برای رفتن به کاخ سفید آماده شو!

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، که نتایج آن بر دیگر کشورها و روابط بین‌الملل هم تأثیر فراوانی دارد، از فرایند و مکانیسم پـیچیده‌ای بــرخوردار است. از آغاز رقابت‌های درون‌حزبی تا رقابت‌های میان‌حزبی و رأی‌گیری  و… آنچه می‌خوانید برای دانستن بخشی از این پیچیدگی ها موثر و مفید خواهد بود.«جو بایدن» در اوایل انتخاب معاون برای خود از مشاورانش پرسش حساسی درباره سناتور «کاملا هریس» پرسید که البته انتقادهای زیادی درباره او شنید؛ اما بایدن می‌خواست بداند که آیا هریس حقیقتا در کشورش شخصی منفور است؟ مشاوران به بایدن این اطمینان را دادند که این‌گونه نیست؛ اما به‌هرحال هریس رقبا و مخالفانی در میان دمکرات‌ها در دنیای جناحی کالیفرنیا دارد.

تاریخ انتشار: 22:59 - سه شنبه 1399/05/28
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

 پرسش بایدن و حملات بی‌سروصدا کمکی بود برای هریس تا با واقعیت‌هایی که قبلا هرگز این‌گونه عمیق به آن دقت نشده بود، روبه‌رو شود. او با موانعی هولناک مواجه شد؛ ازجمله مجموعه‌ای از رقبای قوی، ناراحتی و پریشانی درباره حضور او در خانواده بایدن، اتفاق‌های تلخ کالیفرنیا و دوران ابتدایی سال 2020 که دوباره در حال روی‌دادن بود. در پروسه انتخاب معاونت رئیس‌جمهور، کاملا هریس گزینه اول نبود. پس از یک بررسی جامع که درنهایت بتواند منجر به ایجاد اتحادهای سیاسی تازه شود، رقابت‌های موجود را عمیق‌تر کند و باعث افزایش حضور زنان به‌عنوان رهبران حزب شود، با شک و تردید درنهایت هریس به‌عنوان معاون انتخاب شد.هریس یکی از چهار فینالیست برای معاونت جو بایدن بود. غیر از او، سناتور الیزابت وارن از ماساچوست، فرماندار گرتچن ویتمر از میشیگان و سوزان ای. رایس، مشاور سابق امنیت ملی، گزینه‌های این پست بودند. اما ازنظر بایدن و مشاوران او، کاملا هریس به‌تنهایی نیازهای اساسی سیاسی آن‌ها را پوشش می‌داد. سوزان رایس در سیاست خارجی معتبر بود و سابقه همکاری با بایدن را داشت؛ اما به‌عنوان گزینه معاونت ریاست‌جمهوری بی‌تجربه بود. الیزابت وارن هم طرفداران خود را داشت و مشاور قابل‌اعتماد بایدن در امور اقتصادی بود؛ اما او نمی‌توانست تنوع نسلی و نژادی را نمایندگی کند. گرت ویتمر، اعتدال‌گرا بود و ازنظر سیاسی و عقیدتی مورد تأیید بایدن بود؛ ولی انتخاب او برچسب حضور صرف سفیدپوستان را در تیم بایدن به همراه داشت. سایر نامزدها هم قبل از انتخاب نهایی حذف شدند؛ مانند سناتور تمی داکورت که تیم تحقیقاتی بایدن را بسیار تحت تأثیر قرار داد؛ اما وکلای بایدن می‌ترسیدند که او به دلیل محل تولدش، که خارج از آمریکا بود، با چالش‌هایی درباره صلاحیت روبه‌رو شود یا کارن بس، نماینده حوزه انتخابی کالیفرنیا، که بایدن شناخت کمی از او داشت و درنهایت کاملا هریس برای معاونت بایدن انتخاب شد. بایدن همچنین اعلام کرد که بقیه نامزدهای پست معاونت در سایر پست‌ها به دولت او خواهند پیوست. تصمیم بایدن مبتنی‌بر مصاحبه با بیش از ده‌ها نفر در این پروسه بود که این افراد شامل مشاوران او، شخص کاملا هریس و رهبران حزب دمکرات بودند.

هری رید، رهبر پیشین اکثریت سنا، معتقد است که نژاد در انتخاب بایدن بسیار تأثیرگذار بوده است. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم بایدن درنهایت به این نتیجه رسید که باید یک زن سیاه‌پوست را به‌عنوان معاون خود انتخاب کند. به‌هرحال این نکته حائز اهمیت است که آن‌ها وفادارترین رأی‌دهندگان به ما هستند و من فکر می‌کنم که زنان سیاه‌پوست آمریکا شایسته داشتن یک معاون رئیس‌جمهور سیاه‌پوست هستند.»اما در این میان هریس باید برای از بین بردن سوءتفاهم‌ها در خانواده بایدن ازجمله جیل بایدن و والری بایدن، خواهر و مشاور دیرین بایدن، تلاش کند. از طرفی دیگر احتمال بروز مشکل بین مشاوران بایدن و هریس در حال حاضر به روش دیگری حل شد: بایدن و مشاورانش به هریس گفتند که درباره استخدام کارمندان خود باید روال کاری بایدن را پی بگیرد و چه در زمان کمپین‌های انتخاباتی و در صورت برنده شدن و دوران ریاست جمهوری بایدن، استخدام کارکنان باید توسط بایدن تأیید شود.جنیفر اومالی دیلون، مدیر تبلیغات کمپین بایدن، پس از انتخاب هریس به او گفت که همه آن‌ها یک تیم خواهند بود و هریس پشتیبانی کامل کارمندان بایدن را خواهد داشت. در بیانیه‌ای که بعد از انتشار خبر انتخاب کاملا هریس به‌عنوان معاون بایدن منتشر شد، اومالی دیلون اعلام کرد که برخی از دستیاران هریس به‌زودی به تیم آن‌ها می‌پیوندند: «ما از حضور اعضای تیم سناتور هریس در این کارزار استقبال می‌کنیم و به‌عنوان یک تیم واحد همه باهم به‌سوی شکست دونالد ترامپ در پاییز پیش رو قدم برمی‌داریم.»اما سایر مشاوران بایدن اظهار داشتند که انتخاب هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری به معنای انتخاب دستیاران سیاسی او برای مشاغل در کمپین انتخاباتی یا در دولت نیست؛ واقعیتی که گفته می‌شود کاملا هریس نیز آن را پذیرفته است. در درون تیم بایدن این قانون حتی برای خواهر کاملا هریس، مایا هریس، که مشاور سابق هیلاری کلینتون بوده نیز وجود دارد و اعمال می‌شود.

در جست‌وجوی یک شریک کامل

از همان ابتدا همه‌چیز برای بایدن روشن بود و او دقیق می‌دانست که به چه کسی و با چه مشخصاتی نیاز دارد. بایدن درواقع به‌دنبال یک شریک کامل می‌گشت که با او بتواند به‌درستی حرف بزند و او نیز حرف‌های او را متوجه شود. به گفته افرادی که درباره روند انتخاب با او صحبت می‌کردند، بایدن نمی‌خواست برای انتخاب معاون خود یک روند از بین برنده را پیش بگیرد که به‌موجب آن، تعداد زیادی از کاندیداها به‌تدریج کاهش می‌یابند و عده‌ای به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند.بنابراین یک تیم جست‌وجوگر به سرپرستی چهار نماینده دمکرات کار جست‌وجو را با مصاحبه‌هایی با حدود ده زن آغاز کردند و بعدازآن از برخی آن‌ها خواسته شد تا اطلاعات شخصی‌تری را در اختیار تیم قرار دهند. مصاحبه‌های انجام‌شده توسط تیم جست‌وجوی بایدن در مواردی بسیار شگفت‌آور بود؛ نه به دلیل اطلاعات محرمانه‌ای که افشا شد، بلکه به دلیل خود اشخاص و توانایی‌های سیاسی که برخی نامزدها در مصاحبه‌ها ارائه دادند. یکی از این افراد تمی داکورت بود که به‌شدت تیم بایدن را تحت‌تأثیر قرار داد. او نخستین زن آسیایی‌آمریکایی انتخاب‌شده به کنگره از ایلینوی، نخستین زن معلول (او در جنگ عراق دو پای خود را از دست داد و در انفجار دست راستش آسیب دید و کاملا از کار افتاد) انتخاب‌شده به مجلس نمایندگان آمریکا و نخستین عضو کنگره متولد تایلند است. داکورت در ۲۰۱۶ برای انتخابات سنای ایالات‌متحده از ایلینوی، رقابت کرد و سناتور مارک کرک را شکست داد و به سناتوری برگزیده شد. اما مشاوران حقوقی بایدن از انتخاب او ابراز نگرانی کردند.

آن‌ها معتقد بودند انتخاب او با چالش‌های زیادی همراه خواهد بود؛ ازجمله اینکه او در خارج از کشور به دنیا آمده، پدرش آمریکایی و مادرش تایلندی است. این در حالی بود که تیم بایدن معتقد بودند خانم داکورت واجد شرایط است. وکلای مبارزات انتخاباتی می‌ترسیدند که اگر یک قاضی  هم به او رأی ندهد، کل تلاش‌های دمکرات‌ها زیر سؤال می‌رود.در میان تمام مصاحبه‌های انجام‌شده، مصاحبه با کاملا هریس به‌عنوان یک موضوع بحث‌برانگیز در دید عموم قرار گرفت؛ زمانی که یکی از اعضای تیم جست‌وجو، سناتور پیشین،« کریستوفر جی.داد» به همکاران خود گفت که او به‌دلیل پاسخ نامناسب هریس در محکوم کردن بایدن در مذاکرات اولیه دمکرات‌ها در ژوئن ۲۰۱۹ نگران است. هریس از همان ابتدا تصدیق کرد که حمله او به بایدن، مسئولیتی برای او بوده به‌عنوان یک معاون بالقوه و او زمان بسیاری را صرف رسیدن به مشاوران درباره چگونگی نزدیک شدن به معاون رئیس‌جمهور پیشین کرده است. یکی از حامیان بایدن آشکارا به هریس گفته بود که باید روشن کند در کمپین انتخاباتی بایدن، او نقش پشت صحنه را ندارد و لازم نیست سارا پالین باشید برای جان مک کین.یکی دیگر از نزدیکان بایدن، که در دولت اوباما با او خدمت کرده بود، از هریس خواسته که حداقل به‌طور ضمنی درگیر یک بحث با بایدن شودو پیشنهاد داده است که او کاری را که بوش درباره ریگان انجام داد (انتقادهای جرج. اچ دبلیو بوش از اقتصاد دوران  رونالد ریگان) تکرار کند؛ حمله‌ای که مانع همکاری این دو در کنار یکدیگر به مدت هشت سال نشد.اما مصاحبه‌های هریس خیلی مهم‌تر از یک بحث معمولی بود و مانند سایر کاندیداها، پرونده هریس با بررسی دقیق فعالیت‌های شخصی و سیاسی او پیش رفت. مشاوران بایدن، به‌عنوان‌مثال، سوال‌هایی درباره مشارکت‌هایی که او به‌عنوان دادستان کل ایالت از استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ (در آن زمان بانک وان‌وست را اداره می‌کرد و متهم به نقض قوانین بود) داشت، پرسیدند. هریس از پیگیری دادرسی در پرونده خودداری کرد. هریس پیوسته گفته است که کمک‌های سیاسی هیچ نقشی در تصمیم‌های قانونی او به‌عنوان دادستان کل بازی نکرده است.در مصاحبه‌های خود و در گفت‌وگوی دور آخر با بایدن، طبق گفته یکی از دستیاران بایدن، هریس بر یک نکته تأکید کرد که او به بایدن وفادار خواهد ماند و از برنامه‌های او بدون هیچ شرطی حمایت می‌کند.

مشورت و مذاکره

توافق‌های گسترده‌ای میان مشاوران بایدن مبنی‌بر انتخاب یک زن سیاه‌پوست وجود داشت. در برخی از گروه‌های دمکراتیک نیز، رأی‌دهندگان ابراز تردید کردند که بایدن باید نامزدی با صلاحـیـت‌های قوی انتخاب کند. آن‌ها مسئله جنسیت را یک شرط غیرقابل‌توجیه می‌دانستند و می‌گفتند آیا بایدن بیشتر از تجربه به هویت اهمیت می‌دهد؟ برای استراتژیست‌های حزب دمکرات که موانع مربوط به حضور زنان در سیاست را موردمطالعه قرار داده‌اند، احتمال اینکه مردهایی با اعتبار بهتر در دسترس باشند، مسئله تعجب‌برانگیزی نبود. حداقل به نظر می‌رسید که دو زن به‌غیراز هریس می‌توانند تمام این معیارها را داشته باشند: سوزان رایس و کارن بس، سخن‌گوی پیشین مجلس کالیفرنیا. سوزان رایس روابط نزدیکی با بایدن داشت؛ اما او قبلا هرگز کاندیدای پستی نبوده است و بایدن بیشتر از هرکسی می‌دانست که تا چه حد از وقت معاون رئیس‌جمهور به‌طورمعمول در امور سیاسی صرف می‌شود.

او به این نتیجه رسید که انتخاب یک معاون که هرگز در شرایط سیاسی به این شکل قرار نگرفته، بسیار خطرناک است.کارن بس در اواخر این روند به‌عنوان رقیبی سرسخت برای هریس ظاهر شد. اگرچه او در خارج از کالیفرنیا و کنگره شناخته شده نبود، اما در مصاحبه‌ها توانست تیم جست‌وجو را تحت تأثیر قرار دهد و در این میان کریستوفر جی.داد در مراحل جست‌وجو برای ارتقای او گام‌های بسیاری برداشت. طبق گفته افرادی که مستقیما با او صحبت می‌کنند، کارن بس به‌خوبی می‌داند که چه مسئولیت‌های سیاسی دارد. او به‌عنوان یک زن جوان بارها و بارها به کوبا سفر کرده بود و بعضی اوقات اظهارات تحسین‌برانگیزی درباره دولت فیدل کاسترو داشت. او موضوع‌ها را بسیار شفاف با کمیته بررسی، و این مسئله را بیان می‌کرد که چقدر ایالت مهمی مانند فلوریدا می‌تواند به دلیل اجتماعات بزرگ مهاجران از کشورهای آمریکای لاتین و فعالیت سیاسی آن‌ها آسیب سیاسی ببیند. بایدن از گرایش‌های سیاسی بس به دوران کاسترو آگاه بود. او به یکی از نزدیکان خود گفت که گرایش‌ها و ارتباط بس با کوبا می‌تواند باعث سردردهای سیاسی شود؛ اگرچه برای سایر افراد توضیح داد که این کار را ازنظر سیاسی رد نمی‌کند. برای بایدن اما بزرگ‌ترین مشکلی که در انتخاب بس وجود داشت، این بود که او را کاملا نمی‌شناخت و شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده بود نتواند از نزدیک با او ارتباط داشته باشد و بهتر او را بشناسد.یکی از کاندیداها که رابطه نزدیک با جو و جیل بایدن ایجاد کرده بود، نماینده ول دمینگز از فلوریدا، رئیس پلیس سابق اورلاندو بود که یکی از مشاوران گفت که بایدن‌ها عاشق او هستند. سوابق دمینگز در اجرای قانون ممکن است مانعی برای تیم جست‌وجو برای انتخاب معاون رئیس‌جمهور باشد؛ اما برخی مشاوران بایدن امیدوارند که او انتخابات سناتور مارکو روبیو را در انتخابات 2022 به چالش بکشد.

دراین‌بین ابعاد عمومی انتخاب معاون شکل جدیدی به خود گرفت. گزارشی در پولیتیکو درباره انتقاد جی.داد از کاملا هریس طرفداران هریس را عصبانی کرد، و از طرفی دیگر مشاوران بایدن که هنوز از خطای ناآگاهانه و آشکار جی.داد عصبانی بودند، درصدد پایین آوردن قدرت تیم جست‌وجو برآمدند و عنوان کردند که اعضای تیم نسبت به دیگر مشاوران بایدن رأی بیشتری ندارند.حامیان کاملا هریس شاهد پیشرفت دیرهنگام و حمایت از کارن بس بودند. از طرف دیگر، نزدیکان کارن بس و سوزان رایس به‌طور خصوصی از مشاوران سیاسی کاملا هریس شکایت داشتند؛ زیرا معتقد بودند مشاوران سیاسی هریس اطلاعات منفی درباره آن‌ها را به رسانه‌های خبری منتقل می‌کنند. بایدن و دستیاران او از انتشار این اخبار و اطلاعات آگاهی داشتند؛ اما مشاوران به معاون رئیس‌جمهور سابق تأکید کردند که هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا این کار با اجازه کاملا هریس یا به‌صورت آزادانه انجام می‌شود، وجود ندارد و اینکه این مسائل نباید بگذارد که او تصمیم خود را تغییر دهد. برخی زنان دمکرات از اینکه هر چهار فینالیست چقدر با انتقادهای زیادی روبه‌رو هستند، ناراحت بودند. دبی دینگل، نماینده میشیگان گفت: «ما باید از این زنان تجلیل کنیم. به واقع همه آن‌ها افرادی بااستعداد، پرشور و توانمند هستند.» آخر هفته بایدن تصمیم خود را گرفته بود؛ اما دوشنبه با مشاوران خود صحبت کرد. صبح سه‌شنبه، کمپین انتخاباتی اعلامیه را منتشر کرد و طی چند ساعت عمومی شد. بایدن در ساعت‌های بعد کار سختی داشت و باید با تمام دوستان و همراهانش، که برایشان ارزش زیادی قائل بود، صحبت می‌کرد. بایدن یک‌به‌یک به آن‌ها گفت که امیدوار است آن‌ها را در تیم خود داشته باشد. از طریق یک تماس ویدئویی با کاملا هریس صحبت کرد و از او پرسید: «برای رفتن به سر کار حاضری؟»

 منبع: نیویورک‌تایمز 13 آگوست 2020

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    هلیا عسگری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط