گیاهان دارویی با ویروس‌ها مبارزه می‌کنند:

ضد‌ ویروس‌ های طبیعی

بسیاری از گیاهان دارویی به مبارزه با ویروس‌ها کمک کرده و می‌توانند گزینه مناسبی برای گیاه‌دوستان و علاقه‌مندان به طبیعت‌درمانی باشند. البته در مصرف آن‌ها باید احتیاط کرد.

تاریخ انتشار: 09:49 - دوشنبه 1402/01/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ضد‌ ویروس‌ های طبیعی

بسیاری از گیاهان دارویی به مبارزه با ویروس‌ ها کمک کرده و می‌توانند گزینه مناسبی برای گیاه‌دوستان و علاقه‌مندان به طبیعت‌درمانی باشند. البته در مصرف آن‌ها باید احتیاط کرد؛ چراکه برخی از گیاهان ممکن است با برخی از افراد ناسازگاری داشته باشند. دکتر بهنام یوسفیان، استاد گروه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد (واحد شهرضا) و محقق طب سنتی به تعدادی از گیاهان ضدویروس اشاره می‌کند.

آویشن

یکی از گیاهان ضد‌ ویروس‌ قوی، آویشن است، تا حدی که از آن داروهای مختلفی تهیه شده است. همچنین به خاطر اثر ضد ویروس‌، به عنوان دهانشویه نیز قابل استفاده است. ضمنا عصاره آویشن کوهی اثر ضدویروس بسیار خوبی بر روی تکثیر ویروس هرپس سیمپلکس
تیپ 1 نشان داده است.

بادرنجبویه

عصاره بادرنجبویه، منبعی از ترکیبات قوی است که فعالیت ضد‌ویروسی دارد. پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌ است که بادرنجبویه آثار ضد‌ویروسی در برابر ویروس‌های هرپس، ویروس‌ نقص ایمنی، آنفولانزای مرغی و… دارد.

پونه کوهی

ارگانو یا همان پونه کوهی، گیاهی محبوب در خانواده نعناعیان و دارای ویژگی‌های ضد‌ویروسی است. این گیاه، فعالیت ضد‌ویروسی در برابر ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1‌(HSV-1)، روتاویروس (علت شایع اسهال در نوزادان و کودکان) و ویروس سنسشیال تنفسی که موجب عفونت‌های تنفسی می‌شود را نیز نشان داده‌اند.

مریم‌گلی

مریم‌گلی، یکی از اعضای خانواده نعناعیان و گیاهی معطر است که از قدیم در پزشکی سنتی برای درمان عفونت‌های ویروسی استفاده می‌شده است. پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که مریم‌گلی ممکن است با ویروس نقص ایمنی نوع 1 (HIV-1)‌‌که به ایدز منجر می‌شود، مبارزه کند. پژوهش‌ها نشان داده است که عصاره مریم‌گلی با پیشگیری از ورود ویروس به سلول‌ها، به‌طور قابل توجهی فعالیت اچ‌آی‌وی را مهار می‌کند. همچنین قادر به خنثی‌سازی ویروس‌های دیگری نیز هست.

اکیناسه

اکیناسه که به نام سرخارگل نیز شناخته می‌شود، به‌واسطه خواص تقویت‌کننده سلامت خود یکی از گیاهان پراستفاده در داروهای گیاهی است. در حقیقت، نوعی از این گیاه که گل‌های مخروطی دارد، توسط بومیان آمریکا برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله عفونت‌های ویروسی، استفاده می‌شد.

چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده‌اند که برخی از انواع اکیناسه، در مبارزه با عفونت‌های ویروسی مانند هرپس و آنفولانزا مؤثر عمل می‌کنند. نوعی از آن نیز دارای آثار تقویت‌کننده سیستم ایمنی است که آن را به گزینه‌ای مؤثر برای درمان عفونت‌های ویروسی تبدیل می‌کند.

رزماری

این گیاه که به نام اکلیل کوهی نیز شناخته می‌شود، علاوه بر کاربرد خوراکی، به‌واسطه ترکیبات مختلف جنبه درمانی دارد؛ به‌طوری‌که بررسی‌های آزمایشگاهی فعالیت ضدویروسی در برابر ویروس‌های هرپس، اچ‌آی‌وی، آنفولانزا و هپاتیت مشخص شده است. همچنین عصاره رزماری آثار ضد‌ویروس در برابر ویروس‌های هپاتیت A‌را به اثبات رسانده است.

زنجبیل

زنجبیل به خاطر داشتن ترکیبات گیاهی قوی، فعالیت ضدویروس زیادی را نشان داده است. بررسی‌های آزمایشگاهی اثبات کرده است عصاره زنجبیل آثار ضدویروسی در برابر ویروس سنسشیال تنفسی، کالیسی‌ویروس گربه‌ای و آنفولانزای پرندگان دارد. علاوه بر این، برخی از ترکیبات در زنجبیل، توانایی خود را در مهار تکثیر ویروس و پیشگیری از ورود ویروس‌ها به سلول‌های میزبان نشان داده‌اند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 + 3 =