تقویت زیرساخت‌ها، پیش‌نیاز استقبال از گردشگران روسی بدون ویزاست

اصفهان در فضای لغو روادید با روسیه چگونه عمل کند؟

ابتدای مهرماه سال جاری بود که لغو روادید دوطرفه گردشگری ایران و روسیه بر اساس توافق‌نامه بین دو کشور اجرایی شد. توافقی با هدف سفر شهروندان ایرانی و روسی با قصد گردشگری در گروه‌هایی با تعداد معین در مدت‌زمانی مشخص به کشورهای یکدیگر که در ابتدای جولای 2021 منعقد شد.

تاریخ انتشار: 21:49 - سه شنبه 1403/02/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصفهان در فضای لغو روادید با روسیه چگونه عمل کند؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ ابتدای مهرماه سال جاری بود که لغو روادید دوطرفه گردشگری ایران و روسیه بر اساس توافق‌نامه بین دو کشور اجرایی شد. توافقی با هدف سفر شهروندان ایرانی و روسی با قصد گردشگری در گروه‌هایی با تعداد معین در مدت‌زمانی مشخص به کشورهای یکدیگر که در ابتدای جولای 2021 منعقد شد. این رویکرد که از سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی‌گردشگری و صنایع‌دستی ایران و به پیشنهاد وزارت‌خارجه کشورمان شکل گرفته است، می‌تواند با توجه به هم‌زمانی آن با تقویت روابط سیاسی میان ایران و روسیه و همچنین تجربه‌های دو کشور درخصوص لغو روادید، در مسیری که حمایت و استقبال دولت‌ها را به دنبال دارد، حرکت کند و خروجی مؤثری در جذب بالای گردشگر و توسعه تجاری اقتصادی دو کشور داشته باشد؛ آن هم در فضایی که صنعت گردشگری دنیا رو به رشد است و جهت‌گیری‌های اقتصادی اکثر کشورهای دنیا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری در قالب راهبردهای نوین پیش می‌رود.

اصفهان نیز با توجه به نوع رابطه‌اش با روسیه در قالب خواهرخواندگی با سن‌پترزبورگ، شهری از پهناورترین کشور جهان می‌تواند از این فرصت (لغو روادید ایران و روسیه) در راستای جذب گردشگر و توسعه اقتصادی استفاده و با شناسایی دقیق اهداف شهری خود برنامه‌ریزی مشخصی را دراین‌باره تنظیم و اجرایی کند. در همین راستا «اصفهان‌زیبا» با مدیرکل اداره فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت‌وگویی انجام داد که در ادامه خلاصه‌ای از صحبت‌های حمیدرضا محققیان آن را درخصوص استفاده اصفهان از این بستر لغو روادید گردشگری ایران و روسیه می‌خوانید.

اصفهان در استفاده از لغو روادید چگونه عمل کند؟

استانداری و شهرداری اصفهان می‌توانند با همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه و همچنین وزارت فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیشترین استفاده را از موضوع لغو روادید ایران و روسیه با هدف تقویت روابط بین‌المللی شهری ببرند. موضوعی که با توجه به سابقه خواهرخواندگی اصفهان و سن‌پترزبورگ و توسعه روابط دوطرف با توجه به ظرفیت‌های موجود قابل بررسی است. برگزاری رویدادهای مشترک ازجمله محورهایی است که می‌تواند به توسعه روابط دو شهر خواهرخوانده کمک کند. برای مثال قرار است در سالگرد عقد خواهرخواندگی اصفهان و سن‌پترزبورگ جشنواره فرهنگی برگزار شود. موضوعی که در حوزه اختیار مسئولان دو استان اصفهان و سن‌پترزبورگ است و بستر مناسبی نیز برای انتقال تجربیات، تعاملات فرهنگی و حتی اقتصادی است. فعال‌کردن آژانس‌های مسافرتی دو استان اصفهان و سن‌پترزبورگ نیز از دیگر راهکارهای ویژه برای تقویت روابط است که این موضوع هم در اختیار مسئولان دو استان است و به همت آن‌ها شکل می‌گیرد. اینکه دو طرف هم‌زمان باید در پیگیری پروژه و تا به نتیجه رسیدن آن حداکثر تلاش را به‌صورت مداوم داشته باشند.

از سوی دیگر تبادلات فرهنگی نیز باید از طریق بازیگران فرهنگی دو شهر همچون فعالان حوزه صنایع‌دستی، مسئولان جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی و… و البته در همکاری با نهادهای شهری صورت گیرد. لغو روادید ایران و روسیه، فضایی است که می‌تواند به توسعه و تقویت روابط دو شهر اصفهان و سن‌پترزبورگ کمک کند. از طرفی تحقق این مهم نیز به دلیل وجود کنسولگری روسیه و نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان مطمئنا آسان‌تر خواهد بود؛ چراکه به تسریع برنامه‌ها و رفت‌و‌آمدهای میان دو شهر کمک خواهد کرد. فضایی که می‌تواند به برطرف کردن مباحث تخصصی کنسولی دو کشور و رفع ایرادات و ابهامات در خصوص ویزا بینجامد. چراکه مشکلات روادید پیچیدگی‌های خاص خود را در بحث‌های دیپلماتیک دارد و کنسولگری روسیه و نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان می‌توانند پیگیر مشکلات و مسائل فی‌مابین باشند.

اصفهان زیرساخت لازم برای خدمت به گردشگران روسی را دارد؟

با لغو روادید مطمئنا حجم رفت‌وآمد گردشگران میان دو شهر اصفهان و سن‌پترزبورگ افزایش می‌یابد. اما آیا ما از زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این شرایط برخورداریم؟ مشکلات زیرساختی در حوزه حمل‌ونقل و همچنین خدمات به گردشگران ازجمله موانعی است که مسئولان شهری باید با برنامه‌ریزی تخصصی در رفع آن‌ها بکوشند. در فضایی که دو کشور ایران و روسیه شرایط را برای توسعه و تسهیل روابط مهیا کرده‌اند، مسئولان نیز باید فضای اصفهان را برای استقبال از گردشگران و خدمات به آن‌ها فراهم کنند و به ایجاد فضایی مناسب و استاندارد در جذب هر چه بیشتر گردشگران روسی بپردازند. برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در حوزه‌هایی همچون صنایع‌دستی ازجمله اقداماتی است که می‌تواند در همکاری‌های مشترک دو طرف و جذب گردشگر مؤثر واقع شود. برنامه‌هایی که عملکرد سازمان‌ها و نهادهای متولی ازجمله شهرداری در به‌خوبی برگزار کردن آن‌ها نقش مستقیم دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − 9 =