نمایندگان اصفهان در جام ملت‌های آسیا:

از رکورد عابدزاده تا حسرت‌به‌دلی محرم

دهه نخست بعد از انقلاب هم عملا تیم ملی فوتبال ایران منحصر به تیم‌های تهرانی شده بود و اصفهانی‌هایی مثل عبدالعلی چنگیز در استقلال توپ می‌زدند و در زمان بازی در تهران به جام ملت‌ها اعزام شدند.

تاریخ انتشار: 09:47 - پنجشنبه 1402/08/18
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
از رکورد عابدزاده تا حسرت‌به‌دلی محرم

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای یافتن رد پای اصفهانی‌ها در جام ملت‌های آسیا لازم نیست به گذشته‌های خیلی دور سفر کنیم. تا مدت‌ها تیم ملی ایران تنها منتخب باشگاه‌های تهرانی بود و به‌این‌ترتیب دو قهرمانی نخست ایران در جام ملت‌های آسیا در سال‌های 1968 و 1972 با بازیکنانی به دست آمد که تقریبا همگی از باشگاه‌های عقاب، پاس، تاج و پرسپولیس بودند.

در سال 1976 هم که طلسم حضور شهرستانی‌ها در جام ملت‌ها شکسته شد، تنها نام مهدی عسگرخانی از ابومسلم مشهد و ابراهیم قاسم‌پور از صنعت نفت آبادان در بین تهرانی‌ها به چشم می‌خورد.

دهه نخست بعد از انقلاب هم عملا تیم ملی فوتبال ایران منحصر به تیم‌های تهرانی شده بود و اصفهانی‌هایی مثل عبدالعلی چنگیز در استقلال توپ می‌زدند و در زمان بازی در تهران به جام ملت‌ها اعزام شدند.

به‌این‌ترتیب نمایندگان تیم‌های اصفهانی برای حضور در جام ملت‌های آسیا تا سال 1988 انتظار کشیدند!

بازیکن 86 کیلویی تام اصفهان

هرچند اولین بازیکنی که به‌واسطه حضور در یک تیم اصفهانی موفق به شرکت در جام ملت‌های آسیا شد اکنون چهره‌ای شناخته‌شده در فوتبال کشورمان است؛ اما جالب است بدانید که این بازیکن نه عضو سپاهان بود و نه ذوب‌آهن.

در هنگام برگزاری جام ملت‌های آسیا 1988 پرویز دهداری، مربی وقت تیم ملی، پیراهن شماره یک تیم ملی را به احمدرضا عابدزاده، سنگربان تیم تام اصفهان داد که در 22سالگی، 86 کیلو وزن داشت و 190 سانتی‌متر هم قامت او بود.

تیمی از 15 باشگاه

در رقابت‌های 1988 تیم ملی ایران به‌راستی تیمی ملی و از چهارگوشه ایران بود. در آن تیم سیدعلی افتخاری بازیکن استقلال رشت بود، سیروس قایقران برای استقلال بندر انزلی بازی می‌کرد، عباس سرخاب مهاجم آرش میناب بود، محمد تقوی در خط دفاع نکاچوب ساری به میدان می‌رفت و احمد سجادی ذخیره عابدزاده هم دروازه‌بان ایزد مهرآباد بود.

سایر نفرات هم در تیم‌های پیروزی، استقلال، دارایی، راه‌آهن، شاهین، عقاب، بنیاد شهید، نیروی زمینی و گسترش توپ می‌زدند و همین نفرات موفق شدند عنوان سوم آسیا را از آن خود کنند.

مردی که سخت گل می‌خورد

احمدرضا عابدزاده در مسیر سومی ایران، یکی از درخشان‌ترین چهره‌های تیم ملی بود. او در برتری ایران مقابل قطر و امارات و تساوی مقابل ژاپن، سنگربان اصلی ایران بود.

در دیدار تشریفاتی ایران مقابل کره که به میدان فرستاده نشد، ایران شکست خورد و در شکست ایران در نیمه‌نهایی مقابل عربستان، یک پنالتی از ماجد عبدالله، اسطوره فوتبال عربستان، گرفت.

عابدزاده در دیدار رده‌بندی مقابل چین هم دروازه خود را بسته نگه داشت و آنگاه در ضربات پنالتی هم این روند را ادامه داد تا ایران پیروز شود و اولین افتخار باشگاه‌های اصفهان توسط عابدزاده در جام ملت‌ها به دست آید.

مدافع 15هزارتومانی ذوب‌آهن

تیمی که علی پروین به جام ملت‌های 1992 برد، مخلوطی بود از بازیکنان تیم‌های پیروزی، استقلال، پاس و کشاورز و حتی یک بازیکن هم از تیم‌های شهرستانی در لیست تیم ملی حضور نداشت که اگر غیر از این بود، از علی پروین بعید به نظر می‌آمد!

به‌این‌ترتیب چهارسال دیگر گذشت تا بازهم به شهرستانی‌ها فرصت بازی در جام ملت‌های آسیا داده شود. در رقابت‌های 1996 امارات علی‌اکبر استاداسدی، مدافع ذوب‌آهن، بازیکن فیکس تیم ملی بود.

خودش می‌گفت در همان زمان حقوقش از ذوب‌آهن 15هزار تومان بود. شایعاتی وجود داشت که او به‌واسطه داشتن نسبت با سعید فائقی، معاون وقت سازمان تربیت‌بدنی، به تیم ملی رسیده و محمد مایلی‌کهن، سرمربی وقت تیم ملی، فیکس‌بودن استاداسدی را تنها به‌واسطه لیاقت این بازیکن می‌دانست.

به هر شکل اولین نماینده ذوب‌آهن در جام ملت‌های آسیا با تیم ملی به مقام سوم مسابقات دست پیدا کرد و عملا تا سال 1998 بازیکن اصلی تیم ملی بود و آنگاه برای همیشه از تیم ملی کنار گذاشته شد.

حسرت برای محرم

جلال طالبی، سرمربی ایران در جام ملت‌های 2000 یکی از ترسوترین مربیان تاریخ تیم ملی بود که هرگز جرئت نداشت به شهرستانی‌ها میدان دهد. به‌این‌ترتیب تیم ملی در آن سال هم دربست در اختیار بازیکنان استقلال، پیروزی و لژیونرها بود.

چهارسال بعد هم این بازیکنان فولاد بودند که به مهره‌های کلیدی تیم ملی بدل شدند که به سایر تیم‌ها مجال رقابت ندادند؛ البته در تیم سال 2004 ایران، محرم نویدکیا قطعا می‌توانست یکی از انتخاب‌های برانکو برای جام ملت‌ها باشد که به دلیل مصدومیت، هرگز شانس حضور در جام ملت‌ها را به دست نیاورد.

یک سپاهانی، یک ذوبی

برای اولین بار در سال 2007 بود که در تیم اعزامی به جام ملت‌های آسیا هم سپاهان نماینده داشت و هم ذوب‌آهن. هادی عقیلی، بازیکن شماره 15 تیم قلعه‌نویی در جام ملت‌ها اولین بازیکن سپاهان در تاریخ جام ملت‌ها به‌شمار می‌آمد که تا قبل از حضور در جام، تنها چهار بار برای تیم ملی به میدان رفته بود.

نماینده ذوب‌آهن هم در این تیم، مهدی رجب‌زاده بود؛ مهاجم 29ساله‌ای که پیراهن 18 را به تن می‌کرد و در هنگام آغاز جام ملت‌های آسیا 14 بازی ملی را در کارنامه خود داشت.

در آن مسابقات رسول خطیبی هم در ترکیب اصلی ایران به میدان می‌رفت. خطیبی اندکی قبل از این مسابقات از سپاهان راهی الامارات شد و به‌این‌ترتیب نمی‌توان رکورددار گلزنی مقابل سرخابی‌های پایتخت را در لیست بازیکنان اصفهانی در جام ملت‌ها قرار داد.

اولین بازی ملی در جام ملت‌ها

تیمی که افشین قطبی به جام ملت‌های آسیا 2011 در قطر برد، اصفهانی‌ترین تیم ملی ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا به‌شمار می‌آمد. طبیعی هم بود؛ سپاهان و ذوب‌آهن در آن زمان قدرت‌های اصلی فوتبال ایران بودند که برای کسب عناوین اول و دوم لیگ، عملا با یکدیگر رقابت داشتند.

اگر سپاهان در لیگ کهکشانی بود و تیمی حریف طلایی‌پوشان نمی‌شد، ذوب‌آهن هم در آسیا می‌درخشید و نایب‌قهرمانی آسیا را از آن خود کرده بود.

در تیم افشین قطبی، تمام مهره‌های اصلی خط دفاع از سپاهان و ذوب‌آهن بودند. دروازه‌بان اصلی تیم مهدی رحمتی، سنگربان سپاهان بود که تا قبل از جام ملت‌ها با 56 بازی ملی، یکی از پنج بازیکن باتجربه تیم ملی به‌شمار می‌آمد.

دروازه‌بان ذخیره رحمتی هم شهاب گردان، سنگربان ذوب‌آهن بود که در 26سالگی برای نخستین بار حضور در جام ملت‌ها را تجربه می‌کرد و ازقضا در برد ایران برابر امارات هم درون دروازه ایران قرار می‌گرفت.

خط دفاعی کاملا سپاهانی

در خط دفاع تیم ملی خسرو حیدری 27ساله، سیدجلال حسینی 28ساله و هادی عقیلی 29ساله همگی بازیکنان اصلی سپاهان و تیم ملی بودند و محسن بنگر، هم‌تیمی 31ساله آن‌ها هم یکی از نفرات ذخیره تیم ملی بود که پیراهن شماره 13 را به تن می‌کرد.

جوان‌ترین مدافع تیم ملی در آن سال هم سپاهانی بود. احسان حاج‌صفی 20ساله که با وجود سن کم، تا آن زمان 30 بار برای تیم ملی به میدان رفته بود و از باتجربه‌ها به‌شمار می‌آمد.

دیگر مدافع تیم ملی عضو ذوب‌آهن بود. فرشید طالبی که در 29سالگی پیراهن شماره 3 تیم ملی را در جام ملت‌ها به تن کرده بود. ذوب‌آهن در خط هافبک و حمله تیم ملی نیز سهمیه داشت.

قاسم حدادی‌فر 27ساله که با پیراهن شماره 15 یکی از هافبک‌های ایران در این رقابت‌ها بود و محمدرضا خلعتبری 27ساله که تا قبل از جام ملت‌ها تعداد بازی‌های ملی خود را به عدد 32 رسانده بود.

پنالتی هدررفته حاج‌صفی

در جام ملت‌های آسیا 2015 پیراهن شماره 11 تیم ملی همچنان در اختیار سپاهانی‌ها بود؛ با این تفاوت که حالا دیگر حاج‌صفی شماره 3 را به تن کرده بود و پیراهن او در جام ملت‌های قبلی، در اختیار وریا غفوری بود.

وریای 27ساله تا قبل از جام ملت‌ها تنها دو بازی ملی داشت و می‌رفت به‌سرعت بدل به یکی از مهره‌های کلیدی فوتبال ایران شود. حاج‌صفی هم طی چهار سال، تعداد بازی‌های ملی خود را به 66 افزایش داده بود و در این مدت سه گل ملی هم به ثمر رساند.

او در اولین بازی ایران در جام ملت‌های استرالیا و در برد برابر بحرین، برای ایران گلزنی کرد و اولین گل خود در جام ملت‌های آسیا را به مرتضی پاشایی خواننده تقدیم کرد که به‌تازگی از دنیا رفته بود!

اما حاج‌صفی در مسابقه یک‌چهارم نهایی برابر عراق در ضربات پنالتی، اولین پنالتی ایران را به آسمان زد و همین پنالتی سرانجام موجب باخت ایران بعد از 9 ضربه از سوی هر یک از تیم‌ها شد. حاج‌صفی چهار سال بعد هم جام ملت‌های آسیا را تجربه کرد؛ اما این بار به‌عنوان بازیکن تراکتور.

آخرین سپاهانی

آخرین بازیکنی که با پیراهن یکی از تیم‌های اصفهانی در جام ملت‌های آسیا به عضویت تیم ملی درآمد، پیام نیازمند بود.

نیازمند 23ساله در جام ملت‌های 2019 بعد از علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده به‌عنوان دروازه‌بان سوم کشورمان در لیست نفرات اعزامی به امارات انتخاب شد و در حالی پیراهن شماره 22 را به تن کرد که تا آن زمان شانس بازی در تیم ملی را کسب نکرده بود و در جام ملت‌ها هم فرصتی برای بازی پیدا نکرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + پانزده =