ضد خستگی‌های غذایی

شما وقتی خسته‌اید چه می‌کنید؟ حمام رفته و دوش می‌گیرید یا  استراحت  می‌کنید  و کمی می‌خوابید؟اگر این کارها اثر نکرد، چه می‌کنید؟…امروزه یکی از گزینه‌های انتخابی جوانان، نوشیدنی‌های انرژی‌زاست؛ نوشیدنی‌هایی که انواع و اقسام آن در فروشگاه‌های مواد غذایی زیاد شده و جوانان و نوجوانان را جذب خود کرده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان، مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند ضرر زیادی را متوجه فرد کند. از این رو بر آن شدیم تا نظر دکتر پروانه صانعی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی را درباره مواد غذایی مناسب برای رفع خستگی جویا شویم. اگر استراحت و خواب به مبارزه در مقابل خستگی کمک کند، تغذیه نیز در این میان نقش مهمی دارد.

تاریخ انتشار: 08:40 - سه شنبه 1399/06/25
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 باید بدانید بدن انسان به گونه‌ای است که اگر مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نکند، عملکردش دچار اختلال می‌شود و این اختلال، قوای فرد را تحلیل می‌برد و این پدیده ناگزیر به شکل خستگی بروز پیدا می‌کند. بنابراین توجه به تغذیه سالم و مناسب بسیار ضروری است. ضمن اینکه قوا و توان فرد را افزایش می‌دهد و فرد را در مقابل خستگی مقاوم خواهد کرد. لازم به ذکر است اگر دائم احساس خستگی می‌کنید، باید با پزشکتان مشورت کنید تا علت این خستگی مستمر را بیابید. بیماری یا عدم تعادل غیر از عدم تعادل غذایی ممکن است باعث این احساس ناخوشایند شده باشد که باید تشخیص و معالجه شود. در غیر این صورت از غذاهای مناسب استفاده کنید.

به اندازه مناسب بخورید

غذاهای پر حجم و سرشار از چربی بدن را خسته می‌کنند، این نوع غذاها بدن را مجبور به ذخیره‌سازی می‌کنند. برعکس، خوردن بسیار کم هم بدن را خسته می‌کند، کم‌خوری می‌تواند به سرعت موجب کمبود برخی عناصر شود. در نتیجه بدن مجبور است فعالیت‌های اضافی انجام دهد تا از ذخیره‌ها برداشت کند. برای غذا خوردن برنامه منظمی داشته باشید هر وعده غذایی مهم است و باید در ساعتی منظم، در آرامش و با صرف زمان خورده شود. به بیان دیگر، نباید از صبحانه صرف نظر کنید یا برای ناهار به یک ساندویچ بسنده کرده و شام را مفصل بخورید.

قند کمتری مصرف کنید

بدن به قند نیاز دارد، اما نه بیش از حد و بهتر است که این قندها، شاخص قند خون پایینی داشته باشند و از نوع طبیعی انتخاب شوند. در این بین باید بدانید که شیرینی‌جات، شکلات و بیسکویت‌ها اغلب قند بالایی دارند و میزان گلوکز خون را به صورت ناگهانی بالا می‌برند. بدن به این افــزایــش نـاگـهـانــی عکس‌العمل نشان داده و فورا انسولین تولید می‌کند. در نتیجه پانکراس (عضو تولید‌کننده انسولین) خسته می‌شود و احساس خستگی در بدن باقی می‌ماند؛ از این رو باید مصرف خوراکی‌های خیلی شیرین را به‌خصوص در بین وعده‌‌های غذایی محدود کنید و ضمن استفاده از شیرینی‌های طبیعی مثل کشمش یا خرما و عسل، مواد غذایی با شاخص قند خون پایین (جایگزین‌ها، آرد و غلات کامل، برنج کامل، سبزیجات و حبوبات، میوه‌های تازه) را به جای خوراکی‌هایی با شاخص قند خون بالا (شکر سفید، دسرهای شیرین، شیرینی، سودا، آرد سفید، غلات تصفیه شده، برنج سفید، سیب‌زمینی و…) جایگزین کنید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

مــیــوه‌ها و ســبزیجات، ســرشـار از ویتامین و خوراکی‌‌های ضدخستگی فوق‌العاده‌ای هستند. بسته به فصل، میوه‌ها را خام یا پخته، در هر وعده غذایی به‌خصوص صبحانه بگنجانید و بخورید! میوه‌های خشک را فراموش نکنید، این میوه‌ها ریزمغذی‌های موردنیاز بدن را در خود دارند که در میان این ریزمغذی‌ها، منیزیم خاصیت ضدخستگی قابل توجهی دارد.

غذاهای حاوی آهن را فراموش نکنید

بسیاری از زنان دچار کمبود آهن هستند و این در حالی است که کمبود آهن منبع ایجاد خستگی است. گوشت قرمز سرشار از این عنصر است. از دیگر مواد حاوی آهن می‌توان به قلوه، جگر، میگو و صدف اشاره کرد. خوراکی‌‌های دیگری که آهن قابل توجهی دارند و بهتر است در برنامه غذایی قرار بگیرند، عبارت‌اند از: میوه‌های خشک، جعفری، عدس، زرده تخم مرغ، نخود و… .

به اندازه کافی آب بنوشید

آب به بدن کمک می‌کند تا خستگی‌ را برطرف کند. به علاوه، میزان اندکی ریزمغذی (منیزیم، فسفر، کلسیم، روی، منگنز،…) در درون خود دارد که می‌تواند برای بدن مفید باشد.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر