توطئه اعتبارات علیه هوا!

نزدیک به دو سه سالی است که نمایشگرهای آلودگی هوا در سه میدان احمدآباد، بزرگمهر و دروازه تهران در خاموشی کامل به‌سر می‌برند. برخی شایعات حکایت از آن داشتند که این دستگاه‌ها به‌عمد خراب‌شده‌اند؛ اما معاون فنی اداره‌کل محیط‌زیست استان اصفهان در گفت‌وگوی دو سال پیش خود اعلام کرده بود که «خاموشی برخی تابلوهای نمایشگر میزان آلایندگی هوا در میادین شهر به دلیل کمبود اعتبارات است و شایعات مبنی‌بر خرابی عمدی ایستگاه‌های پایش هوا صحت ندارند». حالا دو سال از این مصاحبه می‌گذرد و خبرنگار اصفهان زیبا در گفت‌وگو با رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان دریافته است که «مشکل کمبود اعتبار همچنان پایدار است و توطئه اعتبارات علیه هوای ناپایدار اصفهان برقرار!»

تاریخ انتشار: 11:44 - سه شنبه 1399/06/4
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
دکتر بابک صادقیان دراین‌باره می‌گوید: «موضوع نمایشگرها در سال‌های قبل هم توسط رسانه‌ها مطرح شده است.» این نشان می‌دهد که به‌رغم پیگیری رسانه‌ها این مشکل به‌جای خود باقی است؛ اگرچه به گفته او «بحث نمایش و سنجش آلودگی هوا دو بحث جداگانه است.»
صادقیان علت وجود این نمایشگرها را «اطلاع‌رسانی از شرایط موجود ایستگاه سنجش» عنوان می‌کند و به خبرنگار اصفهان زیبا می‌گوید: «این نشان‌دهنده وضعیت کیفی هوا در آن منطقه است.»

نمایشگرها صرفا نمایش‌دهنده اطلاعات هستند

به گفته او، طی سنوات گذشته با توجه به اعتباراتی که وجود داشته، این نمایشگرها با هدف «نمایش اطلاعات و حساس‌سازی مردم به موضوع آلودگی هوا به‌عنوان یکی از وظایف سازمان محیط‌زیست مطرح بود». موضوعی که در استان‌هایی مثل تهران، مشهد، یزد و چند شهر بزرگ دیگر به اجرا درمی‌آید.
بااین‌حال به نظر او «نمایشگرها صرفا نمایش‌دهنده اطلاعات هستند، نه سنجشگر»؛ بنابراین، این اداره برای سنجش آلودگی هوا در جاهای مختلف شهر با توجه به استانداردهایی که وجود دارد، پس از جانمایی، سنجشگرهایی نصب‌کرده که «در طول شبانه‌روز و در طول سال اطلاعات کیفی هوای شهر را جمع‌آوری می‌کنند و حالا ممکن است هرازگاهی به دلایل فنی از مدار خارج شوند؛ اما موضوع این است که در بحث پایش کیفیت هوا ما دو مؤلفه اصلی داریم: یکی، سنجش اطلاعات و دیگری، نمایش اطلاعات.»

بودجه منقبض نمایشگرها را خاموش کرد

رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان می‌گوید: «موضوعی که در این گفت‌وگو دنبال می‌کنید، نمایش اطلاعات است. هم‌اکنون ما در سطح شهر اصفهان حدود ده تا چهارده ایستگاه سنجش داریم که بخشی از آن‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی از مدار خارج‌شده، ولی بین هشت تا ده ایستگاه فعالیت دارند و در دوسه ماه اخیر هشت ایستگاهِ شهرداری هم اضافه‌شده و تمام این اطلاعات به‌وسیله اپلیکیشنی که در اختیار مردم قرار گرفته اطلاع‌رسانی می‌شود.»

اطلاع‌رسانی از طریق سایت و اپلیکیشن

تابلوهای نمایشگر آلودگی هوا به گفته او «زمانی که وضعیت اعتباری اداره‌کل محیط‌زیست بهتر بود و محدودیت‌ها و تنگناهایی که این چند سال اخیر به لحاظ مالی گرفتارش هستیم وجود نداشت، نصب شد؛ اما متأسفانه طی سه چهار سال اخیر به دلیل انقباضی شدن اعتبارات و کاهش منابع، دیگر توان هزینه‌کرد در بخش تابلوهای نمایشگر وجود ندارد؛ چون هزینه‌های آن سنگین است؛ بنابراین ما آن اندک اعتباری را که وجود دارد، ترجیحا به سمتی می‌بریم که لااقل از وضعیت کیفی هوا خبر داشته باشیم.» به همین خاطر اولویت این اداره‌کل «اطلاع‌رسانی از طریق سایت اداره و اپلیکیشنی است که طراحی‌شده و برد بسیار زیادتری هم دارد.» او می‌گوید: «حالا شما فرض کنید که در حال حاضر سه تابلوی نمایشگر در سه نقطه شهر داریم، تعداد کسانی که از این تابلوها استفاده می‌کردند به‌مراتب بسیار کمتر از کسانی است که از این اپلیکیشن یا سایت در سراسر استان یا کشور استفاده می‌کردند.»

اگر اعتبارات وجود داشته باشد خوب است

صادقیان می‌گوید: «اگر اعتبارات وجود داشته باشد، خوب است و آن تابلوها هم در اولویت ما هستند؛ اما با شرایط فعلی متأسفانه امکان بازسازی و به‌روزرسانی آن‌ها وجود ندارد. هرچند تلاش می‌کنیم این کار را انجام بدهیم، ولی با توجه به اعتباراتی که هست، اولویت ما پایدار نگه‌داشتن ایستگاه‌های سنجش است و اطلاع‌رسانی از راه‌هایی که گفته شد.» اینجا پرسشی مطرح می‌شود و آن اینکه آیا همچنان مشکلات اعتباری وجود دارند؟ رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان پاسخ می‌دهد: «بله. مشغول پیگیری هستیم؛ ولی اینکه چه زمانی محقق شود خودمان هم نمی‌دانیم. بااین‌حال، این مسئله روی اصل قضیه تأثیری ندارد. هدف از تابلوی نمایشگر اطلاع‌رسانی است. ما اطلاع‌رسانی را به روش‌های دیگر که برد بیشتری دارد، انجام می‌دهیم تا هرلحظه که اراده می‌کنید، بتوانید از اخبار مربوط به آلودگی هوا باخبر شوید.»

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عادل امیری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط