ابهامی به بزرگی یک آیین‌نامه!

رسالت فدراسیون ورزش‌های همگانی افزایش سطح سلامت مردم، افزایش سطح نشاط و شادابی جامعه، افزایش نرخ امید به زندگی و در نهایت کاهش سطح آسیب‌های اجتماعی است؛ اما واقعیت این است ورزشکاران، مربیان و مدرسان تحت‌پوشش این فدراسیون سال‌هاست دور میزهای مختلف در حال دویدن مدام‌اند و انتظار می‌رود با حضور افشین ملایی در رأس فدراسیون که سابقه برنامه‌مداری او در مدت حضورش در ورزش اصفهان بارز بود، مأموریت اصلی فدراسیون اجرای رسالتی باشد که برعهده دارد.

تاریخ انتشار: 09:17 - چهارشنبه 1399/11/1
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

در گزارش امروز به درخواست جمعی از فعالان ورزش همگانی استان، مروری بر عملکرد فدراسیون ورزش‌های همگانی در حوزه تربیت مربیان، مدرسان، داوران و کارشناسان تحت‌پوشش وابهامات موجود در شیوه‌نامه صدور و تمدید گواهی‌نامه‌ها شده و نتیجه پیگیری‌ها نیز منتشر می‌شود. مطابق با ردیف 4 بند ج ماده 3 آیین‌نامه و دستورالعمل آموزشی فدراسیون ورزش‌های همگانی که در 12 ماده و 5 تبصره، تدوین و در تاریخ 15/12/1395 به تصویب مجمع فدراسیون ورزش‌های همگانی رسیده و لازم‌الاجراست، مربیان درجه 3 این فدراسیون باید برای تمدید یا ارتقای گواهی‌نامه به‌طور متوسط سالانه 25 امتیاز و در مجموع سه سال 75 امتیاز بر اساس مفاد ماده 11 این آیین‌نامه کسب کنند. در ادامه این بند آمده است: بدیهی است مسئولیت نظارت و تأیید امتیازهای آموزشی بر عهده هیئت‌های ورزشی استان است و مطابق با ردیف 2 این بند تعداد نفرات شرکت‌کننده در کلاس مربیگری درجه 3 حداکثر 35 نفر تعیین شده است.
در این دستورالعمل و در فصل دوم که تحت‌عنوان تمدید احکام مربیگری تدوین شده، مدارک لازم برای تمدید احکام مربیگری علاوه بر مدارک مرسوم همانند عکس و کپی کارت ملی و شناسنامه، اصل حکم مربیگری که مدت 3 سال ازتاریخ صدورآن سپری شده باشد، اصل فیش واریزی به حساب فدراسیون ورزش‌های همگانی و داشتن 75 امتیازطبق ماده 11 آیین‌نامه دوره‌هــای کـــوتـــاه‌مـــدت مـــربیـــگری فدراسیون عنوان شده است. در ماده 11 این آیین‌نامه، شرایط اختصاصی مدرسان عملی و تخصصی این‌گونه تعریف شده است: داشتن گواهی‌نامه مدرسی به انضمام ابلاغ از سوی فدراسیون. در صــــورت بـــرگــزاری دوره‌های همسان‌سازی مدرسان، افرادی که به‌عنوان مدرس موفق به دریافت گواهی‌نامه همسان‌سازی مدرسان خواهند شد، جهت تدریس در دوره‌های آموزشی فدراسیون در اولویت قرار می‌گیرند و طی دوره تعالی معنوی برای مدرسین فدراسیون الزامی است. مطابق با تبصره 4 ماده 11 فصل سوم این آیین‌نامه تحت‌عنوان دستورالعمل دوره تربیت مدرس سطح 3 گواهی‌نامه تربیت مدرس 4 سال اعتبار دارد و پس از شرکت در دوره‌های دانش‌افزایی و همسان‌سازی مدرسان قابل تمدید است.

موارد نقض آیین‌نامه

در گروه‌های تشکیل‌شده از سوی مسئولان فدراسیون و کمیته‌های ذی‌ربط تحت‌عنوان مدرسان یا انجمن یوگای ایران در پیام‌رسان واتس‌اپ عنوان می‌شود که مربیان و مدرسان مشمول بندهای ذکر شده در آیین‌نامه مصوب در اسفند 95 برای تمدید کارت‌های مربیگری درجه 3 و مدرسی سطح 3 نیازمند به گذراندن آزمون سطح هفت هستند و در صورت عدم شرکت در این دوره‌ها کارت‌های مربیگری و مدرسی آن‌ها حتی با وجود اخذ 75امتیاز سه‌ساله برای مربیان یا دوره‌های همسان‌سازی برای مدرسان قابل تمدید نیست.
در این گروه‌های مجازی، اطلاعیه‌هایی منتشر می‌شود که نه بر روی سربرگ فدراسیون یا هیئت‌های ورزشی استان‌ها منتشر شده و نه امضای مسئول سازمانی داشته و نه ممهور به مهر فدراسیون یا هیئت‌های استانی است، ضمن اینکه دوره‌ها در قالب‌های آزمون سطح هفت روی سایت رسمی فدراسیون ورزش‌های همگانی بارگذاری می‌شوند؛ بدون آنکه کوچک‌ترین توضیحی در خصوص آن‌ها داده شده باشد. هر دو گروه مدرسان و مربیان درجه3 یوگا باید جهت تمدید کارت‌های مربیگری و مدرسی در یک آزمون مشابه شرکت کنند. با مراجعه به وب‌سایت رسمی فدراسیون و انجمن یوگا تنها با برگزاری آزمون‌های سطح شش و هفت روبه‌رو می‌شوید و هیچ نشانی از برگزاری دوره‌های همسان‌سازی مدرسان در هیچ‌یک از استان‌ها یافت نمی‌شود تا این سؤال مطرح شود که آیا برای فدراسیون ورزش‌های همگانی گروه‌های تشکیل‌شده در پیام‌رسان واتس‌اپ از وجاهت قانونی لازم برخوردار است؟
چنانچه آیین‌نامه آموزشی فدراسیون در اسفند 95 دستخوش تغییر شده باشد آیین‌نامه جدید باید مطابق با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب هیئت دولت روی وب‌سایت رسمی فدراسیون بارگذاری و در اختیار هیئت‌های استانی قرار بگیرد؛ اما تا این لحظه هیچ آیین‌نامه جدیدی که نقض‌کننده مفاد آیین‌نامه قبلی باشد، در دسترس نیست و آنچه اعمال می‌شود، اطلاعیه‌های بدون مهر و نشانی است که در پیام‌رسان واتس‌اپ دست‌به‌دست می‌شود. مربیان معترض در تماسی که با روزنامه اصفهان زیبا داشته و خواستار پیگیری این موضوع شده‌اند، انتظارشان را عمل به مفاد آیین‌نامه مصوب فدراسیون عنوان کرده اند. به گفته این افراد، چنان چه آیین‌نامه جدیدی تصویب شده که ناقض مواد مندرج در آیین‌نامه آموزشی فدراسیون در اسفند ماه سال 95 است، این آیین‌نامه باید به‌صورت رسمی و مطابق با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوب هیئت دولت برای اطلاع تمام مخاطبان و اهالی رسانه روی پایگاه خبری رسمی فدراسیون بارگذاری شود.
چنانچه این آیین‌نامه تغییر نکرده باشد فدراسیون موظف است با توجه به بندهای ذکر شده نسبت به تمدید گواهی‌نامه‌های مربیگری درجه 3 و مدرسی سطح 3 افراد تحت پوشش خویش با لحاظ‌کردن 75 امتیاز سه‌ساله برای مربیان و برگزاری «دوره‌های همسان‌سازی مدرسان» برای مدرسان اقدام کند و اطلاعیه‌ها و اخبار منتشرشده در فضای مجازی و گروه واتس‌اپی نمی‌تواند مبنای عمل قرار بگیرد. شنیده شده فدراسیون ورزش همگانی، از تمدید گواهی‌نامه‌های مربیگری و مدرسی که ممهور به مهر وامضای رئیس وقت فدراسیون ورزش‌های همگانی و دارای ابلاغ رسمی از سوی فدراسیون وقت بوده و حتی دوره تعالی معنوی را نیز با موفقیت سپری کرده‌اند خودداری می‌کند که این موضوع اعتراض برخی از فعالان زیر مجموعه ورزش همگانی را به همراه داشته است؛ زیرا با احتساب دوره‌های اعتبار چهارساله و سه‌ساله گواهی‌نامه‌های صادر شده مربیگری و مدرسی و تاریخ صدور آن‌ها بسیاری از مربیان و مدرسان تا اواخر سال 1400 اصلا نیازی به تمدید گواهی‌نامه‌های قبلی خویش ندارند و گواهی‌نامه‌های قبلی آن‌ها تا اواخر سال 1400 معتبر است. آنچه از قانون استنباط می‌شود، این است که مطابق با آیین‌نامه تمدید کارت‌های مدرسان درجه سه تنها از طریق برگزاری دوره همسان‌سازی تعریف شده که هیچ نشانی از آن در وب‌سایت فدراسیون موجود نیست. از نظر قانونی و حقوقی اما قانون عطف به ماسبق نمی‌شود و مدارک رسمی صادرشده همچنان از نظر حقوق و قانون دارای اعتبار است.
از سوی دیگر فدراسیون طی سال‌های گذشته بارها به بهانه برگزاری کارگاه‌ها، ســـمیـــنارهـــا و کـــلاس‌هــای آمـــوزشی هزینه‌های متعددی از مربیان، داوران، مدرسان و دیگر عوامل زیرمجموعه ورزش همگانی دریافت کرده اما پس از واریز وجه از سوی شرکت‌کنندگان نه‌تنها هیچ دوره یا کلاسی برگزار نشده بلکه هزینه‌های واریز شده به‌حساب خزانه فدراسیون یا هیئت‌های استانی به شرکت‌کنندگان بازپرداخت نشده است و مربیان و فعالان ورزش همگانی امیدوارند در فدراسیون فعلی و با توجه به تأکید چندباره رئیس فدراسیون مبنی بر شفافیت در همه امور، تکلیف پول‌های واریزی در ادوار گذشته مشخص شود. فعالان ورزش همگانی معتقدند چنان‌چه تمام مسائل محل اختلاف و مورد بحث به صورت شفاف به جای طرح در پیام‌رسان‌های خارجی در وب‌سایت رسمی فدراسیون ورزش‌های همگانی طرح شود، نیمی از مشکلات به‌خودی‌خود برطرف خواهد شد؛ اما گویا برای متولیان فدراسیون گروه واتس‌اپی نسبت به پایگاه رسمی فدراسیون از درجه اعتبار افزون‌تری برخوردار است، کافی است به وب‌سایت این فدراسیون سر بزنید و اخبار کمیته‌های مختلف و تاریخ آخرین به‌روزرسانی‌ها را ملاحظه کنید که در برخی از کمیته‌ها تاریخ آخرین به‌روزرسانی‌های انجام‌شده مربوط به سال گذشته است.

آزمون حضوری در شرایط کرونایی

با وجود توضیحاتی که داده شد، پس از اعلام زمان آزمون سطح شش و هفت در گروه‌های واتس‌اپی، مربیان استان برای نشان‌دادن حسن همکاری یا مواردی چون ترس از بیکاری و از دست دادن محل درآمد خویش قصد داشتند در دوره‌های سطح هفت اعلام شده در گروه‌های مجازی( بدون مهر، بدون سربرگ، بدون امضا) اقدام کنند اما به دلیل اینکه تصمیم به برگزاری این کلاس‌ها در روزهای شیوع کرونا و آلودگی هوا با سقف صد نفر و در سالن پاد اصفهان به صورت حضوری گرفته شده بود، برخی از علاقه‌مندان به جهت ملاحظات بهداشتی از ثبت‌نام و شرکت در این کلاس‌های حضوری صرف‌نظر کردند که این موضوع در تضاد با رسالت اصلی ورزش همگانی قلمداد می‌شد؛ البته در نهایت دوره سطح شش آزمون به صورت حضوری در اصفهان برپا شد؛ اما در همان روز برگزاری آزمون سطح 7، به واسطه اعتراض شرکت‌کنندگان، به صورت آنلاین برگزار شد. به گفته تعدادی از افراد شرکت‌کننده، در روز برگزاری آزمون عنوان‌شده که نارضایتی شرکت‌کنندگان در خصوص شرکت در آزمون سطح هفت جهت تمدید کارت مربیگری غیرموجه بوده و این کلاس‌ها تنها یک دورهمی دوستانه خوانده شده و سؤال افراد شرکت‌کننده این است که آیا برای شرکت در دورهمی‌های دوستانه باید به حساب خزانه فدراسیون و هیئت‌های ورزشی هزینه‌ای توسط شرکت‌کنندگان پرداخت شود؟

ابهامی به بزرگی یک آیین‌نامه مجهول!

حجم بالای اعتراض‌های انجام‌شده ما را بر آن داشت برای پیگیری درخواست‌های متعدد فعالان ورزش همگانی، با رضا شجیع، نایب‌رئیس فدراسیون به گفت‌وگو بنشینیم. شجیع با بیان اینکه برای مربیگری بعد سه سال تمدید نیاز است و مدرسان نیز تمدید دارند، درباره ابهامات بحث همسان‌سازی می‌گوید: در بخش همسان‌سازی مدرسان، بعد از همسان‌سازی امتحان است و اگر امتحان قبول نشوند، یعنی نتوانسته‌اند سواد خود را ارتقا دهند و چطور انتظار دارید مدرسی که سوادش را به‌روز نکرده، مدرس بماند؟ او ادامه می‌دهد: این موضوع به این معنا نیست که مدرک مدرس باطل شده بلکه همسان‌سازی را قبول نشده و مجددا باید تلاش کند تا قبول شود. به گفته نایب‌رئیس فدراسیون ورزش همگانی، تنها دوره‌ای که خود فدراسیون مدرس‌ها را انتخاب کرده، برای مدرسان حرکات اصلاحی است و به دلیل اینکه فدراسیون فقط ۵۵ نفر مربی زن در این رشته داشت و نیاز بود این نفرات برای طرح توانمندسازی در ساختار قامتی مدرس شوند و چون لیست را داشتیم، اطلاع‌رسانی لازم نبود.
شــجـــیع دربــاره اعـــتــراض‌هـــای صورت‌گرفته برای برگزاری آزمون حضوری نیز تأکید دارد که برای برگزاری دوره‌های حضوری از وزارت ورزش و جوانان مجوز دریافت کرده است، البته فعلاتمام دوره‌ها همسان‌سازی بوده است که برای اطلاع‌رسانی این دوره‌ها هم نامه زده شده و هم انجمن‌ها در گروه واتس‌اپ اطلاع‌رسانی کرده‌اند. اخیرا در برخی گروه‌های مجازی اخباری منتشر شده که مسئولان فدراسیون ورزش همگانی، دوره‌ها، مدارک، کــارگاه‌ها و سمــینارهای برگزار‌شده توسط مسئولان قبلی این فدراسیون را قبول ندارند و از نگاه آن‌ها مدارک صادر شده قبلی بدون گذراندن آزمون سطح هفت قابل تمدید نیست اما شجیع با بیان این نکته که مدارک فدراسیون‌ها با تمدید کارت معتبر هستند، تأکید دارد هیچ مدرکی در این فدراسیون باطل نمی‌شود؛ مگر اینکه فرد خلافی کرده  و به کمیته انضباطی رفته باشد.
با توجه به اینکه بحث صدور یا عدم صدور آیین‌نامه جدید به محل بحث تبدیل شده، درباره این موضوع و اینکه اگر آیین‌نامه قبلی کماکان مستند است، چرا مربیان الزام به شرکت در دوره‌های مربیگری شده‌اند و اگر هم آیین‌نامه جدید تدوین شده، چرا در دسترس مربیان و فعالان ورزش همگانی قرار نگرفته است، در گفت‌وگو با نایب‌رئیس فدراسیون سؤالی را مطرح کردیم اما جوابی داده نشد تا کماکان این ابهام پابرجا بماند.
برای ادامه پیگیری‌ها درباره این موضوع، با علی حلاجیان، دبیر هیئت ورزش همگانی استان نیز صحبت کردیم که او تأکید داشت قانون 75امتیاز کماکان اعتبار دارد ولی یک سمینار بین‌المللی دو سال پیش برگزار شده که متأسفانه با تحول کمیته یوگای کشوری  75 امتیاز را نپذیرفتند که دو مرحله نامه زدیم و موافقت لازم اخذ شده است. به گفته او، کارگاه، سمینار و دوره‌های معوقه به خاطر شرایط کرونا تا آبان برگزار نشد و بعدازآن عملیاتی شده و تمام دوره‌ها هم در کانال تلگرام و هم پیج اینستاگرام هیئت چند روز قبل بارگذاری می‌شود. حلاجیان با اشاره به اعتراض برخی از مربیان نسبت به برگزاری آزمون حضوری در شرایط کرونایی نیز می‌گوید مجوز برگزاری دوره حضوری را داریم ولی سطح 7 با مجوز فدراسیون مجازی برگزار و با کیفیت مناسب عملیاتی شد.

ارتباط یک‌طرفه

بحث اطلاع‌رسانی و ارتباط دوسویه فعالان ورزش همگانی با فدراسیون موضوع دیگری است که در این گزارش مورد پیگیری قرار گرفته است. بر اساس آنچه مربیان رسمی فدراسیون به ما گفته‌اند، پایگاه فدراسیون ورزش‌های همگانی جهت عضویت کلیه کاربران در وب‌سایت این فدراسیون و به منظور اطلاع از دوره‌های برگزار شده، زمان‌بندی آن‌ها و امکان ثبت‌نام ابتدا آن‌ها را به صفحه پرداخت وجه حق عضویت سالیانه منتقل می‌کند و پس از دریافت مبلغ دویست هزار ریال از هر کاربر به آن‌ها خوشامد می‌گوید. کاربران، مدارک را بارگذاری کرده و پس‌ازآن در خوف‌ورجای در انتظار تأیید مدارک خویش دست‌وپا می‌زنند. هیچ توضیح و پانوشتی هم در خصوص چرایی زمان انتظار یا رد شدن مدارک بارگذاری شده به چشم نمی‌خورد. در دوره‌های آموزشی موجود در این پایگاه نیز در تمام استان‌ها تنها نام دو یا سه مدرس در هر رشته ورزشی خودنمایی می‌کند که به ترتیب در استان‌های مختلف ایران چرخ می‌خورند. شما می‌توانید یک کلاس آموزشی انتخاب کنید و برای ثبت‌نام به صورت آنلاین هزینه آن را پرداخت کنید.
پایگاه فدراسیون به کاربر هشدار می‌دهد که برای هماهنگی‌های بیشتر و ارسال فیش پرداختی، باید با شماره فلان در واتس‌اپ ارتباط برقرار کنند. کلاسی که در نهایت امکان عدم برگزاری آن زیاد است و تکلیف هزینه پرداخت‌شده توسط کاربران برای همیشه در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند. در حال حاضر حدود سی رشته ورزشی با کیفیت‌های مختلف در تمام استان‌های ایران تحت نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت می‌کنند و هزینه‌های پرداخت‌شده توسط کاربران در سال‌های گذشته و بنا به دلایل مختلف قابل‌محاسبه نیست اما رفع ابهام و چرایی‌های بی شمار آن چیزی مثل شنای زیر آبِ یک فیل نابینا یا دویدن مدام بر دور میز باشد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر