همه‌چیز درباره اسکار آسیا

در اوایل هفته، بیست‌وششمیـــــن جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان که از چهاردهم مهرماه آغازشده بود به کار خود پایان داد. جشنــــواره بوسان از سوی سینماگران نوگرا به اسکار آسیا لقب گرفته است. در این سال‌ها که سینمای کره در بخش بهترین فیلم از آکادمی اسکار جایزه می‌گیرد و سریال‌هایشان یکی پس از دیگری رسانه‌های کشورهای آسیایی را به تسخیر خود درآوردند، لقب اسکار آسیا به این جشنواره که امسال باکیفیت مناسبی برگزارشده است بیراه نیست. اما بخوانید از چگونگی برگزاری این جشنواره و همچنین آنچه در بیست‌وششمین دوره برگزاری‌اش رخ داده است.

تاریخ انتشار: 09:53 - پنجشنبه 1400/07/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

جشنواره بوسان در بخش‌های مختلفی برگزار می‌شود، در بخش رقابت اصلی سینمای آسیا در رأس قرارمی‌گیرد. جریان‌های نو و پنجره‌ای به سینمای آسیا، سینمای جهان، سینمای کره، آکادمی فیلم‌های سینمایی (AFA)، نمای باز، نمایش ویژه و مرور آثار چند کارگردان مؤلف آسیایی و صندوق آسیا از قسمت‌های مختلف آن است. در سال ۲۰۱۴ میلادی اصغر فرهادی، به‌عنوان رئیس هیئت‌داوران جشنواره فیلم بوسان انتخاب شد. بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان از اول اکتبر ۲۰۱۵ (پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴) فعالیت خود را آغاز کرد. برگزارکنندگان این جشنواره بین‌المللی، فهرست جدیدی از یکصد فیلم برتر آسیا منتشر کرده‌اند که ایران در آن با ۱۹ فیلم بعد از ژاپن و کره جنوبی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. از ایران فیلم‌هایی مثل «سیزده» هومن سیدی و «در دنیای تو ساعت چند است؟» صفی یزدانیان و «شکستن هم‌زمان بیست استخوان» برادران محمودی در این جشنواره برنده جایزه شده‌اند.
بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کار خود را با نمایش فیلم «بهشت: پیش به‌سوی سرزمین خوشبختی» به کارگردانی‌ایم سانگ سو آغاز کرد. فیلم «بهشت» یک اثر کمدی در ژانر جاده‌ای است و به دو مردی می‌پردازد که در رؤیای رسیدن به یک زندگی مجلل به‌طور تصادفی باهم همسفر می‌شوند. چویی مین سیک، بازیگر فیلم معروف «پیر پسر» یا «اولد بوی» و پارک هائه ایل بازیگر فیلم «میزبان» به کارگردانی بونگ جون هو، بازیگران اصلی این فیلم هستند و یون یوجونگ، اولین بازیگر کره‌ای که موفق به دریافت جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد، نیز در این فیلم نقش کاراکتر افسونگر و منحصربه فرد مادام یون را بازی می‌کند.
متولیان جشنواره بوسان درباره این فیلم می‌گویند: هارمونی میان قدرت کارگردانی‌ایم سانگ سو و هنر بازیگری چویی مین سیک و پارک هائه ایل این فیلم را به جستاری درباره خوشبختی تبدیل می‌کند که به شکلی بی‌مثال گرم و زیباست. فیلم بهشت جزء فهرست فیلم‌های منتخب جشنواره کن ۲۰۲۰ بود؛ اما از آنجایی که این رویداد به دلیل شیوع کرونا لغو شد، حالا برای اولین‌بار در جشنواره فیلم بوسان به نمایش درخواهد آمد.
فیلم‌های «آپارتمانی با دو زن» ساخته «کیم سه-این» از کره جنوبی و «بدرود ای زادگاه من» به کارگردانی «وانگ ژو» از چین به‌طور مشترک جایزه بخش رقابتی جریان‌های نوی جشنواره بوسان را برای فیلم‌سازان نوظهور آسیایی کسب کردند.
 فیلم «تجاوزگر» ساخته «آپارنا سن» از هند و «مشت گنسان» به کارگردانی «بر یانته مندوزا» از فیلیپین نیز به‌صورت مشترک جایزه ویژه یادبود «کیم جی سئوک» در بخش «پنجره‌ای رو به سینمای آسیا» را از جشنواره امسال بوسان دریافت کردند.
 «کیم جی سئوک» نایب‌رئیس و برنامه‌ریز اجرایی جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی بود که امسال و درحالی‌که برای حضور در جشنواره کن 2017 به فرانسه سفر کرده بود، در 57سالگی براثر حمله قلبی درگذشت.
به عقیده بسیاری از فیلم‌سازان آسیایی از «کیم جی سئوک» به‌عنوان قلب سینمای آسیا و جشنواره بوسان یاد می‌کنند. وی به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران جشنواره بوسان در طول مدت بیش از 20 سال به حمایت از سینماگران جوان آسیایی پرداخت و نقش مهمی در تثبیت جایگاه جشنواره بوسان به‌عنوان یک رویداد مهم سینمایی ایفا کرد.
در بخش جریان‌های نو آثاری از ایران به چشم می‌خورد. فیلم «سیارک» ساخته مهدی حسینی‌وند یکی از این فیلم‌هاست که در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال به نمایش درآمده و حسینی‌وند در آیین معرفی فیلم خود، پیش از آغاز اکران، ضمن خیرمقدم به مخاطبان فیلم خود گفته بود: خیلی کوتاه باید بگویم سال گذشته که تصمیم به ساخت این فیلم گرفتیم، وارد منطقه‌ای به‌شدت بکر، زیبا و محروم شدیم. آنجا مردم بسیار خونگرمی داشت؛ اما آن‌ها مشکلات فراوانی هم داشتند. ما تلاش کردیم با تیم سازنده فیلم طی یک ماهی که آنجا بودیم، عین مردم آنجا زندگی و مدل زیست آن‌ها را تجربه کنیم. بنابراین به اذعان کسانی که فیلم را دیده‌اند، این تجربه به بینندگان منتقل هم می‌شود. اما فیلم دیگری که در بخش جریان‌های نو حضور داشت، فیلم سینمایی «در نبود کارگردان» به کارگردانی آروند دشت‌آرای، تهیه‌کنندگی حسین اکبری و نویسندگی نغمه ثمینی است. همچنین در این بخش فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در بخش «Icons» این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته شد.
فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود در کنار «مرد ابری» به کارگردانی شاهین جلالی در بخش مسابقه فیلم کوتاه، «مونالیزا و ماه خونین» ساخته آنا لیلی امیرپور و محصول آمریکا در بخش سینمای فضای باز،  هم در بخش فیلم‌های زنان در این جشنواره به نمایش گذاشته شدند.
فیلم «قصیده گاو سفید» روایتگر داستان زنی به نام میناست که همسرش به‌واسطه صدور حکم اشتباه قصاص، اعدام‌شده است و اکنون پس از آگاهی از این موضوع، سودای دادخواهی و استیفای حقوق ازدست‌رفته خود و همسرش را  در سر دارد.
 فیلم مونالیزا و ماه خونین در جشنواره ونیز هم به نمایش درآمده بود. این فیلم به کارگردانی «آنا لیلی امیرپور» در ونیز با بازخوردهایی پایین‌تر از انتظارات مواجه شد. نکته قابل تأمل این است که کارگردان چهل‌ساله ایرانی-آمریکایی با سومین فیلم بلند خود پا به عرصه‌های جهانی گذاشته است. بخشی از منتقدان ایرادهای فیلم‌های قبلی امیرپور، یعنی شخصیت‌پردازی نامناسب و تأکید بر برخی جزئیات بی‌ارزش به‌جای ایجاد ارتباط و انسجام میان خطوط داستانی را پاشنه آشیل فیلم جدید او می‌دانند، اما دوستداران مونالیزا و ماه خونین این‌ها را نقاط ضعف فیلم به شمار نمی‌آورند، بلکه چنین چیزهایی را زاییده سبک اثر قلمداد می‌کنند و اتمسفر فیلم و بازیگوشی‌های فانتزی کارگردان را بسیار جالب‌توجه خوانده‌اند.
از نکات دیگر این جشنواره حضور «رضا میرکریمی» به عنوان یکی از اعضای هیئت داوری جایزه کیم جی سئوک بود و در بخش جریان‌های جدید فیلم «پدرو» ساخته ناتش هگدی از سینمای هند با تمرکز بر مشکلات رساندن برق به دهکده‌ای جنگلی و «خانه زمان» به کارگردانی راجدیپ پل و سارمیستا میتی، داستانی تعلیق‌آمیز از یک پزشک را روایت می‌کند که در خانه‌ای توسط سه زن زندانی‌شده است.
 از دیگر فیلم‌های این بخش رقابتی تریلر «گم‌شده» ساخته کاتایاما شینزو کارگردان ژاپنی است. «انار قرمز» دومین فیلم بلند شرپا اورازبایفا کارگردان قزاق، «وداع، وطن من» ساخته وانگ آر ژو کارگردان چینی، «سرزمین خاطره» دومین فیلم بلند کارگردان ویتنامی کیم کوی بوی و فیلم جنایی تعلیق‌آمیز «فتوکپی» ساخته رگاس بانوتجا از اندونزی بودند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    محمد بزرگ

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط