با توجه به منع تصویرسازی در اسلام، شاید برای برخی مردم وجود سنگمزارهای مصور پرسشبرانگیز و مغایر احکام دینی جلوه کند، اما اهتمام ویژه به کار خاکسپاری در اسلام، احداث گورستانهای بسیار بوده است.
تختفولاد یکی از مهمترین گورستانهای تاریخی است که با داشتن بناهای قدیمی و سنگ مزارهای کندهکاریشده نفیس، کمنظیر و گوناگون از جایگاهی والا برخوردار بوده است؛ گنجینهای از ذوق و خلاقیت هنرمندان دوران مختلف. از این نکته نباید غافل ماند که بهرغم انجام پژوهشهای متعدد درباره ویژگیهای مذهبی و تاریخی این گورستان، درخصوص نقوش سنگمزارهای آن (نظیر نقوش اسلیمی و ختایی، گیاهی، حیوانی و اشیا)، رابطه نقوش با متوفی و عقاید و باورهای مردمان به قدر کافی کتاب و مقاله منتشر نشده است.
در این کتاب ضمن اشاره به رابطه نقوش سنگمزارها با متوفیان، تلاششده همزمان با ترسیم دقیق و متناسب نقوش یکایک آنها، نگارههای زیبای برهشته از دل سنگ، بهدرستی استخراج و طبقهبندی
شود.
تختفولاد نه یک قبرستان، بل گنجینه بزرگی است از جاودانگیهای به یادگار مانده از درونمایه عظمت یک شهرِ به تمام معنی تاریخی. در این قبرستان، هنر با چنان زیبایی به جلوهگری پرداخته که انسانهای فرزانه (وحتی عوام) از ترسیم هولناک مرگ، در ذهن خود عاجز میمانند.
هنرآفرینیهایی که از سرانگشتان هنرمندان عاشق بر بسیاری از سنگمزارهای این مزارستان حکاکی شدهاند، تبلور روشنی است از آشتی زندگی با مرگ و صلح حیات مادی با زندگانی پس از مرگ، که این همه را با جستوجوگری در پیچش نقوش نگارهها و خطوط سنگ نوشتهها میتوان بازیابی کرد.
یکی از مکانهای بسیار مهم در حوزه مطالعات تاریخی و هنری، آرامستان تخت فولاد اصفهان است که کشف تعدادی سنگ قبر آجری آراسته به کتیبههای نسخ و کوفی، با تاریخهای 567 و 686 قمری، قدمت آن را به زمان پیش از دفن بابارکن الدین بیضاوی شیرازی، متوفی به 769 ق، باز میگرداند. این کتاب در 1398 به همت مرکز اصفهانشناسی و خانه ملل به چاپ رسیده است.
گفتنی است،برای دریافت کتاب با واحد انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به شماره 32231086 تماس برقرار کنید.