سبک زندگی به رنگ گذشته

وقتی تفاوت زندگی دیروز با امروز را می‌بینیم، از بعضی از عناصر آن می‌توانیم برای زمان حال استفاده کنیم؛ اما اینکه از چه ابزاری و چگونه می‌توان بهره گرفت، موضوعی است که لیلا فراهانی، پژوهشگر طب سنتی به آن‌ها اشاره می‌کند

تاریخ انتشار: 11:30 - چهارشنبه 1402/02/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سبک زندگی به رنگ گذشته

 

تفاوت زندگی دیروز با امروز

یکی از شیوه‌های سبک زندگی قدیم استفاده از آموزه‌های طب سنتی بود.

از جمله اینکه الگوی غذایی سالمی وجود داشت، خواب و بیداری به موقع بود، همچنین انسان‌ها در گذشته فعالیت بیشتری داشتند و از این رو تعادل جسمی و روحی برقرار بود

. مواد اولیه غذاها تازه‌به‌تازه خریداری می‌شد و استفاده از فریزر رایج نبود. دیگر آنکه گوشت را در هاون می‌کوبیدند و چرخ گوشت فعلی که کاربرد الکتریسته در آن است و چندان مفید نیست، به‌کار گرفته نمی‌شد.

معماری قدیم نیز با امروز بسیار متفاوت بود، چه از لحاظ زیبایی و ظاهر و چه از لحاظ به کارگیری مصالح ساختمانی.

حتما خیلی‌ها می‌دانند که مصالح ساختمانی قدیم محکم‌تر و با دوام‌تر بود، همچنین به‌خاطر استفاده از خشت و گل برای حفظ سلامت خانواده‌ها مفیدتر بود.

حمام‌های آن هم طوری ساخته می‌شد که کف آن به خاطر وجود «تون» گرم بود.

از سوی دیگر در گذشته خانه‌ها همه ویلایی و روحیه‌دار بود و خبری از آپارتمان‌های دلگیر نبود.

به هرحال درست است که سبک زندگی گذشته بسیار بهتر از امروز بود، اما با این وجود نمی‌توان مثل گذشته زندگی کرد، پس باید چه کرد؟…

جایگزینی عناصر دیروز برای امروز

به نظر من بهترین کار برای گذشته‌گرایی استفاده از عناصر قدیم و ارتباط با طبیعت و فطرت است.

اگر مثل قدیم با عناصر گذشته و طبیعت و فطرتمان زندگی کنیم، قطعا سلامت روح و جسممان بهتر تأمین می‌شود. اول از همه اینکه به طراحی داخلی خانه توجه کنیم و ببینیم رنگ و اشیایی که ما را متعادل می‌کند، کدام است.

از طرفی دیگر باید به یک سری قواعد کلی که از دید طب سنتی وجود دارد و شامل چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش است، توجه کرد. به این ترتیب که آب را با آب‌نما یا حوض آب، باد را با جریان هوا، نور را با تنظیم رنگ مناسب در خانه و آتش را هم با رنگ‌های گرم تأمین کنیم.

دیگر اینکه با مزاج خود و رنگ و اشیا آشنا شویم و سعی کنیم مطابق آن باشیم.

در قدیم اغلب طبع و مزاج خود و اشیا و همچنین غذاها را می‌شناختند و طبق آن زندگی متعادل و سالمی برای خود رقم می‌زدند؛ بنابراین شناخت طبایع بسیار مهم و ضروری است، مثلا آن‌ها برنج را با کشمش می‌خوردند تا سردی برنج را کشمش با طبع گرمش جبران کند. در عین حال که برنج کلا کمتر بین خانواده‌ها رواج داشت.

همچنین مثل قدیمی‌ها باید شب‌ها زود خوابید و زود بیدار ‌شد که ضمن کمک به سلامتی، برکتی برای خانه محسوب می‌شد.

از دیگر مواردی که باید مدنظر قرار داد اینکه قدیمی‌ها وقتی به حمام می‌رفتند خیلی در حمام می‌ماندند که همین مسئله سردی و سودای بدنشان را می‌سوزاند و کمتر دچار بیماری‌های مفصلی می‌شدند. البته ناگفته نماند حمام‌های قدیم سبک و ساختی سازگار با بدن داشت.

اشیای قدیمی هم اغلب از جنس طبیعت بود، مثلا فرش‌ها از گلیم و گبه بود که رطوبت زمین را به انسان منتقل نمی‌کرد. لباس‌ها هم از نخ و سازگار با بدن بود، شانه‌ها از جنس چوب ساخته می‌شد. یا پرده‌های قدیم از جنس چیت بود که روی آن نقش و نگار زیبایی داشت.

پارچه‌های قلمکاری هم به عنوان سفره کاربرد داشت و مثل الان که سفره از جنس پلاستیکی و مضر است، نبود.

ظروف آشپزخانه هم از جنس‌های بهتری مثل دیگ‌های مسی و همچنین قاشق و ملاقه‌های مسی بود.وقتی غذا در دیگ‌های مسی پخته می‌شد، خواص خود را به غذا می‌داد که برای بدن مفید بود.

ظروف روحی هم از دیگر ظروف مورد استفاده و پرفایده بود.

آب نیز در کوزه‌های سفالی که به طرز جالبی آب را تصفیه و خنک می‌کرد صرف می‌شد، ولی همان‌طورکه می‌دانیم در حال حاضر با استفاده از انرژی برق، آب را خنک می‌کنیم؛ در واقع تمام این عناصر و موارد قابل کاربرد در زندگی امروزی هست.

در ضمن نوع ارتباطاتمان را هم باید تغییر بدهیم، چراکه در قدیم ارتباطات از طریق صله‌رحم و گفت‌و‌گوی رو در رو بود؛ اما حالا ارتباطات اغلب به صورت الکترونیکی که مضر است، صورت می‌گیرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + هفده =