چرا نگفتند استعفا بده؟

به همان اندازه که انتخابات هیئت کبدی عجیب‌غریب بود، اینک نیز با گذشت یک سال و چند ماه این هیئت درگیر اتفاقی شده که نمونه آن را در ورزش استان سراغ نداشته‌ایم؛ اتفاقی که زمینه‌ساز برگزاری نشست خبری هیئت کبدی در مجتمع مطبوعاتی شد. رئیس هیئت کبدی استان اصفهان در ابتدای این نشست، با اشاره به اینکه پس از شش ماهی که از سرپرستی او در هیئت سپری می‌شد، در مجمع انتخاباتی هیئت حائز بالاترین رأی شده و پنجم اسفند سال 98 نیز ابلاغ ریاست او توسط رئیس فدراسیون صادر شده است، مدعی شد کبدی اصفهان در گذشته جایگاه مهمی داشته است؛ اما به دلیل اینکه طراوت و شادابی خود را از دست داده بود، عزم هیئت بر ترمیم وضعیت موجود قرار گرفت.

تاریخ انتشار: 05:24 - پنجشنبه 1400/02/16
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

حمید شهبازی با تأکید بر اولیــــــن ارتقای سطح فنی و استعدادیابی در شهرستان‌ها، به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد که تعطیلی فعالیت‌های رشته کبدی در سطح استان را به دنبال داشت. او درباره وضعیت سخت‌افزاری کبدی استان نیز گفت که هیچ سالن اختصاصی این رشته در شهر اصفهان و سطح استان وجود ندارد، درحالی‌که شهرهایی مثل سمنان و قم چند سالن استاندارد کبدی دارند.
باتوجه‌به ابهامات طرح‌شده درباره نامه سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ابطال انتخابات مجمع هیئت کبدی در بهمن سال 98، اصفهان زیبا طرح اولین سؤال نشست را به این موضوع اختصاص داد که شهبازی با اظهار بی‌اطلاعی از نامه سازمان بازرسی کل کشور، تأکید کرد در این خصوص، هیچ صحبتی با اداره‌کل نداشته است.
رئیس هیئت کبدی استان اصفهان مدعی شد از اداره‌کل ورزش و جوانان و فدراسیون کبدی درخواست کرده نامه سازمان بازرسی را به او نشان بدهند، زیرا رؤیت این نامه حق اوست؛ اما با وجود پیگیری‌های زیاد این اتفاق رخ نداده است.
او با ابراز گلایه‌مندی از اینکه اداره ورزش و جوانان استان اصفهان او را در جریان نامه سازمان بازرسی قرار نداده است و اگر او را مطلع می‌کردند، روند کار به طور دیگری می‌شد، بیان داشت: مجمع انتخاباتی هیئت کبدی استان با هماهنگی اداره‌کل ورزش و جوانان و فدراسیون کبدی برگزار شده و من به عنوان کاندیدا هیچ نقشی در چینش اعضای مجمع نداشته‌ام، چرا باید چنین برخوردی صورت گیرد.
شهبازی با بیان اینکه هیئت‌های ورزشی بازوان اجرایی اداره‌کل هستند، یادآور شد: به عنوان رئیس هیئت، ریالی درآمد از کار در هیئت ندارم و افتخاری کار می‌کنم، ضمن اینکه باید از وقت و هزینه خودم برای پیشبرد امور هیئت استفاده کنم و برخوردی که با من داشته‌اند، نهایت کم‌لطفی است و توقع داشتم مرا هم در جریان اتفاقات بگذارند. او با بیان اینکه از طریق خبر سایت اداره‌کل در جریان ثبت‌نام از کاندیداهای هیئت قرار گرفته است، متذکر شد: اگر مجمع بد چیده شده،‌ چه تقصیری متوجه من است؟ من که حتی حق رأی هم نداشتم و مجمع هم تک‌کاندیدا نبود. ما همه تابع قانون هستیم؛ اما با رعایت تشریفات، نباید با این رفتارها شخصت افراد را له کنیم و ورزشکاران را بی‌انگیزه کنیم.
رئیس هیئت کبدی استان با طرح این سؤال که اگر مشکلی در ریاست من بر هیئت وجود داشت، چرا بعد از یک سال و نیم برای آن تصمیم گرفتند، تأکید کرد: پس از انتخابات، عده‌ای که دنبال سهم‌خواهی بودند، کار را به حکمیت کشاندند و مسئولان در جلسه حکمیت بر صحت انتخابات تأکید کردند اما اگر حالا تصمیم به تغییر من گرفته‌اند، باید تشریفات اداری و فرایند قانونی آن انجام شود.
طبق آنچه در نامه بازرسی اداره‌کل ذکر شده، ایراد گرفته‌شده به مجمع هیئت کبدی در خصوص نمایندگان باشگاه‌هاست که اصفهان زیبا نیز این موضوع را در نشست مطرح کرد و رئیس هیئت کبدی استان در پاسخ گفت: در اساسنامه هیئت‌های ورزشی حضور حداقل 17 و حداکثر 19 عضو در نظر گرفته شده و تنها گفته شده دو نفر از نماینده‌های باشگاه‌های استان و هیچ توضیح دیگری داده نشده است، در مجمع انتخاباتی هیئت نمایندگان باشگاه‌های ورزش کارگران و سپاهان حق رأی داشتند، البته در این رشته هیچ باشگاهِ بامجوزی، فعالیت ندارد.
شهبازی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اهداف تعیین‌شده برای هیئت تصریح کرد: اهداف هیئت‌های ورزشی متأثر از برنامه فدراسیون‌هاست و استعدادیابی و پرورش استعدادها و همچنین تأمین زیرساخت‌های موردنیاز از مهم‌ترین اولویت‌های درنظرگرفته‌شده بود و می‌خواستیم یک سالن کبدی در اصفهان و یک سالن کبدی در دولت‌آباد احداث کنیم، با این حال، برای اینکه تا زمان احداث سالن، ورزشکاران ما مشکل بی‌سالنی نداشته باشند، با مساعدت شهرداری اصفهان، سالنی در اختیار ورزشکاران کبدی قرار گرفت.
در ادامه نشست، نایب‌رئیس هیئت کبدی استان اصفهان نیز برند کبدی کشورمان را در سطح جهانی و آسیایی عوان کرد و گفت: اصفهان همواره در رشته کبدی شاخص بوده و نیروی متخصص زیادی در این رشته داریم.
مرضیه عشقی، چیدمان هیئت کبدی را بر اساس تخصص و مهارت دانست و مدعی شد گروهی در این هیئت فعالیت دارند که دغدغه‌شان پیشرفت این رشته ورزشی است و از مسئولان درخواست داریم از این گروه حمایت کنند.
او با بیان اینکه با حضور شهبازی در هیئت کبدی، منابع مالی خوبی به آن تزریق شده است، یادآور شد: سال‌ها با مشکل نبود سالن مواجه بودیم؛ اما حالا با توجه به نفوذ رئیس هیئت، هر زمانی بخواهیم سالن در اختیار ماست و رئیس هیئت با توجه به شخصیت حقیقی و حقوقی خود توانسته امکانات خوبی را فراهم کند و باشگاه‌های اصفهانی را به حمایت از رشته کبدی وا دارد. دبیر هیئت کبدی استان اصفهان دیگر سخنران این نشست بود که به سابقه چهارده‌ساله‌اش در ورزش و چند هیئت ورزشی اشاره و تأکید کرد مدتی است ورزش اصفهان دچار بحران شده که این بحران به تغییر مدیریت در ورزش مرتبط است. محمدحسن ربیعی با بیان اینکه در طول دوران حضورش در ورزش، هیچ عایدی از آن نداشته است، گفت: از سیستم مدیریتی استان گلایه‌مندم که فردی را برای مدیرکلی انتخاب کردند که در سطح آن نیست. او با ابراز گلایه از اینکه در خبری اعلام شده، تغییرات هیئت به اطلاع دبیر رسیده است، مدعی شد تا زمانی‌که اعلام نکنند چه کسی به او این موضوع را گفته، در راستگویی مدیرکل تردید دارد و باید در این خصوص جوابگو باشد.
به گفته ربیعی، برای برکناری رئیس هیئت باید مجمع فوق‌العاده برگزار شود و دبیر فراخوان ثبت نام از کاندیداهای ریاست را منتشر کند، در حالی که او کاملا بی‌اطلاع است.
او با اشاره به برنامه‌ریزی هیئت برای توسعه کبدی، از ارائه سند راهبردی سه‌ساله به اداره‌کل خبر داد و گفت: در گذشته، کل سیستم هیئت در اختیار برخوار بود؛ اما در حال حاضر هیئت کبدی در بسیاری از شهرهای استان فعال شده است.
در ادامه نشست، یکی از خبرنگاران درباره دلایل کارشکنی برای ادامه ریاست شهبازی پرسید و اصفهان زیبا نیز به اعتراض اهالی کبدی دولت‌آباد در خصوص انتخابات اشاره کرد که رئیس هیئت کبدی استان اصفهان در این باره گفت: تلاش من برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها در هیئت کبدی بوده است و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد ظرفیت کبدی دولت‌آباد را از دست بدهد. او به پیشنهادش به رضا کمالی‌مقدم برای پذیرش دبیری هیئت و واسطه‌فرستادن خانم عشقی برای قبول این کار اشاره کرد که با جواب منفی این عضو مجمع مواجه شده است.
شهبازی با بیان اینکه روحیه‌ام مبنی بر تعامل و همکاری است، تأکید کرد: حتی حاضرم آسیب ببینم اما افرادی که با من کار می‌کنند، شرایط خوبی داشته باشند و اگر برخورد حذفی داشتم، کمالی مقدم را از مسئولیت هیئت برخوار عزل می‌کردم اما این کار را نکرده و برای او حکم ریاست کمیته فنی را صادر کردم. او با تأکید بر اینکه به قانون تمکین می‌کند اما نمی‌تواند با بی‌اخلاقی مدعیان قانون کنار بیاید، گفت: کلید هیئت، مهر و سیستم مالی آن در اختیار من است و اگر می‌خواستند من بروم، می‌گفتند استعفا بده، من هم قطعا به حرف مدیرکل احترام می‌گذاشتم.
شهبازی در پایان ابراز امیدواری کرد موضوعات پیش‌آمده تنها جنبه فنی داشته و مسائل دیگری در میان نباشد.
در گزارش امروز تنها به شرح اظهارات مطرح‌شده در نشست خبری پرداختیم اما با توجه به ابهامات مطرح‌شده در خصوص هیئت کبدی استان اصفهان و اسناد و مدارکی که اداره کل ورزش و جوانان در اختیار دارد، برای اینکه یک‌طرفه به قاضی نرفته باشیم و ابهامات موجود برطرف شود، در روزهای آینده به ابعاد دیگری از ماجرا در خصوص نامه سازمان بازرسی کشور و معرفی سرپرست از سوی فدراسیون با رونوشت به رئیس فعلی خواهیم پرداخت.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر