در مناظره سوم چه گذشت؟

سومین و آخرین مناظره زنده انتخاباتی هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع دغدغه های مردم عصر دیروز، شنبه 22 خردادماه، برگزار شد و کاندیداهای این انتخابات علاوه بر دیدگاه ها و برنامه‌های خود به نقد دیدگاه های یگدیگر پرداختند. به گزارش اصفهان زیبا آنلاین، در نخستین بخش از این مناظره نامزدها به قرعه و به ترتیب به سوالات مجری درباره هفت دغدغه مردم شامل گرانی و نرخ بالای تورم، عدالت و کاهش فاصله طبقاتی، رکود اقتصادی و کسادی کسب و کار،  شفافیت مقابله با فساد اقتصادی و رانت خواری، ساماندهی یارانه‌های پنهان و آشکار، بیکاری به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان و تامین مسکن پاسخ گفتند.

تاریخ انتشار: 11:40 - یکشنبه 1400/03/23
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نخستین بخش از این مناظره با نشان دادن نمودارهایی در موضوع نحوه توزیع منابع در کشور، درآمدها، بیکاری و غیره گفت: «ما باید ببینیم توزیع منابع در کشور به چه ترتیب است و میزان درآمدها و همچنین وضعیت اشتغال در چه وضعی است. ما شاهد افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور هستیم، از سویی اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات کارمندی در حال افزایش است. همچنین ما شاهد یک عدم توازن در بخش آموزش و مسکن هستیم.»
وی سخنانش را اینطور ادامه داد: «ما با این‌که افزایش تولید مسکن را داشتیم اما این محدود به چند استان بوده و باعث شده یک مهاجرت سراسری اتفاق بیفتد و در نتیجه ترکیب جمعیتی تغییر کند که باعث از بین رفتن هویت اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد. دلیل اش هم این است که منابع به صورت نادرست در حال توزیع است و ساختارها استضعاف‌گر است.»
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله‌ امروز هم حداقل معیشت است به موضوع بی‌اعتمادی دولت‌ها اشاره کرد و گفت: من به جناب آقای روحانی عرض می‌کنم در جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد. شما از دفتر خود خارج شوید و به صداوسیما بیایید من حاضرم با شما مناظره کنم.
او در ادامه سخنانش به موضوع گرانی بنزین نیز اشاره کرد و کسانی را مقصر این امر دانست.

محسن رضایی

محسن رضایی در این مناظره گفت: «دغدغه‌های مردمی بسیار بیشتر از اینهاست که باید ببینیم چرا اینها حل نشده است. پنجاه سال است که گرانی و بیکاری و کاهش ارزش پول ملی داریم و رشد اقتصادی کشور معیوب است، چرا این مسایل حل نمی شود؟ در این مدت ایران اقتدار از دست رفته خودش را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده است و در برخی موارد پیشرفت های زیادی داشته است، وقتی مردم این دو را می بینند و مقایسه می کنند، احساس می کنند یک جایی کار گیر است و رهبری گفتند که راه حل مشخص است نمی دانیم چرا نمی شود؟ من رونمایی می کنم چرا نمی شود.»
رضایی در ادامه گفت که مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است در غیر این صورت برای گرانی و نرخ بالای تورم هر چه پیشنهاد دهید بی‌فایده است. برنامه دولت جدید این است که اولا با به کارگیری همه اقوام ایرانی و شایستگان اصولگرا و اصلاح طلبان، بانوان و ظرفیت هایی مثل اهل تسنن و اقلیت ها دوباره حرکتی مثل بسیج در دفاع مقدس و انقلاب درست کنیم و همه دولتی پاسخگو و مسوولیت پذیر را ایجاد کنیم.
رضایی گفت: در آذربایجان غربی، بوشهر خوزستان و اصفهان و برای تک تک استان ها برنامه ریزی کردیم و هم چنین ۱۴ پروژه بزرگ که یکی از آنها مساله مسکن و انرژی های نو است، برنامه ریزی شده است که در سطح اقتصاد ملی و استان ها و اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را باز معماری کنیم تا این که بتوانیم این مشکلات ۵۰ ساله را در یک بسته اساسی حل و فصل کنیم.

سید ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیسی در رابطه با دغدغه‌های مردم گفت: «برنامه اقتصادی در سه بخش عبارتند از اصلاح دولت و مبارزه با فساد و حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و جهش در تولید. یکی از مشکلات مردم مساله فساد است و ما در دستگاه قضایی با مفسد برخورد کردیم اما برخورد با فساد در دولت است. افرادی که آلوده باشند جایشان در دولت نیست؛ باید سامانه جامع اقتصادی ایجاد کرد. شفافیت مهم است و اگر شفافیت اجرا شود زمین خواری و قاچاق کالا و فرارهای مالیاتی کنترل می شود. در تحول ساختاری باید تحول در نظام بانکی صورت گیرد.»
وی تاکید کرد که تحول در ادارات قابل انجام است. «باید بسترهای فساد از بین برود و خیلی از نظارت های پیشینی باید پسینی شوند. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست یافتنی است. همچنین اولین مساله کنترل گرانی قابل انجام است.»
وی گفت: «تورم ۳۲۰ درصدی در هشت سال اصلا قابل قبول نیست. مردم این وضعیت را چگونه تحمل کنند؟ تورم باید به سمت یک رقمی شدن حرکت کند. همچنین مدیریت بازار ارز و رفع وابستگی سفره مردم به قیمت ارز باید به طور جد در دستور کار باشد. نظارت بر بازار باید افزایش یابد و حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تامین شود.»

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی ام‌المصائب کشور را گرانی و تورم به ویژه در حوزه خوراک و پوشاک دانست و اذعان کرد که تورم در سال ۱۳۹۰، ۱۹ درصد و در سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد بود که تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد است این فاجعه را دولت آقای روحانی درست کرده است.
او درباره برنامه‌اش درباره رکود اقتصادی گفت: جهش تولید و تسهیل در صدور مجوز و مقررات زدایی را در دستور کار دارم در حوزه شفافیت و مقابله با رانت‌خواری هم به سمت تمرکززدایی و هویت‌ دادن به شهرستان‌ها می‌روم. برای ۴۵۱ شهرستان برنامه دارم تا آنها را از تمرکزایی درآورم وعده می‌دهم تا پایان سال اول دولت اقدام و اصلاح دولت الکترونیک مستقر می‌شود.
وی با دادن وعده ساماندهی یارانه پنهان انرژی وسوق دادن یارانه آشکار انرژی به سمت مردم تصریح کرد: دولت اقدام و اصلاح کاری می‌کند که مردم غیر از درد بیماری درد دیگری نداشته باشند. ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی داده می‌شود پول نقد به سه دهک به میزان ۵۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان می‌دهم که همه آنها در بودجه آنها است و حواله به غیب نمی‌دهم.
زاکانی با بیان این‌که شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، گفت: برای تامین مسکن علاوه بر یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس شورای اسلامی سالانه ۳۰۰ هزار مسکن ساخته می‌شود که پایان سال دولت اقدام و اصلاح، پنج میلیون و۲۰۰ هزار مسکن می‌سازیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تای آن حمایتی است یعنی ۶۰۰ هزار مسکن برای زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار خانه برای نیازمندان ساخته می‌شود.

سعید جلیلی

سعید جلیلی در ابتدای مذاکره اظهار کرد: «در اینجا دغدغه‌های درستی مطرح شده است. دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود. چرا این مسائل و مشکلات که شناخته شده است، حل نمی‌شود، این دغدغه مردم است. متوسط نرخ تورم در دنیا ۲.۵ درصد است و بیش از۱۰۰کشور تورم را زیر ۵ درصد آوردند. چرا در ایران تورم حل نشده است. گفته می‌شود زمین، مصالح و نیروی انسانی داریم، اما چرا مشکل مسکن حل نمی‌شود؟»
وی ادامه داد: سوال مردم این است چرا دولت‌ها عقب هستند. کشوری با این همه ظرفیت می‌تواند جهش پیدا کند ولی سوال این است چرا ابتدایی‌ترین مسائل را حل نمی‌کنید. دولت می‌گوید تورم را سه سال کنترل کردیم، ولی چرا نگرانی وجود دارد که تورم سال آینده چقدر می‌شود. سال بعد هم فنر تورم در می‌رود و گرانی می شود. مردم می گویند چرا مسائل دیگری به جای این دغدغه‌ها مطرح می‌شود؟
این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای حل این دغدغه ها باید برنامه جدی داشت، گفت: کار رئیس جمهور با وزیر فرق می کند و او باید بر برنامه اداره کشور و مسائل و دغدغه های مردم اشراف داشته باشد. برنامه که یک شبه نوشته نمی شود. برنامه که با سفارش به اندیشکده نوشته نمی شود، رئیس جمهور باید بر مسائل کشور اشراف داشته باشد.
جلیلی با بیان اینکه رئیس جمهور از روزی که مسئولیت را بر عهده می‌گیرد چقدر زمان را مغتنم می‌شمارد، تصریح کرد: مردم می بینند چهار یا هشت سال می گذرد ولی اتفاقی نمی افتد. اگر کسی منصف باشد از آنها عذرخواهی می کند در غیر این صورت طلبکار مردم می‌شود. حل کردن یک یا دو مسئله که حداقل کار است. باید برنامه‌ای فراتر از این‌ها داشته باشیم. دغدغه مردم این است که آیا تعارفات کنار گذاشته می‌شود؟ آیا کار نمایشی انجام می‌شود یا واقعی؟ آیا مصلحت مردم توسط رئیس‌جمهور پیگیری می‌شود؟ مردم می‌خواهند آینده قابل اطمینانی داشته باشند که کارها مبتنی بر برنامه و جدی و با نتیجه پیگیری شود.

عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی اظهار کرد: در ارتباط با بحث امروز باید اشاره کنم که بدون افزایش رشد اقتصادی تا حداقل پنج درصد نمی‌شود معضل بیکاری را حل کرد یا اشتغال ایجاد نمود. بدون سرمایه گذاری اساسا رشد اقتصادی معنا ندارد. دوستان امروز آمده‌اند و درباره‌ی رو بنا صحبت می‌کنند در حالی که ما در اقتصاد موضوعات زیربنایی را مورد توجه قرار می‌دهیم و علم اقتصاد به ما می‌گوید در مورد وضعیت اقتصادی جامعه باید شرایطی را به وجود آورد و حکومت اقتصاد را به سمتی ببرد که امکان سرمایه گذاری امن ایجاد شود تا رشد سرمایه گذاری از طریق آن به وجود آید و نتایج آن میان مردم تقسیم شود.
همتی در واکنش به سخنان‌ ابراهیم رئیسی اظهار کرد: آقای رئیسی از گرانی صحبت می‌کنند و می‌گویند می‌خواهند با آن مبارزه کنند. اما آقای رئیسی گرانی وجود ندارد، آنچه عامل گرانی است تورم است به جای این‌که معلول را بیابید دنبال علت باشید. چرا خودتان را به راه دیگری می‌زنید بدانید که تحریم، معادلات اقتصادی ما و دنیا را بهم زده است و این موضوع در همه مشکلات اقتصادی ما تاثیر خود را گذاشته است. شما یک کشور نشان دهید که با تحریم رشد اقتصادی داشته است.
همتی با تاکید بر این‌که من برای مسکن جوانان، اشتغال آنان، کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی برنامه دارم، اظهار کرد: مردم بدانند این جریانی که در برابر من ایستاده است می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. اولا شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید و ثانیا نتیجه زندگی بدون دنیا می‌شود این‌که رشد اقتصادی هشت درصدی به صفر کاهش می‌یابد و هزینه آن را هم مردم از جیب خود می‌پردازند.
وی خطاب به رئیسی ادامه داد: آقای رئیسی به مردم صریح بگویید شما اگر روی کار بیایید برای برجام چه اتفاقی خواهد افتاد آیا آن را پیگیری خواهید کرد؟ من به مردم بگویم که این تحریم‌ها و کاسبان آن ضرر ۳۵۰ هزار میلیاردی به کشور وارد کرده‌اند و دولت امروز دچار کسری بودجه است؛ چرا که سالی چند ده میلیارد از درآمد دولت کاسته شده است.
وی ادامه داد: اما آنهایی که در برابر من قراردارند یعنی آقای رئیسی و چهار کاندیدای دیگر که وی را همراهی می‌کنند اینها مخالف برجام و تصویب FATF هستند. آنها سال‌ها رابطه با خارج کشور را معطل کرده‌اند به خاطر این‌که به رابطه با دنیا اعتقادی ندارند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما برای سیاست خارجی برنامه داریم و به دنبال حل مشکلات هستیم در سیاست خارجی دولت من عربستان و عمان دشمن نیستند ما به دنبال حمایت از خودروسازی داخلی هستیم اما معنایش این نیست که خودروی داخلی را به قیمت خودروی آمریکایی به مردم بفروشیم.
وی ادامه داد: آقای رئیسی شما تا این مدت گل به خودی زدید و در زمین ترامپ بازی کردید این موضوع را مورد توجه قرار دهید و بدانید که تعامل با دنیا اصل سیاست خارجی است.

محسن مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده در سومین مناظره تلویزیونی گفت: برنامه دولت زندگی برنامه‌ای اقتصاد محور است که شامل توسعه اقتصادی اجتماعی است که شامل مسائل تولید، سرمایه‌گذاری، معیشت معلمان، جوانان، ایجاد صندوق درآمد پایدار، ۵ برابر کردن یارانه‌های نقدی، توسعه گردشگری، واکسیناسیون کرونا تا پیش از پایان سال و .. است که جرئیات آنها در سایت شخصی ام منتشر شده است.
او یکی از دغدغه‌های اصلی امروز را موضوع از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و دولت دانست: «احساس می‌کنم مردم عدم صداقت را در رفتار، گفتار و کردار مسئولان احساس می‌کنند و بر اساس این بی اعتمادی به مجموعه عملکردها نگاه می‌کنند و همین باعث می‌شود که مردم به دنبال همکاری با دولت نباشند. از جمله دیگر مصادیق این بی اعتمادی همین صداوسیماست و کاری شده که مرجعیت رسانه از تهران به لندن منتقل شده است. امروز متاسفانه صداوسیما نماینده اقلیت اقلیت هم نیست.»
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «ریشه مشکلات عمدتا در سیاست زدگی است»، اظهار کرد: باید بینش‌ها و روش ها و نگاه‌های ارباب و رعیت از بین برود. بعضی ها می‌خواهند همه جا باشند، همه کاره باشند و در همه امور دخالت کنند؛ اما آنجا که باید نیستند و آنجا که نباید حضور دارند.
مهرعلیزاده با بیان اینکه در کنار معیشت، اشتغال، امنیت شغلی و آزادی‌های اجتماعی، مردم صداقت و شفافیت می خوانند، اظهار کرد: اگر پرونده‌هایی مثل پرونده آقای عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود و الان ۴ سال است خاک میخورد و رانت و اختلاسی چند میلیاردی است و هیچ کسی با آن کاری ندارد، اگر مسأله  بابک زنجانی مشخص و مساله طبری ها ریزتر و دقیق‌تر مشخص می‌شد، مردم اعتماد می‌کردند.
وی افزود: مردم می‌پرسند که آیا کرونا خطرناک است و باید در خانه‌ها و کسب و کارمان تعطیل شود و باید در خانه بمانیم؟ اگر خطرناک است چرا پریروز آقای رییسی در خوزستان در وضعیت بسیار خطرناک در  زمینه کرونا دارد تبلیغات می‌کنند و هزاران نفر از جوانان را جمع کردند؟ مردم می‌پرسند و می‌گویند که ما به چی اطمینان کنیم؟ من می‌ترسم آقای رییس به این ترتیب می‌خواستند سید محرومان شوند، امروز بشوند سید مرحومان.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط