روایتی از نمایشگاه خبرساز خیابان منوچهری:

قصه تام

علاقه به فوتبال از همان زمین‌های خاکی محله ملک شکل می‌گیرد و زمینه‌ساز تشکیل باشگاه تام می‌شود که سال 58 و در زمان مدیرکلی بهرام افشارزاده در اداره تربیت‌بدنی اصفهان، مجوز آن باشگاه صادر می‌شود.

تاریخ انتشار: 09:46 - دوشنبه 1402/08/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
قصه تام

به گزارش اصفهان زیبا؛ خیابان منوچهری برای اصفهانی‌ها، یادآور نمایشگاه اتومبیل تام است که زمانی مرکز مهم‌ترین اتفاق‌های فوتبالی دیار نصف‌جهان بود.

کاملا اتفاقی، درست چند روز قبل از درگذشت تقی اعلایی و در زمان بستری او در بیمارستان، از نمایشگاه تام سراغ گرفتیم. ورودی نمایشگاه چند عکس قدیمی از روزهای اوج تام نصب شده است که چهره‌های آشنایی چون احمدرضا عابدزاده و عباس سیمکانی در این تصاویر دیده می‌شود.

علیرضا اعلایی که تأکید دارد در غیاب پدر، روحیه لازم برای اداره نمایشگاه را ندارد، در ابتدا تمایلی به صحبت در خصوص نمایشگاه تام ندارد و می‌گوید: «باید در خصوص باشگاه با پدر صحبت کنید.» اما در ادامه که بحث گرم می‌شود، خاطره‌های دور و نزدیک را یادآوری می‌کند.

اعلایی با بیان اینکه پدرش در ابتدا فعالیتی در ورزش نداشت، می‌گوید: «در محله ملک یک تیم تشکیل دادیم و بعدها به محله شاهزید رفتیم. در زمین خاکی این محله مسابقه می‌دادیم؛ یک ‌بار هم مقام اول را آوردیم. در یک دوره از مسابقات، حسین چرخابی داور بود. او با قضاوتی که داشت، تیم ما را بازنده کرد. از همان زمان پدرم سر تمرین تیم ‌آمد و علاقه‌مند به فوتبال شد.»

علاقه به فوتبال از همان زمین‌های خاکی محله ملک شکل می‌گیرد و زمینه‌ساز تشکیل باشگاه تام می‌شود که سال 58 و در زمان مدیرکلی بهرام افشارزاده در اداره تربیت‌بدنی اصفهان، مجوز آن باشگاه صادر می‌شود. فرزند مالک باشگاه تام با نمایش مجوز قدیمی باشگاه که زیر میز اصلی نمایشگاه نگهداری می‌شود، به سابقه آن اشاره می‌کند.

در مجوز قدیمی باشگاه، رشته‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس ‌روی‌میز و شطرنج ذکر شده است؛ اما عمده شهرت تام به تیم فوتبالش بازمی‌گردد که در مقطعی به نسبت دیگر تیم‌های اصفهانی اسم‌ورسم بیشتری داشت.

در آن زمان تیم سپاهان که مالکیت آن در اختیار مسعود تابش بود، بودجه معینی نداشت و با کمک‌های خیران اداره می‌شد و تیم ذوب‌آهن هم شرایط چندان خوبی نداشت. در این وضعیت، تیم تام که با هزینه شخصی تقی اعلایی و شریکش منوچهر اسلامی اداره می‌شد، اوضاع به‌مراتب بهتری نسبت به تیم‌های دیگر داشت.

نمایشگاه تام، برگرفته از مخفف نام دو شریک آن بود که فعالیتش را از سال 53 و خیابان فلسطین آغاز کرد؛ اما از اواخر دهه پنجاه به محل فعلی در خیابان منوچهری منتقل شد و دوره فعالیت آن به‌عنوان دفتر باشگاه تام نیز در این محل بود که در حال حاضر نیز دفتر باشگاه با اسناد و مدارکی از قدیم و کاپ‌های قهرمانی در زیرزمین نمایشگاه دایر است.

علیرضا اعلایی که سابقه بازی در تیم تام را دارد، به اقدام پدرش برای خرید زمینی در منطقه مرق اصفهان اشاره می‌کند که این زمین برای تمرین استفاده می‌شد.

از ابتدای فعالیت تیم تام، حسین چرخابی سرمربیگری این تیم را برعهده داشت و احمدرضا عابدزاده که بعدها نام بزرگی در فوتبال ایران شد، دروازه‌بان جوان تیم تام بود که عکسش به همراه دو مالک تیم تام روی دیوار نمایشگاه دیده می‌شود و فرزند مالک تیم هم می‌گوید که عابدزاده در دوره‌ای که بازیکن تیم تام بود، صبح‌ها در سوپر خیابان فلسطین متعلق به خانواده اعلایی کار می‌کرد.

پرداخت هزینه‌های تیم‌داری در روزگاری که از اسپانسر مالی و تبلیغات خبری نبود، کار سختی بود؛ البته اعلایی و شریکش به‌واسطه علاقه به فوتبال این مخارج را متحمل می‌شدند.

فرزند مالک باشگاه تام دراین‌باره می‌گوید: «هزینه‌های تیم توسط پدرم و دیگر افرادی که علاقه‌مند به تیم بودند، تأمین می‌شد و منبع مالی دیگری وجود نداشت؛ البته آن زمان بازی‌های تیم تام تماشاگر زیادی داشت؛ اما بلیت‌فروشی درآمد خاصی نداشت؛ زیرا بخش عمده آن به تربیت‌بدنی و انتظامات می‌رسید.»

هزینه شخصی برای یک تیم فوتبال، برای همه افراد پذیرفته‌شده نیست؛ اما فرزند مالک تیم تام تأکید دارد که اعضای خانواده مخالفتی با فعالیت پدرشان در رشته فوتبال نداشتند و حامی او محسوب می‌شدند.

علیرضا اعلایی به علاقه‌مندی زیاد پدرش به فوتبال اشاره دارد و اینکه تا آخرین لحظه‌هایی هم که سلامتی داشت، مسابقات فوتبال را دنبال می‌کرد؛ اما با وجود علاقه‌مندی به فوتبال و هزینه‌ای که برای تیم می‌کرد، هیچ‌گاه در امور فنی تیم دخالت نداشت.

او خاطره‌انگیزترین اتفاق دوران فعالیت تیم تام را کسب پیروزی مقابل استقلال در تهران عنوان می‌کند که برابر ستاره‌های نامدار این تیم رقم خورد؛ بااین‌حال پس از بالارفتن هزینه‌های تیم‌داری در فوتبال، دیگر توان تأمین این مخارج برای تقی اعلایی و شریکش وجود نداشت؛ پس امتیاز تیم لیگ برتری شده تام را به باشگاه ذوب‌آهن فروختند؛ اما با اینکه سه دهه از پایان فعالیت تیم تام سپری می‌شود، هنوز هم به نیکی از این باشگاه خصوصی و مالک آن یاد می‌شود.

زنده‌یاد اعلایی که به دلیل بیماری ریوی دو ماه در بیمارستان بستری و در کما بود، در روزهای گذشته از دنیا رفت تا یادآوری اتفاقی خاطره تیم تام با فوت مالک تیم هم‌زمان شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × سه =