داغی تابستانه لیگ

قطار لیگ برتر امشب در ایستگاه پایانی توقف می‌کند. تکلیف قهرمان لیگ و یکی از دو تیم سقوط‌کننده در ایستگاه‌های قبلی معلوم شده؛ اما در ایستگاه نهایی، سرنوشت دو سهمیه آسیایی و تیمی که باید با لیگ برتر خداحافظی کند، معلوم خواهد شد.اگر کرونا نبود، لیگ نوزدهم در روزهای پایانی اردیبهشت به پایان رسیـده بود […]

تاریخ انتشار: 23:13 - چهارشنبه 1399/05/29
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

قطار لیگ برتر امشب در ایستگاه پایانی توقف می‌کند. تکلیف قهرمان لیگ و یکی از دو تیم سقوط‌کننده در ایستگاه‌های قبلی معلوم شده؛ اما در ایستگاه نهایی، سرنوشت دو سهمیه آسیایی و تیمی که باید با لیگ برتر خداحافظی کند، معلوم خواهد شد.اگر کرونا نبود، لیگ نوزدهم در روزهای پایانی اردیبهشت به پایان رسیـده بود و این روزها شروع هـفـته‌های اولیه لیگ را پیش رو داشتـیــم؛ اما اتـفـاقـات غیرقابل‌پـیـش‌بـیـنــی دست‌به‌دست هم داد تا نوزدهمین فصل از مسابقات حرفه‌ای فوتبال ایران موسوم به لیگ برتر بیش از یک سال به طول بینجامد.مسابقات لیگ حرفه‌ای امسال به دلیل شرایط خاصی که با آن مواجه شده بود، شاید از نظر کیفیت مطلوب هواداران و فوتبال‌دوستان نبود؛ اما لیگ با هر شرایطی حساسیت خاص خود را دارد. بی‌تماشاگر برگزار شدن 10 هفته پایانی، تأثیرش را بر برخی جنبه‌های لیگ از جمله بحث داوری گذاشت، تا جایی که در چند دیدار با اشتباهات محرز مردان سوت به دست بازی، نتیجه کاملا تغییرکرد.بر اساس برنامه، قرار است امشب به‌طور هم‌زمان، 16 تیم لیگ برتر در شهرهای مختلف به مصاف هم بروند که به این بهانه مروری بر این دیدارها و شرایط پیش روی تیم‌ها خواهیم داشت.

ذوب‌آهن- گل‌گهر سیرجان

در این دیدار دو تیم همسایه برای بقا تلاش می‌کنند. با تساوی هفته گذشته ذوب‌آهن برابر نساجی مازندران و 30 امتیازی شدن این تیم، خطر سقوط از اطراف نماینده اصفهان دور شده؛ اما کماکان بر اساس قانون احتمالات و اماواگرهای فوتبالی، این تیم مستعد حذف از جمع تیم‌های لیگ برتری است.شاگردان لوکا بوناچیچ که با یک تساوی هم بقایشان در لیگ تضمین می‌شود، در آخرین میزبانی لیگ به دنبال نتیجه گرفتن هستند تا امتیاز پایانی و رتبه نهایی قابل دفاع‌تری را به خود اختصاص دهند. ذوبی‌ها که با علیرضا منصوریان کار را شروع کردند، با لوکا به پایان می‌برند و در میانه کار نیز در مقطعی رادولویچ روی نیمکت این تیم نشست تا عملکرد سه مربی در نتیجه پایانی این تیم تأثیرگذار باشد. ذوب‌آهن فصل گذشته با رتبه ششمی به کارش پایان داد که برای هوادارانی که لیگ هفدهم را با نایب‌قهرمانی به پایان برده بودند، تا حدودی مورد قبول نبود؛ اما قطعا در موقعیت فعلی، نتیجه فصل گذشته سبزپوشان رضایتبخش بوده است.تیم گل‌گهر نیز شرایط نسبتا یکسانی با ذوب‌آهن داشته و به دلیل تفاضل گل کمتر یک پله پایین‌تر از این تیم ایستاده است. شاگردان مجید جلالی هم دلهره چندانی بابت سقوط ندارند؛ اما ازآنجا ‌که نمی‌شود قانون احتمالات را دست‌کم گرفت، این تیم هم برای حفظ سهمیه سیرجان وارد فولادشهر می‌شود.

پیکان- سپاهان

تفاضل بالای گل سپاهان باعث شده تا آن‌ها امیدوار به تساوی دیدار تراکتور و فولاد باشند؛ البته که آن‌ها خود نیز باید ابتدا در جدال با پیکان پیروز شوند تا بتوانند به مرحله پلی‌آف برسند و سهمیه آسیایی غیرمستقیم بگیرند.قهرمانی یکی از تیم‌های تراکتور، استقلال و پرسپولیس در جام‌حذفی نیز می‌تواند در صورت کسب جایگاه چهارم جدول، سپاهان را به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا بفرستد؛ زیرا آن‌ها خود از جام‌حذفی حذف شده‌اند و شانسی برای حضور مستقیم در رقابت‌های دور گروهی ندارند.حریف امشب سپاهان یعنی تیم پیکان نیز شرایط خاصی دارد و با خطر سقوط مواجه است، ازاین‌رو در دیدار پایانی لیگ با قدرت تمام شرکت خواهد کرد. عبدالله ویسی، سرمربی پیکان سوارها زمانی روی نیمکت سپاهان بوده و امیدوار است با شناختی که از تیم سابقش دارد، بتواند با تضمین بقای پیکان، آینده فوتبالی‌اش در جرگه مربیان لیگ برتری را حفظ کند. کسب سهمیه آسـیـایـی بـه‌طـور مستقیم به تیم سپاهان مربوط نیست و عوامل متعددی در آن دخیل است، از جمله لغزش سایر حریفان؛ اما اگر تیم اصـفـهـانــی خـوش‌شــانــس بـاشـد، تیم چهارم جدول رده‌بندی هم می‌تواند سهمیه آسیایی را دریافت کند.

