی در این مسیر همکاری کنند. رسول میرباقری، رئـیـس کمیسیون مـعـمـاری و شــهـرســازی نــیـز گفت: قوی‌ترین مدیریت در جهان مـربـوط به کشورهـایــی بــوده کــه در حــوزه هوشمندسازی بهتر عمل کرده‌اند.
او افزود: اگر مشکلاتی در شهر در این حوزه وجود دارد به این دلیل است که مدیریت قوی در این حوزه وجود نداشته است. حجت‌الاسلام مـنـوچـهــر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اظهار کرد: دکل‌های مخابراتی سال‌هاست که در سطح شهر و در محله‌های مسکونی برپاشده‌اند و مردم نیز نگران سلامتی خود هستند. او درخواست کرد که به شبهاتی که درباره تولید اشعه توسط این دکل‌ها وجود دارد، پاسخ داده شود.
مصطفی نـبـاتـی‌نـــژاد، رئــیـس مـرکــز پژوهش‌ها با طرح پرسشی، گفت: اصفهان در ۳۱اردیبهشت۹۹ به سازمان جهانی شهرهای هوشمند پیوسته است. شهرداری اعلام کند که نقشه راهش برای تعامل با این سازمان‌های جهانی چیست؟
محمدرضا فلاح، رئیس کـمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی نیز با بیان اینکه کرونا باعث شد تا مردم و مسئولان برای استفاده از فضای مجازی و اینترنت ترغیب شوند، گفت: زیرساخت‌های شهر هوشمند در کشور وجود ندارد.
او ادامه داد: یکی از مواردی که شهر هوشمند را در شهرها راه‌اندازی می‌کند، عدم تحقق مدیریت واحد شهری است و به همین دلیل برای اجرای شهر هوشمند باید مدیریت واحد شهری ایجاد شود تا رفع مشکلات بین‌بخشی را عملیاتی کند. او از حاکمیت درخواست کرد که برای دستیابی به شهر هوشمند، زمینه را برای دستیابی به مدیریت واحد شهری ایجاد کند.
مـحـسـن رنـجـبـر، مـعـاون اقتصادی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: در گذشته مباحث مدیریت واحد شهری برای اداره شهرها مطرح بوده و امروز در اصفهان ما سعی داریم شهر هم‌گرا را ایجاد کنیم که این موضوع با هم‌گرایی سایر دستگاه‌ها محقق می‌شود.
او تصریح کرد: ایجاد شهر هوشمند در راستای تحقق شعار شهر زندگی است. رنجبر افزود: شهردار اصفهان نیز ستاد هوشمندی را ایجاد کرده که ما در شهرداری این موضوع را به‌صورت هماهنگ پیش می‌بریم؛ اما در شهر، سایر دستگاه‌ها از جمله مخابرات باید این موضوع را به‌صورت هماهنگ با شهرداری انجام دهند.
همایون یزدان‌پناه، مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی، در این جلسه تأکید کرد: هرچند توسعه فناوری اطلاعات، زیرساختی است؛ اما وزنی که این حوزه برای رسیدن به هدف دارد ۳۰درصد است و ۷۰درصد باقی‌مانده به سایر مباحث مانند شفافیت مربوط می‌شود.
او افزود: در حال حاضر در شهرداری اصفهان ۳۴ خدمت در حوزه شهرسازی به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود؛ ولی تأثیر آن برای دستیابی به شهر هوشمند ۲۰درصد هم نیست، باید پرداخت و محاسبه‌ها به‌صورت شفاف و الکترونیک باشد که هنوز این امر محقق نشـــده است. تغییر نگرش، بـرون‌ســپـــاری خـدمـات، استـفـاده از توانمندی شهروندان، داده‌محوری و بهره‌وری از دیگر موارد تأثیرگذار در توسعه شهر هوشمند بود که او به آن‌ها اشاره کرد. به گفته یزدان‌پناه، شورای عالی فضای مجازی کشور سند ملی شهر هوشمند را تدوین کرده که به‌زودی ابلاغ می‌شود. در این سند دو نهاد اجرایی و نظارتی در نظر گرفته شده که شهرداری در حوزه نهادهای اجرایی و شورای شهر در حوزه نهادهای نظارتی در رأس امور قرار گرفته‌اند.
سیدحسن ابطحی، مدیرعامل سازمان فاوا نیز پیشنهاد داد که شهرداری برای توسعه شهر الکترونیک با مخابرات تفاهم‌نامه امضا کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلی زواره‌ای

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط