گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با عوامل سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر اصفهان:

نصف‌جهان روی صحنه

افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان صبح دیروز در گلستان شهدای اصفهان با حضور مسئولان جشنواره، جمعی از هنرمندان حوزه تئاتر و اصحاب رسانه برگزار شد؛ همچنین تعدادی از هنرمندان در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی در آیین افتتاحیه حضور داشتند.

تاریخ انتشار: 11:31 - سه شنبه 1402/08/16
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
نصف‌جهان روی صحنه

به گزارش اصفهان زیبا؛ افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان صبح دیروز در گلستان شهدای اصفهان با حضور مسئولان جشنواره، جمعی از هنرمندان حوزه تئاتر و اصحاب رسانه برگزار شد؛ همچنین تعدادی از هنرمندان در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی در آیین افتتاحیه حضور داشتند.

آیین افتتاحیه با قرائت زیارت شهدا شروع شد و در ادامه، حضار از نقالی مرشد هاشمی بهره‌مند شدند؛ سپس تئاتر خیابانی «دویرج» اثر عاطفه نقوی و با داستانی مرتبط با یکی از شهدای عملیات محرم در کنار قطعه شهدای عملیات محرم به نمایش درآمد.

پس از آن حضار برای ادای احترام به شهدای سرشناس دفاع‌مقدس اصفهان، بر مزار شهیدان خرازی و کاظمی حضور یافتند.

تلفیق تئاتر اصفهان با ارزش‌های دینی

در این مراسم علی تمنایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان در خصوص جایگاه هنر در اصفهان بیان کرد: اصفهان با 24هزار شهید، شهر ایثار و شهادت است. اصفهان همچنین شهر هنر است و به همین دلیل، نمایش و تئاتر استان با ارزش‌های دینی تلفیق یافته است. در هر کوی و برزن اصفهان نام و یاد شهدا می‌درخشد و این کار ما را به‌عنوان مسئولان و نیز کار رسانه‌ها را سنگین می‌کند. ان‌شاءالله بتوانیم برای ترویج مفاهیم انقلابی در جامعه کوشا باشیم.

او افزود: جامعه ما جامعه‌ای انقلابی و دینی است و وظیفه ما انتقال و ترویج ارزش‌های انقلابی و دینی در قالب هنر است. ان‌شاءالله هنرمندان بتوانند در این زمینه نقش خود را ایفا کنند. جشنواره تئاتر محلی برای تبادل‌افکار و تجربیات هنر است و امیدواریم بتواند در ترویج و تبلیغ ارزش‌های دینی اثرگذار باشد.

تمنایی در پاسخ به پرسش خبرنگار «اصفهان زیبا» درخصوص چگونگی اضافه‌شدن بخش خیابانی به این جشنواره اظهار کرد: تئاتر خیابانی استان اصفهان ظرفیت بسیاری داشت؛ اما نزدیک به بیست‌سال در محاق بود. امسال با فعال‌سازی کانون تئاتر خیابانی استان در چندماه قبل، این کانون در شهرستان‌ها حضور یافت و با شناسایی هنرمندان آن مناطق و همچنین ارتباط با هنرمندان شهرستان اصفهان کار خود را آغاز کرد.

او ادامه داد: بنابراین حضور چشمگیر هنرمندان تئاتر خیابانی در جشنواره امسال به‌واسطه تلاش‌های پیشین کانون تئاتر خیابانی است و ازلحاظ آمار در کشور در رتبه اولیم. در این بخش 59 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که 20 اثر به بخش رقابتی راه یافت. از این میان هشت اثر با مفاهیم دفاع مقدس و انقلاب بوده و این در نوع خود بی‌نظیر است. امیدواریم این قالب تئاتر در طول سال نیز در میان مردم شهر اجرا شود و جای خود را پیدا کند.

حضور بی‌نظیر تئاتر صحنه‌ای در جشنواره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص حضور پررنگ تئاتر صحنه‌ای عنوان کرد: امسال در تئاتر صحنه‌ای نیز شاهد حضور چشمگیر هنرمندان هستیم. طی سی‌سال فعالیتم در اداره ارشاد، چنین حضور و رشدی بی‌نظیر بوده. نزدیک به 40 کار به جشنواره رسیده؛ در حالی که سال قبل 18 اثر صحنه‌ای به جشنواره رسید. از میان 40 کار نیز 12 کار برای رقابت پذیرفته شدند. امیدوارم ارتقای حضور هنرمندان تئاتر در جشنواره سی‌وپنجم، به ارتقای مفاهیم دینی و ارزشی در استان بینجامد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره نقش ارشاد در پیشرفت این هنر در استان گفت: راه‌اندازی کانون تئاتر خیابانی برعهده ارشاد بود و این کانون با حضور در شهرستان‌ها تنور این قالب نمایشی را گرم کرد. ارشاد در این زمینه‌ها آغازکننده و حامی و تسهیلگر است.

او در پایان درباره مبحث آموزش در استان عنوان کرد: بخش آموزش تئاتر برعهده انجمن هنرهای نمایشی استان است و اداره فرهنگ و ارشاد به‌طور مستقیم وارد بحث آموزش نمی‌شود. این انجمن بازوی اجرایی مباحث مربوط به تئاتر در استان‌هاست. چندماه قبل انتخابات انجمن برگزار شد و افراد تازه‌نفسی در این انجمن فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. جشنواره به‌خودی‌خود راهی برای انتقال مباحث آموزشی است؛ اما انجمن هنرهای نمایشی نیز در طول سال هنرمندان و آموزششان را رها نخواهد کرد.

راهیابی شش تئاتر به جشنواره تئاتر فجر

هوشنگ جمشیدیان، عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان نیز به خبرنگار «اصفهان زیبا» بیان کرد: امسال به چنددلیل یکی از باشکوه‌ترین جشنواره‌های تئاتر را در پیش داریم. یکی اینکه برای اولین بار هنرمندان بخش خیابانی در این جشنواره حضور یافته‌اند. دیگر اینکه سه گروه از نمایش‌های خیابانی و سه گروه از نمایش‌های صحنه‌ای به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تهران راه خواهند یافت. سهمیه اصفهان به دلیل استقبال زیاد هنرمندان از جشنواره سی‌وپنجم افزایش یافته است و آثار هنرمندان اصفهانی در جشنواره تئاتر فجر سال جاری خواهد درخشید؛ همچنین نمایش‌ها در موضوعات متنوعی به‌خصوص مسائل مبتلابه جامعه به اجرا درمی‌آید.

محمدرضا رفیعی، مسئول بخش تئاتر صحنه‌ای این جشنواره نیز گفت: تمایز جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته فراگیری در سطح استان است. فراخوان برای همه شهرستان‌های استان فراخوان ارسال و در این خصوص اطلاع‌رسانی شد. هنرمندان شهرستان‌ها از این فراخوان استقبال پررنگی کردند و اکثر شهرستان‌های استان به این جشنواره در بخش صحنه‌ای اثر فرستادند. با مشاهده جدول نهایی جشنواره شاهد برابری سهم شهرستان‌های استان با سهم شهر اصفهان هستیم و این نشان‌دهنده گستردگی تعامل دبیرخانه جشنواره با سطح استان اصفهان است.

او درخصوص کیفیت آثار توضیح داد: کارهایی که در سال گذشته اجرا شدند یا نوبت اجرا در سطح استان گرفتند، بازبینی و قضاوت شدند. خوشبختانه شاهد آثار باکیفیتی بودیم و مطمئنا تا رسیدن به مرحله نهایی قوی‌تر و با انسجام بهتری اجرا خواهند شد؛ خصوصا اینکه کارگردانان برای اجرای جشنواره درایت لازم را به خرج خواهند داد.

کمبود مخاطب؛ مشکل اصلی تئاتر صحنه‌ای

سید روح‌الله فهیمی اصفهانی، نویسنده، کارگردان و بازیگر در رشته هنرهای نمایشی در شاخه تئاتر و تلویزیون، در توصیف هنر تئاتر گفت: هنر تئاتر یک هنر باارزش است که از اعصار گذشته، به‌ویژه در اصفهان، به گونه‌های مختلف همچون تعزیه و سیاوش‌خوانی وجود داشته است؛ همچنین در قرن معاصر تئاتر اصفهان زبانزد بوده و جایگاه بین‌المللی داشته است. هنرمندان اصفهانی بزرگی در گذشته در این عرصه فعالیت داشته‌اند که در حال حاضر رسالتشان به دوش ماست و امیدواریم فردا جوانان هنرمند مؤمن و متعهد با ورود به این عرصه با درون‌مایه ارزشی، اسلامی و انقلابی آثار ارزشمندی تولید کنند تا در عرصه بین‌الملل دیده شود.

فهیمی در نقد تئاتر اصفهان بیان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل ضعف زیرساخت‌ها و ضعف در تربیت بازیگران حرفه‌ای، اکثر هنرمندان به تئاترهای خیابانی و بلک باکس یا همان نمایش در فضای کوچک و با مخاطب کم، روی آورده‌اند؛ همچنین ضعف بیان بازیگران در ارائه دیالوگ رسا در سالن تئاتر موجب شده تا هنرمندان برای حضور در صحنه تئاتر جرئت کمتری به خرج دهند. از طرفی کمبود مخاطب، بزرگ‌ترین مشکل تئاتر صحنه‌ای است. در حال حاضر تئاتر جایگاهی در سبد خرید خانوارهای اصفهانی ندارد و تماشای تئاتر از اولویت خانوارهای اصفهانی نیست؛ به همین دلیل نمایش‌های تئاتر با سالن خالی اجرا می‌شود که سبب افزایش نمایش‌های بلک باکس شده است. تولیدات باید به سمت مفاهیم ارزشی و متناسب با عقاید و فرهنگ مردم برود تا علاقه و استقبال به تماشای تئاتر افزایش یابد؛ زیرا مذهب با پوست و استخوان مردم ایران، به‌ویژه مردم اصفهان، آمیخته شده است. در این راستا سال‌هاست که ما فعالیت خود را به این سمت سوق داده‌ایم و موفقیت‌هایی نیز کسب کرده‌ایم.

این نویسنده و کارگردان برای افزایش مخاطب تئاتر در اصفهان گفت: ابتدا باید نیازشناسی کنیم و ببینیم مردم ما در حال حاضر مبتلا به چه موضوعاتی هستند. موضوعاتی که نویسندگان و کارگردانان تئاتر انتخاب می‌کنند، باید موضوعاتی باشد که مردم در زندگی‌شان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ مثلا موضوعاتی که مردم نیاز به آموزش در آن زمینه دارند، مانند مسائل تربیتی، تربیت فرزند یا با توجه با افزایش آمار طلاق، تئاترهایی با موضوع آموزش رفتارهای صحیح و غلط روابط همسران در زندگی ساخته شود؛ زیرا هنر نمایش هنر بسیار تأثیرگذاری است؛ به‌گونه‌ای که تأثیر نمایش به‌مراتب از تأثیر مشاوره یا سخنرانی بیشتر است. نمایش بر روی ناخودآگاه انسان تأثیر می‌گذارد. به این صورت مردم از تئاتر و نمایش استقبال خواهند کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 3 =