پرسپولیس – سایپا

هرچه بازی برای پرسپولیسی‌ها بی‌اهمیت است، نتیجه آن برای سایپا حیاتی است و بعید نیست بقای تیم خودروسازان در گروی این بازی باشد. سایپا که با ابراهیم صادقی در لیگ شرکت کرد، از ابتدا تا پایان این رقابت‌ها در میانه پایینی جدول رده‌بندی حضور داشت و در حال حاضر نیز با 29 امتیاز سرش در خطر است، هرچند به نسبت چند تیم پایین‌تر خود شرایط بهتری دارد.تیم پرسپولیس که چهارمین قهرمانی متوالی خود را در لیگ برتر جشن گرفت، چند هفته مانده به پایان لیگ، قهرمانی‌اش را قطعی کرد تا این دیدار هم مانند چند دیدار گذشته برای این تیم حکم تشریفاتی داشته باشد.

شهر خودرو – نساجی مازندران

این بازی یکی از کم‌استرس‌ترین دیدارهای هفته پایانی لیگ برتر محسوب می‌شود؛ زیرا هیچ‌کدام از دو تیم دغدغه‌ای بابت نتیجه گرفتن یا نگرفتن در آن ندارند. تیم شهر خودرو که تا نیم‌فصل اول یکی از مدعیان بود، پس از تغییراتی که در این تیم صورت گرفت، از کورس مدعیان دور افتاد و عملا هیچ شانسی برای کسب سهمیه ندارد. تیم نساجی مازندران هم که پس از شروع دوباره لیگ در ایام کرونا، بهترین نتیجه‌گیری را داشته، فعلا در رده هشتم جای گرفته است. با توجه به امتیازهای به‌دست‌آمده، تیم نساجی در صورت برد و شهر خودرو در صورت باخت نیز تفاوتی در جایگاهشان ایجاد نمی‌شود تا دو تیم بدون ذره‌ای استرس و نگرانی به میدان بروند.

شاهین شهرداری بوشهر- استقلال

بین چند تیم بالانشین، استقلال کار نسبتا ساده‌تری در مقایسه با دیگر حریفان برای کسب سهمیه آسیایی دارد. شاهین در اولین فــصـل لـیـگ‌بـرتــری‌شــدن، یــک هفته مانده به پایان لیگ، غزل خداحافظی را خواند و عملا نتیجه دیدار آخر توفیری به حال این تیم ندارد. شاگردان مجیدی در چند هفته پایانی لیگ، در نتیجه‌گیری روند موفقی داشته‌اند و نایب‌قهرمانی پاداشی برای این تیم محسوب می‌شود. استقلال با توجه به اینکه در جام‌حذفی هم حضور دارد، در صورت کسب سهمیه آسیایی در لیگ، با خیال آسوده‌تر مهیای حضور در دربی سرخابی‌ها در جام حذفی می‌شود.

فولاد- تراکتورسازی

کمتر فوتبال دوستی فکرش را می‌کرد که در هفته پایانی لیگ، تیم فولاد خوزستان هم برای کسب سهمیه بجنگد؛ اما این اتفاق افتاده و تیم خوزستانی مصاف دشواری را با سرخ‌پوشان تبریزی خواهدداشت.با توجه به اینکه تراکتور 50 امتیازی و فولاد 48 امتیازی هستند، تساوی به درد تیم خوزستانی نمی‌خورد؛ اما تقسیم امتیازها در این بازی به سود نماینده زردپوش نصف‌جهان است. تیم تراکتورسازی به مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی نیز راه‌یافته و شانس مجددی برای کسب سهمیه آسیایی دارد؛ اما شاگردان جواد نکونام در آخرین میزبانی لیگ به دنبال کسب سه امتیاز ارزشمند این بازی هستند.

ماشین‌سازی – صنعت‌نفت آبادان

صنعت‌نفت آبادان انگیزه زیادی برای بازی در این مسابقه ندارد. تیمی که نه شانس سهمیه آسیایی دارد، نه در خطر سقوط است، دلیلی برای به آب‌وآتش زدن ندارد؛ اما ماشین‌سازی که در نیم‌فصل اول نتایج خوبی گرفته بود، اکنون با هومن افاضلی درخطر سقوط به لیگ یک است.فاضلی برای اینکه از اعتبار مربیگری خود هم دفاع کند، باید در این بازی خانگی پیروز شود تا تیم دوم تبریز را راهی لیگ یک نکند. نفت آبادان بازی رفت را یک بر صفر برد؛ ولی اکنون با هر نتیجه‌ای که به دست بیاورد از رده هفتم جدول تکان نمی‌خورد.

نفت مسجدسلیمان – پارس جنوبی جم

نبرد دو تیم نفتی لیگ در حالی رقم می‌خورد که نفت رتبه نهمی خود را قطعی کرده و می‌داند که لیگ برتر را با رتبه‌ای تک‌رقمی به پایان می‌برد؛ اما پارس جنوبی که در رده پانزدهم جدول قرار دارد برای بقا باید پیروز شود.نفت با 17 مساوی رکورددار تساوی در لیگ برتر است و پارس جنوبی هم با 20گل زده ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را دارد و باید دید پارس جنوبی در این مسابقه که حکم مرگ و زندگی برایش دارد پیروز خواهد شد یا دومین تیم بوشهری لیگ برتر هم سقوط خواهد کرد؟ بازی رفت دو تیم هم با نتیجه مــسـاوی یـک‌بـریـک بـه پـــایـــان رسید.

 

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور