گفت‌وگو با سید احمد میرعلایی، تهیه‌کننده پیش‌کسوت اصفهانی:

اصفهان به افق سینما

کهن‌شهر اصفهان، شهر ادبیات و طنز، با پشتوانه فرهنگی درخشان و موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، شرایط لازم برای تبدیل‌شدن به اثرگذارترین شهر ایران در عرصه سینما در ایران و جهان و تبدیل‌شدن به پاویون سینمایی برای حضور گروه‌های سینمایی داخلی و خارجی را دارد.

تاریخ انتشار: 09:58 - شنبه 1402/08/27
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
اصفهان به افق سینما

به گزارش اصفهان زیبا؛ دیار اصفهان با مردمان خوش‌ذوقش از دیرباز سرچشمه فرهنگ و هنر در فرهنگ‌نامه ایران‌زمین بوده و این ظرفیت موجب شده است در طول تاریخ چهره‌های نامداری از شهرهای مختلف به اصفهان سفر کنند و در کنار هنرمندان خوش‌ذوق این آب‌وخاک سکنا گزینند.

با تورقی در تاریخ ایران‌زمین درمی‌یابیم که اصفهان در مناسبات تاریخی و رویدادهای آن، نقش بسزایی داشته است؛ لکن بایستی غبار بی‌مهری را از چهره همیشه‌خندان این جهان‌شهر که همگان نصف‌جهان می‌نامندش، کنار زد.

با توجه به گنجایش و آمادگی مردمان نصف‌جهان که در هنر و ادبیات زبانزد خاص و عام هستند، باید با ایجاد یک رنسانس در نگاه حاکمیتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم نسل جوان و تجربیات چهره‌‌های نامدارش در زمینه‌های مختلف در عرصه ملی و جهانی، مجددا آن را به خورشیدی پرفروغ تبدیل کرد.

این تحول میسر نخواهد شد مگر با تغییر اساسی در نگاه حاکمیتی و مدیریتی استان در کنار خودباوری و اهتمام نسل جوان در برافراشتن پرچم پرافتخار شهر تاریخ و تمدن، اصفهان زیبا.

در این میان سینما به‌عنوان هنر هفتم در کهن‌شهر اصفهان، شهر ادبیات و طنز، شهر مردمانی خوش‌ذوق در هنر و کلام و با پشتوانه فرهنگی درخشان با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد شرایط لازم برای تبدیل‌شدن به اثرگذارترین شهر ایران در عرصه سینما در ایران و جهان و تبدیل‌شدن به پاویون سینمایی برای حضور گروه‌های سینمایی داخلی و خارجی در سطح جهانی را دارد.

در این زمینه با سید احمد میرعلایی، تهیه‌کننده پیش‌کسوت و اصفهانی‌الاصل، که در پرونده کاری خود مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی و دبیری سه دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را تجربه کرده است و با تلاش او جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به اصفهان بازگشت، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم و از منظر نگاه ایشان ظرفیت‌های سینمایی و فرهنگی اصفهان را واکاوی کرده‌ایم.

نظرتان را راجع به ظرفیت‌های استان اصفهان در حوزه فیلم‌سازی بیان کنید.

اصفهان سرشار از بچه‌های خوش‌ذوق است که در طول تاریخ ثابت کردند می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و هم‌اکنون در تهران حضور فیلم‌سازان حرفه‌ای اصفهانی پررنگ است.

اصفهان به دلیل وفور استعدادهای هنری نیازمند تغییر اساسی در نگاه مدیران استانی و تلاش مضاعف برای ایجاد اصفهانی جدید است، اصفهانی متناسب با شأن موردانتظار ایران و جهان.

اصفهان شهر هنر و زادگاه هنرمندان بزرگ است. مدیران استانی باید بدانند اگر به این‌همه استعداد در این استان بی‌توجهی کنند، بایستی در پیشگاه خداوند متعال پاسخ‌گو باشند.

مسئولان ارشد استانی بایستی با توجه به اینکه اصفهان یک شهر نام‌آور در عرصه فرهنگ و هنر است، متناسب با شأن مردمانش و ظرفیت عظیم فرهنگی، جغرافیایی و امکانات شهری و استانی که دارد، برای آن به‌درستی برنامه‌ریزی کنند تا این استان به‌تنهایی به قطبی برای ساخت فیلم سینمایی تبدیل شود.

استان اصفهان از جهات مختلف ظرفیت این را دارد که بتواند میزبان گروه‌های فیلم‌سازی برای تولید یک فیلم سینمایی باشد.

زیبایی استان اصفهان، چهارفصل بودن هم‌زمان مناطق مختلف استان و شهرهای هم‌جوار، نزدیک‌بودن به پایتخت، امکانات رفاهی خوب، واقع‌شدن در شاهراه ترانزیتی، حمل‌ونقل هوایی و مردمان مهمان‌نواز، ازجمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند اصفهان را به‌عنوان یک شهر نمونه برای تولید فیلم سینمایی معرفی کند.

نظرتان راجع به فیلم‌سازان اصفهانی و دغدغه آن‌ها برای مهاجرت به تهران و پیوستن به بدنه حرفه‌ای سینما در تهران چیست؟

مشکلی که در شهرستان‌ها وجود دارد، این است که بچه‌ها می‌خواهند سریعا به آنچه می‌خواهند، برسند و احساس می‌کنند حقشان خورده شده است. آن‌ها فکر می‌کنند آدم‌هایی در تهران نشسته‌اند و حقشان را پایمال کرده‌اند.

در فرهنگ و هنر این‌طور نیست. این نوع نگاه، فیلم‌ساز را در یک فاصله قرار می‌دهد و این فاصله، ترس و ناامیدی ایجاد می‌کند و حرکت روبه‌جلو را به مسیر هدف روشنی هدایت نمی‌کند. گاهی آن‌ها را ناامید و حتی منحرف می‌کند. کسی که فیلم خوب بسازد، چه در اصفهان، چه در تهران، مسیر رشد و پیشرفت برای او وجود دارد.

در طول تاریخ اتفاق افتاده است که فیلم‌ساز جوانی در بدو ورود به سینما فیلم خوب ساخته، اما همیشه نباید این‌جوری نگاه کرد که او در اولین گام توانست، ما هم باید بتوانیم. فیلم‌سازان جوان باید خودشان را باور داشته باشند و این اصل را بپذیرند که همه مسیر را نمی‌توان در یک شب پیمود.

سینماگران اصفهانی اگر آثار خوبی بسازند و سعی کنند در اصفهان خوب دیده شوند، به‌جای آنکه آن‌ها به‌دنبال حمایت تهیه‌کنندگان باشند، خود تهیه‌کنندگان از تهران به سراغ آن‌ها خواهند رفت و درخواست همکاری خواهند داد.

من نمی‌گویم نیایید تهران. بیایید. اگر تهران بیایید، هنر تهران را رنگین می‌کنید، به هنر تهران وزن می‌دهید. من مخالف این نیستم.

شما نه‌تنها به سینمای تهران، بلکه باید به سینمای دنیا بیندیشید تا از سینمای جهان عقب نیفتید؛ اما محدودیت را برای خود مانع نکنید؛ این موضوع را برای خود به یک موقعیت تبدیل کنید.

سینماگران جوان اصفهان باید کاری کنند که نگاه سینمای ایران و جهان به اصفهان دوخته شود.

وضعیت فیلم‌نامه را در اصفهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فیلم‌نامه و فقدان متن خوب، مشکل بزرگی است که نه سینمای ایران، بلکه سینمای جهان از آن به‌شدت رنج می‌برد. این در صورتی است که خوشبختانه اصفهان ادبیات قوی و شاعران بزرگی دارد.

اصفهان به جهت ذوق اهالی آن در آفرینش داستان، قصه و فیلم‌نامه زمینه بسیار مستعدی دارد که خالق آثار ارزشمندی باشد و بتواند گره کور مشکل فیلم‌نامه در ایران را باز کند؛ به‌شرط اینکه چشمشان به این نباشد که این فیلم‌نامه را تهران بخواهند بسازند و با خود تصور کنند اگر در تهران ساخته شود، دیده می‌شود.

اصفهان با خودباوری فیلم‌سازان جوان خود می‌تواند تبدیل به قطب فیلم‌سازی ایران شود و این دور از دسترس نیست.

در وجود اصفهانی‌ها شور هنر موج می‌زند و ذاتا هنرمند هستند. هنر اصفهان همیشه کیفی بوده؛ هنر طنزش هم همیشه مطالب کیفی داشته است. این توان و قدرت متعلق به هنرمندان اصفهان است که از شاخصه‌های برتری آن‌ها در نوشتن متن طنز است.

مدیران استان اصفهان در ارتقای وضعیت سینمای اصفهان چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند؟

مسئولان باید به نسل امروز اعتماد و به آن‌ها محبت کنند. محبت‌کردن به معنای پشت تریبون رفتن و تعریف و تمجید نیست؛ محبت‌کردن یعنی اینکه برایشان امکانات و زمینه رشد فراهم شود.

جوانان باید خودشان را باور کنند؛ مسئولان شهر هم باید جوانان را باور کنند. جوانان اصفهان چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در وقایع تاریخ ایران کارهای بزرگی کرده‌اند و اتفاق‌های بزرگی را رقم زده‌اند.

الان نسل امروز بهتر از نسل گذشته می‌تواند تأثیرگذار باشد. جوان‌های امروز نسبت به نسل گذشته استعداد بیشتری دارند و اگر زمینه رشدشان فراهم شود، خیلی بیشتر می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که این استعدادها گنجینه هستند. برای پیداکردن گنج باید سال‌ها تلاش کنند؛ اما این گنجینه‌ها روی زمین کنارشان هستند و می‌توان با وجود این سرمایه‌های عظیم، جامعه را به‌سمت تعالی پیش برد.

در اهمیت پرداختن به مقوله فرهنگ سندی بالاتر از قرآن وجود ندارد. در زمان پیامبر اسلام از ایشان معجزه‌های مختلف خواستند؛ ولی خداوند فرمود: فقط قرآن؛ آن‌هم در قالب فرهنگ، هنر و ادبیات. بزرگ‌ترین نعمتی که داریم، قرآن است و وجود خود قرآن برای توجه به مقوله فرهنگ سرمشق ماست.

ازجمله اقداماتی که مسئولان استانی برای رشد سینماگران اصفهانی می‌توانند انجام دهند، این است که استان اصفهان را تبدیل به یک شهر سینمایی کرده و انگیزه‌های لازم را برای آن‌ها ایجاد کنند تا سینماگران از تهران و سراسر ایران برای تولید فیلم سینمایی به اصفهان بیایند.

یکی از شروط مسئولان به‌منظور ایجاد بستر مناسب برای آن‌ها استفاده از عوامل سینمایی اصفهان باشد تا ضمن رشد جوانان در کنار حرفه‌ای‌ها، بستر مناسب جهت انتقال تکنولوژی فراهم و کارآفرینی ایجاد شود و مشاغل مختلف در این استان رونق بیشتری بگیرند.

در خصوص منابع مالی برای سینماگران اصفهانی، حوزه صنعت و بازرگانی در اصفهان به‌عنوان قطب صنعتی ایران فرصت ارزشمندی است تا با اراده و تدبیر مسئولان ارشد استانی حمایت‌های مالی صنایع بزرگ به‌سمت سینما سرازیر شود که این امر زمینه تبدیل اصفهان به قطب سینمای ایران را مهیا می‌کند.

حمایت و پیگیری فروش فیلم‌های تولیدی توسط سینماگران اصفهانی در سطح مدیران ارشد استان و پیگیری آن از مراجع ذی‌صلاح در کنار قراردادن منابع مالی و کمک‌های حمایتی می‌تواند مجموع اقدامات اثرگذار در این حوزه باشد.

مجموع این پیشنهادها همان تعاملی است که منجر به رشد فیلم‌سازان اصفهانی می‌شود و همه این‌ها باید با اراده و پیگیری مدیران ارشد استانی صورت پذیرد.

در این میان، سینماگران اصفهانی باید به این نکته مهم توجه کنند: زمانی که وارد جریان تولید حرفه‌ای شدند، حلقه وصل همشهریانشان باشند تا زنجیره‌ای از سینماگران اصفهانی در بدنه سینما شکل بگیرد و روزبه‌روز قوی‌تر و گسترده‌تر شود؛ من هم در این زمینه هر کاری بتوانم، انجام خواهم داد.

جایگاه سینمای دفاع‌مقدس را در اصفهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به پیشینه فرهنگی اصفهان که در زمان جنگ تحمیلی با تقدیم 23هزار و 290 شهید، بالاترین تعداد را در ایران دارد، در این عرصه باید ورود پیدا کند. اصفهان در این حوزه باید پیشرو باشد. امروزه جامعه نیازمند پیامدهای ارزشمند دفاع‌مقدس است.

از طرفی، موقعیت جغرافیایی استان اصفهان با توجه به وجود مناطق کویری، کوهستانی و جنگلی استعداد بازسازی مناطق مختلف ایران را دارد که با تغییراتی می‌توان آن را مانند شهرهای جنوبی در زمان جنگ تحمیلی معرفی کرد که این زمینه خوبی برای تولید فیلم دفاع‌مقدس است.

استان اصفهان شرایط لازم برای ساخت یک شهرک سینمای دفاع‌مقدس با استانداردهای بین‌المللی را دارد که این موضوع موجب رونق فعالیت‌های سینمایی و بالابردن انگیزه جوانان در عرصه تولید فیلم با این موضوع می‌شود.

ساخت این شهرک موجبات رفت‌وآمد اهالی سینما را فراهم می‌کند و این رفت‌وآمد‌ها، جوانان را تشویق می‌کند که کنار آن‌ها قرار بگیرند، کار کنند و استعدادهای خود را پرورش دهند. حضور گروه‌های فیلم‌سازی در اصفهان موجب افزایش گردش مالی و اقتصادی در اصفهان و کارآفرینی می‌شود.

اصفهان که در عرصه دفاع‌مقدس پیشگام بوده است، باید راجع به دفاع‌مقدس با زبان سینما حرف بزند.

امروزه جامعه نیاز به پیام‌های دفاع‌مقدس دارد. دفاع‌مقدس دایره‌المعارفی است که پاسخ همه مشکلات جامعه در آن پیدا می‌شود؛ مشکلات ما در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، بین‌المللی و… جوابش در دفاع‌مقدس است.

خداوند متعال انقلاب اسلامی را با دفاع‌مقدس بیمه کرد و محدودیت‌هایی که در دوران جنگ به رزمندگان اسلام تحمیل شد، به اتکای حق به فرصت برای رشد غیرقابل‌تصور در کشور تبدیل شد. کشوری که روزی حتی سیم‌خاردار نداشت، امروز در حوزه‌های مختلف ازجمله، پزشکی، سدسازی، کشی‌سازی، هواپیماسازی، ساخت موشک و پهپاد و… در جهان جزو کشورهای قدرتمند است.

آمریکا که در جریان انقلاب اسلامی یکی از ضلع‌های مثلث قدرت خود را در منطقه از دست داده بود و همان یک ضلع به مقابله با اصلی‌ترین پایه قدرت آمریکا در منطقه، یعنی اسرائیل پرداخته بود، در دوران دفاع‌مقدس از تمام توان خود استفاده کرد تا از طریق رژیم بعث عراق موازنه قدرت را حفظ کند که شکست سنگینی را متحمل شد.

آن زمان که رژیم بعث عراق، ایران را بمباران می‌کرد و حتی منطقه سردشت را بمباران شیمیایی کردند، امام خمینی رحمه‌الله‌علیه دستور داد: شما این کار را نکنید.

در حقانیت ایران در جنگ تحمیلی برای مردم عراق همین بس که هیچ خیابانی به نام سربازان رژیم بعث در کشور عراق نام‌گذاری نشد تا نشانه‌ای باشد بر اینکه مردم عراق این جنگ را باور نداشتند و اینجا در ایران نام کوچه‌ها و خیابان‌ها به نام شهدای عزیزمان مزین شد تا برای همیشه تاریخ، این پیروزی که با خون شهدای گران‌قدرمان حاصل شد، جاودانه بماند.

سینمای دفاع‌مقدس رسالت بزرگی به عهده دارد تا راوی بزرگ‌ترین فتح تاریخ باشد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه + 8 =