لزوم کنترل اجاره‌بها در املاک تجاری

بازار مسکن اصفهان سه سال طوفانی را تجربه کرد تا قیمت املاک شهر تا چند برابر افزایش پیدا کند. خروجی این اتفاق، افزایش شدید رهن و اجاره در بازار بود. رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان، رهن و اجاره در این مدت را با عبارت «افسارگسیخته»  توصیف می‌کند و  دراین‌باره می‌گوید: «افزایش قیمت مسکن اثر عجیب‌غریبی بر رهن و اجاره‌ها گذاشته ‌است.» در طول دو سال گذشته، ستاد ملی مبارزه با کرونا با ارائه دو مصوبه هر سال سقف 20درصد را برای افزایش رهن و اجاره املاک مسکونی مشخص کرد؛ ولی در این مصوبه املاک تجاری در نظر گرفته نشد.

تاریخ انتشار: 09:05 - شنبه 1400/09/13
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

اکنون بازاریان از افزایش شدید رهن و اجاره مغازه‌ها در سال جاری می‌گویند و برخی مدعی‌اند اجاره آن‌ها نسبت به سال گذشته چندبرابر رشد کرده است. در بازار اصفهان و در تعدادی از خیابان‌های شهر، اجاره ماهانه 10میلیون و 20میلیون و 30میلیون تومان اتفاق عجیبی نیست و مهم‌تر اینکه این افزایش اجاره‌بها هم‌زمان با شیوع کرونا اتفاق افتاد. بنابر آمارهای مختلف، بازاریان شهر اصفهان در طول دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم کردند و حالا ‌که با واکسیناسیون، کرونا کنترل شده، افزایش رهن و اجاره ضربه بزرگی برای آن‌ها است. رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان، در گفت‌وگویی با اصفهان‌زیبا مدعی شد پیگیر تصویب قانونی برای نظام‌مندکردن بازار هستند.

امسال مسئولان بر کنترل اجاره بها در املاک مسکونی متمرکز بودند؛ ولی در املاک تجاری هم قیمت‌ها نجومی رشد کرد. بسیاری از مستأجران املاک تجاری از قیمت‌های فعلی شاکی‌اند. چه برنامه‌ای برای کنترل اجاره بها در این بخش دارید؟

کنترل قیمت‌ها با ما نیست و نیاز به مصوبه دارد. همان املاک مسکونی هم تا مصوبه ستاد کرونا نبود، کسی نمی‌توانست قیمت‌ها را کنترل کند.

چرا؟

قانون نیاز داریــم. بــدون قــانــون نمی‌توانیم به مردم بگوییم شما ملکتان را به این قیمت اجاره دهید. بحث اجاره‌بها براساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود؛ مگر قانونی وجود داشته باشد.

قبول دارید رهن و اجاره املاک تجاری بیش از اندازه افزایش یافته است؟

متأسفانه رهن و اجاره افزایش شدیدی پیدا کرده است و امروز زمان آن رسیده تا برای کنترل آن، قانون وضع کنند. باید یک قانون مشخص، کاهش یا افزایش اجاره‌بها را ضمانت و تأیید کند.

اتاق اصناف برای تصویب قانون در این زمینه چه کرده‌است؟

ما بعد از اینکه شرایط کرونا پیش آمد، مکاتبه‌هایی با قوه قضائیه، مجریه و حتی قوه مقننه داشتیم. به آن‌ها اعلام کردیم رهن و اجاره‌ها شرایط افسارگسیخته‌ای دارد. با توجه به اینکه در بازار مسکن نوسان‌های زیادی اتفاق افتاد، متأسفانه اثر عجیب‌غریبی روی بازار رهن و اجاره داشت و اکنون برای کنترل این شرایط به قانون نیاز داریم.

چرا این قانون در طول سال‌های گذشته تدوین نشد؟

در گذشته، رهن و اجاره مبالغ آن‌چنان بالایی نداشت و نهایتا با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، مردم با هم کنار می‌آمدند. امروز با توجه به شرایط اقتصاد کشور، رهن و اجاره باید از یک قانون تبعیت کند. پیگیر هستیم ان‌شاءالله هیئت دولت مصوبه‌ای برای بحث اجاره‌ها در اماکن تجاری، کارگاهی و مسکونی ارائه دهد یا مجلس آن را قانونی کند تا سالانه در شروع فصل رهن و اجاره‌ها همه از یک قانون تبعیت کنند.

در کوتاه مدت چه پیشنهادی برای کنترل قیمت‌ها در اماکن تجاری دارید؟

متأسفانه در حال حاضر قانونی برای دفاع از این عزیزان نداریم؛ ولی مکاتبه‌هایی انجام داده‌ایم تا آخر سال یا سال آینده، مصوبه‌ای از طرف دولت یا مجلس در این باره داشته‌ باشیم.

تعدادی از بازاریان مدعی‌اند اجاره آن‌ها برای سال جدید افزایشی چندبرابری داشته‌است. شما چه نظری دارید؟

ما حق دخل‌وتصرف نداریم؛ زیرا املاک مردم است. نمی‌توانیم به مردم بگوییم ملکتان را با این قیمت اجاره دهید یا با این قیمت اجاره ندهید؛ ولی پیگیر قانونمندکردن این حوزه‌ایم.

به نظر شما اینکه افزایش رهن و اجاره محدود به درصد مشخصی باشد، در بازار اجرایی می‌شود؟

ما در اتحادیه املاک زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین قانونی را داریم. مبلغ رهن و اجاره سال‌های گذشته براساس قرارداد مشخص است؛ ولی تا زمانی که قانونی وجود نداشته باشد، قیمت‌ها با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر