نشست حماسه‌سازان کربلای‌۴ در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد

ارادت عجیب شهید خرازی به غواصان گردان یونس

نشست حماسه‌سازان کربلای۴، هفته گذشته با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی در خیمه گلستان شهدای اصفهان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 09:22 - شنبه 1402/10/9
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
ارادت عجیب شهید خرازی به غواصان گردان یونس

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست حماسه‌سازان کربلای۴، هفته گذشته با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی در خیمه گلستان شهدای اصفهان برگزار شد.

سردار احمد موسوی، مسئول اطلاعات عملیات لشکر امام‌حسین (ع) و از فرماندهان گردان یونس در این نشست با بیان اینکه مأموریت تشکیل گردان حضرت یونس از طرف شهید خرازی به من واگذار شد، اظهار کرد: گردان یونس متشکل از غواصان لشکر 14 امام حسین (ع) فعالیتش را با عملیات والفجر 8 آغاز کرد و حضور آن‌ها به‌صورت منسجم‌تر و باشکوه‌تر در کربلای 3 و نهایتا کربلای 4 ادامه یافت.

او با اشاره به این موضوع که عملیات کربلای 4 ازلحاظ فنون نظامی و عملیاتی مهم‌تر و سخت‌تر از دو عملیات والفجر 8 و کربلای 3 بود، بیان داشت: سختی و پیچیدگی این عملیات به این خاطر بود که حدود 4 کیلومتر از مسیر غواصان در رودخانه اروند از میان دشمن عبور می‌کرد که خب این امر نیاز به مهارت و آموزش‌های ویژه‌ای داشت.

سردار موسوی ادامه داد: ما در عملیات والفجر 8 و همچنین عملیات کربلای 3، به‌راحتی و طی یک یا دو روز غواصان را آموزش دادیم و آن‌ها را برای عملیاتی که به‌راحتی با لباس غواصی روی آب حرکت می‌کردند و فقط شرط آن داشتن قدرت بدنی خوب بود، آماده کردیم. این در حالی است که در عملیات کربلای4، سختی کار غواص‌ها بیشتر بود. در کربلای4 به دلیل موقعیت خاص این عملیات، غواص‌ها باید در حالی که سرشان زیر آب بود، حرکت می‌کردند؛ لذا این کار نیاز به تمرین و آمادگی بیشتری داشت.

فرمانده گردان حضرت یونس با بیان اینکه تمرینات غواصان در رودخانه کارون انجام می‌شد، یادآور شد: شهید خرازی عنایت ویژه‌ای به بچه‌های گردان یونس داشت و تلاش می‌کرد سازمان‌دهی گردان هرچه زودتر انجام شود. او افزود: یکی از تأکیدات شهیدخرازی بر این بود که گردان یونس حتما شش گروهان داشته باشد و در خصوص این موضوع مرتب از من گزارش می‌گرفت. سردار موسوی در خصوص دغدغه‌مندی شهید خرازی نسبت به فعالیت گردان یونس گفت: خاطرم هست حاج حسین آن‌قدر دغدغه‌مند نسبت به فعالیت گردان یونس بود که چندین مرتبه شبانه بالای سر بچه‌هایی که در حال آموزش بودند، حضور پیدا می‌کرد و ناظر بر فعالیت آن‌ها بود.

او یکی از سختی‌های عملیات کربلای 4 را سردی و برودت بیش‌ازاندازه هوا عنوان کرد و افزود: خیلی سخت بود در آن ماه سرد زمستان بچه‌های ما بخواهند شب‌ها وارد آب شوند و سروصورتشان را زیر آب سرد کارون نگه دارند؛ بااین‌حال آن‌ها همه این موانع و مشکلات و سختی‌ها را به ذوق و شوق پیروزی در عملیات تحمل می‌کردند. سردار موسوی با بیان اینکه در آستانه عملیات کربلای4، انبوهی از نیرو وارد گردان یونس شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما درنهایت توانستیم 500 غواص را برای این عملیات آماده کنیم و البته ناگفته نماند که بهترین غواص‌هایی که آماده رزم شدند، از بچه‌های اطلاعات عملیات لشکر امام حسین (ع) بودند. آن‌طور که سردار موسوی می‌گوید این موضوع باعث شد اسم گردان حضرت یونس را از واحد اطلاعات عملیات لشکر برندارد.

سردار موسوی با بیان اینکه عملیات کربلای 4 یکی از بهترین عملیات‌هایی بود که بچه‌های لشکر امام حسین (ع) در آن تمام وظایفشان را به‌خوبی انجام دادند، بیان کرد: کار شناسایی در این عملیات با پنج محور و پنج گروهان که هر گروهانی با 100 غواص مأمور به شناسایی یکی از محورها بود، آغاز شد. او ادامه داد: هدف این بود که با شکستن خط، گردان‌های سوار شناور وارد شوند و ادامه عملیات بدهند.

سردار موسوی یادآور شد: در این عملیات با پیشنهاد شهید جان‌نثاری، 15 نفر از بهترین غواص‌ها به‌عنوان پیشتازان معرفی شدند. او در ادامه خاطرنشان کرد: این 15 نفر قبل از اینکه مابقی نیروها به سمت مأموریتشان حرکت کنند، وارد آب شدند و خیلی زود در ساحل بلجانیه جا گرفتند، این موضوع و آمادگی آن غواصان به‌شدت باعث دل‌قرصی دیگر بچه‌ها شد.

فرمانده گردان حضرت یونس با اشاره به هوشیاری زیاد دشمن در این عملیات، خاطرنشان کرد: هوشیاری بالای دشمن در این عملیات باعث شده بود که منطقه عملیاتی شرایط ویژه‌ای داشته باشد.

سردار موسوی افزود: کربلای 4 یکی از عملیات‌هایی بود که دشمن چند روز قبل از شروع عملیات به‌نوعی بو برده بود که قرار است ایرانی‌ها عملیاتی داشته باشند و برای همین تیراندازی شدیدی را شروع کرده بود؛ البته خبری از محورهای عملیاتی نداشت.

او با بیان خاطره‌ای از آن عملیات گفت: شب عملیات وقتی غواصان می‌خواستد وارد رودخانه اروند شوند، کنار شهید خرازی حضور داشتم، دشمن تیراندازی شدیدی را روی سطح آب داشت. همان لحظه شهید خرازی از من خواست اگر احساس می‌کنم از بچه‌ها کسی تردید دارد، یا کمی ترس وجودش را فراگرفته، آن را کنار کشیده و از او بخواهم که با قایق‌ها راهی عملیات شود. اما من در مقابل شما و در کنار قبور همین شهدا خدا را قسم می‌دهم که هیچ‌کدام از نیروها تردید نکردند و عملیات را ادامه دادند.

فرمانده گردان حضرت یونس با بیان اینکه در این عملیات پنج گروهان ما به‌خوبی وارد آب شدند، افزود: با اینکه برخی از بچه‌های غواص اشنوگرهایشان تیر خورده بود، عمده آن‌ها بدون اینکه دچار حادثه شوند خودشان را به منطقه رساندند.

سردار موسوی گفت: از این پنج گروهان، سه گروهان باید به بلجانیه می‌رفتند که به لطف و مدد الهی این سه گروهان و 15 غواص پیشتاز عملیات را انجام دادند و راه را برای گردان‌های بعدی باز کردند. اما در جزیره‌ ام‌الرصاص از دو گروهانمان یکی دچار حادثه و طناب‌هایشان شد، با این حال باز رشادت یک سری از بچه‌ها، به آن‌ها کمک کرد و آن‌ها هم نجات پیدا کردند. به گفته او، در این عملیات سه فرمانده از پنج فرمانده پنج گروهان ما به شهادت رسیدند.

دعوت از رزمندگان برای ثبت خاطراتشان

حجت‌الاسلام علیرضا باطنی، رزمنده دوران دفاع مقدس که در عملیات کربلای 4 به اسارت بعثی‌ها درآمد و سال‌ها در اردوگاه‌های عراق بود، نیز در این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار «اصفهان‌زیبا» اظهار کرد: عملیات کربلای 4، سوم دی ماه سال 65 در منطقه شرق بصره انجام شد. پنج گردان از لشکر امام حسین(ع) در این عملیات حضور داشتند؛ گردان حضرت یونس که مربوط به غواصان ما بود و چهار گردان دیگر.

او که در این عملیات به‌عنوان طلبه رزمی و تبلیغی در گردان حضرت ابوالفضل(س) حضور داشت، یادآور شد: ما امسال، سی‌و‌هفتمین سالگرد آن عملیات و حماسه‌هایی را که رزمندگان و غواصان ما در آن عملیات رقم زدند، گرامی می‌داریم.

حجت‌الاسلام باطنی با بیان اینکه چهار سال پیش این برنامه توسط آزادگان بنیان‌گذاری شد، گفت: هدف از برگزاری این گردهمایی، گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و حماسه‌سازان دوران دفاع مقدس و تداوم روحیه جهاد و ایثار و شهادت و مقاومت در برابر خواسته‌های استکبار جهانی است.

او با بیان اینکه دفاع مقدس سرشار از آموزه‌های یادگرفتنی است، عنوان کرد: دفاع مقدس این آموزه‌ها را نه‌فقط برای ایران اسلامی، بلکه برای مظلومان جهان به ارمغان آورد. او بزرگ‌ترین درس را درس آزادگی، درس مقاومت و درس ایثار و جهاد عنوان کرد؛ همان‌که صدای آن امروز هم در جبهه مقاومت شنیده می‌شود.

این رزمنده و آزاده دفاع مقدس در خاتمه از همه رزمندگان خواست خاطراتشان از آن سال‌ها را چه به‌صورت مکتوب و چه به‌صورت شفاهی در اختیار جوانان قرار دهند و با تبیین و تدوین تاریخ معاصر، آن را برای دوره‌های آینده به ارمغان بگذارند و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر این موضوع، به بیان خاطرات و نکات تأثیرگذار و تحول‌آفرین دفاع مقدس اهتمام ورزند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 − نه =